Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Meisjes met adhd of add

Ik zou graag in contact komen met andere ouders die een dochter hebben met add of adhd. Mijn dochter is 12.


S.ndra schreef op 29-04-2023 om 09:34:

[..]

Ja, die overbelasting zie ik ook. Ik ben ook thuis als ze uit school komt, maar ik heb ook nog een ander kind dat geen huiswerk hoeft te maken . De tijden voor huiswerk die je noemt zouden ideaal zijn, maar daar redt ze het niet mee, omdat ze dus weinig oppikt in de les. Huiswerk niet af is huiswerk niet af klinkt goed, maar zo werkt dat niet op de school van ons kind. Dan krijg je een aantekening en na x aantekeningen krijg je straf. Het gaat bij ons niet om hoge cijfers halen, maar gewoon om voldoendes zodat ze over kan gaan. In vakanties niks aan school doen gaat helaas ook niet, omdat 2 van de 3 toetsweken pal na een vakantie zijn gepland. Om deze reden denken wij als ouders aan evt een andere school waar wat rustiger met de dingen wordt omgegaan.

Ben je al in gesprek gegaan op school? Mijn kind zat inderdaad op een school waar ze bereid waren aanpassingen te doen. Mijn andere kind zat op een school waar dat niet mogelijk was. Die heeft geen fijne schooltijd gehad. 

Hier was ook altijd een ander kind dat nog geen huiswerk maakte. Maar hij speelde veel buiten. Het was maar een uurtje. Mijn kind was sommige dagen vroeg uit en dan zat het andere kind nog op school. 

ik heb je een berichtje gestuurd met wat meer informatie.

Mijn dochter heeft ADHD, zit in de brugklas, VWO HAVO, heeft ook een klas overgeslagen en een erg jonge leerling. Ze doet het erg goed op school. Goede cijfers, plannen gaat goed, ze loopt alleen er tegen aan dat ze emotioneel jonger is en ze heeft wel eens paniek aanvallen op school. Ze slikt medicatie en daarmee doet ze het erg goed, zonder medicatie is het echt een ramp.

S.ndra

S.ndra

29-04-2023 om 18:45 Topicstarter

SuzyQFive schreef op 29-04-2023 om 10:06:

Ik zou toch maar weer terug op de wachtlijst bij de instelling waar ze haar diagnose heeft gekregen. Met als hulpvraag leren om te gaan met prikkels en schoolwerk.

Helaas kan dat niet. De orthopedagoog die de diagnose heeft gesteld is inmiddels met pensioen helaas.

S.ndra

S.ndra

29-04-2023 om 18:47 Topicstarter

Ja, we hebben uitgebreid geprobeerd met school te praten, maar zonder al te veel resultaat. We mogen een huiswerkbriefje meegeven als ze het niet af krijgt en ze mag naar huis gaan als de dag te lang is voor haar, maar daar kunnen geen afspraken voor gemaakt worden. Daardoor geeft dat weinig rust.

In dat geval zou ik dan samen met je kind naar het rooster kijken. Welke lessen moet ze minimaal volgen en welke zou ze kunnen missen. Vervolgens standaard die lessen skippen en een briefje inleveren. Ook als dat tussenuren oplevert. Dat zouden dan gedurende de dag oplaadmomenten kunnen zijn. Wellicht dat ze dan wat huiswerk kan oppakken of juist een wandeling maken met muziek in haar oren.... net wat zij nodig heeft.

Hetzelfde met huiswerk, samen kijken  wat het beste wel gemaakt/geleerd kan worden en de rest even laten of minder. Standaard een briefje mee.

Het belangrijkste is dat je de belasting en de belastbaarheid van je kind met elkaar in overeenstemming brengt. Pas vanuit balans kun je voorzichtig weer uitbouwen.

En daarnaast dus hulp zoeken eventueel vrijgevestigde, die kan helpen met die belastbaarheid vergroten.

Zorg voor voldoende leuke dingen naast school waar ze energie van krijgt.
Anders steven je op een burnout af voor je kind.

Leert ze wel efficiënt? In de brugklas is het niet normaal om enkel en alleen met school bezig te zijn. Dit gaan jullie geen van allen nog jaren volhouden.
Ik vind huiswerk niet maken of standaard bepaalde lessen skippen eigenlijk geen oplossingen. De achterstanden worden alleen maar groter. Tijdens toetsten wordt die stof ook gewoon getoetst. Ik begrijp dat een school daar niet mee akkoord gaat. 
Ook vind ik het niet normaal om als ouder zo intensief betrokken te zijn bij het huiswerk van je kind. Het is bijna alsof je zelf de middelbare school gaat overdoen.

Kan ze niet op school huiswerk maken/leren na de lessen? Is daar niet een of ander programma voor op haar school? Ik vind 'wil ik niet' eerlijk gezegd te makkelijk.
Ze kan veel willen of niet willen, maar jij hebt ook je grenzen. 

