Rekenenisleuktaalook
19-10-2025 om 09:53
Herfstvakantie
Vrijdag begon mijn herfstvakantie en ik verbaasde me hoeveel kinderen er door haar echt op vakantie gingen. En hoe ver ze dan gingen. Niet een weekend of midweek naar Blaricum maar een weekje naar Barcelona. Niet naar de Efteling maar naar Disneyland Parijs.
Vandaag lees ik dit:
https://www.gelderlander.nl/reizen/herfstvakantie-is-de-nieuwe-meivakantie-maar-vaak-is-de-reis-niet-ver~ac147337/
Ik had het idee dat de kinderen uit mijn klas van de zomer ook op vakantie waren geweest. Volgens het artikel gaan zoveel mensen in de herfst omdat ze in de zomer niet gingen. Hoe zit dat bij jullie?

Poezenmeisje
19-10-2025 om 22:47
De herfstvakantie bleven we meestal thuis, gewoon uitstapjes naar het bos of de Hortus.
Toen zoon eindelijk lang genoeg was voor Hellendoorn (in groep 6 was hij nog steeds te klein om alleen in attracties te mogen) heb ik een Landal huisje geboekt en zijn we samen op pad gegaan.
Naar het pretpark, eten in pannenkoekenhuizen en fikkie stoken bij de kachel waar alleen een speciaal brandblok in mocht.

HelloKitty123
19-10-2025 om 22:52
Wij kunnen door het werk van man niet op vakantie in de herfstvakantie en de meivakantie is ook vaak lastig. Meestal kunnen we dan alleen het laatste weekend weg. Dus dan hebben we ook wel dat de kinderen maandag ietwat moe weer op school zitten. Maar ja, het is natuurlijk ook niet zo dat we voor zo'n weekendje echt ver weg gaan. In de zomervakantie gaan we 2 weken kamperen en in de voorjaarsvakantie kunnen we meestal ook wel een midweek of week weg. Dan vaak naar een bungalowpark. De kerstvakantie kan wel qua werk, maar dan vind ik de prijzen veel te hoog over het algemeen. Soms gaan we dan toch nog wel weer het laatste weekend.

MamaE
19-10-2025 om 22:54
Mijn man werkt in het onderwijs en heeft dus alle vakanties vrij. Ik niet, maar ik kan ook deels thuiswerken en eventueel wat schuiven qua vrije/werk dagen en uren.
Wij gaan vaak in de zomer wel weg, maar dan 10-12 dagen of zo. Dochter gaat nog een paar dagen op kamp met jong nederland, een week kerkkamp, kindervakantieweek, paar dagen logeren bij de opa's en oma's.
Vaak gaan we in de meivakantie nog een midweek/week op vakantie en een lang weekend met hemelvaart of pinksteren.
We blijven meestal wel in Nederland, België, Luxemburg of Duitsland. Is ook mooi.
We willen wel nog een keer wat verder weg. Eerst dachten we 'als dochter wat ouder is' en toen kwam corona en toen best een hoop medische issues en nu vind ik het toch wat spannend om in een vreemd land met vreemde taal in een ziekenhuis te belanden. Maar dat is iets waar ik even overheen moet.
Elke vakantie weg lijkt me best duur. Daarnaast vind ik het ook niet nodig. Er zijn ook genoeg andere leuke dingen in vakanties, logeren, losse dagjes weg, maar ook gewoon tijd om uit te rusten.

BlairW
20-10-2025 om 06:45
Grindelwald schreef op 19-10-2025 om 18:25:
Ik vind op vakantie heel fijn maar bij sommigen heb ik het idee dat het een eerste levensbehoefte is of zo. Iets wat per se moet.
Niks moet, maar ik vind het wel 1 van de belangrijkere dingen ja. Ik werk om de vaste lasten te betalen. Maar ik werk ook om leuke dingen te doen in het leven. En vakantie is 1 van de leukste dingen om te doen vind ik

Duufje
20-10-2025 om 07:38
Bij ons verschilt het wat. We gaan zeker niet elke schoolvakantie weg, maar soms wel een lang weekend ofzo tijdens een kortere vakantie. Niet altijd.
In de zomervakantie gaan we wel altijd weg en in de voorjaarsvakantie bijna altijd op wintersport. Daarnaast nog wel geregeld een (lang) weekend.
Toen ik jonger was (tienertijd) gingen we altijd op wintersport, zomervakantie en in de herfstvakantie een weekje naar een van de Canarische eilanden om nog wat zon te pakken. Vond ik wel erg fijn, maar ik heb nu een man die niet zo zonnig is en ik hoef niet perse een week ergens in de regen te zitten. Bovendien is het nu ook onmogelijk om met onze vrije dagen uit te komen anders.

