Rekenenisleuktaalook
22-11-2025 om 07:21
De Sint in groep vijf
Ik ben er niet goed in. Het merendeel van groep vijf gelooft nog in de Sint, maar zeker de helft daarvan heeft veel te veel vragen. Ze zien de losse eindjes, de dingen die niet kloppen en willen weten hoe en wat maar ik kan het niet maken om de waarheid aan het licht te brengen natuurlijk.
Schoolbreed is gevraagd om het aan de leerkracht te melden als een kind in de onderbouw/middenbouw het geheim weet, zodat je weet wat je tegen sommige kinderen kunt zeggen en tegen andere juist niet. Maar niks gehoord dus op basis van die info geloven ze allemaal nog.
Het mysterie en het Sinterklaasjournaal veroorzaken veel onrust. Hoe goed is het voor kinderen dat we dit zo in stand willen houden?
Peiling
Tot welke leeftijd is het nog leuk om in Sint te geloven
Renmuis
22-11-2025 om 10:17
Eens met herfstappeltaartje! Het is leuk zolang kinderen nog in de "magisch denken" fase zitten. Zolang ze dus geen vragen hebben (of die vragen zelf beantwoorden met magische verzinsels). Zolang ze het buurmeisje met een paar strategische roetvegen en een mooi pietenpak niet herkennen. Voor de meeste kinderen komt hier rond 7 jaar een natuurlijk einde aan. Vaak in groep 4, soms al in groep 3, en soms pas in groep 5 (en heel soms weleens nog later). Ik vind het trouwens niet raar als kinderen in groep 5 nog geloven, en in mijn ervaring is het verre van uitzonderlijk. Het wisselt nogal per jaar en per kind. Sommige kinderen hebben eindeloos veel fantasie ![]()
Ik vind wel inderdaad dat we soms teveel doen om het Grote Geheim in stand te houden, en vaak werkt het juist averechts. Het is geen mysterie meer, maar een nationaal spektakelstuk. Ook bij ons op school is het Sinterklaasjournaal in de ban. We hebben gewoon gemerkt dat het daar niet gezelliger en leuker van wordt. Voor die kleintjes is die extra spanning helemaal niet nodig. (Voor kinderen die niet meer geloven vind ik het wel leuk; die begrijpen de humor ook meer). We doen wel elk jaar Pietengym, en ze mogen een keer hun schoentje zetten in de klas. Vanaf groep 5 surprises, waarbij we Sinterklaas dus helpen maar niet per se het grote geheim verklappen. Maar als je wil kun je ook schoentje zetten bij de supermarkt, bij de sportles, bij de bibliotheek etc. etc. Wat dat betreft is het wel veel.
Enfin, wij vragen (via de ouders) aan de kinderen van groep 4 en groep 5 die niet meer geloven om nog niets te verklappen aan hun klasgenoten en nog even mee te spelen. Op vragen altijd de dooddoener: "hoe denk je zelf dat het zit"? Meestal gaat het eigenlijk vanzelfsprekend goed. Voor de kinderen is het lastig helemaal niets te zeggen, maar de kinderen die echt nog geloven leggen de hints gewoon naast zich neer. De kinderen die het wel oppikken geloofden toch al niet meer echt. Soms gebeurt er ook weleens iets vervelends. Dan wil een kind nog heel graag geloven maar wordt het toch verklapt. Ik denk niet dat je het kunt voorkomen.
Verder mijn tips om de rust te bewaren: niet alles in thema in deze periode, niet steeds rekenen met pepernoten, Sinterklaas knutsels en spellen, begrijpend lezen lessen met Sinterklaasverhaaltjes, Sinterklaasjournaal. Je kunt wel iets doen, maar less is echt more. Soms denk ik dat we gewoon heel bewust schoolbreed een ander thema moeten oppakken in deze periode.
