Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
pipo

pipo

09-10-2010 om 23:19

Hoeveel clubjes

Zoon van 9 is in lichte mate een zorgenkind, mag op sociaal emotioneel gebied wel wat bij leren en ook heeft hij een fysiek probleem waardoor het erg belangrijk is dat hij sport. Maar daarbij is het ook nog eens een slim kind dat veel behoefte heeft aan uitdaging en het doen van zijn eigen dingen, speelt ook heel veel en heeft daar veel behoefte aan.
Ik merk dat er steeds meer clubjes bijkomen, die ik stuk voor stuk allemaal heel erg zinnig vind en zeer verantwoord voor hem, maar vraag me af of het in z´n geheel niet allemaal te wordt.
Hij vindt ook wel alles leuk maar zoals gezegd hecht hij erg aan zijn vrije tijd, en ik begin me af te vragen of ik hem niet bepaald dingen opdring (niet letterlijk maar misschien ervaart hij het toch wel zo) omdat er zoveel ´goed voor hem is`. Ik wil ook niet dat zijn hele jonge leven een aaneenschakeling van ´moeten´ is.
Hij heeft al fysiotherapie een keer per week, de frequentie zal misschien iets afnemen maar voorlopig blijft die therapie, is ook echt nodig. Daarbij moet hij oefeningen doen, niet lang, maar het is toch een verplichting. (wederom echt nodig)
Hij heeft al een zelfverdedigingssport omdat sporten zo belangrijk is voor hem en hij zelf uit eigen beweging weinig beweegt, zit meer in zijn hoofd dan in zijn lichaam. Bovendien is zelfverdediging voor hem heel geschikt. Hij heeft een clubje dat heel goed is voor zijn sociaal emotionele ontwikkeling, hij vindt het erg leuk en ik denk dat dat nog altijd beter is dan therapie volgen, hetgeen hij anders wellicht nodig zou hebben, en dat zou ook weer een enorme tijdsinvestering zijn. Verder zit hij bij de scouting, hij gaat niet altijd maar hij vindt het zelf wel erg leuk. (ik verwacht niet dat hij heel lang blijft maar zie hem nu nog niet wilen stoppen.)
En nu wil hij dus nog een sport. Ik vind het echt lastig, want die sport is ook weer zo goed voor zijn fysieke gesteldheid. Mijn eerste ingeving was dan ook; heel fijn, goed voor hem. Maar ik realiseer me nu dat dat dan 4 clubjes van wel maar steeds 1 keer in de week zou betekenen, en is dat niet absurd veel? Met fysio erbij dus eigenlijk 5 verplichtingen, waarbij ik dan wel soepeler ben tav een keertje overslaan dan ik normaal zou zijn.
Normaal ben ik helemaal niet zo´n ik-wil-mijn-kind-op-clubjes-hebben-moeder, mijn andere kind heeft lang maar één ding gedaan en sinds kort op eigen verzoek twee, zou ze niets willen doen zou dat ook prima zijn, maar bij haar voel ik dus niet zo die behoefte vanalles te doen/veranderen. Ben misschien ook wat bang dat zoon teveel die boodschap krijgt; je bent niet goed zoals je bent al.
En in m´n hoofd wil ik zelfs nog meer voor hem; de kinderen hebben zwemdiploma a en b en willen best nog wel voor c. zou niet weten hoe ik dat ook nog zou kunnen inplannen. En iets met muziek zou ik hem ook wel weer erg gunnen, zou door verschillende redenen heel goed voor hem zijn. (voor ieder kind natuurlijk, maar toch voor hem meer dan voor mijn andere kind bijv)
Pppff, weet het even niet hoor. Herkent iemand hier iets in? Hoe gaan jullie ermee om?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Moek

Moek

10-10-2010 om 00:15

Clubjes

Wij hadden pas naschoolse activiteiten toen we er zelf heen konden, dus vanaf een jaar of tien. En dan nog 1 activiteit per kind, anders werd het te duur. Dat hou ik voor de mijne ook aan (al ging ik daar misschien anders mee om als het er geen 4 waren).

Een

Hier per kind 1 activiteit buiten school. Voor dochter van bijna 9 is drie keer per week hockey en voor jongste van 4 een keer per week zwemles. En af en toe doen we er een korte cursus via de Bredeschool bij.