tsjor
20-10-2025 om 08:15
Redballoon schreef op 19-10-2025 om 20:45:
wij gaan met de zomervakantie de laatste 2 weken naar Frankrijk. Ik zou er heel wat voor over hebben om ook eens in een andere vakantie weg te kunnen maar dat zit er financieel niet in. We gaan in deze vakantie wel een dagje naar de crea doe beurs in Utrecht, met de trein. Daar kijken we wel naar uit.
Verder hebben we vrijdagmiddag gratis van marktplaats een onderstel van een tweeling kinderwagen opgehaald en dochter en vriendje zijn hier uren zoet mee om dit te verbouwen tot karretje/race wagen. Inclusief verlichting en vlag, haha!
Ik geloof dat zij hier net zulke mooie herinneringen van kan maken dan als we een week op vakantie zouden gaan, hou ik mezelf maar voor.
Maar het is toch erg als je je arm gaat voelen omdat je 'maar' twee weken op vakantie kunt en dan 'maar' naar Frankrijk.
Met het teruglezen van dit topic krijg ik alsnog schaamte voor mijn eigen armoede, ook in de jaren '80, '90. Ik heb één keer een vliegvakantie gedaan met de kinderen naar Portugal, buiten het Duitse seizoen (was goedkoper). En verder vooral kampeervakanties, maximaal twee weken. Nou ben ik zelf ook helemaal niet gek op plekken met massatoerisme. Wel is Suriname voor mij een favoriet land, waar ik eerst op vakantie ging en later ook om te werken en oude bekenden te bezoeken. We zijn nu aan het sparen om in 2027 samen met de (klein)kinderen te gaan.

Grindelwald
20-10-2025 om 08:51
BlairW schreef op 20-10-2025 om 06:45:
[..]
Niks moet, maar ik vind het wel 1 van de belangrijkere dingen ja. Ik werk om de vaste lasten te betalen. Maar ik werk ook om leuke dingen te doen in het leven. En vakantie is 1 van de leukste dingen om te doen vind ik
![]()
O ik ook, op vakantie gaan is zeker belangrijk. Maar hoe sommige mensen reageren (niet op het forum) wanneer je een jaar niet op vakantie gaat dat vind ik echt overdreven.

Grindelwald
20-10-2025 om 08:55
tsjor schreef op 20-10-2025 om 08:15:
[..]
Maar het is toch erg als je je arm gaat voelen omdat je 'maar' twee weken op vakantie kunt en dan 'maar' naar Frankrijk.
Met het teruglezen van dit topic krijg ik alsnog schaamte voor mijn eigen armoede, ook in de jaren '80, '90. Ik heb één keer een vliegvakantie gedaan met de kinderen naar Portugal, buiten het Duitse seizoen (was goedkoper). En verder vooral kampeervakanties, maximaal twee weken. Nou ben ik zelf ook helemaal niet gek op plekken met massatoerisme. Wel is Suriname voor mij een favoriet land, waar ik eerst op vakantie ging en later ook om te werken en oude bekenden te bezoeken. We zijn nu aan het sparen om in 2027 samen met de (klein)kinderen te gaan.
Ik ben opgegroeid met een vakantie per jaar. En dan ook nog in Nederland. Wij hadden niet eens een auto. Een familielid bracht ons dan maar de camping en haalde ons 14 dagen later weer op.
En wij waren niet arm. Was gewoon zo. En geen haan die hier naar kraaide.

MMcGonagall
20-10-2025 om 09:03
Redballoon schreef op 19-10-2025 om 20:45:
wij gaan met de zomervakantie de laatste 2 weken naar Frankrijk. Ik zou er heel wat voor over hebben om ook eens in een andere vakantie weg te kunnen maar dat zit er financieel niet in. We gaan in deze vakantie wel een dagje naar de crea doe beurs in Utrecht, met de trein. Daar kijken we wel naar uit.
Verder hebben we vrijdagmiddag gratis van marktplaats een onderstel van een tweeling kinderwagen opgehaald en dochter en vriendje zijn hier uren zoet mee om dit te verbouwen tot karretje/race wagen. Inclusief verlichting en vlag, haha!
Ik geloof dat zij hier net zulke mooie herinneringen van kan maken dan als we een week op vakantie zouden gaan, hou ik mezelf maar voor.
Dat is toch juist hartstikke leuk! Brengt jeugdherinneringen terug, ik heb ook eens met een vriendinnetje zo’n wagentje gebouwd van een onderstel van een wandelwagen en een houten kist. Zijn we nog naar de houthandel/bouwmarkt en andere winkels geweest om te vragen of ze nog afvalmateriaal hadden dat we konden gebruiken.

