Rekenenisleuktaalook
13-09-2025 om 09:29
Nieuwsbrief van school
Gisteren had ik een uitje met mijn klas, heeft in de nieuwsbrief gestaan, woensdag was er nog een reminder verstuurt via Parro. Eerder was er via Parro en oproepje gedaan voor ouders om te rijden. Steeds gevraagd om passende kleding die vies mocht worden. En nog waren er ouders die het niet wisten. Het was een buitenactiviteit en toch een kind zonder jas, en kind op sandalen met sokken. Bij ophalen commentaar over hoe vies een kind was.
En uiteindelijk dus weer iemand die beweerde dat wij dat nooit op tijd doorgeven.
Omdat we weten dat alles slecht gelezen wordt zijn we bezig kort en bondig te formuleren zodat de maandelijkse nieuwsbrief hooguit anderhalf A4 is. En nog gaat het nooit helemaal goed.
Als er geen bord is met Kerst regel ik zelf wel een bord etc. Een kind met witte legging op de kinderboerderij mag van mij gewoon spelen, want kennelijk vindt de ouder dat ook prima als ze op deze dag de witte legging aan mag. Ben zo zat van dat de schuld altijd bij school wordt gelegd.
Mijn vraag, lezen jullie alles wat school je stuurt en waarom wel of niet?
Peiling
Lezen jullie de nieuwsbrief en/of berichten via Parro?

Bakblik
16-09-2025 om 19:28
Ysenda schreef op 16-09-2025 om 19:25:
[..]
Afhankelijk van het type onderwijs kan dit doorlopen tot groep 8.
Dat zal best. Bij ons niet. Moet zeggen dat mijn kinderen in groep 8 echt niet blij werden van vaders en moeders in de klas.

Gingergirl
16-09-2025 om 19:28
Ysenda schreef op 16-09-2025 om 19:24:
[..]
Wat ik zei: in mijn geval had ik bv geen zin om aan mijn bully te bevestigen dat die de juiste contactgegevens had.
Dat snap ik! Maar dat zal doorsnee genomen niet voor iedereen gelden.

Tuinfluiter
16-09-2025 om 19:29
Gingergirl schreef op 16-09-2025 om 19:22:
[..]
Dat klopt. Aan de andere kant; meestal organiseren mensen dit soort dingen met een goede bedoeling. Natuurlijk hoef je er niet heen. Maar is het zo heel erg om even kort te reageren " ik ben er niet bij" groet A. ? De meeste mensen worden toch ook niet dagelijks overspoelt met uitnodigingen, dat je er een dagtaak aan hebt.
Ik zou zo ook reageren maar ik kan mij voorstellen als je ronduit geen leuke herinneringen aan die periode hebt dat je de uitnodiging weggooit en je er nooit meer aan wilt denken.

Ysenda
16-09-2025 om 19:31
Bakblik schreef op 16-09-2025 om 19:28:
[..]
Dat zal best. Bij ons niet. Moet zeggen dat mijn kinderen in groep 8 echt niet blij werden van vaders en moeders in de klas.
Bij Freinet zijn er allerlei projecten die gepresenteerd worden, inclusief demonstraties en presentaties. Ze groeien er ook in. Toen mijn zoon van school wisselde moest hij heel erg wennen aan het meer ouderwetse systeem zonder projectonderwijs.

Rekenenisleuktaalook
Temet schreef op 16-09-2025 om 19:07:
[..]
Ik had me duidelijker uit moeten drukken. Die gesprekken over rapporten, daar kan je oo verschillende manieren mee omgaan. Als school, en als ouder. Ofwel " het is de bedoeling dat ouders altijd komen" ofwel "als ouders er geen behoefte aan hebben, hoeven ze wat de school betreft niet te komen". Als de school uitgaat van benadering 1 en ouders van benadering 2, dan liggen misverstanden op de loer (' die ongeïnteresseerde ouders laten weer verstek gaan').
Wij zien de samenwerking met ouders als een soort driehoek. Kind, ouders, school, alledrie zijn belangrijk voor goede resultaten. Begin van het jaar een informatieavond, waarin we vertellen over wat de kinderen gaan leren, hoe de methode werkt etc.
Opkomst is zelden hoger dan 50%, prima als het je niet interesseert maar kom dan niet een week later vragen hoe iets nou zit. Uitzondering als je echt verhinderd bent en voor of direct na die avond vraagt of je nog bijgepraat kunt worden. Niet steeds opnieuw iets komen vragen als je dat ineens bedenkt.

