Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kickboxen, leuk?

Hallo mensen,

mijn zoon van bijna 8 zit sinds een paar weken op kickboxen. Hij wilde het heel graag, papa heeft het ook gedaan. Zowel pa als hij hebben een soort agressie in zich en vinden het vechten leuk.

Oudste zoon is net als mij, rustiger, houdt niet van vechten.
Iedereen is gelukkig anders.

Nu heb ik mijn zoon net opgehaald van kickboxen en bleef even kijken. Het was duidelijk dat een jongetje, die er al 2 jaar opzat het op hem gemund had dus met sparren ging hij flink tekeer.
Die jongen schopte mijn zoon in zijn ballen, ik schrok me wezeloos. Mijn zoon verdedigde zich dapper,maar kreeg ook nog een flink harde stoot in zijn maag. Ik kon het niet aanzien en ben weggelopen. Later moest ik er best om huilen, ik kan het niet aanzien dat mijn kereltje zo geslagen wordt.

Heeft een van jullie hier ervaring mee? overdrijf ik of hebben jullie er ook last van?
Ik vind het vreselijk en kan het niet aanzien.

groetjes,annemieke


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kika

Kika

16-09-2009 om 19:37

Nee

Natuurlijk is kickboxen niet leuk. Wie laat zich nou schoppen en slaan? Wie laat zijn kind nou schoppen en slaan door een ander kind?

koentje

koentje

16-09-2009 om 20:44

Ben je

niet eerst een keer wezen kijken dan?

annemir

annemir

16-09-2009 om 20:48 Topicstarter

Iets genuanceerder

Hoi,
nou iets genuanceerder mag wel, het is gewoon een sport met techniek. Het is niet ongelimiteerd elkaar in elkaar slaan uiteraard.

Nee, ik ben niet wezen kijken omdat we wel wisten wat kickboxen is. hij vindt het heel leuk, pa ook. Alleen ik dus niet, het doet me verdriet om te zien en dan zegt zoon: het viel wel mee hoor mam, ik word er hard van.

Het gaat erom dat hij het leuk vindt, dat staat voorop. Ik vroeg me alleen af of er meer ouders met een kind op kickboxen er zo'n moeite mee hadden.

Ik vind het...

....een afgrijselijke sport. Het lijkt me compleet ongeschikt voor een (bijna) 8 jarige. Als het dan toch vechtsport moet zijn dan liever judo of karate.
Doet me denken aan een moedertje die ik van de week op het schoolplein sprak, die wil haar zoontje van 7 op boxen doen. Nou sorry hoor, het gaat er bij mij niet in.
Ik denk trouwens dat als je je kind op zo'n agressieve "sport" doet dat je ook niet verbaasd op hoeft te kijken als je kind ineens blijkt te gaan vechten op plaatsen waar dat niet wenselijk is.

Yta Chalne

Yta Chalne

17-09-2009 om 08:43

Nou annemir

Iedereen is het met je eens, kickboksen is een afschuwelijke asosport waar je kind niet beter van wordt. Niemand wil er verder zijn kind op hebben. Maar dat is geloof ik tóch niet wat je wilt horen?

zon

zon

17-09-2009 om 09:53

Inderdaad niet geschikt

Ik vind kickboksen absoluut niet geschikt voor een 8-jarige. Ik ben niet tegen vechtsporten maar en zijn, zoals al genoemd, veel geschiktere alternatieven.
Maar om enigszins in te gaan op je vraag, ja ik zou er ook moeite mee hebben als er op mijn kind ingetrapt werd. Ik vind dit niet zwak maar eerder volkomen normaal.

Bij ons op judovereniging . . .

hebben we voor judo, karate en jiujitsu leeftijdsrichtlijnen.

Judo vanaf 4 jaar, karate vanaf 6 jaar en jiujitsu pas vanaf 10 jaar. Dit heeft er mee te maken dat ze pas op oudere leeftijd voldoende beheersing kunnen aanbrengen. Zowel in de techniek van de soort vechtsport maar zeker ook qua agressie.