Voor ons is dit meer dan genoeg en het past allemaal net. Denk dat het helemaal aan je eigen situatie ligt hoe je er het beste mee om kan gaan. Heb je tijd, geld en is het niet te veel qua tijd en energie voor je zoon?

Verstuurd met de Ouders Online iPad app

Hier

1 sport per kind. En dat betekent 2 maal per week training en in het weekend spelen (volleybal voor de oudste en hockey voor de jongste). Verder zitten ze allebei op een club. Dat is eens per drie week op vrijdagavond. Eerder zat de jongste ook nog op muziek, amv, maar na drie jaar stopt dat en heb je je examens. Ze zou nu door mogen met een instrument maar ik vind het niet zo erg dat ze daar geen behoefte aan heeft.
Ik zou zelf overigens niet weten waar ik en mijn kind de tijd vandaan moest halen om naar 5 verschillende clubjes te gaan. Ik weet zeker dat mijn kinderen dat niet zouden willen. Want de jongste (11) speelt gewoon heel graag met anderen. En de oudste moet elke dag al 2 keer 13 km fietsen en huiswerk maken.
Ik zou als ik jou was iets skippen, en dan is blijkbaar de scouting als eerste aan de beurt.Want een club waar je niet elke keer heen gaat zou ik al lang van de lijst geschrapt hebben. Als je lid bent ga je heen, ander zeg ik op.

Meer overwegingen

Het is geen zwart/wit stelling die je aan leeftijd even kan koppelen. Er spelen veel meer factoren mee. Hoe 'hard' heeft hij het nodig? (die had je zelf al) Hoeveel plezier heeft hij er in? Hoe ver is het weg? (i.v.m. ernaar toe ook de combi met je andere kinderen etc.)Op welke tijden? (speelt ook mee, want b.v. een clubje op woensdagmiddag om 17.00 uur maakt dat je b.v. de hele middag nog kan spelen, terwijl een clubje om 15.00 uur veel ongelukkiger uit komt.) Blijft er tijd over als 'vrije tijd'? (zie vorige voorbeeld) Of om af te spreken? Hoe 'verplicht'is het? (Bij b.v. een teamsport 'rekenen' ze op je...kan je niet zomaar afzeggen voor een feestje ofzo)
Dat zijn allemaal overwegingen die meespelen en hier zo aan de zijlijn niet bekeken kunnen worden. Ik ken wel kinderen die 6 keer per week íets hebben, maar als dat op hele handige tijden is (b.v. rond etenstijd als een kind toch al niet meer spelen gaat) en erg vlakbij (wij hebben zowel voetbal als ook zwembad zo'n beetje aan het eind van de straat) en het kind heeft er zelf erg veel plezier in en het kan makkelijk voor een keertje afgezegd worden...Dan valt het allemaal wel mee. Als het daarintegen altijd op niet zo gelukkige tijden, ver weg (dus gedoe met heen en weer rijden) is zou het wél belastend zijn.
Neem al die overwegingen mee in je beslissing.
groeten albana

Vera*

Vera*

10-10-2010 om 09:59

Hier

Dochter heeft veel sport en activiteiten na/buiten school. Ze haalt haar sociale contacten júist uit haar clubjes. ze heeft geen vriendinnen op school en spreekt derhalve nooit af en sociale interactie vind ik wel heel belangrijk. Ze heeft 1 keer per week logopedie (ze is 11), 1 x pianoles, 1 x badminton, 2 x soort judo (zelfverdediging) en 2 x zwemtraining.

T&T

T&T

10-10-2010 om 10:40

Sport / muziek

Voor oudste vind ik dat we nu de perfecte combi hebben; 1x sport (paardrijden) 1x muziek (algemeen) en ze heeft er veel lol aan. Jongste wil nog niet zo aan de hobby's/ clubjes, hij heeft wel nog zwemles, en gaat 3x per week naar de bso (zus zit dan langer op school en die tijd is hij bij de bso), dat is ook al een heel sociaal gebeuren.
Ik denk dat het per kind heel erg verschilt, ik zie ook kinderen om me heen die van alles willen, en liefst allemaal tegelijk! die zul je ook een beetje tegen zichzelf in bescherming moeten nemen, soms moet je nou eenmaal keuzes maken
groetjes, Tess

Bastet

Bastet

10-10-2010 om 11:36

Een

Dochterlief zit op turnen,en vindt het verder erg leuk om veel buiten te spelen,dus wij vinden het genoeg zo.Incidenteel doet ze weleens een korte cursus via de brede school.In onze stad worden veel leuke eenmalige activiteiten georganiseerd,daar houdt ze nu ook genoeg tijd voor over.

