Barbapapa.
13-05-2025 om 20:07
Kosten bij vader
hallo.
Ben vader en betaal alimentatie.
Nu komt moeder met het verzoek dat in het weekend, dat de kinderen bij mij zijn ik verantwoordelijk ben voor kados voor kinder feestjes. Waar de kinderen naar toe gaan. Ik koop de kados maar omdat ik niet wil dat ze zonder gaan. Maar valt dit niet/wel onder kinderalimentatie?
Groetjes

Anoniemvoornu
15-05-2025 om 09:43
tsjor schreef op 15-05-2025 om 09:30:
'Als dit zo strak wordt aangehouden en de verzorgende ouder niet voldoende alimentatie ontvangt om dit allemaal voor de helft te bekostigen dan kan ze meer alimentatie aanvragen.'
Een ex is geen flappentapper. Een verzorgende ouder moet dan ook de verzorgende ouder willen zijn en dat is meer dan alleen thuis zitten wachten met een kopje thee. Je moet ook bedenken hoe je een en ander financiert. Dat is jouw taak als ouder.
Als je de weg in wil gaan die hier voorgesteld wordt kan het zijn dat degene aan wie je het vraagt ook zal vragen om het te onderbouwen: hoe komt het dat je met KA, KB en KGB niet genoeg geld hebt om voor je kind te zorgen. Let wel, onderdak, verwarming van de woning etc. moet de ex ook betalen (je hebt geen instant-weekendwoningen) en dat betaal je ook voor jezelf. Dus dat telt niet mee, het gaat echt om de kosten van de kinderen zelf.
Ik denk niet dat iemand blij zal zijn als hij/zij het huishoudboekje open moet doen voor een ex. Dus dan blijft zo'n vraag om meer geld ongefundeerd en kan het eindeloos zijn.
Of je gaat samen "zorgende" ouder worden

Amber82
15-05-2025 om 09:43
Maar nog steeds weten we niet of dit om gekd gaat. Misschien gaat het wel gewoon om praktisch. Doordeweeks lastig om een kadootje te kopen qua tijd/andere verplichtingen en in het weekend is daar vaak meer ruimte voor.

Poekewiki
15-05-2025 om 09:48
Ik vind het zelf een beetje gezeur over niks. Tenzij dat je echt droog brood moet eten, is een incidenteel cadeautje toch geen aderlating ? En inderdaad juist wel ook weer een leuke ervaring om dat ook eens samen met je kind te kunnen doen.
Ik ben blij dat mijn ex en ikzelf geen weegschaal hadden om alles maar telkens op te leggen. Voornaamste was dat ons kind goed verzorgd en happy was en soms legde de ene eens wat meer bij op iets bijzonders en soms de andere. Nu moet ik ook zeggen dat we co-ouderschap hadden met bijna 50/50 verdeling. Wellicht dat dat helpt om het te blijven zien als een verantwoordelijkheid die je nu eenmaal samen doet. Stel je voor dat ik had moeten turven hoe vaak mijn kind "extra" bij mij was en dat ik dan tikkies had moeten sturen voor extra douchen en extra boterhammen bijvoorbeeld. Of omgekeerd dat vader een factuur zou sturen omdat hij een minder grote familie had dan ik en dat er dus aan zijn kant minder cadeautjes gekocht zouden moeten worden.
De meeste kinderen worden alleen maar duurder naarmate ze ouder worden, dus ik zou gewoon zorgen dat ik een fatsoenlijke spaarpot had voor mijn kind zodat extraatjes niet zo'n pijn doen. En je doet daarmee je ex geen plezier - maar vooral je kind.

Anoniemvoornu
15-05-2025 om 09:59
Poekewiki schreef op 15-05-2025 om 09:48:
Ik vind het zelf een beetje gezeur over niks. Tenzij dat je echt droog brood moet eten, is een incidenteel cadeautje toch geen aderlating ? En inderdaad juist wel ook weer een leuke ervaring om dat ook eens samen met je kind te kunnen doen.
Ik ben blij dat mijn ex en ikzelf geen weegschaal hadden om alles maar telkens op te leggen. Voornaamste was dat ons kind goed verzorgd en happy was en soms legde de ene eens wat meer bij op iets bijzonders en soms de andere. Nu moet ik ook zeggen dat we co-ouderschap hadden met bijna 50/50 verdeling. Wellicht dat dat helpt om het te blijven zien als een verantwoordelijkheid die je nu eenmaal samen doet. Stel je voor dat ik had moeten turven hoe vaak mijn kind "extra" bij mij was en dat ik dan tikkies had moeten sturen voor extra douchen en extra boterhammen bijvoorbeeld. Of omgekeerd dat vader een factuur zou sturen omdat hij een minder grote familie had dan ik en dat er dus aan zijn kant minder cadeautjes gekocht zouden moeten worden.
De meeste kinderen worden alleen maar duurder naarmate ze ouder worden, dus ik zou gewoon zorgen dat ik een fatsoenlijke spaarpot had voor mijn kind zodat extraatjes niet zo'n pijn doen. En je doet daarmee je ex geen plezier - maar vooral je kind.
Echt he je kind is altijd financieel de dupe van de scheiding, je gaat van 1 naar 2 huishoudens dus blijft er al minder geld over en als je dan alleen maar aan je eigen kan denken als ouder want ik moet weer een 10tje extra uitgeven in het weekend dat kind er is...

