Laatste kans! Doe mee met een van de gratis expert webinars over opvoeding

Eten na je bevalling: wat mag, wat helpt en wat stimuleert je borstvoeding?

9 maanden lang hield je rekening met je eten en drinken: alles voor de baby. Naast de standaarddingen als geen rood vlees en geen alcohol, googelde je wat af. Gewoon voor de zekerheid. En dan… dan is je baby er. Mag je dan ineens alles weer eten? Zijn er dingen die je beter niet kunt eten? Of beter wel?

Wat mag je eten na de bevalling?

Tijdens je zwangerschap mag je niet alles eten, omdat je baby via jouw bloed zijn voedingsstoffen binnenkrijgt. Door de regels goed te volgen kun je voorkomen dat je kindje in de buik besmet wordt met ziektekiemen. Is je baby eenmaal geboren, dan kun je hem/haar niet meer via jouw voeding besmetten. Ook niet als je borstvoeding geeft. Je kunt dus gewoon weer aan rosé gebakken biefstuk, tonijn en rauwmelkse kazen.

Blijf wel een beetje voorzichtig, want voedselvergiftiging komt nooit uit en nu al helemaal niet. Gebruik dus je gezonde verstand om te bepalen of je iets beter wel of niet kunt eten.

Voeding om mee aan te sterken na de bevalling

Een bevalling is fysiek en mentaal een enorme aanslag op je lichaam. Om je herstel te bevorderen helpt het om gezond te eten. Dat had je zelf misschien ook al bedacht. Daarom hieronder een iets specifieker lijstje om je te helpen aansterken.

  • Kippensoep: om zouten en elektrolyten aan te vullen die je tijdens het zweten van de bevalling bent verloren.
  • Havermout, volkoren brood en andere vezelrijke producten: veel goede vezels helpen je stoelgang. Heel prettig na de bevalling. Want de eerste poepen… daar kijkt niemand naar uit. Hoe meer vezels je eet, hoe zachter je stoelgang, hoe minder pijnlijk…
  • Eieren: pijnlijke spieren na de bevalling? Eiwitten helpen om je spieren weer te herstellen. Een lekker zachtgekookt eitje (het mag weer…) is dus goed voor je.
  • Rundvlees: door het, volkomen normale, bloedverlies dat je de weken na je bevalling nog hebt, kun je bloedarmoede of een ijzertekort krijgen. Rundvlees bevat veel ijzer, eiwitten en natrium dat de kans hierop verkleint. Carpaccio anyone?

Eten en borstvoeding

Als je borstvoeding geeft, kun je in principe weer zo goed als normaal eten en drinken. Let op: de uitzondering hierop is alcohol. Dit kan via de borstvoeding bij je kindje komen en dat is schadelijk. Wist je dat je met bepaalde voedingsstoffen je lijf helpt om borstvoeding te maken? Dit zijn bijvoorbeeld:

  • Noten: niet alleen stimuleren ze de melkproductie, maar ze bevatten ook veel goede vetten. Goed voor jou En goed voor de hersenontwikkeling van je baby.
  • Havermout: havermout bevat het stofje galactogeen. Dit is een stof die de toevoer van moedermelk verhoogt.
  • Thee: het drinken van warme dranken, zorgt ervoor dat je ontspant. En dat helpt je borstvoeding. Er zijn ook speciale borstvoedingsthee’s te koop, vaak met fenegriek. Hiervan is nog niet wetenschappelijk bewezen dat het werkt.
  • Eet genoeg: melk produceren gaat je niet in je koude kleren zitten. Zorg goed voor jezelf en zorg dat je zelf goed en gezond eet. Je kindje eet immers via jou.
Lees ook: