Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Onderzoek


Bijtje82

Bijtje82

14-09-2022 om 12:55

Suusje. schreef op 14-09-2022 om 12:42:

[..]

Die bovenste kun je toch niet gebruiken voor peuters?

Waarom niet? 

Het is gewoon nadoen, dat moet bij de meeste peuters wel lukken. Jongste was nog net geen 3. Ging prima. 

Denk dat het cb zelf wel een inschatting kan maken of een kind begrijpt wat het moet doen.


https://youtu.be/QF0Tc2pKZZw

Bijtje, woon jij ook in een grote stad? Ik had hier op het forum allemaal akelige verhalen gelezen over bemoeizucht bij het CB, maar het CB waar wij heen gingen (Amsterdam) was ook bepaald niet moeilijk. Kreeg ook nooit gezeur over het feit dat ik die vragenlijsten niet invulde.
Wel een keer iemand gehad die diksap adviseerde als iets waar geen suiker in zat, daar ben ik de discussie niet over aangegaan. 

het CB verschilt inderdaad per locatie. In een slechte wijk zijn ze al tevreden als je je baby geen chips geeft. Hier doorsnee stadje en geen slechte ervaringen met CB. Dat advies over gewoon in bed leggen heb ik volgens mij nooit gehad. En anders ging het ene oor in andere oor uit. Heb hem wel tot een jaar in slaap moeten wiegen, hij is nu 13 maanden en het gaat een stuk beter.

Ik vind het grappig dat zulk non-nieuws als wetenschappelijke doorbraak wordt gecommuniceerd in de media. 

Bijtje82

Bijtje82

14-09-2022 om 15:58

Temet schreef op 14-09-2022 om 14:31:

Bijtje, woon jij ook in een grote stad? Ik had hier op het forum allemaal akelige verhalen gelezen over bemoeizucht bij het CB, maar het CB waar wij heen gingen (Amsterdam) was ook bepaald niet moeilijk. Kreeg ook nooit gezeur over het feit dat ik die vragenlijsten niet invulde.
Wel een keer iemand gehad die diksap adviseerde als iets waar geen suiker in zat, daar ben ik de discussie niet over aangegaan.

Nee hoor. Eerste cb was in een heel klein dorp. En hier een middelgrote stad. Ze deden bij beiden niet zo moeilijk. In het dorp waren ze allang blij dat ik mijn kinderen liet vaccineren, is behoorlijk biblebelt in deze regio.

Due-scimmie schreef op 14-09-2022 om 07:19:

Ach, ene oor in, andere oor uit qua adviezen waar je niks mee kan of wil doen. Bij ons cb is meeste personeel oke, alleen de verpleegkundige op woensdagen heeft een andere mening dan ik. Maar jongste is 3,5 dus nog 1 keer cb en dan ben ik er levenslang van af 💪. (Of ik moet later eens met een kleinkind gaan)

Ow te vroeg gejuicht. De onderzoeken van jeugd en gezin zijn hier ook op locatie van CB zie ik net in de oproep van kleuter.

Ik heb in Amsterdam wel wat gezeur gehad,  toen ik met oudste met zes maanden ‘nog’ borstvoeding gaf en de vpk vond dat ik dat drastisch moest verminderen want ze moest zo snel mogelijk veel meer vaste voeding gaan eten. Toen ik zei dat we van alles aan het introduceren waren en dat het heel goed ging, zei ze dat ik mijn kind tekort deed. Toen heb ik een brief op poten geschreven waarin ik suggereerde dat ze hun medewerkers maar moesten bijscholen. Later is introductie naar vier maanden gegaan maar vervangen van voedingen is volgens mij pas na een maand of acht/negen nodig. Volgens mij ging dat trouwens behoorlijk vanzelf. Door voeden op verzoek werd het vanzelf minder naarmate ze meer vaste voeding at. Ik heb trouwens nog een keurige brief gehad dat ik gelijk had en dat ze er aandacht aan zouden besteden. 

