Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Kosten bij vader

https://laagsteadvocatentarief.nl/rechtsgebieden/familierecht/alimentatie/kinderalimentatie/
Dit is de enige site die ik kon vinden die cadeautjes voor kinderpartijtjes specifiek benoemde. Het valt niet onder verblijfskosten.

Wat een gezeur van de moeder over een paar euro’s voor een kindercadeau. 
De kinderen zullen vast niet elke week naar een kinderverjaardag gaan. En als ze gaan kunnen ze ook iets kleins meenemen als cadeautje in plaats van iets duurs. Dus eigenlijk zou ik er geen groot punt van maken. Anderszijds vind ik ook dat moeder best zelf de cadeautjes kan afrekenen als ze al maandelijks alimentatie van jou krijgt. 

Talisha schreef op 14-05-2025 om 19:18:

Wat een gezeur van de moeder over een paar euro’s voor een kindercadeau.
De kinderen zullen vast niet elke week naar een kinderverjaardag gaan. En als ze gaan kunnen ze ook iets kleins meenemen als cadeautje in plaats van iets duurs. Dus eigenlijk zou ik er geen groot punt van maken. Anderszijds vind ik ook dat moeder best zelf de cadeautjes kan afrekenen als ze al maandelijks alimentatie van jou krijgt.

Maar dat geldt toch net zo goed voor de vader? Ik begrijp het sowieso niet dat iemand hier over zeurt, of het nou pa of ma is: het is toch juist leuk om met of voor je kind cadeautjes te kopen of partijtjes te organiseren?

Lexus schreef op 14-05-2025 om 19:24:

[..]

Maar dat geldt toch net zo goed voor de vader? Ik begrijp het sowieso niet dat iemand hier over zeurt, of het nou pa of ma is: het is toch juist leuk om met of voor je kind cadeautjes te kopen of partijtjes te organiseren?

Ach ja. Ik heb wel eens een kind meegenomen naar een partijtje. Het kind was die dag bij vader maar die vond dat moeder iets had moeten regelen en moeder dacht ‘kind is bij vader.’ Toen heb ik zelf maar even een doosje Lego geregeld. Dat is me bij hetzelfde kind nog eens overkomen, toen ik haar meenam naar Duinrell en met moeder had afgesproken dat ze de toegang zou betalen. Bleek dus net op vaders dag en toen waren beide niet meer genegen om de kosten te vergoeden.

Misschien gaat het moeder wel helemaal niet in het geld. Misschien is het praktisch gezien lastig om doordeweeks samen met kind een kadootje te kopen, in het weekend is daar vaak meer ruimte voor.

Maat TO is wat summier qua informatie, dus er wordt een hoop gegist door iedereen, inclusief ikzelf in bovenstaande reactie.

Gegist én geprojecteerd. Zit echt vol verbazing dit topic te lezen. 

Waar gaat dit topic nu over? Wat ik uit de berichten van TO lees zijn 2 dingen;

1. Moet ik betalen voor een kadootje als kind een kinderfeestje heeft en dit in mijn weekend valt?
2. Ik wil dit niet doen want als ik dit ga doen ben ik bang dat m'n ex steeds meer gaat "eisen" over wat ik moet betalen als kind bij mij is (zoals een kamp).

Als gescheiden vader geef ik jou de volgende tips;

Op punt 1; of een kadootje wel of niet onder de alimentatie valt, zou niet belangrijk moeten zijn. Het gaat erom dat je kind is uitgenodigd voor een feestje en daar hoort nu eenmaal een kadootje bij. Ga samen met je kind op pad en laat je kind in de lead om een kadootje uit te zoeken. Maak er gewoon een gezellig uitje van samen. Een kadootje voor een kinderfeestje is max €15 en zelfs dan zit ik al aan de hoge kant. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat het jou max €15 kost en jouw kind hiervoor een hele middag (of misschien zelfs langer) plezier voor terug krijgt. Als jij je "druk" gaat maken om dit soort bedragen die hooguit enkele keren PER JAAR te betalen voor je kind, voorzie ik een hoop onnodig gedoe tussen jou en je ex hierover.

Op punt 2; er bestaan genoeg websites die heel duidelijk laten zien welke uitgaves wel of niet vallen onder de kinderalimentatie. Een kamp (wat jij als voorbeeld noemt), valt onder "kosten voor sporten" en dient dus betaald te worden door alimentatie ontvanger (jouw ex in dit geval).
Wat je wel altijd kunt doen en dat is hier al eens eerder opgemerkt; noteer de kosten die jij maakt voor je kinderen waarvan jij denkt dat dit betaald zou moeten worden door jouw ex. Enerzijds spreek je dan over feiten en gaat emotie niet de bovenhand voeren als er ooit een discussie zal ontstaan tussen jou en jouw ex als het gaat over kosten. En anderzijds is het natuurlijk altijd prettig voor jouzelf om goed overzicht te houden in de uitgaves die je doet.

Barbapapa. schreef op 13-05-2025 om 21:08:

nee ik maak geen probleem van een €10je. Maar zoals je zegt moet ik dan ook de scoutingkamp van zoon en danskamp van dochter Maar betalen omdat het in mijn weekend is. Ze nemen graag je hele hand. En wil graag zelf een streep trekken

Een kamp valt niet onder dagelijkse zorg. Dus leg die streep dan daar, en ga niet over cadeautjes steggelen.

MMcGonagall schreef op 14-05-2025 om 19:07:

https://laagsteadvocatentarief.nl/rechtsgebieden/familierecht/alimentatie/kinderalimentatie/
Dit is de enige site die ik kon vinden die cadeautjes voor kinderpartijtjes specifiek benoemde. Het valt niet onder verblijfskosten.

