Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kerstdiner op school


Dat is mooi, helemaal geen moeilijk gedoe dus.

Over het algemeen is een kerstdiner in de avond en gaat het dus niet ten koste van onderwijstijd. Wel heb ik ook grote zorgen over de achteruitgang van de lees- en rekenvaardigheid van kinderen en vind ik dat onderwijs de kerntaak van een school is. Niet alles hoeft altijd leuk te zijn in het leven. En soms moet je dingen ook gewoon vaak oefenen of stampen. Hoort erbij. Schrijven is goed voor de motoriek maar ook voor de aanmaak van hersenverbindingen en het langetermijngeheugen. Dat is al lang en breed onderzocht en bewezen. Gelukkig doen ze hier op school nog veel met pen en papier. Een dorp verderop heeft elk kind vanaf groep vier een eigen tablet. 
Het handschrift van kinderen holt ook zienderogen achteruit. Motoriek ook ten opzichte van twintig jaar geleden. Ik ben echt niet van mening dat vroeger alles beter was, maar niet elke vernieuwing is ook een vooruitgang en noodzakelijk in het onderwijs.

Paracelsus schreef op 13-12-2022 om 21:04:

[..]

Ligt eraan natuurlijk. Hond lijkt mij qua smaak niet smakelijk. Maar als ik een paard heb, zou ik hem gerust naar de slacht brengen als hij te oud wordt.
kippen heb ik zelf en eet ik ook gewoon. De poes die ik heb dan weer niet en toch vind ik ze beiden even leuk.

ik begreep van een collega met ervaring op dit terrein: vleeseters (dus honden en katten) zijn over het algemeen minder lekker dan herbivoren (zoals koeien, paarden en kippen) (waarbij ik dan weer niet snap waarom krokodil als kip schijnt te smaken). Viseters (reigers, meeuwen of zeehonden) zijn nog minder lekker.

Lisabette schreef op 13-12-2022 om 15:22:

Als je hier geen rekening mee wil houden, doe je dat toch niet? Een van mijn kinderen heeft een ernstige notenallergie. Ik zorg altijd dat hij zelf eten van ons meekrijgt. Zo hoeven andere ouders niet ingewikkeld te gaan doen en loopt mijn zoon niet het risico toch per ongeluk noten binnen te krijgen.

Ja, of niet per ongeluk... Mijn dochter heeft een allergie voor hazelnoten, maar de moeder van een vriendinnetje vond dat maar onzin. Ze gaf dochter een stuk chocola met hazelnoten. Dochters keel kneep helemaal dicht en ze is met spoed naar het ziekenhuis afgevoerd. En bedankt.

Het blijft altijd de vraag of een hele groep zich moet aanpassen aan een persoon of de ene persoon aan de groep.
Ik eet (ook) graag goed vegetarisch maar vind het wel apart als ik geen vlees(vis krijg als nog geen 10 % vegetarisch eet.

KnorrendKitten schreef op 14-12-2022 om 14:46:

Het blijft altijd de vraag of een hele groep zich moet aanpassen aan een persoon of de ene persoon aan de groep.
Ik eet (ook) graag goed vegetarisch maar vind het wel apart als ik geen vlees(vis krijg als nog geen 10 % vegetarisch eet.

Als het niet ingewikkeld is, waarom niet? 

Sterker: wij hebben in ons bedrijf (300 medewerkers) maanden geleden besloten geen vlees of vis meer te serveren tijdens borrels, caterings of maaltijden voor de avonddienst.  We hebben er geen woord over gecommuniceerd en wat zo geestig is: niemand heeft het in de gaten. 


Wij eten vegan thuis. Bij anderen en in restaurants zijn we er maar vanaf gestapt. Want voor gewoon vrienden is het echt vaak te veel gedoe en dat wil ik ze niet aan doen en in restaurants omdat het aanbod vaak zo karig is. Dan is het een gerecht wat ik bijna wekelijks thuis maak, dus helemaal niet zo speciaal meer. Ik vind het ook nooit zo'n punt om dan voor die ene keer niet vegan te eten. 