Kan ze ergens leren om sneller/efficiënter te leren?

S.ndra

S.ndra

01-05-2023 om 07:12 Topicstarter

MamaE schreef op 01-05-2023 om 00:32:

Leert ze wel efficiënt?

Nee, ze heeft adhd .

S.ndra

S.ndra

01-05-2023 om 08:18 Topicstarter

Ik ben ook wel heel benieuwd hoe anderen omgaan met het continue gedoe wat adhd met zich meebrengt in het gezin. Bij ons is er gedoe over heel veel dagelijkse dingen van opstaan tot aankleden, van huiswerk tot douchen. En met haar zusje veel gekibbel om niks. Dit levert voor iedereen in het gezin veel stress op, ondanks dat ze wel medicatie heeft.

Hier een diagnose ADD toen ze 13 was. Ze heeft veel begeleiding gehad en kreeg medicatie. Uiteindelijk werd het hem niet op vmbot. Studeren uit boeken was een drama (combinatie met dyslexie). Ze stroomde na 2 jaar af naar kader, heeft vanaf dat moment alles op eigen kracht gedaan: door naar mbo4 en nu halverwege hbo. Ze doet vanaf kader wat ze graag wil en wat ze goed kan: die hyperfocus is iets wonderlijks! 
Als het teveel wordt gebruikt ze nog steeds de medicatie (taaltoetsen, verslagen, pfff...).
Als kleuter was ze al traag en chaotisch, vooral in de ochtend. Zelf grijp ik ook niet graag mis op zulke momenten. Gelukkig was ik 24/7 met haar alleen
Nu is ze 23. Het gaat goed en ze woont zelfstandig. Nog steeds komt alles ongefilterd binnen bij haar en ben ik soms haar eerste achtervang, maar ze ontwikkelt zich goed en gestaag. Alles gebeurt bij haar een paar jaar later lijkt het wel. 

Is er geen cursus/traject om te leren om efficiënt te plannen en te leren?
Dat lijkt me een nuttige en zelfs noodzakelijke vaardigheid om te leren, zeker met adhd. Anders blijft het aanmodderen en water naar de zee dragen. 

Ik ben ook geen voorstander van zomaar geen huiswerk maken en/of lessen skippen. Alleen als een kind het niet redt, dan is stug doorgaan niet de beste optie. Als er dan geen hulp vanuit school op gang komt, dan ga ik niet wachten tot mijn kind omvalt, maar dan onderneem ik zelf stappen.
Bij mijn dochter bleek dat ze met de helft van de lessen en de helft van het huiswerk, nog steeds prima haar toetsen kon maken. Maar zij kreeg dat cognitief gewoon goed voor elkaar.
Het dan ook belangrijk om te kijken of ze op het juiste niveau zit. Als ze het cognitief aankan, kan het nog steeds als gevolg van adhd niet het juiste niveau zijn.

De medicatie is wel echt goud waard. En ook het vele sporten doet haar echt goed.

Het is echt niet de bedoeling dat een kind op die leeftijd meer dan 1 uur en 1,5 uur per dag aan huiswerk besteed.
Zijn er huiswerk-uren op school die beter benut zouden kunnen worden? Mijn dochter kwam tot niks in die uren. Maar toen ze haar koptelefoon mocht gebruiken, haar tafel om mocht keren, zodat ze naar de muur keek of een plek zonder prikkels kreeg (aparte kamer), ging dat wel beter. En huiswerkuren aan het begin of einde van de dag deed ze thuis.

Thuis....mijn dochter, mijn zoon en ik....we hebben allemaal adhd. Dus een bepaalde mate van chaos is er altijd.
Allemaal willen we graag de woonkamer voor onszelf hebben. We hebben allemaal in overleg op verschillende momenten het alleenrecht op de woonkamer.

Mijn kinderen zijn nu groter, maar ik heb jarenlang mijn onverdeelde aandacht moeten hebben voor het gezin, vanaf het moment dat de wekker ging tot ze allemaal naar school waren. En vervolgens na school tot ze in bed lagen. Het voelde alsof ik een duizendpoot was, met ogen en oren overal. Ze leerden het uiteindelijk zelf redelijk te managen, gelukkig.
Ik was wel behoorlijk streng. Geen gedoe samen, ik zorgde ervoor dat ze elkaar zo min mogelijk tegenkwamen als ze beiden thuis waren. Daarnaast zorgde ik voor gezellige samen-momenten. En ik had quality-time met elk kind individueel. Verder veel lijstjes gemaakt, zodat zij en ik niks vergaten, etc. Mijn dochter maakt nog steeds een todo-lijst van haar huiswerk, werkt voor haar prima.