Dit staat er op die website: 'Is er uiteindelijk een bedrag aan kinderalimentatie vastgelegd, dan is het de bedoeling dat de verzorgende ouder alle kosten van de kinderen hiermee betaalt. Hierbij gaat het dus niet alleen om eten, drinken en kleding, maar ook kosten voor school, sportclubjes, muziekles, de beugel en cadeautjes voor kinderfeestjes. De betalende ouder hoeft hier verder niet mee aan mee te betalen.'.

Volgens deze website moeten de cadeautjes voor kinderfeestjes dus betaald worden door de verzorgende ouder. Niet door de betalende ouder.

tsjor schreef op 15-05-2025 om 08:03:

[..]

Dit staat er op die website: 'Is er uiteindelijk een bedrag aan kinderalimentatie vastgelegd, dan is het de bedoeling dat de verzorgende ouder alle kosten van de kinderen hiermee betaalt. Hierbij gaat het dus niet alleen om eten, drinken en kleding, maar ook kosten voor school, sportclubjes, muziekles, de beugel en cadeautjes voor kinderfeestjes. De betalende ouder hoeft hier verder niet mee aan mee te betalen.'.

Volgens deze website moeten de cadeautjes voor kinderfeestjes dus betaald worden door de verzorgende ouder. Niet door de betalende ouder.

Als dit zo strak wordt aangehouden en de verzorgende ouder niet voldoende alimentatie ontvangt om dit allemaal voor de helft te bekostigen dan kan ze meer alimentatie aanvragen. Ik vraag me af of de alimentatie betalende ouder daar dan zo blij mee is.

Nick90 schreef op 14-05-2025 om 17:04:

[..]

Lees het topic zou ik zeggen.

Er staat echt nergens hoeveel de ex werkt of de hoogte van het bedrag.

Poezie schreef op 15-05-2025 om 08:27:

[..]

Als dit zo strak wordt aangehouden en de verzorgende ouder niet voldoende alimentatie ontvangt om dit allemaal voor de helft te bekostigen dan kan ze meer alimentatie aanvragen. Ik vraag me af of de alimentatie betalende ouder daar dan zo blij mee is.

Zover ik weet kan je van alles vragen, maar alimentatie is gebaseerd op draagkracht. Of de betalende ouder daar blij mee is, zal blijken bij de berekening, het werkt beide kanten op.
Draagkrachttabel alimentatie 2025 | Rechtspraak

Yumi schreef op 15-05-2025 om 08:37:

[..]

Zover ik weet kan je van alles vragen, maar alimentatie is gebaseerd op draagkracht. Of de betalende ouder daar blij mee is, zal blijken bij de berekening, het werkt beide kanten op.

Klopt, ik ken genoeg vaders die minder gingen werken zodat ze ook minder alimentatie hoefden te betalen. 

Yumi schreef op 15-05-2025 om 08:37:

[..]

Klopt de meest verdienende/ fulltime werkende zal het meeste moeten bijdragen dit is niet man of vrouw maar mijnsinziens ook niet perse altijd even eerlijk. In mijn geval hebben we kids 50/50 dus volledig co ouderschap alleen omdat mijn ex maar 20u werkt en blijft werken (geen fysieke beperking oid) is haar draagkracht erg laag dus moet ik een extra deel bijdragen omdat zij dit volgens de berekening niet kan. Aangezien ik nagenoeg geen KGB zou krijgen kids daar ingeschreven dus dat ontvangt ze ook en dan ook nog KB, huurtoeslag en zorgtoeslag al met al houd ze met 20u werk netto een behoorlijk bedrag (bijna dubbele door toeslagen). Dit is nogmaals niet man of vrouw gebonden maar mijnsinziens wel een beetje krom hoe dit in NL geregeld is, kijk heb je jonge kinderen en geen co ouderschap (en je moet dus bijna ft voor kids zorgen) begrijp ik het volledig maar als je in staat bent om extra te werken maar ervoor kiest het niet te doen dan zou men daar ook rekening mee moeten houden. 

On topic ik vind het leuk om met mijn kids een cadeautje te kopen dus zou het gewoon doen en een tikkie sturen zou ik dan weer niet doen. Wilde graag een pot waar ik alleen de kinderallimentatie in zou storten maar dit wilde zij niet want ze wilde geen inzage/bemoeienis en volgens mediator is er geen recht op een pot alleen op kinderallimentatie dus helaas...  

'Als dit zo strak wordt aangehouden en de verzorgende ouder niet voldoende alimentatie ontvangt om dit allemaal voor de helft te bekostigen dan kan ze meer alimentatie aanvragen.'

Een ex is geen flappentapper. Een verzorgende ouder moet dan ook de verzorgende ouder willen zijn en dat is meer dan alleen thuis zitten wachten met een kopje thee. Je moet ook bedenken hoe je een en ander financiert. Dat is jouw taak als ouder. 
Als je de weg in wil gaan die hier voorgesteld wordt kan het zijn dat degene aan wie je het vraagt ook zal vragen om het te onderbouwen: hoe komt het dat je met KA, KB en KGB niet genoeg geld hebt om voor je kind te zorgen. Let wel, onderdak, verwarming van de woning etc. moet de ex ook betalen (je hebt geen instant-weekendwoningen) en dat betaal je ook voor jezelf. Dus dat telt niet mee, het gaat echt om de kosten van de kinderen zelf. 
Ik denk niet dat iemand blij zal zijn als hij/zij het huishoudboekje open moet doen voor een ex. Dus dan blijft zo'n vraag om meer geld ongefundeerd en kan het eindeloos zijn.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.