Maar wat ons in het begin vaak overkwam (toen we het nog wat strikter buitenshuis probeerden vegan te eten) dat andere mensen als eerste bijna aan de vegan dingen begonnen en daarna pas de andere gerechten namen. Dus de vegan schotels waren als eerste leeg en dan hadden wij dus nog maar 1 half bordje qua hoeveelheid en zij konden 3 borden vullen. 
Ja, en we waren al 'rare gevallen' dus waren ze ook nog eens een soort van beledigd als we vroegen daar rekening mee te houden.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

14-12-2022 om 15:03

Libertine schreef op 14-12-2022 om 14:56:

[..]

Als het niet ingewikkeld is, waarom niet?

Sterker: wij hebben in ons bedrijf (300 medewerkers) maanden geleden besloten geen vlees of vis meer te serveren tijdens borrels, caterings of maaltijden voor de avonddienst. We hebben er geen woord over gecommuniceerd en wat zo geestig is: niemand heeft het in de gaten.


Dat kan ik mij niet voorstellen. Stel je eet altijd een broodje gezond , dan valt het op dat er nu geen ham meer tussen zit. Ik zou het in elk geval wel merken als mijn vaste lunch / avondeten er ineens niet meer is. 

Decembermamma

Decembermamma

14-12-2022 om 15:18 Topicstarter

Paracelsus schreef op 14-12-2022 om 15:03:

[..]

Dat kan ik mij niet voorstellen. Stel je eet altijd een broodje gezond , dan valt het op dat er nu geen ham meer tussen zit. Ik zou het in elk geval wel merken als mijn vaste lunch / avondeten er ineens niet meer is.

Natuurlijk hebben ze het wel door, ze maken er alleen geen punt van. Ik eet vaak ook vegetarisch, dus een keer op een verjaardag 3 gerechten gemaakt, waarbij ik bij 2 gerechten benadrukte dat ze vegetarisch waren en de laatste de bami (met vega kipreepjes) niet vegetarisch genoemd. Mijn zus die altijd loopt te piepen dat ze elke avond wel een stuk vlees nodig heeft had een flink bord op en bedankte me naderhand dat we toch een gerecht met kip hadden geserveerd. 

De volgende dag vroeg ik of ze haar stuk vlees had gemist, dat had ze niet want er zat vlees in het gerecht volgens haar.

Vaak als je dingen aankondigt, dan komt er protest. Als je dingen stilzwijgend doorvoert niet. Bedrijven hebben ook wel vaak de neiging om veranderingen aan te kondigen met een allure van 'kijk ons eens maatschappelijk bewust zijn'. En die houding roept dan weerstand op bij een deel van de mensen. 

Ik heb wel eens een discussie over een vegadag bij de catering meegemaakt en dan roepen mensen 'mijn keuze wordt me ontnomen', terwijl je nog altijd zelf je eigen eten mee mag nemen. Daarbij zie ik een cateraar als horecabedrijf en een horecabedrijf mag toch altijd al zelf bepalen wat ze wanneer wel en niet serveren? Ik snap niet dat daar überhaupt een discussie aan gewijd moet worden. Ze hebben ook niet elke dag dezelfde soorten soep bijvoorbeeld. Je kiest dan zelf of je daar iets van neemt of niet. 

Maar mijn ouders zijn dus ook van die mensen die 'niet gegeten hebben zonder vlees'. Volgens die theorie zouden wij al lang met het hele gezin verhongerd moeten zijn, maar ze komen dus nooit bij ons eten. Voor een kerstdiner vindt mijn vader mijn huis ook te klein. En omdat ik al stress krijg van de gedachte aan het moeten koken van meerdere gangen voor een grote groep, ga ik daar uit pragmatische overwegingen geen discussie over aan en eten we met kerst vlees bij hun of bij mijn zus.

Paracelsus schreef op 14-12-2022 om 15:03:

[..]