Jongste was behoorlijk aan de maat, zowel groot als zwaar. Op de een of andere rare manier kreeg ik eens op mijn kop dat hij te zwaar was omdat hij hoog in de gewichtscurve zat. Ik moest echt gaan opletten, vond ze. Maar zijn lengte nam ze helemaal niet mee! Ik heb dat zwijgend aangehoord, dacht: hier hoor ik nooit meer wat over. En zo was het. Het onderwerp is nooit meer ter sprake gekomen. Dat was trouwens niet meer in Amsterdam maar in de provincie. 

Een vriendin van mij heeft een Chinese dochter en die was ‘te klein en te licht’ en werd daarom naar de kinderarts doorverwezen. Die vond dat natuurlijk belachelijk. Een Aziatisch kind kan je niet op basis van een NL curve beoordelen. Dat was duidelijk ook niet in Amsterdam. Ik neem aan dat ze dat in grote steden met een diverse populatie wel snappen. Anders worden de kinderartsen gek! 

Bijtje82

Bijtje82

14-09-2022 om 16:55

Mija schreef op 14-09-2022 om 16:34:

Ik heb in Amsterdam wel wat gezeur gehad, toen ik met oudste met zes maanden ‘nog’ borstvoeding gaf en de vpk vond dat ik dat drastisch moest verminderen want ze moest zo snel mogelijk veel meer vaste voeding gaan eten. Toen ik zei dat we van alles aan het introduceren waren en dat het heel goed ging, zei ze dat ik mijn kind tekort deed. Toen heb ik een brief op poten geschreven waarin ik suggereerde dat ze hun medewerkers maar moesten bijscholen. Later is introductie naar vier maanden gegaan maar vervangen van voedingen is volgens mij pas na een maand of acht/negen nodig. Volgens mij ging dat trouwens behoorlijk vanzelf. Door voeden op verzoek werd het vanzelf minder naarmate ze meer vaste voeding at. Ik heb trouwens nog een keurige brief gehad dat ik gelijk had en dat ze er aandacht aan zouden besteden.

Jongste was behoorlijk aan de maat, zowel groot als zwaar. Op de een of andere rare manier kreeg ik eens op mijn kop dat hij te zwaar was omdat hij hoog in de gewichtscurve zat. Ik moest echt gaan opletten, vond ze. Maar zijn lengte nam ze helemaal niet mee! Ik heb dat zwijgend aangehoord, dacht: hier hoor ik nooit meer wat over. En zo was het. Het onderwerp is nooit meer ter sprake gekomen. Dat was trouwens niet meer in Amsterdam maar in de provincie.

Een vriendin van mij heeft een Chinese dochter en die was ‘te klein en te licht’ en werd daarom naar de kinderarts doorverwezen. Die vond dat natuurlijk belachelijk. Een Aziatisch kind kan je niet op basis van een NL curve beoordelen. Dat was duidelijk ook niet in Amsterdam. Ik neem aan dat ze dat in grote steden met een diverse populatie wel snappen. Anders worden de kinderartsen gek!

Ik denk dat die groeicurve niet helemaal meer staat voor de gemiddelde multiculturele samenleving. Nederlanders zijn gemiddeld gezien groot, zeker vergeleken bij de Aziatische of andere rijst etende bevolking. Rijst als voornaamste voedingsbron is een van de redenen dat de bevolking zo klein blijft.

Due-scimmie schreef op 14-09-2022 om 15:59:

[..]

Ow te vroeg gejuicht. De onderzoeken van jeugd en gezin zijn hier ook op locatie van CB zie ik net in de oproep van kleuter.

Zelf vond ik (de locatie van) het CB geen probleem, zeker niet in vergelijking met de bemoeizucht van jeugd en gezin en de vragenlijsten die je tienerkinderen gaan krijgen (over eetgewoontes, thuissituatie, seksuele activiteit, alcoholgebruik etc.), gewoon op school in de klas uitgereikt, waarbij de resultaten wel met leraren en derden kunnen worden gedeeld voor of zonder dat ze met ons gedeeld als ouders worden gedeeld

Mija schreef op 14-09-2022 om 16:34:

Ik heb in Amsterdam wel wat gezeur gehad, toen ik met oudste met zes maanden ‘nog’ borstvoeding gaf en de vpk vond dat ik dat drastisch moest verminderen want ze moest zo snel mogelijk veel meer vaste voeding gaan eten. Toen ik zei dat we van alles aan het introduceren waren en dat het heel goed ging, zei ze dat ik mijn kind tekort deed. Toen heb ik een brief op poten geschreven waarin ik suggereerde dat ze hun medewerkers maar moesten bijscholen. Later is introductie naar vier maanden gegaan maar vervangen van voedingen is volgens mij pas na een maand of acht/negen nodig. Volgens mij ging dat trouwens behoorlijk vanzelf. Door voeden op verzoek werd het vanzelf minder naarmate ze meer vaste voeding at. Ik heb trouwens nog een keurige brief gehad dat ik gelijk had en dat ze er aandacht aan zouden besteden.

Jongste was behoorlijk aan de maat, zowel groot als zwaar. Op de een of andere rare manier kreeg ik eens op mijn kop dat hij te zwaar was omdat hij hoog in de gewichtscurve zat. Ik moest echt gaan opletten, vond ze. Maar zijn lengte nam ze helemaal niet mee! Ik heb dat zwijgend aangehoord, dacht: hier hoor ik nooit meer wat over. En zo was het. Het onderwerp is nooit meer ter sprake gekomen. Dat was trouwens niet meer in Amsterdam maar in de provincie.

Een vriendin van mij heeft een Chinese dochter en die was ‘te klein en te licht’ en werd daarom naar de kinderarts doorverwezen. Die vond dat natuurlijk belachelijk. Een Aziatisch kind kan je niet op basis van een NL curve beoordelen. Dat was duidelijk ook niet in Amsterdam. Ik neem aan dat ze dat in grote steden met een diverse populatie wel snappen. Anders worden de kinderartsen gek!

Oh ja, zoiets had ik ook! Dochter kreeg volledig bv. Was puur op mijn melk al vanaf geboorte een michelinmannetje. Met 6 mnd kreeg ik op mijn kop, want ze was veel te zwaar en ik moest echt minderen met bijvoeden en/of flesvoeding. Dus ik meld dat ik, mede vanwege allerlei allergieën in de familie, nog volledig zelf voed en dat ik juist wilde overleggen over introduceren van vast voedsel. En of ik haar dan maar halverwege een voeding moest gaan afkoppelen. De arts (denk ik, kan ook vpk geweest zijn) verschoot van kleur en complimenteerde me met mijn ‘slagroom’. Die vond ik dan wel weer grappig. Maar ik vond het wel vreemd dat ze meteen met gestrekt been erin ging. Had dan even gevraagd wat het kind krijgt op een dag voor je er wat van vindt…

TineWinkel schreef op 14-09-2022 om 16:58:

[..]

Zelf vond ik (de locatie van) het CB geen probleem, zeker niet in vergelijking met de bemoeizucht van jeugd en gezin en de vragenlijsten die je tienerkinderen gaan krijgen (over eetgewoontes, thuissituatie, seksuele activiteit, alcoholgebruik etc.), gewoon op school in de klas uitgereikt, waarbij de resultaten wel met leraren en derden kunnen worden gedeeld voor of zonder dat ze met ons gedeeld als ouders worden gedeeld

Ja, inderdaad, die bemoeizucht. Maar het kan ook meevallen hoor. Dochter (zie hierboven) is haar hele leven stevig geweest. En zat toevallig in een klas met allemaal sprietjes van meisjes, dus ze was onzeker over haar gewicht. Zij wilde dus juist graag in groep 7 de vragenlijst invullen en in gesprek met de vpk. Ik stond niet te springen, maar ze wilde het zelf graag. Werd ik later gebeld door die vpk, dat ze een gesprek met dochter had gehad. En dat ze inderdaad stevig is, maar dat ze zich vooral niet blind moest staren op haar klasgenootjes. Ze vroeg aan dochter of die wel eens ziek was. Nee, ze was nooit ziek (klopt). En die klasgenootjes? Ja, die waren wel eens ziek ja. Dus de vpk heeft haar  gezegd dat ze dus juist sterk en gezond is. Dochter was daar heel blij mee. En is ook nu nog, op haar 19e en met nog altijd wat kilo’s extra, volkomen gelukkig met haar eigen lichaam. Ben ik die dame nog altijd dankbaar voor, want dat had ook faliekant verkeerd uit kunnen pakken natuurlijk.