Rekenenisleuktaalook
22-11-2025 om 10:38
Renmuis schreef op 22-11-2025 om 10:17:
Eens met herfstappeltaartje! Het is leuk zolang kinderen nog in de "magisch denken" fase zitten. Zolang ze dus geen vragen hebben (of die vragen zelf beantwoorden met magische verzinsels). Zolang ze het buurmeisje met een paar strategische roetvegen en een mooi pietenpak niet herkennen. Voor de meeste kinderen komt hier rond 7 jaar een natuurlijk einde aan. Vaak in groep 4, soms al in groep 3, en soms pas in groep 5 (en heel soms weleens nog later). Ik vind het trouwens niet raar als kinderen in groep 5 nog geloven, en in mijn ervaring is het verre van uitzonderlijk. Het wisselt nogal per jaar en per kind. Sommige kinderen hebben eindeloos veel fantasie
Ik vind wel inderdaad dat we soms teveel doen om het Grote Geheim in stand te houden, en vaak werkt het juist averechts. Het is geen mysterie meer, maar een nationaal spektakelstuk. Ook bij ons op school is het Sinterklaasjournaal in de ban. We hebben gewoon gemerkt dat het daar niet gezelliger en leuker van wordt. Voor die kleintjes is die extra spanning helemaal niet nodig. (Voor kinderen die niet meer geloven vind ik het wel leuk; die begrijpen de humor ook meer). We doen wel elk jaar Pietengym, en ze mogen een keer hun schoentje zetten in de klas. Vanaf groep 5 surprises, waarbij we Sinterklaas dus helpen maar niet per se het grote geheim verklappen. Maar als je wil kun je ook schoentje zetten bij de supermarkt, bij de sportles, bij de bibliotheek etc. etc. Wat dat betreft is het wel veel.
Enfin, wij vragen (via de ouders) aan de kinderen van groep 4 en groep 5 die niet meer geloven om nog niets te verklappen aan hun klasgenoten en nog even mee te spelen. Op vragen altijd de dooddoener: "hoe denk je zelf dat het zit"? Meestal gaat het eigenlijk vanzelfsprekend goed. Voor de kinderen is het lastig helemaal niets te zeggen, maar de kinderen die echt nog geloven leggen de hints gewoon naast zich neer. De kinderen die het wel oppikken geloofden toch al niet meer echt. Soms gebeurt er ook weleens iets vervelends. Dan wil een kind nog heel graag geloven maar wordt het toch verklapt. Ik denk niet dat je het kunt voorkomen.
Verder mijn tips om de rust te bewaren: niet alles in thema in deze periode, niet steeds rekenen met pepernoten, Sinterklaas knutsels en spellen, begrijpend lezen lessen met Sinterklaasverhaaltjes, Sinterklaasjournaal. Je kunt wel iets doen, maar less is echt more. Soms denk ik dat we gewoon heel bewust schoolbreed een ander thema moeten oppakken in deze periode.
Oh, dat doen wij ook hoor. Hebben een paar jaar geleden de versiering ook gehalveerd. Versiering in het lokaal achter in de klassen, zodat het niet steeds in zicht is. Alles pas nadat Sint is aangekomen. Die hele aanloopweek houden wij Sint nog buiten de school. Wat ouders doen, hebben wij geen invloed op, en volgens mij hebben wij ouders die zelf nog geloven. 🤪
PhilDunphy
22-11-2025 om 10:39
Mijn zoon was 7 in groep 5. Hij geloofde nog. Volgend jaar zit mijn dochter in groep 5 en ze is dan net een maand 8.
Toen bij mijn zoon heb ik in de whatsapp groep gecheckt hoeveel kinderen nog geloofden. Want ik snapte dat mijn jonge leerling er anders in kon staan dan al die 8 en 9 jarigen en dat ik het geheim wellicht vroegtijdig moest verklappen. Maar verrassend genoeg kwam de poll op ongeveer 50% uit en kon hij nog een laatste jaar mee doen. Ik ben ook nog bij de juf langs geweest hoe zij erin stond. Maar zij had er geen enkele moeite mee dat er nog zoveel kinderen geloven. Op social schools werd gevraagd aan ouders om nog wel even met hun kinderen door te nemen, dat ze het geheim voor zich moesten houden. Natuurlijk is dat in groep 5 niet heel realistisch. Ik ben er twee keer bij geweest dat andere kinderen in zijn nabijheid vertelden over dat Sinterklaas fake is. Maar mijn zoon leek het niet te horen of niet te deren. Toen ik hem afgelopen augustus vertelde over het geheim wilde hij er eigenlijk nog niks van weten, ik moest hem hard overtuigen dat de sint niet echt is, en dat we allemaal een toneelspel spelen. Pas toen hij het van zijn oudere broer hoorde, was hij overtuigd. En nu de sint in het land is, zie ik af en toe ineens nog een glimp geloof. Hij had in theorie dus nog prima in groep 6 door kunnen gaan, maar dat vind ik zelf te oud.