Alleen dit werkte voor mij en mijn kinderen. Jij zult je eigen gebruiksaanwijzing moeten vinden die werkt voor jouw gezin. Denk zoveel mogelijk out-of-the-box. Als het werkt, dan werkt het. Als het niet werkt, kijk of het anders kan dan 'normaal' is.

S.ndra

S.ndra

01-05-2023 om 19:30 Topicstarter

EmmaT schreef op 01-05-2023 om 08:50:

Alles gebeurt bij haar een paar jaar later lijkt het wel.

Mijn dochter is nog niet zo oud, maar dit herken ik wel.

MamaE schreef op 01-05-2023 om 10:47:

Is er geen cursus/traject om te leren om efficiënt te plannen en te leren?
Dat lijkt me een nuttige en zelfs noodzakelijke vaardigheid om te leren, zeker met adhd. Anders blijft het aanmodderen en water naar de zee dragen.

Zonder te generaliseren want ieder kind is anders: de meeste 12-jarigen met adhd zijn er nog niet aan toe om dit te leren. Sommige 12-jarigen zonder adhd ook niet trouwens.

Voor efficiënt plannen en leren moet je veel verschillende moeilijke executieve functies beheersen:

- op school meekrijgen wat de bedoeling is of dit kunnen vinden in de app die school gebruikt(en dan het hele bericht lezen en niet de helft)

- kunnen inschatten hoeveel tijd dit kost

- bedenken wanneer je het dan gaat doen 

- jezelf ertoe zetten te beginnen

- je aandacht erbij houden

En dan dit voor soms wel 10 verschillende vakken. Kansloos voor sommige kinderen.

Ik heb  3 tieners waarvan oudste en jongste geen diagnose ad(h)d hebben (wel beide onderzocht, beide “symptomen van” maar onvoldoende). Maar wel problemen in die richting.

Middelste heeft dat helemaal niet. Het verschil is bizar. Die kan gewoon alles zelf. Niet alleen huiswerk maar ook zijn dagelijks leven organiseren. En ik heb daar nooit iets voor gedaan, hij pakt het gewoon op. En als je die een tip geeft, heeft hij daar iets aan en gebruikt hij de tip.

Mijn andere twee kinderen hebben weinig aan tips als ze ergens niet aan toe zijn. Dus wij zijn de prothese. En dan is de uitdaging dus om dat te begrenzen zodat je zelf niet overbelast raakt en je kind ook niet. Maar het niet doen is hier geen optie.




S.ndra

S.ndra

01-05-2023 om 21:16 Topicstarter

Ja, herkenbaar. Ik las ooit ergens dat je bij adhd als ouder de frontale kwab van je kind moet zijn totdat die ver genoeg ontwikkeld is. Je kind niet helpen is geen optie, dan zakt het door het ijs. Ik heb ook nog een ander kind, zonder adhd, en dat is idd een wereld van verschil.

Als dit eventjes met een cursus zou kunnen worden opgelost, dan was het geen probleem. Ik ervaar het idd ook zo dat het zoeken is naar een balans zo dat mijn kind niet overbelast raakt maar wel haar school haalt en wij als ouders ook niet overbelast raken.

De school waar mijn dochter op zit heeft heel veel extra vakken. Heel leuk en uitdagend, maar voor haar veel te veel. Nadeel van die vakken schrappen is dat ze ze wel leuk vindt en er ook goed in is. Als we die vakken schrappen blijven er vooral heel veel vakken over die heel erg verbaal zijn (talen, geschiedenis, aardrijkskunde) en die ze moeilijk vindt, en heel weinig vakken zoals wiskunde ed. Nadeel is ook dat ze dan niet met haar vriendinnen mee kan fietsen, want die volgen die vakken wel. Maar we hebben er dus wel eentje geschrapt en dat scheelt een klein beetje.

Omdat we vonden dat het te zwaar was voor haar, is ze een dag gaan kijken op een andere school. Daar zou ze volgend jaar terecht kunnen. Op die school hebben ze minder extra vakken, huiswerkuren op school en er zijn veel meer kinderen met dyslexie etc waardoor de zorg daarvoor beter geregeld is. Er komt nu nog 1 toetsweek aan. Als alles goed gaat, dan gaat ze wel over. Maar ik zie dit niet zo doorgaan. Ze haalt het uiteindelijk wel, maar het kost zoveel inspanning, dat ik denk dat die andere school beter voor haar zou zijn. Het enige is dat je toch hoopt dat ze zich verder ontwikkelt, want ik zie daar best groei in bij haar. Ik wil ook niet haar daar als het ware te vroeg weghalen.

Verder hebben we op dit moment onze handen vol aan het gekibbel tussen onze kinderen. Mijn man raakt er ook erg gestresst van. Het is allemaal wel te verklaren, maar leuker wordt het er niet op.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.