Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kerstdiner op school


Bijtje82

Bijtje82

15-12-2022 om 13:36

Paracelsus schreef op 15-12-2022 om 12:34:

Hier sloven ouders zich gelukkig niet zo uit. Het zijn pannenkoeken, tosti’s , krentenbollen , fruit , pakjes drinken en wat beleg met broodjes.

Nou, wat is er mis met een beetje uitsloven?

Paracelsus schreef op 15-12-2022 om 12:32:

[..]

Ja, zou ik ook doen. Ik laat mijn kind ook oefenen met het maken van samenvattingen. Dus een tekst lezen ( geschiedenis Bijv) en dan samenvatten wat hij gelezen heeft.

Want normale geschiedenis les krijgen ze niet meer en met samenvatten oefenen ze ook niet. En ze werken dan gelijk aan hun handmotoriek.

Dank! Ik ga hier mijn voordeel mee doen.

Bijtje82 schreef op 15-12-2022 om 13:36:

[..]

Nou, wat is er mis met een beetje uitsloven?

Dat het dan zo'n wedstrijdje wordt onder ouders om elkaar te overtreffen.
Ik ben er meer voor dat de ouderraad/school zelf iets regelt. Voor een hele klas iets moeten maken kan best wat kosten en zeker als je meerdere kinderen hebt. Niet iedereen kan dat betalen, zeker nu niet. Ook niet alle ouders hebben er zin in/tijd voor.

Hier krijgen ze friet met een snack. Niet gezond, maar alle kinderen lusten het en het is geen gedoe voor ouders.

Bijtje82 schreef op 15-12-2022 om 13:36:

[..]

Nou, wat is er mis met een beetje uitsloven?

Dat die gerechten over blijven? Ten minste mijn ervaring met basisschoolkinderen (ondertussen 15 jaar geleden ofzo) is hoe gezonder hoe minder het werd gegeten. 

MamaE schreef op 15-12-2022 om 13:53:

[..]

Dat het dan zo'n wedstrijdje wordt onder ouders om elkaar te overtreffen.
Ik ben er meer voor dat de ouderraad/school zelf iets regelt. Voor een hele klas iets moeten maken kan best wat kosten en zeker als je meerdere kinderen hebt. Niet iedereen kan dat betalen, zeker nu niet. Ook niet alle ouders hebben er zin in/tijd voor.

Hier krijgen ze friet met een snack. Niet gezond, maar alle kinderen lusten het en het is geen gedoe voor ouders.

Mee eens, het is niet de bedoeling dat het een wedstrijd wordt. Maar een beetje feestelijk mag het wel zijn. Hier is het 's avonds dus wel met warm eten. Er hangt een lijst bij de klas en je kunt zelf kiezen wat je wilt maken. Mensen met weinig tijd / geld kunnen bv een pot appelmoes, servetten o.i.d. meenemen. De warme gerechten hoeven ook geen mega porties te zijn, anders blijft er te veel over maar door de diversiteit is er voor ieder wat wils en levert het hier ook eigenlijk nooit problemen op met allergieen, vega, vegan etc.

Voor de ouderraad is het wat lastig te regelen, school heeft ruim 600 leerlingen dus hier prima op klasniveau te regelen.

Ik neem volgende week bij de een appelmoes mee en bij zoon gehaktballetjes.

Paracelsus schreef op 15-12-2022 om 12:34:

Hier sloven ouders zich gelukkig niet zo uit. Het zijn pannenkoeken, tosti’s , krentenbollen , fruit , pakjes drinken en wat beleg met broodjes.

Maar dat is dat een lunch neem ik aan. Voor een kerstdiner vind ik persoonlijk wat warme gerechten toch wel leuker. Maar goed, wij zijn dan ook geen broodeters.


ZanyHeron88

ZanyHeron88

15-12-2022 om 14:06

Bijtje82 schreef op 15-12-2022 om 13:36:

[..]

Nou, wat is er mis met een beetje uitsloven?

Het ligt eraan wat je onder uitsloven verstaat. Kinderen willen gewoon een gezellige avond zonder gedoe met iets wat ze lekker vinden. Maar je hoeft ze daarbij niet te overvoeren of rare dingen uit te halen en uren in de keuken te staan. 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

15-12-2022 om 14:08

Gingergirl schreef op 15-12-2022 om 14:05:

[..]