Ik verwacht dat mijn dochter volgend jaar ook nog gelooft als zij in groep 5 zit. Ook bij haar nog echt geen enkel greintje twijfel.
Due-scimmie
22-11-2025 om 10:39
Onze oudste begon vorig jaar in Groep 4 vragen te stellen dus die weet het sinds toen. Zei laatst ook dta ie ons keer schoen had zien vullen. Jongste zit in groep 3 maar vroeg laatst al waarom Sinterklaas in het dorp anders klok als op tv. Mocht hij het volgend jaar niet uitvogelen, vertellen we het denk ik voor groep 5.
Kaassoufflee
22-11-2025 om 10:50
Mijn oudste was 8 (is jarig als de Sint in het land is) toen hij me zei dat een paar andere kinderen zeiden dat Sint niet bestaat. En hij vroeg me of dat zo was.
Toen heb ik verteld dat het een toneelstuk is van grote mensen, omdat ze de kinderen graag een keertje extra per jaar willen verwennen met cadeautjes en een feestje, maar dat de Sint vroeger wel echt heeft bestaan. En als je dan ontdekt hoe het zit, ben je heel knap en dan hoor je bij de andere kant van het toneelstukje en mag je meedoen met de grote mensen. En hoewel het een wat wisselend rollenspel was (tussen wel en niet geloven) ging het heel soepel allemaal.
In groep 5 is het nog heel wisselend tussen wel/niet geloven. Wel gingen ze vanaf groep 5 de Sint en zijn pieten helpen met pakjes e.d. Dus een rustig overgangsjaar.
Wij deden thuis niet meer dan het Sinterklaasjournaal kijken en 2x per week op vaste dagen de schoen zetten en alleen een pakjesavond thuis (zonder huisbezoek van Sint of Pieten). Dus niet extra aandikken of extra pakjesfestijnen van clubs, personeelsvereniging e.d.
Pippeltje
22-11-2025 om 10:58
Helaas; je hebt zelf al bepaald dat onder de 6 geen optie is. Jammer.
Ik heb mijn zoon op 5 jarige leeftijd al verteld dat het een verklede man is. Maar het komt helemaal niet aan. En het maakt niets uit ten opzichte van het plezier en/of de spanning die het hele gebeuren oproept.
Aanleiding was dat hij het doodeng vond dat er vreemde mensen in ons huis konden komen. Dus heb ik uitgelegd dat wij zelf het schoentje vulden.
RaSa
22-11-2025 om 11:08
Soms weet je het ook gewoon nog niet. Mijn 7,5 jarige lijkt nog zeer standvastig in haar geloof. Geen vragen niets.. Maar dat dacht ik van mijn oudste dochter ook. Die was 8 in de laatste gelovige viering. Stelde ook geen vragen. Maar verzon ook niet meer zelf hele verhalen. Wat mijn 7,5 jarig dus nog wel doet, net als dat ze nog in tranen was toen het leek of er een zeemonster bij de pakjesboot was. En de oudste kwam dus een paar weken na die sintviering naar me toe: Mama, moet jij met iets vertellen? Hij is nep he..
Ben dus heel benieuwd wanneer ik tekenen van twijfel ga bemerken bij de jongste. Had eigenlijk het idee dat dit het laatste jaar zou zijn. Maar we gaan het zien. Actief vertellen ga ik zeker niet doen. Maar hele verhalen verzinnen om dingen te verklaren ga ik ook zeker niet aan beginnen. Nooit gedaan ook. Is helemaal niet nodig als ze echt geloven, dan verzinnen ze dat verhaal zelf wel.
Rekenenisleuktaalook
22-11-2025 om 11:13
Pippeltje schreef op 22-11-2025 om 10:58:
Helaas; je hebt zelf al bepaald dat onder de 6 geen optie is. Jammer.
Ik heb mijn zoon op 5 jarige leeftijd al verteld dat het een verklede man is. Maar het komt helemaal niet aan. En het maakt niets uit ten opzichte van het plezier en/of de spanning die het hele gebeuren oproept.Aanleiding was dat hij het doodeng vond dat er vreemde mensen in ons huis konden komen. Dus heb ik uitgelegd dat wij zelf het schoentje vulden.