Marjoleine64

Marjoleine64

10-10-2010 om 11:54

Hier voor jongste erg veel

en ik moet nog zien hoe hij dat volhoudt. Dit schooljaar nog wel, maar daarna? Hij is net 11, zit in groep 8, en heeft 4 activiteiten buiten school. Judo (1 keer per week een uur training, en af en toe een toernooitje in een weekend), voetbal (D1, 2 keer 5 kwartier trainen op onmogelijke tijden plus wedstridj op zaterdagochtend), scouting (zaterdagmiddag) en muziek (iedere week les en orkestrepetitie, plus dagelijks oefenen). We zijn nu wel de BSO snel aan het afbouwen, hij vindt het daar niet leuk meer nu hij de oudste is (oudere broer is naar de brugklas) en het is qua tijd ook niet meer de moeite. Maar regelmatig zijn er dus al activiteiten die op hetzelfde tijdstip vallen... en we hebben een heel ingewikkeld schema gemaakt zodat hij alles doet maar regelmatig van alles een keer overslaat. 'Probleem' is dat hij overal goed in is, en het ook allemaal leuk vindt en er altijd enthousiast heen gaat. Bijna overal kan hij zelf naartoe op de fiets, alleen naar de muziek kan hij zijn instrument niet zelf meenemen omdat dat te groot is. Volgend jaar gaat hij naar de brugklas en komt er ook veel huiswerk bij, dus ik denk dat er dan wel wat gaat afvallen. Zal de judo wel zijn... En later ook scouting, als de voetbal 's middags wordt op zaterdag.
Oudste (bijna 13, brugklas) doet ook 4 clubjes maar dat is toch een stuk minder omdat er ipv 3x voetbal maar 1x tafeltennis per week is. En hij kan wel zelf naar de muziekles. Maar met zijn lange schooldagen (incl 2x uur fietsen) is hij vaak zo moe dat hij de judo al een paar keer overgeslagen heeft...
De kosten? Relatief is alles spotgoedkoop bij onze dorpsclubs (muziek bijvoorbeeld is het duurste met 255 Euro per jaar maar dan hebben we wel een instrument in bruikleen én les én orkest), maar alles bij elkaar natuurlijk toch veel geld. Voor ons is dat gelukkig geen issue, voor anderen kan het dat natuurlijk wel zijn.
Marjoleine

Guinevere

Guinevere

10-10-2010 om 11:59

Oh men

Oh, men, wat een herkenning. Voor onze zoon (8) is 7 dagen in een week ook véééél te kort! Want eigenlijk wil hij ook nog op streetdance en turnen. En hij zit al op atletiek (2 keer p/w), BSO (2 keer), hoornles (1 keer), orkest (1 keer). En dan soms ook nog naar de orthopedagoog ofzo, en de normale speelafspraken...
Ik ga toch eens kijken bij die gymclub en streetdance of het op handige tijden is. Zolang hij het geweldig vindt, vind ik alles best.

Guinevere

Guinevere

10-10-2010 om 12:00

Oh, en

Oh, en hij wil eigenlijk ook nog gitaarles...

Vera*

Vera*

10-10-2010 om 12:18

Pipo

Het is inderdaad lastig als je en zorgenkind hebt. Ik ken wel tig dingen die zinnig zijn voor dochter en waar ze veel plezier aan zal beleven. Ik hoef haar alleen niet naar toneel of dans te sturen, verder vindt ze bijna allles leuk. Maar al die zinnige clubjes vreten wel tijd en (zorgen)kind moet ook rust hebben zonder altijd maar ergens naar toe te moeten.
Door schoolkamp zou ze misschien de zwemtraining missen, dat zou ze heel jammer vinden omdat ze dan de gezelligheid zou missen. Dan ben ik blij dat ze zwemt zodat het tenminste dáár wel gezellig is. Daarbij vind ik het wel gek dat een kind b.w.v. spreken wel elke dag kan/mag afspreken maar niet elke dag een clubje kan/mag hebben.
Kijk hoeveel je kind aankan en stem daar je activiteiten op af. Muziek is heel leuk maar er moet ook elke dag geoefend worden en dat kan weer moeilijker/lastiger zijn dan een keer judo in de week, dat is klaar als je weer thuis bent. Wat andere mensen vinden zal me eerlijk gezegd worst wezen, dit werkt voor mijn dochter (op dit moment). Succes met keuzes maken, en ja keuzes hangen ook van dagen en tijden af.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

10-10-2010 om 12:51

Herkenbaar!