Valeria
20-10-2025 om 09:11
Grindelwald schreef op 20-10-2025 om 08:51:
[..]
O ik ook, op vakantie gaan is zeker belangrijk. Maar hoe sommige mensen reageren (niet op het forum) wanneer je een jaar niet op vakantie gaat dat vind ik echt overdreven.
Vooral als het over de zomervakantie gaat, en vooral als je gewoon geen behoefte hebt om iedere zomer weg te gaan. Dat vinden sommige mensen toch echt heel gek. Terwijl wij helemaal niet het hele jaar thuiszitten. Tussen 1 september en 1 januari zitten we al 4 keer 1 of meerdere nachten in een hotel voor sport. Maar in de zomer moet je per se je huis uit willen of zo

Feles
20-10-2025 om 11:03
Wij hebben genoeg te besteden, maar gaan in de herfstvakantie eigenlijk nooit op vakantie. Heeft vooral te maken met het aantal vakantiedagen, dat houdt een keer op. In mei gaan we vaak wel een week weg, maar ook niet ver weg. Ik hoor hier om me heen ook steeds meer dat mensen dan gaan vliegen. Vinden wij niet nodig en best belastend voor het milieu.
Maar wat mij betreft is er ook niets mis met een dagje uit of lekker naar het bos. En thuis lekker tot rust komen.

Decembermamma
20-10-2025 om 12:29
Ik heb maar 5 weken vakantie in het jaar kan dus absoluut niet elke vakantie weg. Kerst en zomer, beiden 2 weken en dat is het. De andere week vakantie neem ik op in dagen of halve dagen bijvoorbeeld als er een keer iets mis is thuis, of als we een keer in het weekend even weg willen zodat we bijvoorbeeld de maandag nog even vrij zijn.

Mama-Inge
20-10-2025 om 12:49
Afgelopen paar jaar alleen met jongste zoon een lang weekend weg geweest naar een camping.
Oudste zoon heeft ass en wil niet graag van huis.
We gaan wel regelmatig naar het bos en eens een dagje ergens heen.
Dit jaar zouden we in de zomer 2 weken naar Frankrijk, maar de auto ging stuk en moest vervangen.
Verder in andere vakanties gaan we eigenlijk ook niet weg, alleen bos of een dagje uit.
Komend jaar waarschijnlijk wel veel, dan hebben we de caravan op een camping net over de grens van Duitsland, ongeveer een half uur hier vandaan en blijft daar ook het hele vakantieseizoen staan.
Maar dan moeten man en ik ook gewoon werken en kunnen we zo op en neer.

Tjilp
20-10-2025 om 13:26
Toen onze kinderen opgroeiden, gingen we meestal alleen in de zomervakantie weg. Een enkele keer een extra vakantie in herfst of voorjaar. Ook de kinderen van vrienden en buren waren in de korte vakanties veelal thuis en ze gingen samen van alles ondernemen. Genoten ervan dat er even geen vaste agendapunten waren.
Nu veel kinderen opgroeien in samengestelde gezinnen, is hun zomervakantie vaak verdeeld in x weken met mama en x weken met papa. Dan blijft er weinig thuistijd over om lekker zelf wat te verzinnen met vrienden.
Verder is vaak op vakantie kunnen gaan pure luxe. Dat was 30/35 jaar geleden echt nog niet zo standaard als nu.

Fiorah
20-10-2025 om 15:26
Rekenenisleuktaalook schreef op 19-10-2025 om 16:37:
[..]
De sleur en het vertrouwde van thuis zijn en naar de bso moeten is denk ik rustgevender dan op reis gaan.
Wij gaan nu niet op vakantie, inderdaad om even uit te rusten, en ons kind is een huismus die sowieso niet graag langer dan 7-10 dagen van huis is. Maar ook een kind dat behoefte heeft aan uitdaging en structuur en dat van te veel lummelen compleet onrustig wordt. Dus de 6 weken in de zomer zijn wel taai hoor, thuis.