Bloemenzee
10-12-2025 om 09:21
Kinderen over de vloer tijdens etenstijd
Stuur jij kinderen die bij jullie aan het spelen zijn naar huis als je gaat eten?
Zoon gaat na het avondeten wel eens bij de buren spelen. Daar eten ze soms wat later. Zoon mag dan blijven, gaat er meestal gezellig bij zitten en eet soms nog een klein hapje mee. Ik vind dit een beetje gek. Zouden jullie zoon ook aanschuiven of naar huis sturen? Zal ik zoon de opdracht geven zelf naar huis te komen?
Rosemary00
10-12-2025 om 09:26
Oh nee, vond dat een verademing. Mijn dochter at zo langzaam. Als er een kindje in de tuin stond om te vragen of ze kwam spelen was haar bord leeg binnen 10 seconde. Anders duurde dat wel 30 minuten. Maar ik weet niet of jouw kind een langzame eter is. Daarnaast als die ouders het geen probleem vinden is er toch niks aan de hand. Jij hoeft het toch niet zelf te doen in jouw huishouden als je het niet wilt.
Meesje
10-12-2025 om 09:28
Ik zou in jouw geval bij de buren informeren of zij het vervelend vinden. Aangeven dat jij je kan voorstellen dat het vervelend is en dat je hem wel later kan laten komen em/of dat zij hem naar huis sturen. Als zij het geen probleem vinden zou ik het ook geen probleem vinden.
Zelf zou ik de buurjongen naar huis sturen als wij gaan eten
Bellebelle
10-12-2025 om 09:30
Ik zou het geen probleem vinden. Ik vind dat zo Nederlands, mensen wegsturen als je gaat eten. Ik overlegde uiteraard wel altijd even met de ouders.
Meesje
10-12-2025 om 09:32
Bellebelle schreef op 10-12-2025 om 09:30:
Ik zou het geen probleem vinden. Ik vind dat zo Nederlands, mensen wegsturen als je gaat eten. Ik overlegde uiteraard wel altijd even met de ouders.
Denk dat TO en haar buren waarschijnlijk Nederlands zijn? Dus dan is Nederlands gedrag lijkt me geen probleem?
Valeria
10-12-2025 om 09:33
Als alle partijen Nederlands zijn en zich in Nederland bevinden, kun je dat dus prima doen ![]()
Frisdrank1972
10-12-2025 om 09:39
Misschien vinden de buren het wel gezellig. Of is hun kind een erg moeilijker eter en zorgt je zoontje ervoor dat dat bord eindelijk leeg is. Meeste mensen zijn wel assertief genoeg om je zoon weg te sturen als het hen niet bevalt.
Poezie
10-12-2025 om 09:39
Wat is daar mis mee? Je kunt maar duidelijkheid hebben, dan weet iedereen wat 'done' is.
FruitMoeder
10-12-2025 om 09:43
Poezie schreef op 10-12-2025 om 09:39:
[..]
Wat is daar mis mee? Je kunt maar duidelijkheid hebben, dan weet iedereen wat 'done' is.
Maar dan zouden de buren er toch wel iets van zeggen als het een probleem is? Nu lijkt het net of zoon van TO het gezin gijzelt tijdens het eten.
Bellebelle
10-12-2025 om 09:44
Poezie schreef op 10-12-2025 om 09:39:
[..]
Precies, daarom overlegde ik ook altijd even met ouders. Nu zijn mijn kinderen ouder, dus dan laten ze het zelf wel weten als ze ergens blijven eten.
Poezie
10-12-2025 om 09:45
FruitMoeder schreef op 10-12-2025 om 09:43:
[..]
Maar dan zouden de buren er toch wel iets van zeggen als het een probleem is? Nu lijkt het net of zoon van TO het gezin gijzelt tijdens het eten.
Dat zou je dan toch echt bij die mensen zelf na moeten vragen. Er vanuit gaan dat ze het wel best vinden omdat ze er niets van zeggen vibd ik niet zo netjes.
Frisdrank1972
10-12-2025 om 09:59
Poezie schreef op 10-12-2025 om 09:45:
[..]
Dat zou je dan toch echt bij die mensen zelf na moeten vragen. Er vanuit gaan dat ze het wel best vinden omdat ze er niets van zeggen vibd ik niet zo netjes.
De buren bijten heus wel van zich af als ze het niet willen. Kan mij niet voorstellen dat je als volwassenen zo timide bent tegen een klein kind.
Poezie
10-12-2025 om 10:04
Frisdrank1972 schreef op 10-12-2025 om 09:59:
[..]
De buren bijten heus wel van zich af als ze het niet willen. Kan mij niet voorstellen dat je als volwassenen zo timide bent tegen een klein kind.
Hoe zeg je dat ook alweer in niet-nederlands: Assumption is the mother of all f***-ups"
MamaE
10-12-2025 om 10:08
Hier gebeurt dat eigenlijk nooit. Als kinderen aanbellen of dochter komt spelen, dan zegt zij of wij gewoon dat we aan het eten zijn en ze daarna komt. Of niet, als er een sport/clubje op het programma staat.
Als er na school gespeeld wordt, dan gaan de kinderen meestal rond een uur of vijf wel naar huis, tenzij anders afgesproken.
Herfstappeltaart
10-12-2025 om 10:17
Ik zou inderdaad even aan die ouders vragen of ze het een probleem vinden en zo ja, dan kind later laten gaan. Of de ouders even laten appen als ze klaar met eten zijn.
Zelf stuurde ik de hier spelende kinderen naar huis als we gingen eten, maar dat kwam zelden voor. Ze moesten allemaal rond vijf uur thuis zijn.
En 'zo Nederlands ? Wat denigrerend weer. Net als 'iedereen kan altijd aanschuiven bij ons hoor!' Alsof je altijd voor 10 man eten kookt. En als dat wel zo is kun je verspilling niet voorkomen lijkt mij. Ik vond eters altijd prima, maar van te voren aankondigen alsjeblieft (tenminste wat betreft de warme maaltijd, een boterham is iets anders).
RaSa
10-12-2025 om 10:46
Oh dat gebeurt hier met de buurtkinderen regelmatig. Over en weer trouwens. Maakt mij echt niet uit. Pak een stoel en kom er gezellig bij. Als ze thuis nog niet hebben gegeten moeten ze wel eerst even aan hun ouders vragen of ze ook mee mogen eten.