Bloemenzee
10-12-2025 om 09:21
Kinderen over de vloer tijdens etenstijd
Stuur jij kinderen die bij jullie aan het spelen zijn naar huis als je gaat eten?
Zoon gaat na het avondeten wel eens bij de buren spelen. Daar eten ze soms wat later. Zoon mag dan blijven, gaat er meestal gezellig bij zitten en eet soms nog een klein hapje mee. Ik vind dit een beetje gek. Zouden jullie zoon ook aanschuiven of naar huis sturen? Zal ik zoon de opdracht geven zelf naar huis te komen?
Frisdrank1972
10-12-2025 om 14:00
Is eten bij jullie zo'n ritueel dan? Bij mij, zeker toen mijn kinderen nog klein waren, was het meer een moetje. Hoe sneller, hoe beter. Het is niet heilig.
MiniJCW
10-12-2025 om 14:09
Bloemenzee schreef op 10-12-2025 om 11:20:
De buren vinden het geen probleem. Die zijn van “hoe meer zielen, hoe meer vreugd”. Zoon heeft dan thuis ook al gegeten (anders wordt er inderdaad wel overlegd). Ik vind het alleen zo gek…
Waarom laat je hem dan gaan? Als ik weet dat de buren altijd laat eten, zou ik mijn kind daar niet al naartoe laten gaan.
Malm
10-12-2025 om 14:09
Dochter is nogal onhandig met tijden afspreken, dus komt het regelmatig voor dat wij nog aan het eten zijn en er komt een vriend/vriendin langs. Die komen er dan gezellig bij zitten op onze uitnodiging.Soms hebben ze zin in wat eten, dat krijgen ze dan gewoon. Een toetje gaat er vaak nog wel in.
Als het vaak voorkomt zou ik wel ff aangeven dat ze het gewoon zeggen als het niet uitkomt.
MiniJCW
10-12-2025 om 14:13
1968 schreef op 10-12-2025 om 13:45:
[..]
Verademing om te lezen, even er vanuitgaand dat het niet alleen jouw indonesische collega is. Ik hoor het vaker, de nederlandse 'afspreek mentaliteit' alsof het iets fouts is. Ik vind het leuk om af te spreken en dan maak ik er werk van, als iemand onaangekondigd binnen komt vallen, dan kan het zijn dat ik weinig in huis heb helaas. Laatst visite die koffie /thee kwam drinken (onaangekondigd) en ik kon ze nog wel bier en wijn daarna aanbieden, maar had verder niets om erbij te eten (ja boterhammen en pakjes sultana's maar ja, dat ga je niet bij thee/koffie of een borrel serveren) En dat ik het niet heb heeft niets te maken met zuinigheid, maar als ík het niet eet dan kan ik het weggooien. Ik heb het niet standaard in huis omdat ik het anders zelf binnen een paar dagen opeet (want ik heb geen ruggengraat
![]()
Nou, inderdaad. Onverwachte visite kan hier koffie, thee, water en melk krijgen. Meer is er niet, ook geen koekjes. Verwachte visite krijgt een zelfgebakken appeltaart. Bij mij kun je veel beter een afspraak maken 
Frisdrank1972
10-12-2025 om 14:21
MiniJCW schreef op 10-12-2025 om 14:13:
[..]
Nou, inderdaad. Onverwachte visite kan hier koffie, thee, water en melk krijgen. Meer is er niet, ook geen koekjes. Verwachte visite krijgt een zelfgebakken appeltaart. Bij mij kun je veel beter een afspraak maken
Ligt er aan wat onder visite valt. Ik zie bijvoorbeeld mijn ouders niet als visite maar gewoon onderdeel van de familie. Dus daar ga ik ook mijn best niet voor doen. Schoonouders dan weer wel.
Mugske
10-12-2025 om 14:30
buurjongen eet gerust hier mee, mijn dochter eet ook gerust bij de buurjongens mee. Wel altijd even checken met de ouders. Dochter ook geleerd dat ze eerst moet vragen bij ons of ze bij de buurvrouw mag eten. De buurvrouw kookt heerlijk Thais eten, maar haar eigen zoon vindt dat minder lekker. Dus die is blij met een kind dat met smaak haar eten eet.
Buurjongen is wel zo slim om eerst te vragen wat we eten. 😀
MiniJCW
10-12-2025 om 14:53
Frisdrank1972 schreef op 10-12-2025 om 14:21:
[..]
Ligt er aan wat onder visite valt. Ik zie bijvoorbeeld mijn ouders niet als visite maar gewoon onderdeel van de familie. Dus daar ga ik ook mijn best niet voor doen. Schoonouders dan weer wel.