Zoon van 8 zit op Scouting, zwemmen, judo en schoolkoor. Allemaal 1x per week. Judo en zwemmen zijn heel zinvol voor hem, want spierspanning/motoriek zijn niet zo goed. Maar ja, wel vier 'verplichtingen' per week, en ook nog een middag BSO. Ik herken je dilemma dus heel goed! Iets van kinderyoga zou eigenlijk ook zo goed voor hem zijn. Ook zitten we soms aan muziekles te denken, zou voor hem goed zijn om te leren dat je moet oefenen - oefenen - oefenen om iets te bereiken, en niet alles komt aanwaaien.
Voor een 'zorgenkind' zijn clubjes vaak meer dan zomaar clubjes, en hebben ze ook iets 'therapeutisch'. Best lastig om daar een goede balans in te vinden.

vlinder72

vlinder72

10-10-2010 om 12:54

Ligt aan het kind

Zoon één zit op voetbal. Aan meer heeft hij geen behoefte. Hij wil het liefste iedere dag na school met vriendjes spelen. En dat is prima. Hij hoeft er van ons echt niets bij te doen.

Zoon twee verveelde zich op school en in groep 2 hebben wij hem thuis goed bezig gehouden. Hij zat toen op muziekles, voetbal (1 x trainen / 1 x wedstrijd), logopedie en zwemles. Zwemles is nu vervallen en logopedie wordt langzaamaan afgebouwd. Muziekles en voetbal zullen wij voorlopig blijven.

Onze dochter zit nu op zwemles (half uur in de week) en op een soort knutselclub. Ideaal voor haar en voor mij want ik ben niet zo'n knutselmoeder maar mijn dochter is een echte knutseldochter. Nu kan ze daar prachtige dingen van hout, klei en karton maken. Zodra zij haar zwemdiploma heeft gaan wij op zoek naar een sport. Maar dat wordt nog wat want het moet wel passen in het schema van haar broers. Wij kunnen nou eenmaal niet op drie plekken tegelijk zijn.

Onze baby heeft gelukkig nog niets.

Pippin

Pippin

10-10-2010 om 12:57

Maximum

Bij ons mogen ze het eigenlijk zelf bepalen. De een heeft soms wel vijf dingen in een week, de ander (zorgenkind) vind een buitenschoolse activiteit al meer dan genoeg.
Maar er is hier nog een grote beperking. We hebben een maximum bedrag in ons hoofd, wat ze mogen besteden aan hobby's. Als ze op muziekles willen, is dat bedrag in een keer op. Dus kind met vijf activiteiten, heeft ervoor gekozen om die muziek maar te laten gaan. Ik vond dat erg wijs van haar.
Want al die sporten en clubjes, leuk hoor, maar je mag wel elke keer je portemonnee pakken. Er komt vaak nog een outfit bij, het moet wel een beetje leuk blijven, vind ik.

Zus

Zus

10-10-2010 om 13:10

Pipo

Ik krijg uit je berichtje meer het idee dat je je niet zozeer afvraagt hoeveel clubjes genoeg is of normaal, maar of je redenen om hem op de clubjes te doen wel goed zijn. Is het nu zo dat hij op de clubjes gaat omdat jij het goed voor hem vond of is hij zelf op het idee gekomen en erop wilde en dat jij erin toestemde omdat het ook 'goed' voor hem was? Kijk, dan lijkt het mij geen enkel probleem en geeft hij zelf wel aan wanneer het genoeg is (dus dat hij niet om meer activiteiten vraagt).
Als jij hem zelf erop heb gedaan, tja, dan zou ik even opletten of het niet teveel wordt. En zetten al die activiteiten ook dezelfde zoden aan de dijk wat betreft zijn 'problemen'? Welke van die clubjes leveren veel op en beleeft hij ook plezier aan? Die dingen in overweging nemen en dan kom je er wel uit, lijkt mij. En dan de randvoorwaarden natuurlijk, kosten en tijd.

