Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Leerlingenvervoer

Mijn zoon maakt gebruik van leerlingvervoer sinds begin dit schooljaar. Heb dit nog niet eerder om handen gehad, kinderen gaan altijd tot dusver in eigen woonplaats naar school, altijd per fiets gedaan.

In ieder geval, is het nodig omdat dit een andere grote plaats is (normaal met auto 20 minuten rijden zonder file) waar zoon nu heen moet. Veel gedoe gehad met school, ging nauwelijks naar school. En zit dus nu in een opbouwfase. Wat ze dan noemen een ingroeiplan. Maar het leerlingenvervoer is vanaf begin af aan al niet geheel lekker geregeld.

Ik zag hier al heel erg tegenop. Zoon gaat nu 2 uur per dag naar school, wordt inmiddels om half 8 en soms nog eerder gehaald, om 9.00 te beginnen. Om elf uur terug was dus al te moeilijk.
Wat het zo moeilijk maakt, is dat hij aansluitend op school naar een zodginstantie gaat. Maar het leerlingenvervoer weigert anders dan thuis terug te brengen. Dus op die ene dag heb ik de hulp maar stopgezet omdat ik anders eerst moest afwachten hoe laat hij thuis is (half 1 soms, ja kind zit langer in de taxi heen en terug dan op school) en dan zelf de halve stad door op de fiets om kind op zorgboerderij te krijgen. Dan weer terug en dan weer heen en terug om hem op te halen. 
We hebben eenmaal wel het vervoer zo ver gekregen dat hij daar zou worden afgezet maar ondanks dikgedrukt in een mail adres aangegeven werd hij op een andere lokatie afgezet. Gelijk mee gestopt dus. Gemeente zegt dan doen we niet moet je naar via wijkteam regelen.
Wijkteam moest dan gaan uitzoeken hoe en wat dus toen heb ik gezegd, weet je laat maar zitten. Dan maar geen zorg. Kind wordt nu op die dag thuis afgezet en geen aansluitende zorg.

Op de overige dagen haalde de zorgverlener hem op (of eigenlijk nam die zoon mee) vanaf school. Omdat zij dan vanaf school hem mee kunnen nemen aangezien ze op school aanwezig zijn voor hem. Maar nu gaat de begeleiding op school eraf omdat het goed gaat.

Nu is het plan dat zoon na de vakantie een uur langer per dag naar school mag. Ook hoeft de begeleiding niet op school meer bij hem te zijn. 
Kortom zoon kan niet meer meerijden. Nu heeft hij wel aansluitend op twee dagen nog zorg bij die zorgverleners. En weer is het zo dat het leerlingenvervoer hem daar niet wil afzetten. Dan moet hij dus eerst thuisgebracht worden. Gaat een uur langer naar school, dus 12.00 vrij maar vervoer doet er zo lang over dat hij wellicht pas half twee hier is. En dan moet hij weer worden opgehaald en terugbracht voor drie uur. 

Ik vraag me dus af, is het echt zo geregeld dat ik hier als enige tegen aan loop? Als kinderen nog in een opbouw zitten en aansluitend naar speciale zorg gaan, moet dit toch gewoon kunnen? Is mijn zoon dan de enige met een ingroeiplan op speciaal onderwijs? Wie heeft ervaring met leerlingenvervoer? 

Ik heb vorig jaar alles ingezet op de school in eigen woonplaats en die heeft er een puinhoop van gemaakt. Hij zit nu op een zelfde school en het gaat aardig. Ik snap alleen weinig van hoe krom het zit met vervoer. Ik begrijp echt wel dat het een kostenplaatje is. Maar ik heb juist de gemeente en anderen erbij betrokken hoe het vorig jaar ging. Nu mag zoon naar deze school verderop maar vind dat de gemeente niet echt meehelpt in het rond krijgen qua vervoer.

De hulpverlening zegt nu zelf ook, hoe omslachtig het is dat zoon eerst een lange rit in taxi zit naar huis en dan opgehaald moet worden. Het kost dubbel en qua tijd blijft er een half uur over. Ik snap het gewoon niet. 
Iemand een idee over hoe dan wel?


Als jij thuis bent en toch ook het volgende vervoer moet regelen kun je dan niet beter zelf halen en hem gelijk op de goede plek brengen? Of zijn er redenen waarom dat niet kan?

Als je zelf het vervoer regelt kun je daar meestal een km-vergoeding van de gemeente voor krijgen. Dat is vast niet kostendekkend, maar het scheelt vast.

kleinejongen

kleinejongen

13-10-2022 om 18:12 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 13-10-2022 om 18:09:

Als jij thuis bent en toch ook het volgende vervoer moet regelen kun je dan niet beter zelf halen en hem gelijk op de goede plek brengen? Of zijn er redenen waarom dat niet kan?