linn19
15-05-2025 om 10:01
Amber82 schreef op 14-05-2025 om 19:37:
Misschien gaat het moeder wel helemaal niet in het geld. Misschien is het praktisch gezien lastig om doordeweeks samen met kind een kadootje te kopen, in het weekend is daar vaak meer ruimte voor.
Maat TO is wat summier qua informatie, dus er wordt een hoop gegist door iedereen, inclusief ikzelf in bovenstaande reactie.
Men kan ook vragen stellen aan TO ipv gissen.
Ik verbaas mij erover dat vrijwel niemand in dit topic aan TO adviseert om met zijn ex in gesprek te gaan om eea samen te verduidelijken en dat vrijwel niemand geinterreseerd is in de wettelijke begrippen verblijfskosten en overstijgende verblijfskosten.
Men roept hier maar wat in dit topic.

Ellori
15-05-2025 om 10:03
tsjor schreef op 15-05-2025 om 08:03:
[..]
Dit staat er op die website: 'Is er uiteindelijk een bedrag aan kinderalimentatie vastgelegd, dan is het de bedoeling dat de verzorgende ouder alle kosten van de kinderen hiermee betaalt. Hierbij gaat het dus niet alleen om eten, drinken en kleding, maar ook kosten voor school, sportclubjes, muziekles, de beugel en cadeautjes voor kinderfeestjes. De betalende ouder hoeft hier verder niet mee aan mee te betalen.'.
Volgens deze website moeten de cadeautjes voor kinderfeestjes dus betaald worden door de verzorgende ouder. Niet door de betalende ouder.
Die site zegt dat inderdaad, echter in de alimentatienormen staat nergens vermeld dat een kado voor de verzorgende ouder betaald moet worden. Dus als maar 1 website het wel en zelfs diverse overheidswebsites er niets over te zeggen hebben betekend over het algemeen dat het eerder niet zo is dan wel.

Ellori
15-05-2025 om 10:05
Poekewiki schreef op 15-05-2025 om 09:48:
Het moment dat je betalend ouder bent en geen 10tje kan missen omdat je anders droog brood moet eten doe je volgens mij iets verkeerd en is het wellicht alleen maar goed dat je droog brood moet eten. Dan voel je je nog steeds minder rottig dan je kind welke je automatisch slachtoffer maakt van de situatie.

Anoniemvoornu
15-05-2025 om 10:06
anoniemn schreef op 15-05-2025 om 09:05:
[..]
Klopt de meest verdienende/ fulltime werkende zal het meeste moeten bijdragen dit is niet man of vrouw maar mijnsinziens ook niet perse altijd even eerlijk. In mijn geval hebben we kids 50/50 dus volledig co ouderschap alleen omdat mijn ex maar 20u werkt en blijft werken (geen fysieke beperking oid) is haar draagkracht erg laag dus moet ik een extra deel bijdragen omdat zij dit volgens de berekening niet kan. Aangezien ik nagenoeg geen KGB zou krijgen kids daar ingeschreven dus dat ontvangt ze ook en dan ook nog KB, huurtoeslag en zorgtoeslag al met al houd ze met 20u werk netto een behoorlijk bedrag (bijna dubbele door toeslagen). Dit is nogmaals niet man of vrouw gebonden maar mijnsinziens wel een beetje krom hoe dit in NL geregeld is, kijk heb je jonge kinderen en geen co ouderschap (en je moet dus bijna ft voor kids zorgen) begrijp ik het volledig maar als je in staat bent om extra te werken maar ervoor kiest het niet te doen dan zou men daar ook rekening mee moeten houden.
On topic ik vind het leuk om met mijn kids een cadeautje te kopen dus zou het gewoon doen en een tikkie sturen zou ik dan weer niet doen. Wilde graag een pot waar ik alleen de kinderallimentatie in zou storten maar dit wilde zij niet want ze wilde geen inzage/bemoeienis en volgens mediator is er geen recht op een pot alleen op kinderallimentatie dus helaas...
Ik weet niet wat voor werk je ex doet maar ik werk in de zorg , voor ik een kind kreeg werkte ik ook geen 40 uur, de onregelmatige diensten , de doelgroep(veel agressie) was best pittig , ik kreeg ook huurtoeslag enz het was echt geen vetpot en ik ben na de geboorte van mijn kind een andere zorgtak ingegaan maar ik kan me goed voorstellen dat 20 uur werken in de zorg en kids als gezonde vrouw/man de max is van je kunnen. Mijn man verdient bijna 4 keer zoveel per uur met een kantoorbaan dat vind ik dan weer oneerlijk geregeld in Nederland.