Maar dat is dat een lunch neem ik aan. Voor een kerstdiner vind ik persoonlijk wat warme gerechten toch wel leuker. Maar goed, wij zijn dan ook geen broodeters.


Nee voor de avond. Wij hebben nog nooit warm eten gemaakt voor de avond. Vroeger kreeg ik dat overigens ook niet. Het gaat vooral om de gezelligheid.

Gingergirl schreef op 15-12-2022 om 14:03:

[..]

Mee eens, het is niet de bedoeling dat het een wedstrijd wordt. Maar een beetje feestelijk mag het wel zijn. Hier is het 's avonds dus wel met warm eten. Er hangt een lijst bij de klas en je kunt zelf kiezen wat je wilt maken. Mensen met weinig tijd / geld kunnen bv een pot appelmoes, servetten o.i.d. meenemen. De warme gerechten hoeven ook geen mega porties te zijn, anders blijft er te veel over maar door de diversiteit is er voor ieder wat wils en levert het hier ook eigenlijk nooit problemen op met allergieen, vega, vegan etc.

Voor de ouderraad is het wat lastig te regelen, school heeft ruim 600 leerlingen dus hier prima op klasniveau te regelen.

Ik neem volgende week bij de een appelmoes mee en bij zoon gehaktballetjes.

Ja, hier heeft school maar ongeveer 80 leerlingen, verdeeld over vier combiklassen.
Ik zou het zonde vinden als er veel overblijft of er veel culinaire hoogstandjes zijn die veel kinderen niet lusten/kennen/willen. 

Een kerstontbijt of lunch is ook prima wat mij betreft. Ik vind dit soort randzaken gewoon niet zo belangrijk. Mijn kind heeft een leuke avond en dan vind ik het al gauw goed.

Gingergirl schreef op 15-12-2022 om 14:03:

[..]

Mee eens, het is niet de bedoeling dat het een wedstrijd wordt. Maar een beetje feestelijk mag het wel zijn. Hier is het 's avonds dus wel met warm eten. Er hangt een lijst bij de klas en je kunt zelf kiezen wat je wilt maken. Mensen met weinig tijd / geld kunnen bv een pot appelmoes, servetten o.i.d. meenemen. De warme gerechten hoeven ook geen mega porties te zijn, anders blijft er te veel over maar door de diversiteit is er voor ieder wat wils en levert het hier ook eigenlijk nooit problemen op met allergieen, vega, vegan etc.

Voor de ouderraad is het wat lastig te regelen, school heeft ruim 600 leerlingen dus hier prima op klasniveau te regelen.

Ik neem volgende week bij de een appelmoes mee en bij zoon gehaktballetjes.

Dit lijkt me praktisch. En dat school dan ervoor zorgt dat op die lijst voldoende opties staan voor vegan/gelovig/allergie. Dus niet een lijst met de aantekening dat van ouders verwacht wordt dat van ieder gerecht ook een vegan/halal/koosjer/allergievrije/enz versie gemaakt wordt, maar dat er gewoonweg een aantal gerechten opstaan die passen. Liefst in overleg met de ouders van betreffende kinderen. Je kunt dan wel 30 vegan opties hebben, maar als het vegan kind nu juist helemaal gek is van pizza en de betreffende ouder juist dat niet geregeld heeft dan zal dat kind echt niet dankbaar zijn voor de 30 opties, maar vooral teleurgesteld over de pizza. (waar vegan staan kan ook Islamitisch/allergisch oid gelezen worden). 

Decembermamma

Decembermamma

15-12-2022 om 14:17 Topicstarter

MamaE schreef op 15-12-2022 om 13:53:

[..]

Dat het dan zo'n wedstrijdje wordt onder ouders om elkaar te overtreffen.
Ik ben er meer voor dat de ouderraad/school zelf iets regelt. Voor een hele klas iets moeten maken kan best wat kosten en zeker als je meerdere kinderen hebt. Niet iedereen kan dat betalen, zeker nu niet. Ook niet alle ouders hebben er zin in/tijd voor.

Hier krijgen ze friet met een snack. Niet gezond, maar alle kinderen lusten het en het is geen gedoe voor ouders.

In een coronajaar was geen kerstdiner dus toen de kinderen terugkwamen op school werd er een "wintergerst" gehouden alle kinderen mochten in de avond in kerstkloffie opdraven en er werd patat met snack geserveerd, het eten was een grote verrassing en de juffen en meesters wisten zeker dat iedereen het lustte.

