Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Broodje eten in de supermarkt

Een tijdje geleden las ik in een ander topic (weet niet meer welk) dat een aantal mensen zich ergeren als kleine kinderen in de supermarkt een broodje eten nog voordat ze voorbij de kassa zijn. Een broodje dat nog niet betaald is dus. 

Nu is dat iets dat ik van huis uit gewend ben om te doen. Als klein kind kreeg ik een broodje van mijn moeder tijdens het boodschappen doen. En nu ik zelf een dreumes heb geef ik het haar. Met het voordeel dat ze dan toch zo'n 10 min netjes in het zitje van de boodschappenkar blijft zitten. Het broodje scan ik al wel en wordt vanzelfsprekend op het eind gewoon afgerekend. Ik zie andere ouders dat ook doen.

Het is werkelijk nooit in me opgekomen dat dat asociaal zou zijn. Heb er eerder nooit bij nagedacht. Het was gewoon iets dat ik deed. Maar sinds ik het hier las moet ik er telkens aan denken. En vraag ik me af of het winkelende publiek zich met massaal aan mijn gedrag ergert. Dus nu maar eens een topic over dit zeer belangrijke onderwerp.

Peiling

Mag een dreumes/peuter een broodje eten in de supermarkt nog voordat het is afgerekend?
312 stemmen
34%
66%

Nee, het geeft gewoon een slecht voorbeeld. Eerst betalen dan consumeren.

Ik heb het zelf nooit gedaan bij onze zoon (volwassen) en vond het ook niet nodig. 

Ik ken dit niet en vind het ook raar om alvast iets op te eten wat nog niet betaald is. Toen mijn dochter nog klein was nam ik vaak een doosje rozijntjes voor haar mee voor tijdens het boodschappen doen. Waarom kun je niet iets vanuit huis meenemen?

Meesje

Meesje

26-05-2023 om 12:43 Topicstarter

Bosanemoon schreef op 26-05-2023 om 12:41:

Ik ken dit niet en vind het ook raar om alvast iets op te eten wat nog niet betaald is. Toen mijn dochter nog klein was nam ik vaak een doosje rozijntjes voor haar mee voor tijdens het boodschappen doen. Waarom kun je niet iets vanuit huis meenemen?

Dat kan ik natuurlijk wel. Maar het is, zoals ik al schrijf, nooit bij me opgekomen dat dit 'fout' is. Omdat ik niet anders ken. 

Los van het eerst betalen dan consumeren, vind ik het ook een slechte gewoonte om een kind zoet te houden met eetwaar. 

Eet gezellig samen thuis

ik heb 3 jong volwassenen en ik heb dit nooit gedaan.
ik erger mij niet als jij het wel doet .

ik nam ze altijd mee boodschappen doen, bijna iedere dag, en heb het nog nooit nodig gevonden om ze af te leiden met eten. Ze liepen altijd mee sinds ze konden lopen en 'hielpen' dan. Duurde wel wat langer dan in mijn eentje, maar ik heb ze echt nog nooit in een winkelkarretje gehad. Het mandje stond in de wandelwagen Als ze bezig zijn met 'helpen' hoeven ze ook geen eten.

Het maakt mij echt geen klap uit. Zolang ze hun plakhandjes maar bij zich houden en ik niet een artikel pak dat net uitgebreid bepoteld is door een hand met speeksel en snot waardoor de croissantkruimels zo lekker blijven plakken.

Meesje

Meesje

26-05-2023 om 12:51 Topicstarter

Valeria schreef op 26-05-2023 om 12:47:

ik nam ze altijd mee boodschappen doen, bijna iedere dag, en heb het nog nooit nodig gevonden om ze af te leiden met eten. Ze liepen altijd mee sinds ze konden lopen en 'hielpen' dan. Duurde wel wat langer dan in mijn eentje, maar ik heb ze echt nog nooit in een winkelkarretje gehad. Het mandje stond in de wandelwagen Als ze bezig zijn met 'helpen' hoeven ze ook geen eten.

Zo doe ik het inderdaad als ik maar een paar boodschappen hoef. Ik heb echter helaas geen tijd om iedere dag boodschappen te doen. 1x/week worden dus de weekboodschappen gehaald. Dat is een kar vol. Krijg ik echt niet in een mandje en duurt dus ook wat langer. Voor de duidelijkheid: kind eet dus niet haar dagelijkse lunch in een boodschappenkar, hihi. We eten gewoon samen, aan tafel. 

Ik vind het heel erg raar. Je opent toch ook geen verpakkingen voordat je het hebt afgerekend? 

Nee, ik leer haar zo een stukje geduld en dat dingen nog niet van ons zijn maar eerst betaald moeten worden. Ze sprint nu soms wel met haar mini-karretje naar de kassa terwijl ze "talen"(betalen) zegt. 
Ik plan de boodschappen zo in dat we einigen bij brood of fruit, dan betalen en dan mag ze vaak op de fiets naar huis wat eten. 

Als we beginnen bij de broodjes dan vind ze het nog lastig dat ze lang moet wachten (met soms een peuter driftbui tot gevolg). 

Bisou schreef op 26-05-2023 om 12:53:

Ik vind het heel erg raar. Je opent toch ook geen verpakkingen voordat je het hebt afgerekend?

ik niet, maar ik zie het echt regelmatig mensen doen. Vooral pubers dan, maar dat zijn ook mensen

kan me er niet aan storen, zolang het netjes blijft. het is aan de winkel om daar beleid op te voeren. 

Ik vind het niet zo netjes, los van of het juridisch mag of niet. Sociaal onwenselijk vind ik het.
Gewoon niet doen, dat voorkomt ook plakkerige karretjes voor de klant na je (misschien maak jij het karretje netjes schoon, maar er zullen genoeg ouders zijn die daar niet aan denken). 

Daarnaast vind ik niet dat je een kind zoet moet houden met eten, dan geef je een verkeerd signaal af. Geef haar een speeltje in de hand als ze echt binnen 10 minuten al onrustig wordt in dat zitje. 

Ik zie hier regelmatig ouders dat doen. Ik heb liever dat die kleintjes rustig een broodje eten, dan dat ze als een dolle stier met zo'n klein winkelwagentje rondrennen en overal aanzitten.

Ik vind het ook niet netjes. Eerst betalen, daarna pas eten. Pas als je betaald hebt is het van jou. Er zijn ook supermarkten zonder zelfscan en ik vermoed dat het dan makkelijk 'vergeten' wordt. Want tegen de tijd dat je bij de kassa bent, heeft het kind het broodje al op en ben je druk met alles op de band laden, in de kar laden en in tassen pakken etc.
Daarnaast ben ik geen fan van kinderen zoet houden met eten en vind ik het niet nodig om buiten de reguliere eetmomenten om te eten tijdens het boodschappen doen. Ik loop zelf ook niet etend door de winkel. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.