Temet
15-05-2025 om 10:27
" Dus als maar 1 website het wel en zelfs diverse overheidswebsites er niets over te zeggen hebben betekend over het algemeen dat het eerder niet zo is dan wel."
Het aantal uitgaven waar discussie over kan komen is natuurlijk vrijwel oneindig, dus dat "cadeautje voor kinderpartijtje" ergens niet in een rijtje staat zegt nou ook weer niet zo bar veel. Het zegt denk ik vooral dat daar meestal geen gedoe over is.
TO, ook ik ben benieuwd wie die "ze" zijn in "je geeft ze een vinger en...". Je ex en de kinderen? Je ex en haar huidige partner? Vrouwen in het algemeen?

mana_sutiyuq
15-05-2025 om 11:45
Poezie schreef op 15-05-2025 om 08:27:
[..]
Als dit zo strak wordt aangehouden en de verzorgende ouder niet voldoende alimentatie ontvangt om dit allemaal voor de helft te bekostigen dan kan ze meer alimentatie aanvragen. Ik vraag me af of de alimentatie betalende ouder daar dan zo blij mee is.
Het kan best zijn dat de ontvangende ouder op basis van inkomen ook niet 50% hoeft te betalen maar dat de alimentatie dekkend moet zijn voor 75% van de kind kosten en dat de ontvangende ouder zelf 25% moet dragen.
Dat heeft alles met inkomsten verschil te maken tussen de exe-lieden.

Daglichtlamp
15-05-2025 om 11:46
Ik vraag me dan vooral af wat er sinds 2023 gebeurd is, toen de kinderen grotendeels bij jou woonden Barbapapa.

tsjor
15-05-2025 om 12:01
mana_sutiyuq schreef op 15-05-2025 om 11:45:
[..]
Het kan best zijn dat de ontvangende ouder op basis van inkomen ook niet 50% hoeft te betalen maar dat de alimentatie dekkend moet zijn voor 75% van de kind kosten en dat de ontvangende ouder zelf 25% moet dragen.
Dat heeft alles met inkomsten verschil te maken tussen de exe-lieden.
Maar dan moet je die 25% toch echt zelf betalen?

mana_sutiyuq
15-05-2025 om 12:05
tsjor schreef op 15-05-2025 om 12:01:
[..]
Maar dan moet je die 25% toch echt zelf betalen?
Elke ouder zal naar rato van het inkomen moeten bijdragen.
Tenzij je helemaal geen eigen inkomen hebt, dan is de betalende ouder voor alles verantwoordelijk, maar dat komt in NL niet voor denk ik.
Ik reageerde specifiek op de 50/50 verdeling, dat is dus niet overal zo.

tsjor
15-05-2025 om 12:06
Anoniemvoornu schreef op 15-05-2025 om 10:06:
[..]
Ik weet niet wat voor werk je ex doet maar ik werk in de zorg , voor ik een kind kreeg werkte ik ook geen 40 uur, de onregelmatige diensten , de doelgroep(veel agressie) was best pittig , ik kreeg ook huurtoeslag enz het was echt geen vetpot en ik ben na de geboorte van mijn kind een andere zorgtak ingegaan maar ik kan me goed voorstellen dat 20 uur werken in de zorg en kids als gezonde vrouw/man de max is van je kunnen. Mijn man verdient bijna 4 keer zoveel per uur met een kantoorbaan dat vind ik dan weer oneerlijk geregeld in Nederland.
Stom gezegd: je had ook zelf zo'n kantoorbaan kunnen nemen, dan had je met de helft van het aantal uren 2 keer zoveel verdiend.
Principieel ben ik het overigens volkomen met je eens. Toch nog maar eens dan: Den Uil stelde ooit voor het verschil tussen hoog en laag betaald maximaal een factor 5 te laten zijn. Een andere oplossing komt van goedbetaalde mensen van universiteiten in Amerika (hebben ze niet zelf verzonnen): loonsverhogingen niet in procenten maar in centen. Als we nu nog eens een echt sociaal-democratische partij hadden op links..... Genoeg werk aan de winkel.

tsjor
15-05-2025 om 12:08
mana_sutiyuq schreef op 15-05-2025 om 12:05:
[..]
Elke ouder zal naar rato van het inkomen moeten bijdragen.
Tenzij je helemaal geen eigen inkomen hebt, dan is de betalende ouder voor alles verantwoordelijk, maar dat komt in NL niet voor denk ik.
Ik reageerde specifiek op de 50/50 verdeling, dat is dus niet overal zo.
Dat berekenen van die inkomensverschillen zit dan in die 75/25%. Het is niet zo dat de verzorgende ouder van elke uitgave dan maar 25% hoeft te betalen en voor die andere 75% daarvoor naar de ex kan lopen.