Judo is relatief veilig ivm voornamelijk leren vallen, worpen maken etc. Bij karate en jiujitsu komen ook slagen en schoppen om de hoek kijken. Als je hetzij de techniek niet voldoende beheerst of je gedraagt je agressief dan levert dat dus meer gevaar op voor anderen maar ook voor jezelf.

We besteden ook heel veel tijd aan het aanleren van normen en waarden: Je bent beleefd tegen elkaar (respect hebben voor de ander), je helpt elkaar, ouderen helpen jongeren, hogere banders helpen lagere banders, je gedraagt je netjes binnen de dojo en de rest van de accomodatie, je draagt zorg voor jouw kleding/jezelf/de accomodatie etc.

Kijk ik dan naar kickboxen
Kickboxen valt voor mij dus in de categorie: NIET voor 8-jarigen. Even ongeacht hoe erg jij het vindt om te zien hoe je kind 'in elkaar wordt geslagen' (ik zou de neiging krijgen om mijn kind van die vloer af te rukken!), kun je het ook vanuit een opvoedkundig standpunt bekijken.

Jij geeft aan dat jouw zoon 'agressieve neigingen' heeft. Is dat echt agressie of heeft hij heel veel energie die hij kwijt moet?

Ik zou er qua soort sport voor gaan dat mijn kind 1. zijn energie (agressie?) kwijt kan, 2. op een veilige manier kan sporten, 3. leert om zich te beheersen en 4. leert om op een respectvolle manier met anderen om te gaan.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-09-2009 om 10:09

Tja

Persoonlijk heb ik ook niets met kickboxen, maar ik wil toch wel even reageren op de andere reacties. Waarom zijn jullie zo fel en zo negatief? Jullie vinden kickboksen duidelijk niets, maar dat betekent toch niet dat het ook niets IS en Annemit haar kind er direct van moet afhalen? Er klinkt zoveel vooroordeel in! (gebaseerd op wat?).
Maar goed, neemt niet weg dat ik vind dat je als ouder in actie mag (moet) komen als je het gevoel hebt dat je kind in elkaar gemept wordt. Was er geen trainer bij op dat moment? ik zou in ieder geval even een gesprekje met de trainer aangaan.
Ik heb even op de website van 'onze' judoschool gekeken. Ook leeftijdsgrenzen voor diverse sporten en kickboxen mag vanwege het veilige karakter al vanaf zes jaar. Er wordt benadrukt dat het geen gevaarlijke sport is, dat respect voor elkaar zeer belangrijk is etc.
Blijkbaar heeft je zoon een tegenspeler getroffen die dat nog niet heeft geleerd (zo kun je ook met judo iemand treffen die graag knijpt en krabt). Daar zal de trainer aandacht aan moeten besteden.

Yta Chalne

Yta Chalne

17-09-2009 om 13:09

Buiten twijfelachtige onderzoeken..

Persoonlijk moet ik helemaal niets hebben van dit soort 'sporten'. Je wordt er niet aardiger, beter of slimmer van, integendeel. Ik vind het van nul en generlei belang dat een jochie van acht hard moet worden. Vind ik ook voor een volwassen man niet een doel op zich. Kinderlijfjes in de groei mag je best met wat meer respect behandelen.

Agressie

hoe komt het dan dat hij een soort agressie in zich heeft en hoe uit zich dat dan ? Iedereen heeft toch wel een soort agressie in zich en toch gaan we niet massaal op kickboxen.

Een trap in zijn ballen, hmmm, daar word je niet hard van maar daar word je impotent van.

Puck2

Puck2

17-09-2009 om 14:03

Ook vreselijk

Of het nu om kinderen gaat of volwassenen: ik sta als ik er beelden van op t.v. er iedere keer weer van te kijken dat iemand zich voor de lol laat aftuigen. En dat je het ook nog eens leuk vind om een ander meppen te verkopen en als doel hebben die ander bewusteloos tegen het canvas te laten kwakken. Ik kan daar werkelijk niet bij.
En het argument dat mijn kind het leuk vind om te doen gaat er bij mij niet in. Mijn kinderen vinden heel veel leuk om te doen maar dat mag ook niet allemaal. En volgens mij is uit onderzoeken wel gebleken dat klappen tegen het hoofd van groeiende kinderen (dat geldt overigens ook voor kopballen bij het voetballen) gewoon hersenletsel veroorzaakt. Ik kan er niet bij dat je het toestaat dat je kind bewust hersenletsel laat oplopen of andere blessures. Maar ja, dat is waarschijnlijk ook niet de reactie waar je op zit te wachten, Annemir.

