Moedervan3boys
02-07-2025 om 19:19
Ochtend routine
Hallo,
Ik ben benieuwd hoe bij jullie de ochtend voor schooltijd verloopt. Hoor het graag.

Max88
03-07-2025 om 17:36
MamaE schreef op 03-07-2025 om 17:15:
Ik verbaas mij eigenlijk wel over hoe weinig kinderen zelf hun brood smeren en hun tas klaarmaken. Waarom zou je dat als ouder allemaal moeten doen op een leeftijd dat ze dat ook prima zelf kunnen?
Maar dat is toch niet zo erg, iets voor een ander doen? Dat betekent niet dat de ander het niet kan, noch dat er iemand lui is, het nooit zal leren, dat er een gedachte of gemiste kans in de opvoeding zit enz.?
Het omgekeerde gebeurt ook, kinderen die erg veel zelf moeten doen/betalen, omdat ze het anders niet leren?
Ik vind daar verder niets van, waarom zou ik, beide ouders hebben er een in hun ogen een geldige reden voor. Lief zijn, tijdswinst, zelfstandigheid, sfeer, allemaal prima als de ouder dat wil.

Stresskipje
03-07-2025 om 19:21
Ik verbaas mij eigenlijk wel over hoe weinig kinderen zelf hun brood smeren en hun tas klaarmaken. Waarom zou je dat als ouder allemaal moeten doen op een leeftijd dat ze dat ook prima zelf kunnen?
Hier is het zoals iemand al benoemd tijdwinst, en ook een stukje controle dat ze een fatsoenlijke, gevarieerde lunch bij zich hebben/goed eten. Ik doe het voor 2, om verschillende redenen.
Onze oudste heeft er geen zin in, krijgt er stress van, en eet dan niet, of ongezond. Hij staat op, doucht, en zit binnen een kwartier op zn fiets naar het werk. Hij zou het prima kunnen, maakt in het weekend ook uitgebreid ontbijt voor zichzelf en vriendin. Kan zelfs koken. Maar dan moet hij wel tijd hebben ,anders krijgt hij stress en gooit de handdoek in de ring.
De 2e heeft autisme en hangt erg aan structuur. Hij doet alles volgens een bepaald ritueel, en we introduceren steeds een stapje zelfstandigheid erbij, maar voor lunch maken zie ik nog ff geen ruimte. Om 6:30 wekker, kleed zich aan, maakt uitgebreid ontbijt (gebakken ei op brood, krentenbol met boter, koffie en een glas water met zn happypil), boven naar het toilet, pakt zijn tas in, jas en schoenen aan en stipt 7:15 stapt hij op de fiets naar het station.
Ik maak hun lunch graag. Verder doe ik amper nog wat voor ze. En zij koken op hun beurt ook weleens voor mij.

Garfield77
03-07-2025 om 21:34
Vreemde redenatie, ik verbaas me erover dat jij dat zo raar vindt. Dus zodra een kind iets zelf kan, doe je het als ouder gelijk nooit meer? Want ja als je dat " allemaal" moet doen als ouder, nou poeh poeh alsof dat zoveel moeite is. Je overdrijft enorm, kinderen mogen ook gewoon kind zijn. En het is ook gewoon lief naar je kind toe om iets voor je kind te doen ook al kunnen ze het zelf. Net zoals mee naar school lopen: kunnen mijn kinderen prima zelf, maar het is ook gewoon gezellig om even samen te lopen, niks mis mee.
Ons ochtend ritueel: man moet eerder de deur uit en dekt de tafel, zet alles klaar. Zoons en ik staan later op en kleden eetst aan en eten daarna samen, ik maak de lunchpakketjes, afruimen doen we samen. Op mijn thuiswerkdagen loop ik mee naar school, op andere dagen lopen ze zelf.

Kaartje1
03-07-2025 om 21:49
Kinderen zijn hier 5 en 7.
Op de dagen dat ik vrij ben.
Kinderen 6:30 wakker. 7:00u mogen ze naar beneden.
7:15 mijn wekker.
7:20 uit bed en zelf aankleden
7:30 beneden. Brood smeren voor kinderen en broodtrommels maken enz.
Ergens tussendoor zelf een broodje eten.
7:50 kinderen kleden zich aan
7:55 haren doen tandenpoetsen
8:05 jassen schoenen aan
8:10 weg op de fiets of soms auto
9:00u als de kinds op school zijn. Eventueel make up op doen en mijn haar fatsoenlijk

