Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kinderen over de vloer tijdens etenstijd

Leuke buren heb je !
Ik was vroeger niet zo . At liever met ons vijven als gezin. 🙂

Ik at met mijn dochter altijd erg vroeg 16:00-16:30 omdat we dan beide honger hadden. Wat ik wel raar vind is dat je je kind nog om 19:30 naar zijn vriendjes stuurt. Om 18:30 moest dochter ook naar binnen toe. Zou niet willen dat ze in de avond bij iemand bleef plakken. Andersom had ik daar minder een probleem mee.

Valeria schreef op 10-12-2025 om 09:33:

[..]

Als alle partijen Nederlands zijn en zich in Nederland bevinden, kun je dat dus prima doen

En zelfs als niet alle partijen NL zijn.

1968 schreef op 10-12-2025 om 13:45:

[..]

Verademing om te lezen, even er vanuitgaand dat het niet alleen jouw indonesische collega is. Ik hoor het vaker, de nederlandse 'afspreek mentaliteit' alsof het iets fouts is. Ik vind het leuk om af te spreken en dan maak ik er werk van, als iemand onaangekondigd binnen komt vallen, dan kan het zijn dat ik weinig in huis heb helaas. Laatst visite die koffie /thee kwam drinken (onaangekondigd) en ik kon ze nog wel bier en wijn daarna aanbieden, maar had verder niets om erbij te eten (ja boterhammen en pakjes sultana's maar ja, dat ga je niet bij thee/koffie of een borrel serveren) En dat ik het niet heb heeft niets te maken met zuinigheid, maar als ík het niet eet dan kan ik het weggooien. Ik heb het niet standaard in huis omdat ik het anders zelf binnen een paar dagen opeet (want ik heb geen ruggengraat

Als ik wist dat je zou komen had ik de loper uitgelegd

Een koppie thee gezet, en de visite afgezegd

Waarom heb je mij dat niet even verteld

Een briefie geschreven of opgebeld

Dan had ik kennen zorgen voor een koekie bij de thee

En meer piepers kennen schillen als je bleef voor het diner

Waarom heb je mij dat niet eerder gezegd

Dan had ik de loper uitgelegd.

Bron: https://muzikum.eu/nl/dorus/als-ik-wist-dat-je-zou-komen-songtekst

Ik stuur ze niet altijd naar huis, maar heb ook niet standaard genoeg eten gekookt voor onverwachte mee-eters. Maar meestal wordt er hier tot het eten gespeeld. In de zomer mogen ze na het eten ook nog wel buiten spelen maar dan meestal niet meer bij iemand thuis. 

Andere insteek, ik werk in de huiskamer, waar ik kook voor ouderen die met ziektebeeld dementie.
Wie komen er tegen etenstijd opzoek, hun volwassen kinderen, soms met kleinkinderen erbij.
Dat was thuis ook de gewoonte, kookte ouder wel wat extra.
Iets wat niet in het verzorgingshuis kan.
Als verzorgende heb ik de dilemma, mee laten eten of niet.

Ik leg nu uit, fijn dat je op bezoek komt, mee eten kan hier niet, maaltijden is gebaseerd op het aantal personen.
Maar ik voel mij daar wel ongemakkelijk onder.
Vragen om op andere tijdstippen te komen,  mag niet, ouderen moeten leven zoals ze thuis ook leefden.
Verzorgingshuis is hun huis,opeen andereplek

Hemke schreef op 11-12-2025 om 11:37:

Andere insteek, ik werk in de huiskamer, waar ik kook voor ouderen die met ziektebeeld dementie.
Wie komen er tegen etenstijd opzoek, hun volwassen kinderen, soms met kleinkinderen erbij.
Dat was thuis ook de gewoonte, kookte ouder wel wat extra.
Iets wat niet in het verzorgingshuis kan.
Als verzorgende heb ik de dilemma, mee laten eten of niet.