Gingergirl
Tuinfluiter schreef op 16-09-2025 om 19:29:
[..]
Ik zou zo ook reageren maar ik kan mij voorstellen als je ronduit geen leuke herinneringen aan die periode hebt dat je de uitnodiging weggooit en je er nooit meer aan wilt denken.
Dat snap ik maar ik doel ook niet uitsluitend op die uitnodiging van een schoolreunie toevallig georganiseerd door degene die jou vroeger gepest heeft. Sommige mensen reageren nergens op, op watvoor uitnodiging dan ook. Ik vind dat niet zo netjes.

Rekenenisleuktaalook
16-09-2025 om 19:34
Tuinfluiter schreef op 16-09-2025 om 19:18:
[..]
Waarom mogen ouders van groep 5 kinderen nog de school in iedere morgen.
Op de school van mijn kinderen, lang geleden ze zijn nu 25+, mochten alleen de kleuterouders mee naar binnen. Geeft echt veel rust in de school.
Over het algemeen komen de ouders niet meer mee, maar er is geen verbod op. Dus loopt er wel eens iemand binnen. En sommige ouders dus wat vaker.

Rozi
16-09-2025 om 19:53
Mijn kinderen gaan nog niet naar school maar jemig, als ik het al om mij heen hoor, er wordt gewoon echt veel beroep gedaan op ouders. Er wordt verwacht dat je ook alles leest enz. Heel eerlijk, ik ga niet in een app groep zitten van school. Parro installeer ik wel maar ga ik niet elke dag openen. Het is niet uit desinteresse maar ik kan dat gewoon niet bijhouden allemaal. Mijn hoofd zit al vol genoeg met alle dingen die geregeld moeten worden om überhaupt het gezin en werk draaiende te houden.

Annaniem2023
16-09-2025 om 21:34
Miepjecody schreef op 16-09-2025 om 17:50:
[..]
Daar heb ik het helemaal niet over. Het gaat er over als je al wel in het proces zat.
Hoezo snap je dat niet?
Dus jij denkt dat ik uit jouw zin “Een poos terug heb ik samen met iemand een grote reünie georganiseerd, echt wat een gedoe dat mensen niet lezen, of niet reageren op iets” kan halen dat je al in het proces zit? Dat kan dus niet.
is me meteen duidelijk waarom mensen niet reageren op je. Je communicatie is niet duidelijk.

Miepjecody
16-09-2025 om 22:04
Annaniem2023 schreef op 16-09-2025 om 21:34:
[..]
Dus jij denkt dat ik uit jouw zin “Een poos terug heb ik samen met iemand een grote reünie georganiseerd, echt wat een gedoe dat mensen niet lezen, of niet reageren op iets” kan halen dat je al in het proces zit? Dat kan dus niet.
is me meteen duidelijk waarom mensen niet reageren op je. Je communicatie is niet duidelijk.
Het lijkt mij logisch dat mensen die niet willen komen, niet reageren. Dus daar verwacht ik niets van.
We hebben het juist heel kort en duidelijk gehouden, maar dan nog is het blijkbaar moeilijk voor mensen.
Of ze stelden een vraag die net daarvoor in de app beantwoord was.

MMcGonagall
16-09-2025 om 22:09
Ik had op mijn werk een bericht met vraag laten doorsturen door de secretaresse. Verzoek was te antwoorden naar mij, dus mensen konden niet zomaar op reply drukken. 75% heeft zijn reactie naar de secretaresse gestuurd. Het ging over een bepaalde cursus maar we grapten onderling dat die 75% maar eerst naar de groep 6 begrijpend lezen training moet.

MamaE
16-09-2025 om 22:11
MMcGonagall schreef op 16-09-2025 om 22:09:
Ik had op mijn werk een bericht met vraag laten doorsturen door de secretaresse. Verzoek was te antwoorden naar mij, dus mensen konden niet zomaar op reply drukken. 75% heeft zijn reactie naar de secretaresse gestuurd. Het ging over een bepaalde cursus maar we grapten onderling dat die 75% maar eerst naar de groep 6 begrijpend lezen training moet.
Dit ja. En mensen die het hele kantoor feliciteren met een promotie, jubileum of pensioen omdat ze op reply all klikken...altijd dezelfde mensen, dat wel. En hardleers.

