sas-1982
09-09-2025 om 18:06
Juf vergeet zoon van 7 jaar
Vandaag heeft de juf van mij zoon vergeten dat hij op de gang stond voor straf. Na de middagpauze ging de juf voorlezen. Blijkbaar vond mijn zoon her verhaal niet interessant en ging hij irritant moter geluiden maken. Juf waarscuwde hem maar ging toch door. En werd hij dus voor straf naar de gang gestuurd. Toen aan het einde van de dag de bel ging stond mijn zoon er nog. En de juf had pas toen in de gaten dat hij erg nog stond. Ze zei wel sorry tegen hem.
Mijn buurvrouw haalde mijn zoon van school omdat ik nog op mijn werk was. Buurvrouw geloofde het niet maar haar dochter die bij mijn zoon in de klas zit bevestigende het ook. Heb nog zelf niks van de juf gehoord wat ik wel vreemd vind. Moet ik nog zelf contact met haar opnemen of teach afwachten?

Nick90
10-09-2025 om 17:44
Jorni schreef op 10-09-2025 om 17:38:
[..]
Dat is niet overal. Genoeg scholen waar een kind gewoon kan weglopen. Meestal loopt het goed af, maar het zal maar net een keer niet zo zijn en het zal maar jouw kind zijn. School heeft gewoon een bepaalde verantwoordelijkheid. Gelukkig heeft de school van TO inmiddels actie ondernomen.
Ja nadat de directrice zelf geconstateerd had dat er een kind op de gang stond, niet dat ze meteen in actie kwam..

Nick90
10-09-2025 om 17:52
Jorni schreef op 10-09-2025 om 17:38:
[..]
Dat is niet overal. Genoeg scholen waar een kind gewoon kan weglopen. Meestal loopt het goed af, maar het zal maar net een keer niet zo zijn en het zal maar jouw kind zijn. School heeft gewoon een bepaalde verantwoordelijkheid. Gelukkig heeft de school van TO inmiddels actie ondernomen.
School is geen gratis kinderopvang hè, die je betaalt om op jouw kind te passen. Als jouw kind op 7 jarige leeftijd nog steeds wegloopt als er discipline word gevraagd doet de ouder iets fout. Dat ze in de kleuterklassen en de peuterspeelzaal en kdv extra opletten oké, maar een kind in groep 4-5 moet echt wel weten wat er verwacht wordt lijkt me

Roos57
10-09-2025 om 17:52
Nick90 schreef op 10-09-2025 om 17:44:
[..]
Ja nadat de directrice zelf geconstateerd had dat er een kind op de gang stond, niet dat ze meteen in actie kwam..
Dat ze zag dat hij heel lang op de gang stond . Heeft ze de juf ter verantwoording geroepen of in ieder geval gevraagd hoe het zat

Kimdekim
10-09-2025 om 18:16
Nick90 schreef op 10-09-2025 om 17:52:
[..]
School is geen gratis kinderopvang hè, die je betaalt om op jouw kind te passen. Als jouw kind op 7 jarige leeftijd nog steeds wegloopt als er discipline word gevraagd doet de ouder iets fout. Dat ze in de kleuterklassen en de peuterspeelzaal en kdv extra opletten oké, maar een kind in groep 4-5 moet echt wel weten wat er verwacht wordt lijkt me
Nee geen gratis kinderopvang maar wel verantwoordelijkheid voor je kind.. Er kan ook brand uitbreken. Beetje lullig als je er dan pas na een tijdje achter komt dat je een kind mist. Een kind van 7 is echt nog heel jong. Die denken echt niet altijd logisch na. Het is helemaal niet raar om even te evalueren hoe dit te voorkomen.

Nick90
10-09-2025 om 18:34
Kimdekim schreef op 10-09-2025 om 18:16:
[..]
Nee geen gratis kinderopvang maar wel verantwoordelijkheid voor je kind.. Er kan ook brand uitbreken. Beetje lullig als je er dan pas na een tijdje achter komt dat je een kind mist. Een kind van 7 is echt nog heel jong. Die denken echt niet altijd logisch na. Het is helemaal niet raar om even te evalueren hoe dit te voorkomen.
Evalueren hoe dit te voorkomen is zoon aanleren om de les niet meer te verstoren met irritant gedrag of in elk geval je kind aanleren om aanwijzing van de leerkracht meteen op te volgen en het niet zo ver te laten komen dat hij de klas uitgezet wordt.