Guinevere

Guinevere

10-10-2010 om 13:22

Therapeutisch

Ik vind elk clubje therapeutisch voor ons "zorgenkind". Maar het zijn wél allemaal clubjes/activiteiten waar hij zelf voor heeft gekozen, behalve de BSO dan. En omdat sommige zaken therapeutisch werken, ben ik ook bereid er meer tijd en geld in te investeren. Zoals die muziekles en dat orkest, kosten een rib uit mijn lijf. Maar waar leert een ADHD-er nou beter zijn ademhaling controleren, zich concentreren en samenwerken dan bij zoiets? Typisch dus een activiteit die hij zelf heeft gekozen, want hij houdt erg van muziek, maar die toch perfect in het plaatje van zijn "behandeling" past.
Pipo, kun je niet met de fysio overleggen, welke sport het beste aansluit bij het motorische probleem van je zoon? Wellicht kun je dan tóch die fysiotherapie er gedeeltelijk uitgooien. Niet elke week, maar om de week of om de 2 weken. Die oefeningen van de fysio kun je toch wel blijven doen. En een sport is sociaal gezien natuurlijk veel nuttiger dan naar de fysio.

Hier dochter van 7,5

zit op zwemles, daar betaal je per jaar E 200 ofzo voor, ze gaat nu afzwemmen voor B en haalt misschien nog in december c.

Verder zit ze sinds een maand op musicalles, kost E 525 per jaar.

En als ze stopt met zwemles mag ze misschien (zijn we nu over aan het nadenken) ook op een andere sport of club.

Via de sportpas (wat je hier in Haarlem hebt) heeft ze paardrijden uitgeprobeerd en dat vond ze heel erg leuk.

Lou

Lou

10-10-2010 om 15:01

Wat wil hij zelf?

Pipo, je schrijft:
"Hij vindt ook wel alles leuk maar zoals gezegd hecht hij erg aan zijn vrije tijd"
Hij is negen, misschien kun je samen met hem tot een goede afweging komen. Wil hij nog een sport, op welke dag zou dat dan kunnen en heeft hij het inleveren van vrije tijd op die dag ervoor over?

Mijn dochter is ook 9 en zij doet muziek (piano), scouting en dansen. Vind ik een mooie combinatie. Ze heeft ook twee middagen BSO, waar ze het goed naar haar zin heeft. Nu ze toevallig dit jaar helemaal geen aansluiting vindt in de klas, is het nog extra leuk dat ze een paar gezellige dingen buiten school heeft. Maar twee jaar geleden bijvoorbeeld wilde ze nergens op, want ze wilde eigenlijk alleen maar spelen met vriendinnetjes. Zij is daarin veranderd en wij veranderen daarin met haar mee.

liora

liora

10-10-2010 om 15:26

Manda (ot)

Manda,

Paardrijden is zoiets geweldigs in de ontwikkeling van een meisje! Als ze het leuk vindt, moet je haar dat gunnen!
Dat wilde ik even zeggen.

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Liora

ja daar heb je wel gelijk in, ik heb zelf ook op paardrijden gezeten. Maar ik vind het ook wel weer duur en gedoe met brengen en halen dus het kan pas als zwemles voorbij is en als het ook in het weekend gegeven wordt en de manage hier in de buurt leuk is. In februari gaat ze met de sportpas daar 2 keer een proefles doen en dan schat ik zo in dat ze vanaf haar verjaardag er op gaat en dan zit ze op 2 clubjes en dat is echt de max hier.

Annet

Annet

10-10-2010 om 18:12

Gewoon doen wat jullie vinden passen

En met jullie bedoel ik ook je zoon. Maak eens een weekschema met alle wekelijkse verplichtingen. Wat gebeurt er als er nog een sport bijkomt? Wat wil hij zelf?
Hier 1x BSO, 1x pianoles (en thuis oefenen), 2x per week hockey, 1x taekwondo. Zoon is 8.
De tijden zijn heel praktisch dus zoon kan ook nog speelafspraken maken.

Tirza G.

Tirza G.

10-10-2010 om 19:56

Liora

O, is dat zo? Dan heb ik dat zeker gemist. Ik vind het he-le-maal niks. En dat met een dressuurruiter als zus.

Tirza

Het mooiste vind ik

..als je twee in een hebt. We hebben nu privé muziekles en dat kost zoveel als twee clubjes maar het levert ook 2x zoveel op. Topdeal! Want je hoeft maar 1x te brengen. Met het levert veel op bedoel ik dat het imho therapie-achtige dingen kan vervangen (ik bedoel dus niet dat zijn muzikale ontwikkeling 2x zo hard gaat).