Tirza G.

Tirza G.

17-09-2009 om 15:15

Annemir

Lieve schat, je moest húilen toen ze je kind schopten en sloegen. Natúúrlijk moet je daar van huilen en nee, ik kan niet geloven dat dat goed en normaal zou zijn voor een kind om zich "gecontroleerd" te laten aftuigen, hoe mooi de regeltjes dan ook worden omschreven. En als je wil dat hij zijn agressie kwijt kan: dat is dan duidelijk niet gelukt, hij moest alleen maar incasseren, toch? Zou je blij worden als hij zijn agressie botvierde op een jonger jongetje door hem eens even lekker te raken waar hij hem raken kon? Of zou je dan weer staan te huilen omdat dat jóuw kind is wat een ander af staat te tuigen?

Het lijkt of je de strijd al hebt opgegeven, jouw man en hij zijn "agressief" en jij en je andere kind zijn sufmutsen. Maar zo ís het misschien wel helemaal niet, misschien moet je je bril eens anders opzetten. Misschien lijdt je man wel onder het feit dat hij zich nooit heeft leren beheersen. Misschien zou je man af en toen wel lekker willen zitten sufmutsen op de bank. Misschien wil je kickbox-zoon wel helemaal niet hard worden of zich in elkaar laten slaan, maar doet hij dat omdat hij dan het idee heeft "dichter" bij zijn stoere flinke pappa te zijn. Weet je wat. Misschien moeten ze gewoon eens sámen op de bank gaan zitten, lekker tegen elkaar aan naar Nils Holgersson kijken. En dan ga jíj met je oudste lekker stoer mountainbiken.

Tirza

Ik ken ze niet

"Ik vroeg me alleen af of er meer ouders met een kind op kickboxen er zo\'n moeite mee hadden."

Jij bent de enige hier op het forum en rl waarvan ik heb gehoord dat het kind op kickboxen zit.

En je zegt ook "Het gaat erom dat hij het leuk vindt, dat staat voorop". Nou ik kan veel dingen verzinnen die mijn dochter leuk vindt en die ze niet mag. ZO mag ze niet op paardrijden want ik vind haar nog te klein. Ze mag niet op turnen want dat vind ik ook zo'n enge blessure sport.

Bastet

Bastet

17-09-2009 om 17:06

Turnen (ot)

Een zesjarige die op turnen zit leert niet gelijk de flikflak natuurlijk,dat gaat gewoon op niveau en wordt rustig opgebouwd.Mijn dochter turnt nu bijna drie jaar,zonder blessures.
Groetjes,Bastet

sierlo

sierlo

17-09-2009 om 18:19

Hoe?

Hoe vind de les plaats? Wat doen ze? En wat is het doel?
Mijn zoon (7) zit op kickboxen. De les ziet er als volgt uit: 15 minuten warming-up (rennen, sprinten, push-ups, knietjes hoog en dat een kwartier lang), daarna komen de box-zakken de zaal in, dan gaan ze dus techniek aan leren, verschillende stoten en schoppen en dan een kwartier cooling-down en dan mogen ze met de hele groep de leraar proberen te raken (wat zelden lukt). Dus geen sparren. Missien scheelt het dat hij zijn les krijgt in een fitnes centrum en niet in een vecht school.
Maar het heet echt kickboxen ze boxen alleen niet tegen elkaar, ook niet de grotere kinderen een groep later en ook niet de volwassenen het gaat puur om de training. En hij is ook echt enorm veel van zijn overtollige energie kwijt na de les.
Judo vind hij niet leuk, veel te lang stil zitten op de mat, hij is absoluut niet agressief (laat zich juist snel intimideren) maar heeft wel ongelovelijk veel energie die hij in dat uurtje heerlijk kan gebruiken. Hij zou ook graag gaan squashen maar dat mag hier pas vanaf 9 (zal wel te gevaarlijk zijn?) ook een bezigheid waar veel hevige inspannings momenten zijn. In een andere sport heeft hij nog niet zo zijn ei kwijt gekunt als hier mee.