MamaE
16-09-2025 om 22:24
Gingergirl schreef op 16-09-2025 om 19:14:
[..]
Dat is wel erg ouderwets hoor, naar een school moeten voor inschrijven. Hier gaat dat al jaren digitaal. Net zoals een hoop andere zaken die je beschrijft. Maar los van dat; als de basisschool de aanmelding regelt dan geven ouders dat vaak per mail door aan de basischool; dit is onze keuze of de leerling neemt een briefje mee. Dat hoeft niet in een gesprek.
Dat doen ze met een reden. Dat kind en ouders er minimaal één keer geweest zijn en het dus niet op de eerste dag helemaal nieuw is. Ook als je later inschrijft vanwege een schoolwissel of verhuizing is er voor de start altijd een kort moment van kennismaking/inschrijving en rondleiding.
Hoeven ouders dan nergens toestemming voor te geven bij jullie? Natuurlijk kun je dat digitaal regelen, maar als ouders berichten niet (goed) lezen en niet reageren, lukt dat toch ook niet?
Het hoeft uiteraard niet in een gesprek. Persoonlijk vind ik het vreemd om helemaal nooit naar een gesprek op school te gaan en niks bij te houden. Maar ik zou er ook niet oneindig aan gaan trekken. Je kan ze moeilijk thuis op gaan halen voor het oudergesprek. Ik had het gelezen als 'deze ouders communiceren überhaupt nooit met school'. Ik hoop dat ze ook zelf hun kind ziek melden als dat nodig is.

Ginevra
16-09-2025 om 23:11
Gingergirl schreef op 16-09-2025 om 19:31:
[..]
Dat snap ik maar ik doel ook niet uitsluitend op die uitnodiging van een schoolreunie toevallig georganiseerd door degene die jou vroeger gepest heeft. Sommige mensen reageren nergens op, op watvoor uitnodiging dan ook. Ik vind dat niet zo netjes.
Het is niet erg aardig misschien, maar ik krijg ik steeds minder zin om op dingen te reageren. En dat heeft er vooral mee te maken dat alles steeds uitgebreider moet, het is steeds meer meer meer.
Is er een reünie? Leuk, maar dan moeten er foto’s ingestuurd worden en teams gemaakt voor de kwis, en een muziekavond en of er nog vrijwilligers zijn voor het buffet. Nou nee, ik wil even bijpraten met een paar bekenden en verder niks.
De trainer is 10 jaar op de club en dan moet er niet alleen een cadeautje en een kaart komen, maar ook een middag gebrainstormd over een extra activiteit en er wordt een lied gecomponeerd.
op het werk is er een opening van het schooljaar, een teamborrel, een klimaatweek, een scholingsfestival, een AI-week, een inclusiviteitsworkshop…
Het is allemaal zo veel….. iedereen werkt zich uit de naad om het nog groter en uitgebreider te maken en het nog meer aan te kleden en op te leuken. En maar klagen dat de werkdruk zo hoog is. Het is voor de genodigden allemaal onoverzichtelijk veel, een gigantisch beslag op je agenda en voor de organisatoren frustrerend want mensen reageren niet meer. Ik lees het niet meer en reageer er niet meer op.

Annaniem2023
16-09-2025 om 23:22
Miepjecody schreef op 16-09-2025 om 22:04:
[..]
Het lijkt mij logisch dat mensen die niet willen komen, niet reageren. Dus daar verwacht ik niets van.
We hebben het juist heel kort en duidelijk gehouden, maar dan nog is het blijkbaar moeilijk voor mensen.
Of ze stelden een vraag die net daarvoor in de app beantwoord was.
Aha, nu snap ik je ergernis.
ik heb op mijn werk mijn verwachtingen al bijgesteld, maar zorg dat ik geen extra werk heb als collega’s zelf te lui zijn.
ik stuur nooit meerdere vragen in één mail, want dan krijg ik alleen antwoord op de eerste vraag. Ik stuur meerdere mails.
als mensen mij vragen stellen die al beantwoord zijn, dan antwoord ik hen niet en gooi meteen hun mail met die vraag weg.
Als mensen te lui zijn om de instructies of uitleg te lezen en me vragen stellen die ze niet zouden stellen als ze zouden lezen, verwijs ik kort naar de instructies of uitleg. “Dat staat in de uitleg.”