Verder hadden we hier 2x bso, 2x voetbal en 1x muziek. Dat was te veel. Muziek is zo'n belangrijke pijler dat we daar de voorrang aan hebben gegeven. Ik moet zeggen dat het ontzettend goed bevalt. De vrijgekomen tijd wordt echt als vrij ervaren. Voor andere mensen is sport heel belangrijk dus die zouden een andere afweging hebben gemaakt.

En Pipo: vijf clubjes lijkt mij erg veel. Het kan wel ontzettend veel uitmaken hoe het allemaal is ingeroosterd. Of je een kind uit zijn spel moet halen, of hij nog kan afspreken... maar wat mij betreft ook of hij nog genoeg lege tijd heeft. Dat laatste zou voor mij heel veel uitmaken.

Nou ja, een definitief ja of nee zal je van mij niet krijgen. En de nuances worden in dit draadje al uitgebreid opgesomd.

pipo

pipo

10-10-2010 om 21:35

Lastig

Het is gewoon jammer dat sport zo´n noodzaak voor het kind is, want andere zaken passen veel beter bij hem; schaken, knutselen, yoga, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar die sport moet dus, de sport die hij er nu bij wil gaan doen is paardrijden (is dat wel een sport?) dus wel wat minder actief, maar voor zijn houding, die belabberd is, zou het heel goed zijn. En het is een club waarin contact met het paard erg centraal staat, en dat lijkt me heel goed voor hem.
Ik moet zeggen dat jullie reacties me wel iets geruststellen, want zo verschrikkelijk ongewoon is het dus iig niet. Al zijn clubjes zijn echt maar 1 keer per week, en er is bij geen enkel clubje druk om iedere keer te komen. Geen enkel clubje is ook duur, behalve paardrijden, dat vind ik wel duur. Hij heeft wel iid nog 1 keer pw bso, dat was ik nog vergeten in de opsomming, dat maakt het wel veel. En de fysio, daar kiest hij uiteraard ook niet voor. Verder probeer ik wel clubjes echt heel goed te plannen zodat het allemaal een beetje uitkomt, probeer bijv ook wel de kinderen samen bij hetzelfde cluje te hebben zoveel mogelijk, zijn zus zit ook bij dezelfde scouting en kan misschien op dezelfde tijd paardrijden. Zo hebben ze ook lange tijd samen de zelfverdediging gedaan. Want anders blijf ik iid aan het rijden. (en zus vindt het echt prima! Vindt ook echt alles leuk dus haar maakt het niks uit)
Ik zal me nog eens goed bedenken. Ik krijg van alle kanten ook adviezen om zus en zo met hem te doen, van specialisten, hulpverleners etc. Dit kind leent zich ook wel voor allerlei therapieën ed, dan vind ik het beter zo op te lossen omdat een clubje net zo goed heel veel kan doen. En het is ook wel zo dat het bij hem past om veel verschillende dingen te doen, het is geen kind om voor 1 ding echt te gaan zeg maar.
Als ik het hem zelf vraag, dan zit hij met dezelfde dilemma´s. Hij wil vanalles maar ook veel vrije tijd. Hij komt daar zelf niet zo goed uit. Hij heeft iid veel behoefte aan uitdaging maar ook aan rust.
Ik vroeg me gewoon af of ik niet een beetje door aan het slaan was, en dat weet ik nog steeds niet helemaal. Maf hoor, dat gevoel heb ik bij hem ook altijd gehad als het ging om het uitzoeken van een kado bijv voor hem. Daar kom ik ook nooit uit want er is zoveel leuk voor hem maar ook zinnig en nuttig. Bij zijn zus weet ik ook nooit wat te kopen maar meer omdat ik niets weet wat ze écht leuk vindt, eigenlijk heeft die zo weinig nodig.
Dank voor al jullie reacties, heel leuk om te lezen ook hoe het bij jullie gaat.

Yta Chalne

Yta Chalne

11-10-2010 om 08:38

Clubjes

Hier bestaan/ bestonden de clubjes van de kinderen ook meestal uit muziekles, privé (lijkt me niet echt een 'clubje' RB , en dan per kind aangevuld met andere dingen. Mijn oudste heeft energie voor minstens vier, dus die zat op zwemmen, atletiek, vioolles en zang, aangevuld met tennis en waterpolo. Tweede had ruim genoeg aan dansles, later ingewisseld door muziekles. Die had echt geen 'ruimte' voor meer, en er ook geen behoefte aan.