Vic

Vic

17-09-2009 om 18:57

Judo

Judo is een heel erg leuke sport, zeker voor jongere kinderen. Ik heb het jaren gedaan als kind (ben ermee gestopt toen het wat 'harder' werd, op mijn 12e). Boksen vind ik echt iets voor volwassenen. Van kinderen kun je nog niet verwachten dat die zich altijd technisch verantwoord gedragen. En kinderen die tochal iets agressiefs in zich hebben kun je beter op borduren doen ofzo, dat wordt door het boksen natuurlijk alleen maar aangewakkerd. Niet zo vreemd overigens, als je agressief zou reageren na een trap in je kruis.

mirreke

mirreke

18-09-2009 om 12:02

Verkeerde coach of begeleider

Los van het feit of ik kickboksen wel of niet leuk vind, lijkt het mij dat het absoluut niet goed wordt begeleid. Spreek er de trainer op aan! Ga eens kijken bij een andere club, hoe het er daar aan toe gaat. Of op een ander uur bij een andere trainer.
Het lijkt mij zeker niet gewenst dat een kind van 8 'hard' moet worden, en dan op deze manier.
Als het bij deze trainer niet verandert zou ik hem op een andere club doen, of hem eraf halen, hoe jammer papa dat misschien ook vindt. Op deze manier krijgt hij echt een verkeerde boodschap mee.
Ze je argumenten goed op een rijtje voordat je naar de trainer gaat, en laat je niet onder de tafel kletsen of je behandelen alsof je een te softe moeder bent. Je leest het zelf terug in alle reacties: je bent géén softe moeder, gewoon een beschaafd mens. En of je zoontje nu wel of geen aggressie/energie te veel heeft of niet, hij moet graag ook een beschaafd mens zijn en worden.

annemir

annemir

18-09-2009 om 19:54 Topicstarter

Reakties

Hallo,
bedankt voor alle reakties! excuus voor mijn late reaktie.

Ik ga geen discussie aan of de sport wel of niet geschikt is voor kinderen of volwassenen. Feit is wel,daar hebben jullie gelijk in, dat de trainer niet goed bezig was. Ik heb hem gisteren gesproken en het verteld en hij was geschokt dat hij dat niet gezien heeft. Hij houdt het betreffende kind in de gaten.

Verder vind ik de les prima. ze leren techniek, ze doen spellen aan het begin. en soms, niet altijd dus heb ik begrepen gaan ze aan het einde sparren.
Dat gaat dus normaal op een normale manier waarin ze rustig mogen oefenen wat ze geleerd hebben.

Ik heb niet bedoeld dat mijn kind en man agressief zijn, meer dat ze het in zich hebben en het fijn vinden om dat dus in een sport te uiten. Ik heb daar dus niets mee.

Mijn kind mag heus niet altijd doen wat hij leuk vindt, als i khet niet goed vindt,maar het feit dat ik het niet leuk vindt betekent niet dat hij het niet zou mogen,als er verder geen bezwaren zijn.

ik hou hem sowieso in de gaten of hij niet agressiever worddt in het normale leven.

sommigen van jullie lijken het wel leuk te vinden om confronterende opmerkingen te maken. zoals yta ermee begint: dat is niet wat je wil horen he annemir.
De negativiteit straalt ervan af. En ja, dat wil ik wel horen, ik wil alles horen want daar heb ik om gevraagd om jullie meningen.
maar god, sommigen van jullie maken het de mensen niet gemakkelijk.

Bedankt voor de adviezen. het is dus niets voor mij en ik zal er niet vaak gaan kijken...

groetjes,annemieke

Yta Chalne

Yta Chalne

18-09-2009 om 20:14

Easy

Sommigen maken het je niet makkelijk, nee. Maar jij maakt het jezelf wel makkelijk door er geen discussie over te willen aangaan. Ik ben wel benieuwd of je gedacht had dat er een breed draagvlak was voor kickboxen voor kleine jongetjes? Na jouw beschrijving zullen er geen ouders hier zijn die denken: "Ja, prima, doen we voor mijn kleine jongetje"

Boxen ('echt boxen') begint pas met sparren met 11 jaar. Ook rijkelijk jong, gezien de hersenbeschadigingen, maar dat is toch alweer drie jaar ouder dan jouw kind is. Ik vind het nog steeds niet kunnen, en als jij vindt dat het wel kan ben je m.i. aan jezelf en aan je kind verplicht om dat heel goed in de gaten te houden en dus wél te gaan kijken.

