Rekenenisleuktaalook
13-09-2025 om 09:29
Nieuwsbrief van school
Gisteren had ik een uitje met mijn klas, heeft in de nieuwsbrief gestaan, woensdag was er nog een reminder verstuurt via Parro. Eerder was er via Parro en oproepje gedaan voor ouders om te rijden. Steeds gevraagd om passende kleding die vies mocht worden. En nog waren er ouders die het niet wisten. Het was een buitenactiviteit en toch een kind zonder jas, en kind op sandalen met sokken. Bij ophalen commentaar over hoe vies een kind was.
En uiteindelijk dus weer iemand die beweerde dat wij dat nooit op tijd doorgeven.
Omdat we weten dat alles slecht gelezen wordt zijn we bezig kort en bondig te formuleren zodat de maandelijkse nieuwsbrief hooguit anderhalf A4 is. En nog gaat het nooit helemaal goed.
Als er geen bord is met Kerst regel ik zelf wel een bord etc. Een kind met witte legging op de kinderboerderij mag van mij gewoon spelen, want kennelijk vindt de ouder dat ook prima als ze op deze dag de witte legging aan mag. Ben zo zat van dat de schuld altijd bij school wordt gelegd.
Mijn vraag, lezen jullie alles wat school je stuurt en waarom wel of niet?
Peiling
Lezen jullie de nieuwsbrief en/of berichten via Parro?

Rekenenisleuktaalook
15-09-2025 om 14:02
Bakblik schreef op 15-09-2025 om 13:55:
[..]
Dan is het toch je taak als ouder om je kind tips te geven en truukjes te leren om te zorgen dat hij met de juiste spullen thuis komt? Dat het kind zelf leert om hulp te vragen? Dat hij bijvoorbeeld in de kleedkamer bij gym vraagt: Ik kan mijn shirt niet vinden heeft iemand mijn shirt gezien?
Of denk ik nu te simpel? Mijn kind, dat bijna geen kleuren ziet, kon al jong vragen of iemand de groene verf kon geven, dan kon hij de grond onder het paaskuiken gewoon zelf groen schilderen, hoefde de leidster op de psz niet te miepen dat gras niet paars is.
Misschien wel, je kunt niet vragen om een shirt als je niet weet dat je een shirt aanhad. Misschien had je wel een trui aan of een overhemd. En als je ook niet meer weet welke kleur het was. Of welk materiaal. Dan trek je je rode gymshirt uit en je rode dagje shirt aan. En als juf dan zegt dat iedereen even op moet schieten trek je je gymshirt weer aan.
Je gelooft het pas als je het ziet, zeg maar.

EmmaT
15-09-2025 om 14:20
Annaniem2023 schreef op 14-09-2025 om 22:40:
[..]
Ja dat is inderdaad erg. Bij ons hadden ze het gepresteerd om mijn naam op de lijst als begeleiding van een uitje te zetten. Schoolzwemmen of -schooltuintjes of zoiets. Ze belden waarom ik er niet was. Ik wist van niks, maar “ik was aan de beurt”. Ik vond van niet, ik had me niet opgegeven. Toen ik vroeg waarom ze 1. Mensen zomaar indeelden en 2. Op welke dag mijn man was ingedeeld, kwam het antwoord: we zetten alleen de moeders er op want de vaders kunnen moeilijk vrij nemen. Nu denken jullie dat mijn kinderen in de jaren vijftig opgroeiden 😜, maar nee, dit was rond 2005!
ik heb nooit, maar dan ook nooit meer iets gedaan op die basisschool. Nog wel een klacht ingediend.
Dat soort scholen zou een onvoldoende moeten krijgen van de inspectie 😕