De vraag was tot welke leeftijd (in het algemeen) het leuk zou kunnen zijn. Uiteraard zijn er ook jongere kinderen die het geheim al kennen, maar ik denk niet dat vijf de algemene grens zou moeten zijn.
Tuinfluiter
22-11-2025 om 11:49
Rekenenisleuktaalook schreef op 22-11-2025 om 08:58:
[..]
We doen geen surprises in groep vijf. Ik stuur ze met vragen inderdaad naar hun ouders maar die geven er allemaal ook maar een draai aan en dat leidde van de week tot behoorlijke discussie waarom de boot in ons dorp niet de boot is uit het Sinterklaasjournaal.
Ik denk dat er echt wel een aantal zijn die het al weten maar dat is niet door ouders bevestigd. Dus ze geloven denk ik niet allemaal meer, maar wel meer dan de helft.
Als de kinderen er over discussiëren zijn ze waarschijnlijk al aan het twijfelen. Ouders hebben ook niet altijd goed door of hun kind nog gelooft.
Of en hoelang je het mysterie voor je kind instand houdt hangt ook af hoe je kind deze tijd ervaart. Mijn kinderen hadden er vooral plezier in en niet te veel spanning ervan maar als dit anders was geweest had ik waarschijnlijk eerder gewoon de waarheid vertelt. Ik ben ook geen voorstander van het geloof extra lang rekken door allerlei leugentjes.
Joszy
22-11-2025 om 11:52
Ik doe vrijwilligerswerk met mensen met een verstandelijke beperking. Die zijn soms ruim volwassen (ouder dan ik) maar zijn verstandelijk in sommige gevallen een jaar of 5-6. Dan vind ik het wel eens lastig.
Ik heb echt geen idee hoe ze ermee omgaan in de instellingen waar ze wonen. Meestal laten we het maar een beetje in het midden. Geldt niet voor allemaal, maar als ik sommigen hoor over het Sinterklaasjournaal dan durf ik niet te zeggen dat ze doorhebben dat het niet echt is..
Poezenmeisje
22-11-2025 om 12:04
In de zomervakantie kun je kinderen die straks naar groep 5 gaan prima "het grote geheim" vertellen.
Zoon vond het fantastisch dat hij het grote geheim nu wist en was een echte strijder om het grote geheim geheim te houden voor kleintjes.
Kameraads moeder en ik kregen van hem op de kop omdat we cadeautjes bespraken terwijl het zusje van zijn kameraad in de buurt was.
😄
mikado123
22-11-2025 om 12:09
Mijn dochter ging naar groep 6 en geloofde nog heilig, ondanks zelf surprises maken en al meerdere keren hulpsint te zijn geweest. Moet wel zeggen dat er toen in hetet sinterklaasjournaal ook een verhaal was rond hulpsinterklazen.
Rond oktober van dat jaar hebben we het haar verteld, toen vielen er wel allemaal kwartjes bij haar.
Poezenmeisje
22-11-2025 om 12:27
Joszy schreef op 22-11-2025 om 11:52:
Ik doe vrijwilligerswerk met mensen met een verstandelijke beperking. Die zijn soms ruim volwassen (ouder dan ik) maar zijn verstandelijk in sommige gevallen een jaar of 5-6. Dan vind ik het wel eens lastig.
Ik heb echt geen idee hoe ze ermee omgaan in de instellingen waar ze wonen. Meestal laten we het maar een beetje in het midden. Geldt niet voor allemaal, maar als ik sommigen hoor over het Sinterklaasjournaal dan durf ik niet te zeggen dat ze doorhebben dat het niet echt is..
Tijdens de eerste intocht na de verhuizing (zoon was net vier jaar) bleek dat we op een verkeerde plek stonden.
Het fysieke enthousiasme van kleuters in een volwassen lichaam zodra de boot in zicht kwam, had ik niet verwacht.
Het jaar daarop stonden we dus ergens anders. Niet weer binnen slaan en meppen bereik van mensen.
Lavande
22-11-2025 om 12:29
(Bovenbouw)leerkracht hier.