Dan maar niet makkelijk.

annemir

annemir

18-09-2009 om 23:00 Topicstarter

Goed lezen

Hoi,
izar je schrijft: Juist met zo\'n vraag kun je verwachten dat je veel reacties krijgt in de zin van " nee, kickboxen is helemaal niet leuk".
maar ik heb toch ook gezegd dat ik dat soort reakties ook wil? ik wil graag allerlei meningen horen.

nergens zeg ik dat dat niet mag. alleen vond ik het frappant dat yta meteen zegt: hier zit je niet op te wachten terwijl ik dat helemaal neit gezegd had.

je moet wel goed lezen. ik wil juist jullie mening horen, discusseren is ook goed. Geen probleem. waarom dan direct een houding van: je zit niet te wachten op commentaar want dat zit ik juist wel.
ik wil juist meningen horen.

dat bedoelde ik met: jullie maken het iemand niet makkelijk. niet door dingen te zeggen die negatief zijn over het onderwerp. graag zelfs, alle meningen wil ik horen. maar juist door de vijande houding alsof ik alleen maar dingen in mijn straatje wil horen

annemir

annemir

18-09-2009 om 23:09 Topicstarter

Yta

hoi,
weer een aanname yta. tuurlijk gaan we kijken. alleen ik niet, mijn man doet dat.
ik hou er dus niet van zoals uitgelegd.

annemir

annemir

19-09-2009 om 21:01 Topicstarter

Anders

Hoi,
dat zal best anders. Dat soort gasten zijn slecht en willen zich sterker maken met een vechtsport.

dat betekent niet dat iedereen die een vechtsport beoefent slecht is.

toch?

bertje1

bertje1

20-09-2009 om 08:30

Geen kickboxen

laat dat testosteron nog maar even achterwege.
doe hem gewoon op scouting of zo en laat hem elke dag 30 min. rennen. Is ie ook zijn energie kwijt.

Sancy

Sancy

20-09-2009 om 08:41

Nou anders

laat "(kick)box" weg en het geldt voor alles: "Het zal vast geen nieuws voor je zijn dat in de (kick)box wereld niet iedereen even koosjer is: wil je daar je kind in laten vertoeven?". Een weinig overtuigend argument.

annemir

annemir

20-09-2009 om 09:27 Topicstarter

Oke

Hoi,
anders ik vind je argument echt zeer zwak.
bertje, weet je hoeveel pedofielen er rondlopen bij scoutings? dat is dus iets waar ik mijn kind nooit op zal doen.

Er is met alles wel een argument te bedenken.
Ik heb goede argumenten gehoord hier hoor, maar daar is dit er geen van,sorry.

al die testesteron? ja, daar heb je gelijk in. maar het probleem is dat hij zonder kickboxen al vechterig was. Ik hoop juist doordat hij twee keer per week mag vechten, op een gecontroleerde manier en met techniek dat het op school wat zal afzwakken. Tuurlijk houden we het in de gaten.

Fatima

Fatima

20-09-2009 om 09:43

Pedofielen

Ik kom hier niet nog niet zo lang maar ik verbaas me over zulke overtuigende argumenten: weet je wel hoeveel pedofielen er bij de scouting zitten? Echt op feiten gebaseerd.

En denken dat je kind op het schoolplein wel wat minder gaat vechten omdat het twee keer per week gecontroleerd verloopt vind ik ook onzin. Je hebt nu al gezien dat het niet gecontroleerd verloopt en dat andere kinderen slaan op een boksbal, niet op elkaar.