Bakblik
15-09-2025 om 14:31
Rekenenisleuktaalook schreef op 15-09-2025 om 14:02:
[..]
Misschien wel, je kunt niet vragen om een shirt als je niet weet dat je een shirt aanhad. Misschien had je wel een trui aan of een overhemd. En als je ook niet meer weet welke kleur het was. Of welk materiaal. Dan trek je je rode gymshirt uit en je rode dagje shirt aan. En als juf dan zegt dat iedereen even op moet schieten trek je je gymshirt weer aan.
Je gelooft het pas als je het ziet, zeg maar.
Zeker bij kleuters werd er op de school van mijn kinderen gevraagd om, op de dagen dat er gym was, kleding met lastige ritsen en knoopjes te vermijden. Zeker voor jongens was het vaak een broek met shirt en in de winter vest of trui. Overhemden heb ik in die jaren erg weinig gezien.
Als mijn zoon vroeg of iemand zijn shirt gezien had was er vaak wel een bijdehandje dat dan precies wist te vertellen dat Junior Bakblik zijn blauwe shirt met monstertruck aan had met zijn grijze vest. Dus kwam Junior keurig thuis in zijn eigen kleding.
Als ik wist dat zijn gymshirt rood was kreeg hij geen rood aan naar school.

Rekenenisleuktaalook
15-09-2025 om 14:39
Bakblik schreef op 15-09-2025 om 14:31:
[..]
Zeker bij kleuters werd er op de school van mijn kinderen gevraagd om, op de dagen dat er gym was, kleding met lastige ritsen en knoopjes te vermijden. Zeker voor jongens was het vaak een broek met shirt en in de winter vest of trui. Overhemden heb ik in die jaren erg weinig gezien.
Als mijn zoon vroeg of iemand zijn shirt gezien had was er vaak wel een bijdehandje dat dan precies wist te vertellen dat Junior Bakblik zijn blauwe shirt met monstertruck aan had met zijn grijze vest. Dus kwam Junior keurig thuis in zijn eigen kleding.
Als ik wist dat zijn gymshirt rood was kreeg hij geen rood aan naar school.
Bij heel chaotische kinderen lijkt er niet zelden sprake van een erfelijk component of in ieder geval ook een chaotische thuissituatie. Reden niet altijd duidelijk, maar vaak weet de betreffende ouder dan ook niet wat het kind aan had die ochtend

NightNurse
15-09-2025 om 15:02
Rekenenisleuktaalook schreef op 15-09-2025 om 14:39:
[..]
Bij heel chaotische kinderen lijkt er niet zelden sprake van een erfelijk component of in ieder geval ook een chaotische thuissituatie. Reden niet altijd duidelijk, maar vaak weet de betreffende ouder dan ook niet wat het kind aan had die ochtend
Of het kind is door de andere ouder klaargemaakt voor school. Ik werk alleen nachtdiensten en toen mijn kinderen klein waren, waren ze ongeveer klaar voor school als ik thuis kwam. Mijn man deed 95% van de ochtendzorg. Mijn kinderen zijn echte buitenspeelkinderen dus speelden vaak al met jas aan in de tuin, ik hoefde dan alleen nog even hun tassen van binnen te halen en dan naar school te brengen. Of alleen nog even jassen aan en dan gaan. Er zijn heel veel dagen geweest dat ik niet wist wat voor shirts of truien mijn jongens aanhadden naar school of welk sportshirt ze mee hadden.

Gingergirl
15-09-2025 om 15:51
MamaE schreef op 15-09-2025 om 13:20:
[..]
Ik kan me daar echt helemaal niks bij voorstellen, maar dan ook echt helemaal niet.
Thuis heb je toch ook dingen die 'van jou' zijn? Een knuffel, kleding, schoenen, een tandenborstel (het idee alleen al dat je de hele tijd die van iedereen uit je gezin gebruikt, gadverdamme).Hoeveel van deze kinderen zijn er? Het lijkt me toch echt wel uitzonderlijk.
Het komt zeker wel voor, soms hebben die kinderen een diagnose en sommige mensen zijn gewoon extreem chaotisch/ vergeetachtig. Die krijgen bepaalde dingen echt niet voor elkaar ook al oefen je het jarenlang. Net zoals dat bij mensen met andere diagnoses ook niet alles te leren is. Beetje inleven in elkaar scheelt wel.