Mijn ervaring is dat groep 5 een overgangsjaar is. In de groepen 5 die ik heb gehad, geloofde een deel wel en een deel niet. Overigens, op het moment dat Sint de klas binnenkwam, geloofde iédereen! Met spanning, ontzag en open mond. Ik heb een paar keer een combinatiegroep 4/5 gehad, daar was het nog vanzelfsprekender dat de niet-gelovers het stil hielden voor de anderen. Nooit een probleem geweest eigenlijk.
Één keer heb ik me verbaasd, toen ik groep 6 had en er een jongen van 10 jaar nog heilig geloofde. Zijn moeder vertelde me dat ze meerdere keren had geprobeerd hem uit te leggen hoe het zat, maar hij bleef hardnekkig geloven. Hele verhalen vertelde hij op school, over de intocht en zijn ontmoeting met de Sint. De klasgenoten keken wat meewarig, maar iedereen liet hem lekker gaan. Deze jongen zal intussen volwassen zijn, wie weet gelooft hij nog steeds ![]()
Mijn eigenlijk kinderen heb ik het verteld aan het begin van groep 5, nog voor de Sintperiode begon. Dit was ook wat hun school de ouders aanraadde. Mijn oudste twee reageerden toen verbaasd/verrast, de jongste zei: 'ik dacht het al'.
Ik heb nu een groep 7 en het hele gebeuren leeft gek genoeg niet zo, hoewel dat in sommige bovenbouwgroepen echt wel zo kan zijn. Ik heb groepen 7 en 8 gehad die heel graag het Sinterklaasjournaal wilden kijken. Mijn huidge groep taalt er niet zo naar. Gisteren hebben ze lootjes getrokken, dus nu zal het wel wat meer loskomen.
Rekenenisleuktaalook
22-11-2025 om 12:57
Lavande schreef op 22-11-2025 om 12:29:
(Bovenbouw)leerkracht hier.
Mijn ervaring is dat groep 5 een overgangsjaar is. In de groepen 5 die ik heb gehad, geloofde een deel wel en een deel niet. Overigens, op het moment dat Sint de klas binnenkwam, geloofde iédereen! Met spanning, ontzag en open mond. Ik heb een paar keer een combinatiegroep 4/5 gehad, daar was het nog vanzelfsprekender dat de niet-gelovers het stil hielden voor de anderen. Nooit een probleem geweest eigenlijk.
Één keer heb ik me verbaasd, toen ik groep 6 had en er een jongen van 10 jaar nog heilig geloofde. Zijn moeder vertelde me dat ze meerdere keren had geprobeerd hem uit te leggen hoe het zat, maar hij bleef hardnekkig geloven. Hele verhalen vertelde hij op school, over de intocht en zijn ontmoeting met de Sint. De klasgenoten keken wat meewarig, maar iedereen liet hem lekker gaan. Deze jongen zal intussen volwassen zijn, wie weet gelooft hij nog steeds
Mijn eigenlijk kinderen heb ik het verteld aan het begin van groep 5, nog voor de Sintperiode begon. Dit was ook wat hun school de ouders aanraadde. Mijn oudste twee reageerden toen verbaasd/verrast, de jongste zei: 'ik dacht het al'.
Ik heb nu een groep 7 en het hele gebeuren leeft gek genoeg niet zo, hoewel dat in sommige bovenbouwgroepen echt wel zo kan zijn. Ik heb groepen 7 en 8 gehad die heel graag het Sinterklaasjournaal wilden kijken. Mijn huidge groep taalt er niet zo naar. Gisteren hebben ze lootjes getrokken, dus nu zal het wel wat meer loskomen.
Dat dacht ik ook, maar nu ik zie wat er gebeurt in de klas vind ik het helemaal niet zo leuk.
Voor twee is de spanning echt te veel lijkt wel. Zijn de hele dag bezig met de Sint en zijn Pieten. Voor eentje is het heel moeilijk niet iedereen van zijn geloof te laten vallen. Die zou het het liefst uitleggen aan de hele klas. Eentje vind Sinterklaas heel erg oneerlijk, want iedereen heeft al minstens twee Sinterklaascadeautjes in zijn schoen gekregen en hij nog helemaal niks. Twee meisjes (vriendinnen) vroegen of er nog Pieten komen strooien en wanneer dan. Vinden ze heel spannend...