Ik geloof nooit dat jouw kind nu ineens wel beheersing toont op het schoolplein als het een plotselinge duw van een ander krijgt. Niet omdat hij nu op kickboksen zit. Volgens mij leer je juist automatisch handelen en denk je nog minder na over beheersen of negeren.

annemir

annemir

20-09-2009 om 09:59 Topicstarter

Nergens op

hoi,
is het nergens op gebaseerd? ik zal je de cijfers niet geven,maar geloof me..mijn vriendin zit bij de politie. Een groot deel van de aangiften sexueel misbruik komt van de scouting vandaan.

Het is maar net wat je ervaring is.

uiteraard mag ieder zijn mening hebben,maar iedereen is anders. er zijn dus kinderen die zich juist meer beheersen omdat ze op een vechtsport zitten,dat leren ze ook van de leraar.
ook dat is een feit

Bastet

Bastet

20-09-2009 om 10:22

Beheersing

Bij een vecht of verdedigingssport mag je normaal gesproken nooit er op los slaan,je leert je juist beheersen,is mijn ervaring.Ik merkte bij mijn zoon dat hij minder impulsief reageerde,na een paar maanden judo.
Groetjes,bastet

ijsvogeltje

ijsvogeltje

20-09-2009 om 10:26

Misbruik (ot)

Overal komt misbruik van kinderen voor. Op scholen, bij kerken, bij voetbal, bij Scouting, bij een zwemclub. Heb niet de illusie dat het bij jouw club niet kan gebeuren! Dat bij Scouting meer misbruik voorkomt dan elders is echt onzin. Probleem is dat binnen veel verenigingen niet wordt gesproken over misbruik, er worden geen afspraken gemaakt. Als er een keer wat gebeurt, wordt dat 'onder de pet' gehouden. Scouting heeft al vele jaren geleden (als een van de eerste clubs in Nl) een protocol opgesteld. Onderdeel daarvan is dat er altijd aangifte gedaan wordt. Er zijn ook verenigingen waar dat zeker niet gebeurt. Daarnaast moeten vrijwilligers bij Scouting een VOG (verklaring omtrent gedrag) kunnen overleggen. Iemand met een zedenverleden kan dit niet. Bij Scouting wordt veel serieuzer met dit onderwerp omgegaan dan bij menig andere club. Maar garanties heb je niet, die heb je (helaas) nergens.

Tink

Tink

20-09-2009 om 11:38

Hier

... een zoon van 8 op ju jitsu (groep van 8-11 jaar, niveau witte band t/m oranje ongeveer). Ook een vechtsport, maar zeer beheerst. De leraar leert ze niet alleen technieken, maar ook zeker zelfbeheersing. Sterker nog: ze mogen elkaar met trappen en stoten niet eens echt raken. Ze oefenen steeds in tweetallen waarbij de een 'aanvalt' en de ander verdedigt. Als de verdediger bv. de arm van de aanvaller tegenhoudt raken ze elkaar, maar bij het uitdelen van een stoot of trap houd je op voor je je tegenstander raakt.
Al kijkend kan het er soms best ruig uitzien, er smakt er eens eentje tegen de mat bijvoorbeeld, maar dat draait zelden of nooit uit op echt 'auw'. Bij het voordoen is de leraar ook niet altijd zachthandig (waar ze vaak erg om moeten lachen overigens), maar wel áltijd beheerst.
Verder leren ze inderdaad ook respect hebben voor de tegenstander, elkaar netjes groeten (= bedanken) na afloop, netjes zijn op je kleding en de zaal, elkaar helpen etc. Er loopt ook bv. niemand zomaar even weg om naar de wc te gaan, daar wordt met weinig woorden maar heel duidelijk iets van gezegd (je hoort het aan de leraar te vragen) en zoiets doen ze dus echt maar 1 keer.
Leraar kan ook met weinig omhaal maar heel duidelijk laten zien waarom hij bepaald gedrag (klieren, niet luisteren, door de uitleg heen praten, niet serieus oefenen) niet accepteert. En hij ziet álles, er zijn soms wel 30 kinderen tegelijk aan het oefenen maar er ontsnapt er geeneen aan de aandacht.
Na de les van een uur zijn ze flink wat energie kwijt
Wij zien dat het zoon goed doet, hij staat letterlijk wat steviger in zijn schoenen. En als hij wordt gekozen om samen met de leraar iets voor te doen, zie je 'm glimmen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.