Die avond kwam zoon met flinke trek thuis, hij had niets gegeten want ze kregen patat met snack. En laat dat nou iets zijn waar hij van walgt.

Decembermamma

Decembermamma

15-12-2022 om 14:19 Topicstarter

Gingergirl schreef op 15-12-2022 om 14:03:

[..]

Mee eens, het is niet de bedoeling dat het een wedstrijd wordt. Maar een beetje feestelijk mag het wel zijn. Hier is het 's avonds dus wel met warm eten. Er hangt een lijst bij de klas en je kunt zelf kiezen wat je wilt maken. Mensen met weinig tijd / geld kunnen bv een pot appelmoes, servetten o.i.d. meenemen. De warme gerechten hoeven ook geen mega porties te zijn, anders blijft er te veel over maar door de diversiteit is er voor ieder wat wils en levert het hier ook eigenlijk nooit problemen op met allergieen, vega, vegan etc.

Voor de ouderraad is het wat lastig te regelen, school heeft ruim 600 leerlingen dus hier prima op klasniveau te regelen.

Ik neem volgende week bij de een appelmoes mee en bij zoon gehaktballetjes.

Hier precies zo en de gerechten zijn nou niet zo dat je er op hoeft uit te sloven, de pizza wordt nu diepvriespizza, er komen nuggets, bami, patat, rauwkost, appelmoes, en ook pakken / flessen drinken, nachos, toetjes enzo.

Paracelsus schreef op 15-12-2022 om 14:08:

[..]

Nee voor de avond. Wij hebben nog nooit warm eten gemaakt voor de avond. Vroeger kreeg ik dat overigens ook niet. Het gaat vooral om de gezelligheid.

Tuurlijk gaat het om de gezelligheid. Maar een echt diner met diverse gerechtjes vind ik persoonlijk een stuk gezelliger en dan duurt het ook wat langer. Je deelt je eten met elkaar en leert wellicht wat nieuwe gerechten. Mijn dochter heeft vorig jaar zitren smullen van de baklava en moussaka die klasgenootjes gemaakt hadden. Vroeger toen ik op de basisschool zat was het kerstdiner elk jaar hetzelfde; broodje ham, broodje kaas, stukje kerstbrood en en mandarijn. Vonden veel kinderen niet lekker dus het was ook altijd zo klaar in een kwartier was iedereen uitgegeten. Vindt het nu toch wel een stuk gezelliger maar hee dat is mijn persoonlijke ervaring.

Decembermamma

Decembermamma

15-12-2022 om 14:21 Topicstarter

Meesje schreef op 15-12-2022 om 14:15:

[..]

Dit lijkt me praktisch. En dat school dan ervoor zorgt dat op die lijst voldoende opties staan voor vegan/gelovig/allergie. Dus niet een lijst met de aantekening dat van ouders verwacht wordt dat van ieder gerecht ook een vegan/halal/koosjer/allergievrije/enz versie gemaakt wordt, maar dat er gewoonweg een aantal gerechten opstaan die passen. Liefst in overleg met de ouders van betreffende kinderen. Je kunt dan wel 30 vegan opties hebben, maar als het vegan kind nu juist helemaal gek is van pizza en de betreffende ouder juist dat niet geregeld heeft dan zal dat kind echt niet dankbaar zijn voor de 30 opties, maar vooral teleurgesteld over de pizza. (waar vegan staan kan ook Islamitisch/allergisch oid gelezen worden).

Hier is het typische wel dat de vegan hapjes dus juist open blijven staan op de lijst. De rest is afgestreept.

Decembermamma schreef op 15-12-2022 om 14:17:

[..]

In een coronajaar was geen kerstdiner dus toen de kinderen terugkwamen op school werd er een "wintergerst" gehouden alle kinderen mochten in de avond in kerstkloffie opdraven en er werd patat met snack geserveerd, het eten was een grote verrassing en de juffen en meesters wisten zeker dat iedereen het lustte.

Die avond kwam zoon met flinke trek thuis, hij had niets gegeten want ze kregen patat met snack. En laat dat nou iets zijn waar hij van walgt.

Dat kan. Maar 99% van de kinderen lust dat wel. Op een kinderfeestje is het eigenlijk ook bijna altijd friet met snack. Of pannenkoeken. Of pizza. Heb nog weinig anders voorbij horen komen van dochter over de kinderfeestjes die ze had.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.