Dat kan ik mij niet voorstellen. Stel je eet altijd een broodje gezond , dan valt het op dat er nu geen ham meer tussen zit. Ik zou het in elk geval wel merken als mijn vaste lunch / avondeten er ineens niet meer is.

Er is geen sprake van vaste lunch. We hebben geen bedrijfskantine. Zoals ik zei: maaltijden voor de avonddienst, catering en borrels. Das nooit een vast assortiment dus nu valt het ook echt helemaal niemand op. 

Sowieso vond ik altijd dat er veel te veel eten gemaakt werd voor die kerstdiners op school. Dan kreeg je de opdracht om een bepaald gerecht te maken, en iedereen doet dat voor 30 kinderen, maar die krijgen natuurlijk nooit 30 gerechten op. En doe je er 5 dan moet elk kind 6 gerechten eten, dat gaat goed bij groep 8 maar niet bij zenuwachtige groep 2 kinderen.
Daarnaast pakken kinderen wat ze kennen en wat er lekker uitziet, dus friet, pizza of zoet.
Maakt je eigen kind met veel moeite iets bijzonders, dan kan het allemaal weer mee naar huis. Ik vond het altijd maar frustrerend en de tip om gewoon wat diepvriespizzaś in de oven te gooien en in punten te snijden lijkt me dan ook het beste...
Dan was er gelukkig ook nog een school die alle gerechten voor de hele school deed, dus dan kon groep 8 een flink gat slaan in wat er over bleef van de kleintjes. Maar uiteindelijk blijft het inderdaad een hoop gedoe en veel heen en weer lopen en verspilling; en vraag je je af of met zijn allen aan tafel en een paar ketels snert en stamppot, of gewoon een tafel vol friet en ketchup/mayo zoals op het groep 8 kamp niet veel leuker en minder stressend zijn voor alle partijen.

Decembermamma

Decembermamma

15-12-2022 om 12:04 Topicstarter

klopt hoor er ging vaak veel weg, daarom hebben ze bij ons op school dus lijstjes gemaakt en bij sommige producten zetten ze de hoeveelheid neer. Kijk ik snap echt wel dat de meeste kinderen pizza willen dus we gaan nu voor iets van 27 stukjes pizza. Bij bami zullen er wat meer kinderen afhaken dus denk dat ze daar aan 10/15 porties wel genoeg hebben. En wonderwel blijkt dat veel kinderen ook geen pannekoeken lusten dus daar hoef je ook niet zoveel van te bakken. 

Maar geen enkele ouder wil tekort hebben. Ik heb ooit in een enorme rij bij de McDonalds gestaan voor kipnuggets wist ik veel dat dat zo''n populair gerecht was. Ik kwam dus ook de klas binnen terwijl het diner lang en breed begonnen was, een jongetje zag me binnenlopen en gilde dat de kipnuggets er waren waarna er flink gejuicht werd. 

Paracelsus schreef op 14-12-2022 om 12:15:

[..]

Wat dacht je van hun handmotoriek? Dat is echt om te huilen hoor. Thuis laat ik mijn kind oefenen met schrijven anders is het compleet onleesbaar.


Ik ga dit ook doen bij mijn dochters.

Het is ook beter voor de retentie van het geleerde.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

15-12-2022 om 12:32

alhambra schreef op 15-12-2022 om 12:24:

[..]

Ik ga dit ook doen bij mijn dochters.

Het is ook beter voor de retentie van het geleerde.

Ja, zou ik ook doen. Ik laat mijn kind ook oefenen met het maken van samenvattingen. Dus een tekst lezen ( geschiedenis Bijv) en dan samenvatten wat hij gelezen heeft. 

Want normale geschiedenis les krijgen ze niet meer en met samenvatten oefenen ze ook niet. En ze werken dan gelijk aan hun handmotoriek. 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

15-12-2022 om 12:34

Hier sloven ouders zich gelukkig niet zo uit. Het zijn pannenkoeken, tosti’s , krentenbollen , fruit , pakjes drinken en wat beleg met broodjes. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.