Ik leg nu uit, fijn dat je op bezoek komt, mee eten kan hier niet, maaltijden is gebaseerd op het aantal personen.
Maar ik voel mij daar wel ongemakkelijk onder.
Vragen om op andere tijdstippen te komen, mag niet, ouderen moeten leven zoals ze thuis ook leefden.
Verzorgingshuis is hun huis,opeen andereplek

Dan is het toch mensen hun keuze om toch rond etenstijd te komen? Als ze weten dat mee eten niet kan, zorgen ze dat ze vooraf eten of daarna nog eten. Dat is net als met het bezoekuur in het ziekenhuis.

MamaE schreef op 11-12-2025 om 11:41:

[..]

Dan is het toch mensen hun keuze om toch rond etenstijd te komen? Als ze weten dat mee eten niet kan, zorgen ze dat ze vooraf eten of daarna nog eten. Dat is net als met het bezoekuur in het ziekenhuis.

Precies. Ik zie het dilemma niet zo. De eerste keer dat ze komen kan het nog voor verwarring zorgen, maar daarna is het toch voor iedereen helder? Bezoek prima, mee-eten kan niet.

Sommige  familieleden, begrijpen dit niet.
Dan hoor je, eten de anderen toch een beetje minder.
Of, je weet toch,dat ik deze dag kom, schil je toch een aardappel meer.

Het verzorgingshuis waar ik werk, is de insteek, bezoek is welkom, op alle tijdstippen.Bewoners moeten blijven leven,zoals thuis.

Hemke schreef op 11-12-2025 om 13:18:

Sommige familieleden, begrijpen dit niet.

Wow, wat brutaal. Daar hoef je je echt niet ongemakkelijk om te voelen hoor. Het kan gewoon niet, klaar. 

Peaches schreef op 11-12-2025 om 13:53:

[..]

Wow, wat brutaal. Daar hoef je je echt niet ongemakkelijk om te voelen hoor. Het kan gewoon niet, klaar.

Is er geen kantine waar ze eten kunnen kopen? Of denken ze ik betaal voor de zorg dus daar zit mijn wekelijkse maaltijd bij inbegrepen.

Hemke schreef op 11-12-2025 om 13:18:

Sommige familieleden, begrijpen dit niet.

Het verzorgingshuis waar ik werk, is de insteek, bezoek is welkom, op alle tijdstippen.Bewoners moeten blijven leven,zoals thuis.

Dan laat je het bezoek meehelpen bij de maaltijd, inplaats van eten hun familielid helpen bij eten. 

Voor jou een moeilijke situatie inderdaad zo. Die mensen zouden moeten begrijpen dat jullie geen tafeltje dekje zijn voor iedereen die trek heeft.

Een heel oud verhaal. Jaren 30 vorige eeuw. Amsterdam. Mijn moeder, toen een schoolmeisje, had een oom en tante die met hun gezin de gewoonte hadden op zondag nu en dan langs te komen tijdens de warme maaltijd. Dan moesten alle toetjes doormidden vanwege het spontane familiebezoek. 'Dat vonden wij niet leuk', zei ze.
 (Dit was een sobere tijd met niet elke dag lekkernijen en gezellige toetjes, dus echt wel een opoffering. En die familie zei niet 'Eten jullie rustig door. wij gaan gewoon zitten en straks zien we verder.' )

Ik was vroeger kind aan huis bij de buren (speelde heel vaak met de buurjongens). Doorgaans at ik er niet, maar als het eens zo uitkwam dan, net als jouw zoon, schoof ik aan voor de gezelligheid - maar ik kan me niet herinneren dat ik echt mee at. Maar dat zal ongetwijfeld ook wel eens gebeurd zijn. Wel eens dat ze laat aan het ontbijten waren en ik ook een gekookt eitje kreeg. (Een zachtgekookt ei, terwijl ik altijd hardgekookte eieren at, vandaar dat ik het nog weet).

Oh en eten is bij ons geen moetje, ook nooit zo gezien. Juist gezellig! 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.