Rekenenisleuktaalook
15-09-2025 om 16:03
NightNurse schreef op 15-09-2025 om 15:02:
[..]
Of het kind is door de andere ouder klaargemaakt voor school. Ik werk alleen nachtdiensten en toen mijn kinderen klein waren, waren ze ongeveer klaar voor school als ik thuis kwam. Mijn man deed 95% van de ochtendzorg. Mijn kinderen zijn echte buitenspeelkinderen dus speelden vaak al met jas aan in de tuin, ik hoefde dan alleen nog even hun tassen van binnen te halen en dan naar school te brengen. Of alleen nog even jassen aan en dan gaan. Er zijn heel veel dagen geweest dat ik niet wist wat voor shirts of truien mijn jongens aanhadden naar school of welk sportshirt ze mee hadden.
Dat kan ook, dan weet je als ouder niet wat het kind aan had inderdaad.
Wat ik bedoelde is dat je gewoon altijd chaotisch gedrag ziet bij zowel kind als ouder. Niet om te oordelen maar wel als iets dat je ziet wat het gedrag van kind en beetje kan verklaren.

Tona
15-09-2025 om 16:21
Ysenda schreef op 15-09-2025 om 11:21:
[..]
Hangt er wel vanaf hoeveel je moet lezen, 2, 3 dingen per week is wel bij te houden. Op mijn werk krijg ik alleen al aan nieuwsbrieven er meer dan 10 per DAG!, ik wordt niet betaald om nieuwsbrieven te lezen, ik word betaald om klanten te woord te staan, om er voor te zorgen dat goederen de klant bereikt als de douane in land x, y of z in eens bedenkt dat bij de 981e zending van dit jaar van het zelfde product er in eens document z toch bij moet. En dat moet dan wel stantepede geregeld worden want anders staat mijn product te ontdooien op de kade omdat we geen droogijs mogen toevoegen als het op de kade staat.
Die nieuwsbrieven naast de belangrijke informatie op de minimaal 25 verschillende intranetsites die je schijnbaar ook bij moet houden etc.
Dus, ik lees wat ik voor mijn directe werk nodig heb en verder niet.
En voor school, ja dat las ik wel, maar ik vond vooral de schoolkalender aan het begin van het jaar erg fijn, maar dan moet je als school ook niet ineens van de planning gaan afwijken want wij stelden onze omgangsregeling daar ook wel op af.
Maar kom op, je maakt toch wel onderscheidt en prioriteit tussen de bullshitnieuwsbrieven van je werk en de nieuwsbrief van je kinderen?

Ysenda
15-09-2025 om 16:59
Tona schreef op 15-09-2025 om 16:21:
[..]
Maar kom op, je maakt toch wel onderscheidt en prioriteit tussen de bullshitnieuwsbrieven van je werk en de nieuwsbrief van je kinderen?
Lees! Laatste paragraaf.
Hoewel ik me kan voorstellen dat als je meer dan 2 kinderen en ook op verschillende scholen en opvangorganisaties hebt je er best veel krijgt. En er dan zo af en toe een mist.

Annaniem2023
15-09-2025 om 17:38
Rekenenisleuktaalook schreef op 15-09-2025 om 09:20:
[..]
Ik zet meestal 'ouder(s) van Koen of ouder(s) van Puck' op de lijst. Wel na inschrijving dat wel. Het maakt mij op de dag zelf niet uit of vader of moeder dan op komt dagen.
Ik vind het voor de kinderen wel vaak sneu als hun ouder nooit eens mee gaat. Heeft een kind ook wel eens gevraagd waarom zijn ouder nooit mee mocht.
Ik wil helemaal niet dat een leerkracht de ouders indeelt. Ze kunnen vragen of we kunnen, maar niet over mijn tijd beslissen.
een leerkracht die zelf kinderen heeft, kan die een uurtje weg naar de school van zijn kinderen om mee te lopen naar een bibliotheek? Die zegt toch ook, ik sta voor de klas ik kan echt niet weg.

Rekenenisleuktaalook
15-09-2025 om 17:54
Annaniem2023 schreef op 15-09-2025 om 17:38:
[..]
Ik wil helemaal niet dat een leerkracht de ouders indeelt. Ze kunnen vragen of we kunnen, maar niet over mijn tijd beslissen.
een leerkracht die zelf kinderen heeft, kan die een uurtje weg naar de school van zijn kinderen om mee te lopen naar een bibliotheek? Die zegt toch ook, ik sta voor de klas ik kan echt niet weg.
Dat is ook toch precies wat ik zeg. Ik deel in na inschrijving. Dus dan hebben ze al gezegd dat ze kunnen.