Ja inderdaad vergeten te melden. Ik heb geen auto. Met ov ben je ook 1,5 uur kwijt en dan kan ik beter op school blijven wachten. Het is gewoon heel vervelend waar de school staat is met ov slecht bereikbaar.

kleinejongen

kleinejongen

13-10-2022 om 18:14 Topicstarter

Zonder auto is het niet te doen. En ik ken dus ook niemand met een auto die zelf hem niet nodig heeft 5 dagen in de week

Ik vermoed dat niet kan autorijden, daar je hem op de fiets naar de zorginstelling brengt.

Ik denk dat je daarvoor toch bij het wijkteam moet zijn, met ondersteuning van de zorginstantie. Het is inderdaad vaak zo dat leerlingenvervoer alleen mag ophalen/afzetten op de route school <--> thuis, omdat dit gekoppeld is aan school. Er moet waarschijnlijk een tweede beschikking voor vervoer komen voor de route school --> zorginstantie (--> thuis, ik weet niet of dat nodig is). 
En met al het gedoe met leerlingenvervoer altijd, ben ik eigenlijk al verbaasd dat het wel goed gaat om hem na een paar uurtjes school al weer op te halen en dat ze niet vasthouden aan de reguliere schooltijden. 

Heb je het al eens aan de zorginstantie gevraagd? Zij zullen waarschijnlijk meer mensen hebben die met taxivervoer gebracht/opgehaald worden. 

Ik heb wel gebruik gemaakt van het leerlingenvervoer maar het is ook mijn ervaring dat het niet echt mogelijk is om afwijkende afspraken te maken. In de opbouwfase heb ik gekozen voor twee volledige dagen ipv dagelijks twee uur. De reistijd was ook lang omdat hij als eerst werd opgehaald. Rond 7.15 terwijl hij rond 9.00 moest beginnen. 

kleinejongen

kleinejongen

13-10-2022 om 18:29 Topicstarter

Ja vorig jaar ben ik met alle winden meegewaaid. 1 uur naar school. Prima. Geen hulp extra op school, zat ik in de kantine. Kind naar zorgboerderij, mama bracht hem van school naar de andere kant van de stad. Zelf praktisch geen eigen leven maargoed omdat de school het allemaal eiste. Tot in den treure 
Ik zit op minimum, heb geen auto. Lange afstanden kan alleen met ov. Maar ik pak liever de fiets, ook veel beter voor zoon. Maar naar deze school is echt met ov en fiets onhaalbare kaart. 
Ik baal ook zooo dat de school er hier onze woonplaats het vertrouwen meermaals dusdanig heeft geschaad. Nu zit ik hier mee. 
Natuurlijk wil je je kind volledig naar school maar de vraag is of hij dat nog gaat halen. Liever rustig opbouwen dan te snel en terug vallen. Dus ja voorlopig moet ik hier mee dealen 

kleinejongen

kleinejongen

13-10-2022 om 18:30 Topicstarter

Wasmachine schreef op 13-10-2022 om 18:26:

Ik heb wel gebruik gemaakt van het leerlingenvervoer maar het is ook mijn ervaring dat het niet echt mogelijk is om afwijkende afspraken te maken. In de opbouwfase heb ik gekozen voor twee volledige dagen ipv dagelijks twee uur. De reistijd was ook lang omdat hij als eerst werd opgehaald. Rond 7.15 terwijl hij rond 9.00 moest beginnen.

Ok dus dit is wel behoorlijk gangbaar. Er zitten soms ook al kinderen in de bus dat ik denk omg hoe laat halen ze die al op dan?

kleinejongen

kleinejongen

13-10-2022 om 18:37 Topicstarter

Theemok schreef op 13-10-2022 om 18:18:

Ik denk dat je daarvoor toch bij het wijkteam moet zijn, met ondersteuning van de zorginstantie. Het is inderdaad vaak zo dat leerlingenvervoer alleen mag ophalen/afzetten op de route school <--> thuis, omdat dit gekoppeld is aan school. Er moet waarschijnlijk een tweede beschikking voor vervoer komen voor de route school --> zorginstantie (--> thuis, ik weet niet of dat nodig is).
En met al het gedoe met leerlingenvervoer altijd, ben ik eigenlijk al verbaasd dat het wel goed gaat om hem na een paar uurtjes school al weer op te halen en dat ze niet vasthouden aan de reguliere schooltijden.