Kampeerder
10-09-2025 om 19:02
Nick90 schreef op 10-09-2025 om 18:34:
[..]
Evalueren hoe dit te voorkomen is zoon aanleren om de les niet meer te verstoren met irritant gedrag of in elk geval je kind aanleren om aanwijzing van de leerkracht meteen op te volgen en het niet zo ver te laten komen dat hij de klas uitgezet wordt.
Als het zo eenvoudig was, stond er nooit een kind op de gang. Ging alles in één keer goed.
Mijn kind ging soms in concentratie zitten hummen, zonder dat zelf door te hebben. Doel hiervan was ander geluid buiten te sluiten.
Kan voor anderen vreselijk storend zijn, zonder dat er kwade opzet bij is.

Kimdekim
10-09-2025 om 19:03
Nick90 schreef op 10-09-2025 om 18:34:
[..]
Volgens mij kan het prima èn èn.

Tona
10-09-2025 om 19:33
Zeg, iedereen die nu zo hard roept over 'verantwoordelijkheid nemen': bij de meeste deuren van basisscholen moet je tegenwoordig aanbellen. En ja, een kind kan andersom wel zo maar naar buiten. Maar willen we dan echt gevangenissen gaan maken van onze scholen?
Er is geen misdaad begaan. Juf heeft een fout gemaakt, en daarna aan kind mondelijk en aan ouders schriftelijk haar excuus aangeboden.

Jorni
11-09-2025 om 16:09
[..]
Er kan altijd verschil zitten tussen wat van de meeste kinderen verwacht kan worden en hoe het in de praktijk daadwerkelijk kan gaan. Niet ieder kind is hetzelfde en reageert hetzelfde. En een kind van 7 is nog steeds heel erg jong. School is geen opvang, maar dient er wel voor te zorgen dat andermans kinderen daar veliig zijn. En nu was het kind veilig, maar het had ook anders kunnen aflopen. School die een kind vergeet dat kan linke soep zijn als dat net op het verkeerde moment gebeurt.

Jorni
11-09-2025 om 16:10
Kimdekim schreef op 10-09-2025 om 19:03:
[..]
Volgens mij kan het prima èn èn.
Dat vind ik ook.

Jorni
11-09-2025 om 16:10
Nick90 schreef op 10-09-2025 om 17:44:
[..]
Klopt maar iets is beter dan niets.

MamaE
11-09-2025 om 16:18
Natuurlijk moet school zorgen dat kinderen veilig zijn. Maar op de gang is niet per se onveilig. Ik hoop toch ook wel dat een zevenjarige begrijpt dat hij niet zomaar mag weglopen. Mijn dochter liep op die leeftijd altijd zelfstandig van en naar school. Het grootste probleem zou zijn dat ze geen sleutel had en wij niet thuis zouden zijn. Dan zou ze denk ik naar mijn ouders wandelen. En die zouden haar dan terugbrengen naar school hoop ik.
Dan zou je dus nooit kinderen op de gang mogen zetten of in een andere ruimte laten werken. Want weglopen kun je ook in de eerste minuut al doen, zelfs als een kind zegt dat het naar de wc gaat kan het al weglopen.
Thuis kan een kind ook de deur uit lopen als je zelf even op de wc zit of onder de douche staat of boven bezig bent. Als je ze met zeven jaar nog continu in het zicht moet hebben, gaat er toch ergens wat mis lijkt me.

Pippeltje
11-09-2025 om 18:52
[..]
Dus doet de ouder iets fout????
Heel foute aanname Nick. Echt waar.

kenfan
12-09-2025 om 17:35
Juf heeft een steekje laten vallen, en heeft die fout meer dan afdoende hersteld. Ze is er zo te zien ook aangesproken door haar leidinggevende. En nee, die loopt niet met het kind de klas in om en plein public haar collega daarop aan te spreken en voor joker te zetten.
Ik denk toch dat sommige ouders een beetje uit het oog zijn verloren dat een school geen orthopedagogisch instituut is waar het om het welzijn van individuele kinderen draait. Een docent heeft als kerntaak het bijbrengen van basisvaardigheden (rekenen en taal) aan een groep. Dat gaat het beste in een positief groepsklimaat, maar die taak komt in gedrang als leraren doorlopend moeten ingrijpen bij storend gedrag. Onlangs stond er een artikelenserie in Trouw, over het gebrek aan rust en orde in Nederlandse klassen en de negatieve invloed daarvan op leerresultaten. Er gaat heel veel lestijd verloren met het stil krijgen van een klas.