Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kerstdiner op school


Bijtje82

Bijtje82

15-12-2022 om 23:47

Gingergirl schreef op 15-12-2022 om 23:41:

[..]

Nee hoor dat komt allemaal aan bod. Net zoals de verschillen tussen religies.

Bij jou misschien. Op de school van mijn kinderen niet. 

Nu krijgen ze van huis uit eea mee, maar ik vind best dat er wat meer algemene kennis mag worden doorgegeven. 

Bijtje82 schreef op 15-12-2022 om 23:47:

[..]

Bij jou misschien. Op de school van mijn kinderen niet.

Nu krijgen ze van huis uit eea mee, maar ik vind best dat er wat meer algemene kennis mag worden doorgegeven.

Wat mis je aan informatie? En op watvoor school zitten je kinderen?

Ja, het behoort tot algemene kennis dat je de basis van verschillende religies begrijpt en dat je weet waar de feestdagen voorstaan en wat de oorsprong is en waar de verschillende elementen vandaan komen. Dat soort algemene kennis behoor je gewoon te weten. 
Het is goed dat scholen daar aandacht aan besteden.
Aan de andere kant, na het nieuws over het achteruitgaan van de leesvaardigheid is het misschien beter dat scholen zich in eerste instantie daarmee bezighouden. 

Decembermamma

Decembermamma

16-12-2022 om 06:12 Topicstarter

Gingergirl schreef op 15-12-2022 om 23:41:

[..]

Nee hoor dat komt allemaal aan bod. Net zoals de verschillen tussen religies.

Inderdaad wordt dat gewoon behandeld.

Kyana schreef op 16-12-2022 om 00:18:

Ja, het behoort tot algemene kennis dat je de basis van verschillende religies begrijpt en dat je weet waar de feestdagen voorstaan en wat de oorsprong is en waar de verschillende elementen vandaan komen. Dat soort algemene kennis behoor je gewoon te weten.
Het is goed dat scholen daar aandacht aan besteden.
Aan de andere kant, na het nieuws over het achteruitgaan van de leesvaardigheid is het misschien beter dat scholen zich in eerste instantie daarmee bezighouden.

Ik heb al die kennis ook niet hoor. En zo te merken hebben andere mensen ook geen idee wat er verder precies in het heelal is. Gaan ze zich daar dan ook in verdiepen?

Bijtje82

Bijtje82

16-12-2022 om 08:58

Gingergirl schreef op 15-12-2022 om 23:49:

[..]

Wat mis je aan informatie? En op watvoor school zitten je kinderen?

Kerst en Pasen wordt helemaal geen aandacht besteed aan het hoe en waarom. En dat vind ik kwalijk. 

Verder dan dat het kindje Jezus is geboren gaat het niet. 

Terwijl er voor andere religie zoals de Islam wél aandacht is. En het is echt voornamelijk een "witte" school hoor. Maar zal wel weer onder het mom van acceptatie en tolerantie zijn ofzo.

Bijtje82 schreef op 16-12-2022 om 08:58:

[..]

Kerst en Pasen wordt helemaal geen aandacht besteed aan het hoe en waarom. En dat vind ik kwalijk.

Verder dan dat het kindje Jezus is geboren gaat het niet.

Terwijl er voor andere religie zoals de Islam wél aandacht is. En het is echt voornamelijk een "witte" school hoor. Maar zal wel weer onder het mom van acceptatie en tolerantie zijn ofzo.

Ik begrijp je niet zo goed maar dat kan aan mij liggen .

Je zegt: "aan Kerst en Pasen wordt helemaal geen aandacht besteed" maar vervolgens zeg je; "verder dan het kindje Jezus gaat het niet".

Er wordt dus wel aandacht aanbesteed alleen in jouw optiek niet voldoende. Dat kan. En als je het te weinig vindt kun je er voor kiezen om er thuis uitgebreider op in te gaan  of te kiezen voor een school die er meer mee doet, want daar zit verschil in. 

Dat de islam ook aanbod komt is toch niet erg ook dat is een stukje algemene ontwikkeling. 

Bijtje82

Bijtje82

16-12-2022 om 09:27

Gingergirl schreef op 16-12-2022 om 09:22:

[..]

Ik begrijp je niet zo goed maar dat kan aan mij liggen .

Je zegt: "aan Kerst en Pasen wordt helemaal geen aandacht besteed" maar vervolgens zeg je; "verder dan het kindje Jezus gaat het niet".

Er wordt dus wel aandacht aanbesteed alleen in jouw optiek niet voldoende. Dat kan. En als je het te weinig vindt kun je er voor kiezen om er thuis uitgebreider op in te gaan of te kiezen voor een school die er meer mee doet, want daar zit verschil in.

Dat de islam ook aanbod komt is toch niet erg ook dat is een stukje algemene ontwikkeling.

Dat is het hele punt.. daar wordt wel aandacht aan besteed. 

Kerst en Pasen is toch veel meer dan dat kindje Jezus is geboren. 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

16-12-2022 om 09:28

Bijtje82 schreef op 15-12-2022 om 23:47:

[..]

Bij jou misschien. Op de school van mijn kinderen niet.

Nu krijgen ze van huis uit eea mee, maar ik vind best dat er wat meer algemene kennis mag worden doorgegeven.

Op een openbare school?

Wat raar, hier een best streng christelijke school en elk jaar komen alle godsdiensten voorbij. 

Bijtje82

Bijtje82

16-12-2022 om 10:09

Paracelsus schreef op 16-12-2022 om 09:28:

[..]

Op een openbare school?

Wat raar, hier een best streng christelijke school en elk jaar komen alle godsdiensten voorbij.

Ja op een openbare school. 

Bijtje82 schreef op 16-12-2022 om 09:27:

[..]