Heb je het al eens aan de zorginstantie gevraagd? Zij zullen waarschijnlijk meer mensen hebben die met taxivervoer gebracht/opgehaald worden.

De zorginstantie (zit dus in onze woonplaats) en die moesten dus voor de opbouw ook al veel kilometers maken (school zit in een andere regio) en reistijd. Zij vinden het ook zo zonde dat de tijd opgaat aan een taxi die eerst naar huis rijdt. Terwijl al die taxi doorrijdt naar de zorgverlener, is hij daar net zo snel als thuis.

Zij gaan overleggen en waarschijnlijk de gemeente alsnog vragen. Dwingende ogen dwingen, wellicht. Hopen zij 

Ik heb er al achteraan gezeten en ik bereik helemaal niets 

kleinejongen schreef op 13-10-2022 om 18:30:

[..]

Ok dus dit is wel behoorlijk gangbaar. Er zitten soms ook al kinderen in de bus dat ik denk omg hoe laat halen ze die al op dan?

Mijn zoon genoot van de taxirit dus voor ons geen probleem, maar hij maakte vanaf 4 jaar al erg lange dagen omdat hij ook als laatste naar huis werd gebracht 😅

IdolizedMouse16

IdolizedMouse16

13-10-2022 om 18:40

Leerlingenvervoer, de naam zegt het al.
Leerlingen worden vervoerd van huis naar school of van school naar huis.
In uitzonderlijke gevallen kan een kind vanuit school naar een BSO gebracht worden ipv naar huis wanneer deze BSO dicht bij het huisadres is.

Voor vervoer naar zorginstellingen zijn weer andere potjes en andere vormen van vervoer.

kleinejongen

kleinejongen

13-10-2022 om 18:50 Topicstarter

Wasmachine schreef op 13-10-2022 om 18:38:

[..]

Mijn zoon genoot van de taxirit dus voor ons geen probleem, maar hij maakte vanaf 4 jaar al erg lange dagen omdat hij ook als laatste naar huis werd gebracht 😅

Was het maar zo. Tenminste dat hij ooit volledig naar school gaat. Er is zoveel stuk gemaakt. Ik ben blij voor hem, hij wilde altijd al met de taxi. Alleen het zeer vroege opstaan, lees: klaarstaan. De lange rit vind hij niet erg maar hij wordt wel regelmatig wagenziek en hij moet dus voorin en aangesproken worden als hij te lang op de tablet zit. Dat is vaak het probleem waarom hij misselijk wordt.


ik zeg doe mij maar een fiets😉

kleinejongen

kleinejongen

13-10-2022 om 18:56 Topicstarter

RoodCapje schreef op 13-10-2022 om 18:40:

Leerlingenvervoer, de naam zegt het al.
Leerlingen worden vervoerd van huis naar school of van school naar huis.
In uitzonderlijke gevallen kan een kind vanuit school naar een BSO gebracht worden ipv naar huis wanneer deze BSO dicht bij het huisadres is.

Voor vervoer naar zorginstellingen zijn weer andere potjes en andere vormen van vervoer.

Is precies hoe de gemeente praat inderdaad. Bso doen ze ook niet. Ze willen dat je werkt maar meewerken aan kind de dag bezig houden dat niet.

Leerling is aan school gekoppeld maar waar hij vandaan komt is natuurlijk onzin, of waar hij naartoe moet. Ik moet altijd thuis zijn. Dus eerder weg en ik weet niet exact wanneer ze er zijn. Ik dacht ik reken een half uur maar vandaag ineens 5 voor half twaalf voor t eerst! 

Ik ben helemaal niet veeleisend, ik denk juist in zo goedkoop mogelijk maar inderdaad zorgverlener gaat wijkteam bellen. Ik ben dus niet de enige met een gemeente die in loketjes denkt ipv maatwerk for the time being 

helaas een bekend verhaal. Leerlingvervoer is zoals eerder gezegd, voor vervoer van huis naar school en terug. Er is echter wel wat mogelijk naar de zorginstantie!!! En dat is vervoer vanuit de jeugdwet en dit moet door de gemeente inderdaad geregeld worden. Dus helaas wordt dat een hoop gebel en geregel.
En eerlijk gezegd, mijn kind wordt godzijdank wat ouder, is niet meer volledig verkeersonveilig, zit nu meest thuis en bouwt met babystapjes op. En gaat waarschijnlijk dus op de fiets, want 1 tot 1,5u in de taxi voor 9 km is niet ongewoon.
H taxivervoer hier in de buurt is door het Europees aanbesteden zo uitgewrongen dat er al meerdere bedrijven op failliet zijn gegaan en alle flexibiliteit en meedenken eruit bezuinigd zijn. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.