Bakblik
03-07-2025 om 21:59
Garfield77 schreef op 03-07-2025 om 21:34:
[..]
Vreemde redenatie, ik verbaas me erover dat jij dat zo raar vindt. Dus zodra een kind iets zelf kan, doe je het als ouder gelijk nooit meer? Want ja als je dat " allemaal" moet doen als ouder, poeh poeh alsof dat zoveel moeite is. Je overdrijft enorm, kinderen mogen ook gewoon kind zijn. En het is ook gewoon lief naar je kind toe om iets voor je kind te doen ook al kunnen ze het zelf. Net zoals mee naar school lopen: kunnen mijn kinderen prima zelf, maar het is ook gewoon gezellig om even samen te lopen, niks mis mee.
Ons ochtend ritueel: man moet eerder de deur uit en dekt de tafel, zet alles klaar. Zoons en ik staan later op en kleden eetst aan en eten daarna samen, ik maak de lunchpakketjes, afruimen doen we samen. Op mijn thuiswerkdagen loop ik mee naar school, op andere dagen lopen ze zelf.
Natuurlijk smeer je nog een keer brood als dat zo uitkomt. Gisteren heb ik ook staan smeren voor kind die eerst dacht dat hij laat naar school moest maar dat bleek veel vroeger te zijn. Dan zorg ik ervoor dat hij op tijd op de fiets kan met brood voor de lunch.
Maar waarom zou ik brood moeten smeren hetzij op de avond als er door de kinderen gesport of gestudeerd wordt, hetzij in de ochtend dat ze langer in bed kunnen blijven en ik er vroeg uit moet om hun brood te smeren?
Vroeger toen ze nog op de basisschool zaten deden ze een deel zelf een de moeilijker dingen deed ik. Als de vaat klaar was en iedereen iets voor zichzelf kon doen deed ik dat ook dan ging ik niet staan smeren voor de kinderen, omdat we dat deden tijdens het ontbijt. Dan hadden we toch alles bij de hand.
Op dit moment "breng" ik mijn student weer naar bed. Ze moet heel zorgvuldig crème op haar handen smeren en de tube zorgvuldig sluiten. Dat zou ze prima zelf kunnen als ze de vettigheid van haar handen zou wassen naar dat is net niet de bedoeling. Dus ik ga iedere avond naar boven om haar te helpen.

masatu
03-07-2025 om 22:02
Ik lees hier af en toe dat de kinderen pas na het ontbijt hun kleren antrekken. Is daar een reden voor? Ik weet niet beter dan aangekleed aan het ontbijt zitten (tenzij zondagochtend ofzo), anders blijf je voor mijn gevoel ook heen en weer lopen tussen slaapkamer & keuken/woonkamer?

thinkso
03-07-2025 om 22:15
masatu schreef op 03-07-2025 om 22:02:
Ik lees hier af en toe dat de kinderen pas na het ontbijt hun kleren antrekken. Is daar een reden voor? Ik weet niet beter dan aangekleed aan het ontbijt zitten (tenzij zondagochtend ofzo), anders blijf je voor mijn gevoel ook heen en weer lopen tussen slaapkamer & keuken/woonkamer?
Ik doe het zelf niet in die volgorde maar ik kan me er met een jonger kind wel iets bij voorstellen (knoeien).

Garfield77
03-07-2025 om 22:17
Bakblik schreef op 03-07-2025 om 21:59:
[..]
Natuurlijk smeer je nog een keer brood als dat zo uitkomt. Gisteren heb ik ook staan smeren voor kind die eerst dacht dat hij laat naar school moest maar dat bleek veel vroeger te zijn. Dan zorg ik ervoor dat hij op tijd op de fiets kan met brood voor de lunch.
Maar waarom zou ik brood moeten smeren hetzij op de avond als er door de kinderen gesport of gestudeerd wordt, hetzij in de ochtend dat ze langer in bed kunnen blijven en ik er vroeg uit moet om hun brood te smeren?
Vroeger toen ze nog op de basisschool zaten deden ze een deel zelf een de moeilijker dingen deed ik. Als de vaat klaar was en iedereen iets voor zichzelf kon doen deed ik dat ook dan ging ik niet staan smeren voor de kinderen, omdat we dat deden tijdens het ontbijt. Dan hadden we toch alles bij de hand.
Op dit moment "breng" ik mijn student weer naar bed. Ze moet heel zorgvuldig crème op haar handen smeren en de tube zorgvuldig sluiten. Dat zou ze prima zelf kunnen als ze de vettigheid van haar handen zou wassen naar dat is net niet de bedoeling. Dus ik ga iedere avond naar boven om haar te helpen.
Je moet niks, dat schreef ik ook niet. De redenatie dat zodra een kind iets zelf kan het ook altijd zelf moet doen vind ik vreemd en ook niet zo lief overkomen. Mijn kinderen kunnen zeer veel zelf als ze ook altijd alles zelf moeten doen kunnen ze met 12 jaar op zichzelf gaan wonen
Sterkte met je dochter!

