Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kerstdiner op school


Libertine schreef op 13-12-2022 om 12:25:

Ik snap trouwens niet waarom het makkelijker is om rekening te houden met mensen/kinderen die een allergie hebben dan met mensen/kinderen die bepaalde dingen uit een overtuiging niet willen eten. Kan iemand me dat uitleggen?

Het is inderdaad niet perse makkelijker om met allergie-en rekening te houden, maar wel noodzakelijker. Mijn schoonzoon heeft een heftige allergie. Spoortje gluten (een broodkruimel, gevallen van de plank die over zijn portie eten is doorgegeven naar een ander) kan hem al ziek maken. Dan ben ik heel secuur. 

Als je uit overtuiging geen kip wilt eten, dan ga je niet dood als er toch een flintertje in je eten zit. Ook zie ik regelmatig dat mensen ZEGGEN dat ze perse niet x willen eten, maar als puntje bij paaltje komt en zij het zelf willen, ze dan toch anders kiezen. Bv.  mensen zeggen dat ze glutenvrij moeten eten. Maar als er dan een lavacakeje bij het dessertbuffet staat of er zijn garnalenkroketjes, dan kan dat plots wel...? 

Als de leraar mij een gerecht toedeelt om te maken en het is te ingewikkeld of te veel werk dan zou ik gewoon wat anders meenemen. 
nee, sorry de pasteitjes zijn niet gelukt maar ik heb wel koekjes meegenomen.

Bakblik schreef op 13-12-2022 om 13:46:

[..]

Daarom hoef ik voor hem ook minder strikt te zijn dan voor de coeliakie vriendin van dochter. De grap is dat hij er altijd veel over praat en roeptoetett dat hij last krijgt van het kleinste spoortje lactose maar dus wel koek pakt zonder het etiket te lezen.

Dan valt het dus wel mee en voel ik mij minder gedwongen om alles heel strikt te scheiden.

Klopt je hoeft dan minder rekening met hem te houden. Ging mij meer om de opmerking dat het niet officieel is vastgesteld, dat gebeurd nou eenmaal vaak niet. Tja en dat hij niet alle verpakkingen leest kan ook voortkomen uit het feit dat hij zelf goed weet waar hij wel of niet tegen kan en de producten kent. 

Ik begrijp echt wel dat vegan nog veel verder gaat dan vegetarisch en dat het ook per persoon verschilt hoe streng men in de leer is. Als je al die enzymen bij de productie heel belangrijk vindt, dan vind ik dat je niet redelijkerwijs van ieder ander kan verwachten dat ze naar jouw maatstaven iets gaan bereiden. 
Ouders van kinderen met heftige allergieën die bij het kleinste spoortje al ziek worden, regelen ook vaak zelf iets. Niet omdat mensen er geen rekening mee willen houden, maar omdat het erg lastig is als je het niet gewend bent en ik kan me voorstellen dat je het risico ook niet wil lopen dat het toch mis gaat. 

Als je een pizza maakt met groenten en kaas en een kleinere pizza of een deel zonder kaas (misschien lust ook niet iedereen kaas), dan komt het vast wel goed.

Decembermamma schreef op 13-12-2022 om 12:29:

[..]

Een keertje geen dierenleed te veroorzaken? Wij eten nagenoeg geen vlees dus zoveel dierenleed veroorzaken we niet. Hebben geen leren kleding en schoenen. Waar ik moeite mee heb is dat voor 1 kind alle ouders een oproep krijgen om rekening te houden met een veganist. En dan zien dat de vegan hapjes op de lijst blijven hangen.

Jeetje zeg, hoe moeilijk is het om bij een van die pitabroodjes de kaas weg te laten?

Ik zou bij de ouders van de vegan kinderen gaan informeren hoe en wat te maken want ik zou ook geen idee hebben maar het wel doen natuurlijk. Hetzelfde geldt voor allergieën en dergelijke. Geen probleem wat mij betreft

ZanyHeron88

ZanyHeron88

13-12-2022 om 14:55

MissJones schreef op 13-12-2022 om 12:06:

Wat doe je moeilijk. Is het nou zo lastig om een keer geen dierenleed te veroorzaken? En een pizza’tje zonder kaas vindt dat kind vast geen enkel probleem.
Bovendien hoeft diegene echt geen 25 vegan dingen te eten. De juf kan ook afspreken met wat ouders dat zij voor de vegan hapjes zorgen. Keuze genoeg, je doet net alsof het je ontzettend moeilijk gemaakt wordt.

Vegan staat niet gelijk aan geen dierenleed. Er komen nog steeds genoeg dieren om bij de productie van groente en fruit. 

Libertine schreef op 13-12-2022 om 12:25:

Ik snap trouwens niet waarom het makkelijker is om rekening te houden met mensen/kinderen die een allergie hebben dan met mensen/kinderen die bepaalde dingen uit een overtuiging niet willen eten. Kan iemand me dat uitleggen?

Ik heb het nooit aan de hand, maar ik zou denken omdat een overtuiging een keuze is en een allergie niet. 

Ik zou ook meer moeite doen voor het laatste. Eigenlijk wil ik liever helemaal niet gedwongen koken of bakken voor zo'n kerstdiner. Zo van, jij moet bami maken? Ik ben blij dat wij gewoon zelf iets mochten kiezen - ik zou al niet blij worden van verplicht bami te moeten maken, laat staan van een bami met verplichte aanpassingen. 

