Home » Artikelen » Valt je baby moeilijk in slaap dit kun je eraan doen

Valt je baby moeilijk in slaap? Dit kun je eraan doen

Door:

Chantal van der Vet

Het is de droom van iedere ouder. Je legt je baby in bed en hij valt snel in slaap, zonder dat je steeds terug hoeft om je baby te troosten. In veel gevallen gaat het niet zo eenvoudig en lukt het baby’s niet om zelf in slaap te vallen. Chantal is slaapcoach voor baby’s en jonge kinderen en geeft tips om je kindje te leren om zelf in slaap te vallen.

Baby valt moeilijk in slaap

Zelf in slaap leren vallen: het gaat niet vanzelf

Als jouw kind eindelijk op bed ligt, wil je graag dat hij of zij snel gaat slapen en de hele nacht lekker doorslaapt. In mijn praktijk hoor ik regelmatig van ouders dat hun baby moeilijk zelfstandig in slaap valt. Bij baby’s zie je dan vaak dat ze erg huilen en alleen maar rustig kunnen zijn in jouw armen. Is jouw kind al wat ouder, kan oververmoeidheid een rol spelen.

Te weinig slaap is ongezond

Slaap is ontzettend belangrijk voor iedereen. En zeker voor kinderen. De gevolgen van te weinig slaap kunnen enorm zijn: ze zijn overdag eerder van slag of uit hun doen, leren slechter nieuwe dingen en kunnen een verminderde weerstand krijgen. Kinderen die te weinig slapen zullen ook minder hard groeien. Het groeihormoon komt namelijk in de diepe slaap pas vrij.

Tips voor baby’s die moeilijk zelf in slaap vallen

Jouw kleintje is geen robot die op commando gaat slapen. Maar je kunt het sneller inslapen wel bevorderen!

Dit is wat je kunt doen:

  • Let goed op de wakkertijden van jouw kind. Een kind dat oververmoeid raakt maakt het stresshormoon cortisol aan. Baby’s kunnen dan juist weer hyperactief worden. Hierdoor zal inslapen extra moeilijk zijn. Natuurlijk is het ene kind het andere niet. Ook bij kinderen heb je ochtend- en avondmensen. Sommige kindjes hebben iets minder of meer slaap nodig.
    Hieronder een richtlijn hoeveel slaap kinderen nodig hebben:
    - baby’s vanaf 6 maanden: 3 slaapjes en 11 uren in de nacht
    - baby’s vanaf 8 maanden tot ong. 18 maanden: 2 slaapjes en 11 uren in de nacht
    - dreumesen vanaf 18 maanden: 1 slaapje en 11 uren in de nacht
     
  • Ieder kind heeft een “natuurlijke” bedtijd. Dat is het ideale tijdstip waarop het slaaphormoon melatonine hoog is en het stresshormoon cortisol juist laag. Dit is het perfecte moment om in slaap te vallen. Let dus goed op hoe lang jouw kind al wakker is. Blijf daarnaast alert op de  vermoeidheidssignalen: Wrijft hij in zijn ogen? Zit hij te staren? Of gaapt hij? Zo bepaal je de bedtijd. En dat is vaak vroeger dan je denkt! Alles vanaf 18.00 uur kan al bedtijd zijn.
     
  • Zorg dat jouw kleintje genoeg daglicht ziet. Zeker het daglicht in de ochtend werkt slaap bevorderend in de avond. Hoe werkt dit? Het afstellen van de hormoonhuishouding van jouw kind gaat via de ogen. Door in de ochtend al vroeg daglicht binnen te krijgen, zorgt het lichaam ervoor dat er in de vroege avond genoeg melatonine wordt aangemaakt. Ga dus na het opstaan en ontbijten al lekker de deur uit voor een wandeling samen. Zorg er daarnaast voor dat kinderen gedurende de dag ook genoeg bewegen. Kinderen die regelmatig bewegen slapen in de nacht beter.
     
  • De rol van beeldschermlicht speelt tegenwoordig ook een grote rol. Het lijkt een rustig moment om na het eten even op de Ipad een filmpje te kijken, maar het tegendeel is waar. Door het blauwe licht van het beeldscherm maakt het lichaam onvoldoende melatonine aan, het stofje dat je slaperig maakt. Het is daarom beter om 2 uur voor bedtijd je kindje niet meer voor apparaten die blauw licht afgeven te zetten.
     
  • Volg een vast bedtijdritueel van 10 - 20 minuten in de avond. De vaste volgorde van het avondritueel geeft het brein een signaal dat er geslapen mag worden. Het is voor kinderen belangrijk om de overgang van de dag naar de nacht te maken. Dus even in bad of een lekkere massage, tandenpoetsen, pyjama aan, instoppen, liedje zingen of verhaaltje lezen, knuffels en kusjes en dan het licht uit.

Chantal van der Vet

helpt baby’s goed slapen met de droomritme methode.

Meer over

Leeftijden: 

Onderwerpen: 

Lees verder