Lijkt me weer typisch zo'n onderwerp waar je niets 'in z'n algemeenheid' over kunt zeggen behalve: jij weet samen met je kind het beste wat realistisch is in jullie situatie.

Clubjes

ik heb zoon van 9 die ook onder de noemer zorgenkind valt. Ik merk dat de clubjes bij hem ook veel bijbrengen als leerschool, met elk een focus op iets anders. Hij doet schaken (leert hij van doorzetten en denken voor iets te doen), ju jutsu (2X per week en is goed voor zijn zelfvertrouwen), muziekschool (2X per week) en tennis (1 keer per week). Hij heeft alle clubjes zelf gevraagd.
Hij zou normaal naar logopedie moeten gaan maar 1) er is geen tijd voor en 2) doordat hij al die andere dingen doet, wordt de noodzaak voor logo blijkbaar vanzelf minder. Hij krijgt meer zelfvertrouwen en gaat bv. vanzelf luider spreken.

Dochter van 7 heeft gewoon nood aan wat extra uitdaging en doet 2u ballet - 2u badminton - 1u schaken - 2.5u muziekschool.

Beide doen af en toe mee aan schaaktornooien.

Ik vind dat ze eigenlijk alletwee nogal veel doen, krijg het qua tijd soms amper rond, maar ik vind het zo sneu dat ze iets waar ze 'hun best voor doen' zouden moeten opgeven. Dochter heeft al turnen moeten laten vallen en vind dat heel spijtig.

ayla

ayla

11-10-2010 om 09:31

Bij ons

dochter van 6 gaat 1 uur per week naar de jazz dance, ik vermoed dat dit over een half jaar afgelopen is want dan is de voorstelling geweest en het leuke ervan af. Ze staat op de wachtlijst voor paardrijden maar daar moet ze nog een maandje op wachten denk ik.
Ik had haar graag op theaterles gehad of musicalles maar die lessen zijn vanaf 8 jaar. Het zou wel echt iets voor haar zijn geweest.
Ik heb muziekles nog geopperd maar dat leek haar helemaal niets. Ze wil iets doen wat iedere keer anders is. Toen met haar over scouting gehad maar die zaten vol dus als ze daar bij wil moet ze ook wachten.

Zoon van 3 gaat als ik tijd heb op woensdagmiddag naar peuterdansen. Verder is het bij hem wachten tot hij de voetballeeftijd heeft bereikt want ik zie hier wel een toekomstig lid van het nedelands elftal

Spelen de kosten dan bij jullie geen rol?

ik vind het allemaal maar duur als ik de reacties van de 'drukke clubjes mensen' zo eens lees.

Hier bijvoorbeeld, paardrijden: 140 euro per kwartaal, dus 560 per jaar, ik kan niet op de website zien hoe lang deze lessen duren. En dan moet je eerst 4 introductielessen van een half uur doen en dat kost E 75.

musicalles: € 175 per trimester, dus 525 per jaar. Dus samen een kleine E 100 per maand.

Zwemles is dan nog goedkoop met E 225 per jaar.

Muziekles is weer een stuk duurder, E 20 per les is niet ongebruikelijk.

En dan heb ik het hier over clubjes waar je spullen goedkoop of 2e hands kan kopen, ik begrijp dat er ook clubs zijn waar je hele cluboutfits voor moet kopen.

Dus ik kan mij zo voorstellen dat als je 3 kinderen kort op elkaar hebt je als eerste al je vrije tijd kwijt bent aan brengen en halen en je ook nog eens blauw betaald aan al die clubjes.

Bastet

Bastet

11-10-2010 om 09:40

Klopt manda

Dus hier mogen ze een club kiezen,en helaas,geen dure paardrijlessen.Dochterlief turnt,zoonlief heeft gitaarles viavia van een goed muzikant,voor 20 euro,een heel uur priveles.En daar blijft het bij,wat mij betreft,leuker kan ik het niet maken..)

Pippin

Pippin

11-10-2010 om 09:46

Precies manda

Dat bedoel ik. Er is toch een grens?
Ik ga echt niet honderd euro per maand per kind betalen aan hobby's. Dan gaan we failliet. Bij ons is vijfhonderd euro per kind per jaar zo'n beetje het maximum.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.