Goudbloempje
03-07-2025 om 22:24
06:30 - Onze wekker gaat, man gaat douchen en mijn oudste (8) gaat ontbijten
Ik ga uit bed met de 2 kleintjes van 1,5 en 3 maanden en zorg dat die van 1,5 aan het ontbijt zit en de baby een fles heeft.
Dan gaat oudste douchen, erna tas inpakken (haar schooleten staat klaar op het aanrecht dat heb ik of mijn man dan al gedaan), dan gaat ze nog even opruimen en haar slaapkamer raam openzetten en om 08:10 vertrekt ze naar school met meestal mijn man op de fiets. Man gaat erna door naar werk. Op de dagen dat man vroeg werkt breng ik haar met de kleintjes of brengt mijn vader haar met de auto. Na het ontbijt van de kleintjes gaan wij douchen en klaarmaken voor de dag. Ik ben huismoeder dus hebben geen haast metvde kleintjes tot ze naar de peuterspeelzaal gaan

Kaartje1
03-07-2025 om 22:34
Hier is dat omdat kinderen al even beneden zijn voordat ik naar beneden ga. En geen zin heb om voor die tijd instructies te geven. Inmiddels is zeker de oudste wel toe om zichzelf aan te kleden voordat ze naar beneden gaat. Dat kan ik best eens introduceren na de zomervakantie.

RaSa
03-07-2025 om 23:29
Is gewoon zo gegroeid. Vroeger omdat ik ze anders met vlekken en al kon afleveren. Inmiddels omdat het net als hun moeder geen ochtend mensen zijn. Dus die stommelen gewoon naar beneden in hun onderbroek (pyama's worden eigenlijk nooit gedragen). Na het ontbijt zijn ze aanspreekbaar. Kleden zich beneden om, want kleding is meegenomen. En gooien hun onderbroek netjes in een wasmand die ook beneden staat. Kan ik heel moeilijk over gaan doen. Maar daar wordt het niet gezelliger op. Komt vanzelf een moment dat ze niet meer in ondergoed naar beneden willen.
Zondagochtend is nu juist het moment dat we als gezin uitgebreidt (en laat) ontbijten. En dus iedereen wel gekleed aan tafel zit.

Netherfield
04-07-2025 om 00:40
Mijn moeder smeerde ook mijn brood en deed dit in mijn trommel. Totdat ik van de middelbare af was. Ik ben er niet minder zelfstandig van geworden en maak zelf ook de lunchtrommels van mijn pubers.

Mevrouw75
04-07-2025 om 09:08
Max88 schreef op 03-07-2025 om 17:36:
[..]
Maar dat is toch niet zo erg, iets voor een ander doen? Dat betekent niet dat de ander het niet kan, noch dat er iemand lui is, het nooit zal leren, dat er een gedachte of gemiste kans in de opvoeding zit enz.?
Het omgekeerde gebeurt ook, kinderen die erg veel zelf moeten doen/betalen, omdat ze het anders niet leren?
Ik vind daar verder niets van, waarom zou ik, beide ouders hebben er een in hun ogen een geldige reden voor. Lief zijn, tijdswinst, zelfstandigheid, sfeer, allemaal prima als de ouder dat wil.
‘Moeten’ is geen sprake van, heb ik geleerd van mijn man. Ik kwam eens hoogst verbaasd thuis omdat een 4e klasser VO, dus 16 jaar, een geschild appeltje uit een bakje zat te eten. Dat bleek ‘mama’ meegegeven te hebben. Thuis zei ik dat ik dat belachelijk vond. Mijn man zei dat hij dat als dochter ook 16 was ook voor haar zou doen. Uit liefde. Niet omdat het moet, maar omdat hij dat graag doet.
(Ik zie nu dat ik op de verkeerde reageer, ik wilde reageren op MamaE, waar jij op reageert).

Due-scimmie
04-07-2025 om 09:30
Toen ze jonger waren was het eerat ontbijt en dna aankleden omdat ze anders vaak nog een keer moesten omkleden.

Marty1984
04-07-2025 om 09:43
Netherfield schreef op 04-07-2025 om 00:40:
Mijn moeder smeerde ook mijn brood en deed dit in mijn trommel. Totdat ik van de middelbare af was. Ik ben er niet minder zelfstandig van geworden en maak zelf ook de lunchtrommels van mijn pubers.
Mijn moeder vond het een erezaak om die brooddoos te maken. Het is weken familieruzie geweest toen mijn jongere zus toch persé op haar 16de het zelf wou doen.
Wist ze bovendien ineens dat we degelijk eten mee hadden. (Eén van de redenen dus dat mijn zus het zelf wou doen .)
Net zoals ze het een erezaak vond om 's ochtends mee op te staan. Ze kon rustig - net zoals mijn vader deed - anderhalf uur langer slapen. Kon ze ten minste in de gaten houden dat we op tijd vertrokken.
Het hoorde voor haar gewoon bij het "moeder zijn".
Ik gok overigens dat als mijn vader buitenshuis had gewerkt* ze ook gewoon zijn brood had gesmeerd. "Ze was dan toch al voor ons bezig, dan konden die paar extra boterhammen er ook nog wel bij."
Ontbijtboel werd klaargezet op tafel (vaak grotendeels 's avonds al), maar daarvoor brood smeren moesten we toch echt zelf. Het werd overigens vooral klaargezet zodat we wel iets aten en dronken én zodat niet iedereen over elkaar buidelde in de keuken. Want in diezelfde keuken moesten ook nog tassen gemaakt worden, agenda's getekend, testen ondertekend, ... Het was al druk genoeg 's ochtends.
*Mijn ouders hadden hun eigen zaak aan huis.