Dat is het hele punt.. daar wordt wel aandacht aan besteed.

Kerst en Pasen is toch veel meer dan dat kindje Jezus is geboren.

Maar wat is er dan zo erg aan dat daar aandacht aan wordt besteed? Kerst komt immers ook aanbod zeg je zelf. Islam is ook een onderdeel van onze huidige maatschappij dus als er met Kerst gesproken wordt over de geboorte van Jezus mag bv het suikerfeest ook besproken worden. Als jij Pasen en Kerst uitgebreider besproken wilt zien dan kun je kiezen voor een school die dat doet of er thuis dieper op in gaan. Hier komen alle religies aanbod op school van de jongsten maar geen van alle heel uitgebreid. Zitten je kinderen op een openbare school?

Of Kerst en Pasen veel meer is, is denk ik net wat je gelooft. Wij geloven daar niet in. Voor ons is Kerst een gezellig samenkomen met familie/ vrienden, lekker eten en cadeaus van de kerstman en echt niet meer dan dat. 

Dat mijn kinderen op school uitleg krijgen dat deze feesten voor Christenen een andere betekenis hebben vind ik prima., maar wij geloven daar niet in dus het is hun oorsprong en niet die van ons. 

Gingergirl schreef op 16-12-2022 om 10:10:

[..]

Maar wat is er dan zo erg aan dat daar aandacht aan wordt besteed? Kerst komt immers ook aanbod zeg je zelf. Islam is ook een onderdeel van onze huidige maatschappij dus als er met Kerst gesproken wordt over de geboorte van Jezus mag bv het suikerfeest ook besproken worden. Als jij Pasen en Kerst uitgebreider besproken wilt zien dan kun je kiezen voor een school die dat doet of er thuis dieper op in gaan. Hier komen alle religies aanbod op school van de jongsten maar geen van alle heel uitgebreid. Zitten je kinderen op een openbare school?

Of Kerst en Pasen veel meer is, is denk ik net wat je gelooft. Wij geloven daar niet in. Voor ons is Kerst een gezellig samenkomen met familie/ vrienden, lekker eten en cadeaus van de kerstman en echt niet meer dan dat.

Dat mijn kinderen op school uitleg krijgen dat deze feesten voor Christenen een andere betekenis hebben vind ik prima., maar wij geloven daar niet in dus het is hun oorsprong en niet die van ons.

Op een openbare school zou ik verwachten dat alle religies ongeveer even veel aandacht zouden krijgen. Dus als je met Kerst en Pasen één zin aan het christendom besteed en met offerfeest, suikerfeest, ramadan daar een hele les aan wijdt over de inhoud vind ik dat ook een beetje scheef lopen. Daarvoor hoef je zelf niet per se te geloven.
Het lijkt soms meer om de vorm te gaan dan om de inhoud.

Maar ik denk dat we het hier niet helemaal over eens gaan worden. Hoeft ook niet.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

16-12-2022 om 10:22

Bijtje82 schreef op 16-12-2022 om 10:09:

[..]

Ja op een openbare school.

Dat vind ik wel heel apart. Ze krijgen toch ook zaakvakken? Daarin komt het sowieso aan bod. In elk geval bij de methodes die onze school gebruikt. 

Bijtje82

Bijtje82

16-12-2022 om 10:30

Gingergirl schreef op 16-12-2022 om 10:10:

[..]

Maar wat is er dan zo erg aan dat daar aandacht aan wordt besteed? Kerst komt immers ook aanbod zeg je zelf. Islam is ook een onderdeel van onze huidige maatschappij dus als er met Kerst gesproken wordt over de geboorte van Jezus mag bv het suikerfeest ook besproken worden. Als jij Pasen en Kerst uitgebreider besproken wilt zien dan kun je kiezen voor een school die dat doet of er thuis dieper op in gaan. Hier komen alle religies aanbod op school van de jongsten maar geen van alle heel uitgebreid. Zitten je kinderen op een openbare school?

Of Kerst en Pasen veel meer is, is denk ik net wat je gelooft. Wij geloven daar niet in. Voor ons is Kerst een gezellig samenkomen met familie/ vrienden, lekker eten en cadeaus van de kerstman en echt niet meer dan dat.

Dat mijn kinderen op school uitleg krijgen dat deze feesten voor Christenen een andere betekenis hebben vind ik prima., maar wij geloven daar niet in dus het is hun oorsprong en niet die van ons.

Laat maar weer.. je snapt het niet of wilt het niet snappen. 

MamaE schreef op 16-12-2022 om 10:18:

[..]

Op een openbare school zou ik verwachten dat alle religies ongeveer even veel aandacht zouden krijgen. Dus als je met Kerst en Pasen één zin aan het christendom besteed en met offerfeest, suikerfeest, ramadan daar een hele les aan wijdt over de inhoud vind ik dat ook een beetje scheef lopen. Daarvoor hoef je zelf niet per se te geloven.
Het lijkt soms meer om de vorm te gaan dan om de inhoud.

Maar ik denk dat we het hier niet helemaal over eens gaan worden. Hoeft ook niet.

Ik weet niet of er aan de islam een hele les wordt besteedt en aan bv Kerst maar 1 zin, dat lees ik niet terug in de post van Bijtje. Meestal komen op openbare scholen alle religies evenveel aan bod bij de zaakvakken. Als die verhouding heel scheef ligt kun je navraag doen waarom dat is.

Wat wel mee kan spelen is dat het een meer leeft op de ene school dan op de andere school. Hier in de wijk is bv een openbare school met rond de 350 leerlingen waarvan 93% van de leerlingen moslim is. Dat hun feesten eerder ter sprake komen kan ik me wel iets bij voorstellen omdat het gewoon meer leeft onder een grote groep.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.