Mija schreef op 14-09-2022 om 16:34:


Jongste was behoorlijk aan de maat, zowel groot als zwaar. Op de een of andere rare manier kreeg ik eens op mijn kop dat hij te zwaar was omdat hij hoog in de gewichtscurve zat. Ik moest echt gaan opletten, vond ze. Maar zijn lengte nam ze helemaal niet mee! Ik heb dat zwijgend aangehoord, dacht: hier hoor ik nooit meer wat over. En zo was het. Het onderwerp is nooit meer ter sprake gekomen. Dat was trouwens niet meer in Amsterdam maar in de provincie.

Wat je nu zegt klopt niet, je kunt zelf op de groeicurves zien dat je lengte naar leeftijd hebt en gewicht naar lengte en hoofdomtrek naar leeftijd (0-15 mnd). Niet gewicht naar leeftijd. Dus hoezo nam ze de lengte niet mee? 

https://www.tno.nl/nl/gezond/preventie-productiviteit/jeugd/eerste-1000-dagen-kind/groeidiagrammen-groeicalculators/

Pinokkio

Pinokkio

14-09-2022 om 23:50 Topicstarter

Aviendha schreef op 14-09-2022 om 14:41:

het CB verschilt inderdaad per locatie. In een slechte wijk zijn ze al tevreden als je je baby geen chips geeft. Hier doorsnee stadje en geen slechte ervaringen met CB. Dat advies over gewoon in bed leggen heb ik volgens mij nooit gehad. En anders ging het ene oor in andere oor uit. Heb hem wel tot een jaar in slaap moeten wiegen, hij is nu 13 maanden en het gaat een stuk beter.

Ik vind het grappig dat zulk non-nieuws als wetenschappelijke doorbraak wordt gecommuniceerd in de media.

Hoezo non-nieuws Aviendha? 
Ik denk dat veel ouders het wel ‘weten’, je hoort veel ouders die eea toch a la Ria Blom ofzo proberen (ja, ik ook eenmalig in wanhopige bui) bijna altijd reppen over een schuldgevoel, of het gaat tegen hun gevoel in,  ja duh. Maar we nemen ons gevoel nu eenmaal niet serieus (meer). 

Alles dat er voor kan zorgen dat we de noden van baby’s weer wat meer serieus nemen juich ik alleen maar toe. 

Pinokkio

Pinokkio

14-09-2022 om 23:55 Topicstarter

En zelf kan ik me niet meer herinneren wat cb precies zei want die nam ik niet zo serieus doorgaans. (en ben vrij eigenwijs)
Maar de reactie van kinderarts of arts cb (weet ik niet meer) toen ik serieuze zorgen uitte over het flesweigeren van mijn baby vond ik erg teleurstellend. Ik moest me geen zorgen maken, kind zou zichzelf heus niet uithongeren. 
Nu ja, voor mij (en mijn kind) geen helpende reactie. Maar ik nam het wel dermate serieus dat ik niet verder ben gaan zoeken naar hulp toen en zelf ben blijven modderen. 

hier hele goede ervaringen met het cb eigenlijk. Ik heb ze ook wel eens gebeld om het over dingen te hebben waar ik me zorgen over maakte. Dachten altijd mee in een richting die bij mij past. Wat dus niet is om een baby te laten huilen. 

Het eerste bezoek bij twee weken, kwam het CB bij ons thuis. Ik weet niet of dat overal zo is, maar is bij ons standaard. Mijn oudste lag op dat moment in de box te slapen. De verpleegkundige kwam binnen en het eerste wat ze vrij pinnig zei was, de box is om in te spelen niet om in te slapen. Dat was geen beste binnenkomer. Daarna gelukkig alleen maar positieve ervaringen gehad, maar die verpleegkundige ontloop ik altijd met afspraken inplannen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.