De ouders van je partner zijn geen onderdeel van de familie?
En juist voor mijn vader bak ik appeltaart, hij vindt het heerlijk
Bloemenzee
10-12-2025 om 15:28
MiniJCW schreef op 10-12-2025 om 14:09:
[..]
Waarom laat je hem dan gaan? Als ik weet dat de buren altijd laat eten, zou ik mijn kind daar niet al naartoe laten gaan.
De buren eten ergens tussen half 6 en half 8. Daar kun je moeilijk rekening mee houden in “spelen na het eten”.
Bloemenzee
10-12-2025 om 15:30
Diezijnvanmij schreef op 10-12-2025 om 13:34:
[..]
Eet jij normaliter alleen als verder ook iedereen eet? Of smeer je wel eens een boterham voor jezelf terwijl gezin dan niet eet?
ik ben zo benieuwd waar dit m nou in zit voor jou!
Nee, hier eet eigenlijk nooit iemand alleen. Behalve als je alleen thuis bent natuurlijk, of tussendoortjes.
En nee, eten is hier ook geen heel ritueel. Maar het lijkt me gewoon gek om ergens aan tafel te zitten met allemaal mensen die aan het eten zijn en jij niet. Maar ik heb al begrepen dat ik dit los moet laten, dat het míjn probleem is.
Nehalennia
10-12-2025 om 16:12
Bloemenzee schreef op 10-12-2025 om 15:30:
[..]
Nee, hier eet eigenlijk nooit iemand alleen. Behalve als je alleen thuis bent natuurlijk, of tussendoortjes.
En nee, eten is hier ook geen heel ritueel. Maar het lijkt me gewoon gek om ergens aan tafel te zitten met allemaal mensen die aan het eten zijn en jij niet. Maar ik heb al begrepen dat ik dit los moet laten, dat het míjn probleem is.
Jij mag dat toch gewoon geen prettig gevoel vinden
Vrijevlinder
10-12-2025 om 17:01
Ik zou er geen zin in hebben en mij afvragen waarom mensen hun kind naar ons laten gaan als ze weten dat we gaan eten. Maar als ze echt, echt, gezellig vinden, prima toch?
TineWinkel
10-12-2025 om 17:29
Mugske schreef op 10-12-2025 om 14:30:
Buurjongen is wel zo slim om eerst te vragen wat we eten. 😀
haha, DIT inderdaad! dat de kinderen op school al vroegen 'wat eten we vanavond' en dan op basis daarvan zeiden of ze dan misschien bij x mochten spelen (EN eten)... Joh, ik vind alles best...
Bloemenzee
10-12-2025 om 18:16
Vrijevlinder schreef op 10-12-2025 om 17:01:
Ik zou er geen zin in hebben en mij afvragen waarom mensen hun kind naar ons laten gaan als ze weten dat we gaan eten. Maar als ze echt, echt, gezellig vinden, prima toch?
Maar dat weet ik dus niet. Soms hebben ze om 6 uur al gegeten, soms gaan ze om half 8 pas aan tafel. Soms is het een snel prakkie, soms een uitgebreid 3-gangensiner (ja, ook soms op een doordeweekse dinsdag).
Marty1984
10-12-2025 om 18:17
Hoezo moet jullie kind na jullie etenstijd uberhaupt nog buiten / bij anderen zijn?
En dan nog binnen? Terwijl je ook nog weet dat de kans bestaat dat mensen aan het eten zijn?
Spelen doe je maar voor etenstijd.
En eventueel in de zomer als het écht lang licht is op straat.
Maar vanaf etenstijd is het tijd voor gezin en om tot rust te komen.
Hoe krijg je dat kind anders ook nog (op tijd) in zijn bed als het helemaal hyper is en tot na 19u bij vrienden rondhangt?
Na 17u30 à 18u komt ie maar gewoon naar huis, tijd om te eten, tijd om bij te praten, tijd om te douchen, tijd om eventueel schoolwerk te doen en morgen weer een dag om met zijn vrienden te spelen.
En hoe krijgen zij hun kind op tijd in bed als er nog een buurkind rondhangt dat niet naar huis wil. Ik zou het toch écht klere-irritant vinden dat er na 18u nog een kind opduikt dat niet het mijne is. Zonder dat het vooraf afgesproken is. Etenstijd is familietijd, tijd om bij te praten en daar heb ik geen anderen bij nodig. Tenzij bij een vooraf bepaald feestje.
Haal dat bord dus voor je kop weg en hou kind thuis. Want tuurlijk ga ik jou niet melden hoe irritant ik je kind vindt. En jou. Dat je het normaal vindt om kind maar elke keer langs te sturen op een uur dat anderen rust in de tent willen.