Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kerstdiner op school


ZanyHeron88

ZanyHeron88

13-12-2022 om 18:00

Libertine schreef op 13-12-2022 om 17:55:

[..]

Oh ja? Ik ben wel benieuwd. Vertel er eens wat meer over?

Je kan zelf ook wel bedenken dat er dieren omkomen in de landbouw. 

Paracelsus schreef op 13-12-2022 om 18:00:

[..]

Je kan zelf ook wel bedenken dat er dieren omkomen in de landbouw.

Door bestrijdingsmiddelen? Dat zijn insecten.  Ik ken geen boer meer die zijn land bewerkt met paarden. 

En als je helemaal geen dierenleed wil veroorzaken moet je totaal stoppen met eten,  wat zeg ik ..... stoppen met leven je rijdt zelfs op je fiets weleens een mier dood.

Paracelsus schreef op 13-12-2022 om 18:00:

[..]

Je kan zelf ook wel bedenken dat er dieren omkomen in de landbouw.

Werkelijk niet. 

de ouders van het kindje dat Vegan eet moet gewoon zelf wat meenemen. Ik zou niet willen dat ik het andere lastig maak omdat mijn kind vegan is.

Bijtje82

Bijtje82

13-12-2022 om 18:22

maar is het nu vegan of vegetarisch?  Die vraag zie ik nog niet beantwoord en dat maakt echt een groot verschil. 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

13-12-2022 om 18:28

Bakblik schreef op 13-12-2022 om 18:08:

[..]

Door bestrijdingsmiddelen? Dat zijn insecten. Ik ken geen boer meer die zijn land bewerkt met paarden.

En als je helemaal geen dierenleed wil veroorzaken moet je totaal stoppen met eten, wat zeg ik ..... stoppen met leven je rijdt zelfs op je fiets weleens een mier dood.

Er komen ook anderen dieren die op het land wonen om bij het bewerken en oogsten en onderhouden.

Inderdaad als je wil stoppen met dierenleed moet je zelf ophouden te bestaan.  

Mijn dochter zou blij zijn als er een keer pizza zonder kaas bij het kerstbuffet zat, zij lust geen kaas. Als jezelf van plan bent pizza's te maken is het toch niet moeilijk de kaas weg te laten op één pizza? Er zullen vast wel meer kinderen zijn die geen kaas lusten.

Hoeveel kindjes zitten er in de klas? Zeg 25? 
Dan zou ik 5 andere ouders vragen of ze ook iets vegans willen maken, naast het andere gerecht. 
Dus indd pizza zonder kaas, of kleine pitabroodjes gevuld met gehakt maar voor het vegan kindje met vegan hummus bijvoorbeeld. Zo heeft vegan kindje toch iets te kiezen en andere kindjes zullen hier ook heus wel wat van mee-eten. 
Opgelost toch? Het is zo makkelijk  

Libertine schreef op 13-12-2022 om 11:23:

hier een vegan. Ik vermoed dat die ouders met liefde zelf iets regelen voor hun kind. Dat zijn vegans wel gewend en degene die ik ken maken daar nooit een probleem van. De meeste willen anderen helemaal niet tot last zijn namelijk.


Paar dingen; veganistisch eten is geen op ideologie geïnspireerd dieet. Sterker, het is geen dieet. ik citeer: een levensstijl waarbij wordt afgezien van alle vormen van exploitatie van, en wreedheid naar, dieren voor eten, kleding of andere doeleinden”.

Pizza zonder kaas/dooie beesten etc is heel erg prima te eten. En kan prima gewoon pizza heten. Ik maak het vaak met allemaal soorten champignons, olijven en vegan pesto. Echt heel lekker.

@mamaE: van een keer iets dierlijks eten gaat een vegan niet dood maar het is niet aan een ander om te bepalen wanneer iemand die veganistisch eet daar een uitzondering op maakt. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat jij bv ook bedankt voor een lapje hondenvlees omdat het tegen jouw leefstijl in gaat, al ga je er niet dood aan.

Op de school van m’n dochter is het hele kerstdiner overigens vega. Net zo makkelijk.

Ik vind dan weer dat je behoorlijk overdrijft! Kun je wel zo reageren, omdat jij achter jouw standpunt/denkwijze/levenswijze staat, maar geeft het je nog altijd geen recht om zo fel te zijn naar mensen die er niet dezelfde levenswijze op nahouden.

Marty1984 schreef op 13-12-2022 om 17:01:

Wat moeten de ouders van dat vegan kind eigenlijk klaar maken?

Want als iedereen zich aanpast ... gaan zij dan ook iets met kaas, ei of vlees voorzien voor de andere kinderen?

Of voorzien ze gewoon voor 25 kinderen vegan spul waar dan nauwelijks iemand aankomt*?
Want dan moet de rest zich ook niet aanpassen omdat er sowieso toch al genoeg vegan is.


*Ik vind pizza zonder kaas of cake zonder boter en ei toch écht niets. En negeer het toch echt straal als er nog 20 andere wél lekkere dingen op tafel staan.

Omdat jij geen “vegan” lust (misschien realiseer je je niet dat je waarschijnlijk elke dag ook tig vegan dingen eet) is het meuk die de andere kinderen niet willen eten? 
Wat een trieste gedachtengang. 

Paracelsus schreef op 13-12-2022 om 18:00:

[..]

Je kan zelf ook wel bedenken dat er dieren omkomen in de landbouw.

Voor producten die vleeseters ook nog eens eten naast hun vlees, ja. Dus wat een non-argument. 

Thy

Thy

13-12-2022 om 19:35

Hier valt toch altijd wel een aanpassing voor te bedenken? Doe dit kind een plezier, laat zien dat je moeite wilt doen om ook voor hem of haar iets te bedenken. Kleine, positieve gebaren kunnen voor iemand soms juist het verschil maken. Waarom zou je het laten?

Bijtje82 schreef op 13-12-2022 om 18:22:

maar is het nu vegan of vegetarisch? Die vraag zie ik nog niet beantwoord en dat maakt echt een groot verschil.

TO heeft het over vegan in de OP. Waarom zou je dan vragen of het over vegan of vegetarisch gaat? Vegetarisch is niet vegan.

RoodVruchtje schreef op 13-12-2022 om 19:23:

[..]

Ik vind dan weer dat je behoorlijk overdrijft! Kun je wel zo reageren, omdat jij achter jouw standpunt/denkwijze/levenswijze staat, maar geeft het je nog altijd geen recht om zo fel te zijn naar mensen die er niet dezelfde levenswijze op nahouden.

Wat wordt er overdreven? Ik ben nergens fel. ik val niemand aan op z’n levenswijze. Ik zeg het zoals het is. Je eet toch dooie beesten? Klinkt niet fijn maar het is wel wat het is.

En we kijken toch anders naar onze huisdieren dan naar de dieren die voor consumptie worden gebruikt terwijl ze beide dieren zijn maar wel op een heel andere manier behandeld worden.  

ZanyHeron88

ZanyHeron88

13-12-2022 om 21:03

MissJones schreef op 13-12-2022 om 19:30:

[..]

Voor producten die vleeseters ook nog eens eten naast hun vlees, ja. Dus wat een non-argument.

Er gaan dieren dood, dus compleet diervriendelijk kan je een dieet nooit maken. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.