Als je hier geen rekening mee wil houden, doe je dat toch niet? Een van mijn kinderen heeft een ernstige notenallergie. Ik zorg altijd dat hij zelf eten van ons meekrijgt. Zo hoeven andere ouders niet ingewikkeld te gaan doen en loopt mijn zoon niet het risico toch per ongeluk noten binnen te krijgen.

Lisabette schreef op 13-12-2022 om 15:22:

Als je hier geen rekening mee wil houden, doe je dat toch niet? Een van mijn kinderen heeft een ernstige notenallergie. Ik zorg altijd dat hij zelf eten van ons meekrijgt. Zo hoeven andere ouders niet ingewikkeld te gaan doen en loopt mijn zoon niet het risico toch per ongeluk noten binnen te krijgen.

Ik hou niet van koken en bakken, dus 'rekening houden met' zou ik een hele opgave vinden (als ik een gerecht opgedragen kreeg, en ik niet zelf mag bepalen dat ik komkommer meegeef of zo). 

Bij iemand die een allergische reactie zou krijgen op iets zou ik wel een poging wagen (lukt het niet, dan maak ik niets), maar voor iemand voor wie iets niet eten een keuze is, maakt het in mijn overtuiging dan weer niet zoveel uit wat die binnenkrijgt, dus zou ik het dan weer veel meer moeite vinden om alle ingredienten precies uit te pluizen en aan te passen.

Maar dat is hypothetisch, want het komt nooit voor.

dan

dan

13-12-2022 om 16:42

Kyana schreef op 13-12-2022 om 12:53:

Ik zou een aantal kant en klare diepvries pizza's kopen waaronder 1 vegan. Die allemaal opwarmen en in puntjes snijden en dan de vegan pizza apart in een doos vervoeren.
Of vegan kaas wel of niet lekker is maakt niet zoveel uit. Sommige kinderen vinden het misschien wel lekker of merken het verschil niet. Zulke verfijnde smaken hebben de meeste basisschool kinderen nou ook weer niet.
Ik zou niet moeilijk gaan doen met zelf van alles maken, wat een gedoe allemaal.


Zo zou ik het ook doen.

Wat moeten de ouders van dat vegan kind eigenlijk klaar maken?

Want als iedereen zich aanpast ... gaan zij dan ook iets met kaas, ei of vlees voorzien voor de andere kinderen?

Of voorzien ze gewoon voor 25 kinderen vegan spul waar dan nauwelijks iemand aankomt*?
Want dan moet de rest zich ook niet aanpassen omdat er sowieso toch al genoeg vegan is.


*Ik vind pizza zonder kaas of cake zonder boter en ei toch écht niets. En negeer het toch echt straal als er nog 20 andere wél lekkere dingen op tafel staan.

Vegan is echt niet per se direct 'niet lekker'. Ik zou zonder problemen vegan dingen eten zo lang het lekker smaakt. Vegan kaas heb ik overigens nog nooit geproefd. Maar ik heb wel ooit ergens een vegan pizza besteld omdat er veel lekkere groenten op zaten en dat was echt prima te eten, hoewel kaas er best bij had gekund.

Ik denk niet dat vegan ouders opeens vlees, melk en ei gaan kopen hiervoor. Die kiezen een gerecht zonder deze dingen er in.
Of een gerecht wat zowel met vlees als vega/vegan kan worden gemaakt, zoals bami of pasta. 

MamaE schreef op 13-12-2022 om 17:36:

Vegan is echt niet per se direct 'niet lekker'. Ik zou zonder problemen vegan dingen eten zo lang het lekker smaakt. Vegan kaas heb ik overigens nog nooit geproefd. Maar ik heb wel ooit ergens een vegan pizza besteld omdat er veel lekkere groenten op zaten en dat was echt prima te eten, hoewel kaas er best bij had gekund.

Ik denk niet dat vegan ouders opeens vlees, melk en ei gaan kopen hiervoor. Die kiezen een gerecht zonder deze dingen er in.
Of een gerecht wat zowel met vlees als vega/vegan kan worden gemaakt, zoals bami of pasta.

Als je een keuze hebt zullen ze er zeker niet voor kiezen. Ben dan wel benieuwd wat ze zouden doen als je een lootje met het gerecht mee naar huis krijgt. Ik heb bijvoorbeeld plakjes gelderse worst en kaas gekregen. Dan zul je moeten gaan ruilen denk ik?

Overigens zou ik er dan weer helemaal niet blij mee zijn als er namaak vlees wordt meegeven. Ik denk namelijk dat niet mogelijk is om plantaardige zaken naar vlees te laten smaken. Dan moet er wel van alles door gegooid zijn. Wij eten vrij veel vegetarisch, maar die dingen die echt gemaakt zijn om naar vlees te smaken komen er hier niet in. 

Paracelsus schreef op 13-12-2022 om 14:55:

[..]

Vegan staat niet gelijk aan geen dierenleed. Er komen nog steeds genoeg dieren om bij de productie van groente en fruit.

Oh ja? Ik ben wel benieuwd. Vertel er eens wat meer over? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.