Annaniem2023
15-09-2025 om 23:21
Rekenenisleuktaalook schreef op 15-09-2025 om 09:20:
[..]
Ik zet meestal 'ouder(s) van Koen of ouder(s) van Puck' op de lijst. Wel na inschrijving dat wel. Het maakt mij op de dag zelf niet uit of vader of moeder dan op komt dagen.
Ik vind het voor de kinderen wel vaak sneu als hun ouder nooit eens mee gaat. Heeft een kind ook wel eens gevraagd waarom zijn ouder nooit mee mocht.
Je hebt gelijk, mijn excuus, ik had over “na inschrijving “ heen gelezen.
Maar nogmaals de vraag naar aanleiding van je laatste zinnen. Heb jij kinderen en ga jij mee naar dingen waarvoor ouders nodig zijn? Jij kan toch niet makkelijk vrij krijgen?
Mijn man kan bijvoorbeeld niet makkelijk kort van tevoren vrij nemen, want hij wil niet graag patiënten verzetten. Dit lijkt me ook voor leerkrachten te gelden. In noodgevallen kunnen ze natuurlijk wel weg, maar niet een week van tevoren vrij nemen.

MamaE
15-09-2025 om 23:53
Als een kind aan de leerkracht vraagt waarom zijn ouders nooit mee mogen, kun je toch gewoon zeggen dat ouders zich kunnen aanmelden om te helpen en dat daar oproepen voor worden verstuurd. Dan kan het kind dat thuis aan de ouders vragen. En als die dat niet kunnen of willen, mogen ze dat zelf uitleggen. Dat kan en hoeft de leerkracht niet te doen.

Wilg
16-09-2025 om 03:14
Wij moeten vanuit mijn werk elke week per groep een weekbrief sturen met belangrijke informatie erin zodat ouders niet een overvloed aan mails krijgen. Bovenin zetten we dan ook de agenda voor de komende week.
Bij ons lezen overigens ook veel ouders de informatie niet, erg frustrerend soms. Komende week zijn de kennismakingsgesprekken en 1/3 van de ouders van mijn groep heeft zich er niet voor ingeschreven. Ik stuur de ouders die zich 2 dagen voor de sluiting nog niet hebben ingeschreven ook altijd nog een mail ter herinnering, maar zelfs dat helpt vaak niet. Vervolgens moeten wij ouders dan handmatig inplannen, daar krijgen ouders dan een mail van en ik geef de leerling dan ook nog een briefje mee met de tijd. Het komt regelmatig voor dat een ouder dan alsnog niet komt opdagen, of op een andere dag een afspraak wil omdat de tijd waarop ik ze heb ingepland niet uitkomt.
Het kost mij op jaarbasis veel tijd om achter sommige ouders hun broek aan te zitten. Ik vind onze school daar soms ook wel te 'lief' in. Ik zou soms wel een rapportgesprek alleen met het kind willen doen en dan terugkoppelen aan ouders dat ik het jammer vond dat zij er niet bij konden zijn, maar dat wij het belangrijk vonden om het rapportgesprek met de leerling te doen.

Rekenenisleuktaalook
16-09-2025 om 06:01
Annaniem2023 schreef op 15-09-2025 om 23:21:
[..]
Je hebt gelijk, mijn excuus, ik had over “na inschrijving “ heen gelezen.
Maar nogmaals de vraag naar aanleiding van je laatste zinnen. Heb jij kinderen en ga jij mee naar dingen waarvoor ouders nodig zijn? Jij kan toch niet makkelijk vrij krijgen?
Mijn man kan bijvoorbeeld niet makkelijk kort van tevoren vrij nemen, want hij wil niet graag patiënten verzetten. Dit lijkt me ook voor leerkrachten te gelden. In noodgevallen kunnen ze natuurlijk wel weg, maar niet een week van tevoren vrij nemen.
Ja, ik heb kinderen. Ben pas later in het onderwijs ingestroomd en werkte toen ook klein parttime. Onder andere om tijd te hebben voor de kinderen. Man werkte overigens ook parttime.
Inmiddels zijn de kinderen uitgevlogen en werken we allebei vier dagen.