Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Ochtend routine

Hallo,

Ik ben benieuwd hoe bij jullie de ochtend voor schooltijd verloopt. Hoor het graag.

Wat een drukte allemaal om een paar boterhammen. Ik smeer voor het hele gezin, ook voor mijn man. Gaat in ene moeite door, zo klaar. En ze kunnen het prima zelf hoor. 
Het is toch ook gewoon zorgen voor elkaar?

yasmijn27 schreef op 05-07-2025 om 15:19:

Wat een drukte allemaal om een paar boterhammen. Ik smeer voor het hele gezin, ook voor mijn man. Gaat in ene moeite door, zo klaar. En ze kunnen het prima zelf hoor.
Het is toch ook gewoon zorgen voor elkaar?

Prima, dat is voor jou, in jouw situatie misschien geen moeite. Voor een ander misschien wel.

Voor mij zit het 'zorgen voor elkaar' niet in de categorie structureel brood smeren voor een ander.

Jesse_1 schreef op 05-07-2025 om 15:59:

[..]

Prima, dat is voor jou, in jouw situatie misschien geen moeite. Voor een ander misschien wel.

Voor mij zit het 'zorgen voor elkaar' niet in de categorie structureel brood smeren voor een ander.

Ik zie de moeite echt niet. Je gooit een zak brood op aanrecht, beleg ernaast, trommels klaar om te vullen. En dan smeer je toch in 10 minuten die trommels wel vol? Doppers erbij, klaar.

Ik zie dat wel als zorgen voor elkaar. Zo pompt mijn man regelmatig alle fietsbanden even op. Ook in één moeite door. En dat kunnen wij ook heus allemaal wel zelf. Lief dat hij het doet.

yasmijn27 schreef op 05-07-2025 om 17:12:

[..]

Ik zie de moeite echt niet. Je gooit een zak brood op aanrecht, beleg ernaast, trommels klaar om te vullen. En dan smeer je toch in 10 minuten die trommels wel vol? Doppers erbij, klaar.

Ik zie dat wel als zorgen voor elkaar. Zo pompt mijn man regelmatig alle fietsbanden even op. Ook in één moeite door. En dat kunnen wij ook heus allemaal wel zelf. Lief dat hij het doet.

Dat zeg ik, dat is voor jou, in jouw situatie geen moeite. Voor een ander, in een andere situatie misschien wel.

(Ik zorg voor mijn zoon dat er tosti's in de vriezer liggen. Een brood beleggen met plakken voorgesneden kaas, zo eens in de 1 à 2 weken. Dat vind ik een kleine moeite. Voor een ander zou het, als er ook ham op moet en als die gruwt van vlees, bijvoorbeeld geen kleine moeite zijn.)

Moedervan3boys

Moedervan3boys

06-07-2025 om 08:49 Topicstarter

MamaE schreef op 04-07-2025 om 09:43:

Ik doe heus nog wel eens iets voor mijn kind wat ze zelf kan hoor. En daar was ik een paar jaar geleden nog veel harder in dan nu. Maar het gaat me om het structurele.
Ik lees hier dat ouders de tafel dekken, afruimen, kinderen wakker maken en aanmanen op te staan, opruimen, tassen klaarmaken. Waarom allemaal en waarom elke dag? Het lijkt me juist extra stressvol om dan ook nog alles voor de kinderen te doen. Word ik geen leukere moeder van.

Ik vind het ook niet per se 'lief' om elke dag nog de broodtrommel klaar te maken voor een kind dat dat al lang en breed zelf kan. Op de middelbare school en daarna vind ik het zelfs iets infantiels hebben om dat nog steeds niet zelf te doen. Net als collega's die alleen fruit eten omdat hun partner een bakje voor ze klaarmaakt.

Opvoeden is ook voorleven. Door het elke dag te doen voor je kind, geef je je kind ook het idee mee dat dat een taak voor ouders is. Wij hebben kind destijds geleerd; op school blijf je over en neemt iedereen zijn eigen eten mee, dus dat moet je tijdens het ontbijt even klaarmaken. Dat doen wij ook voor ons werk.
Mijn moeder zag ook altijd alles als haar verantwoordelijkheid en praatte de hele dag in 'ik moet' zinnen. Ik moet jullie brood smeren, ik moet jullie tassen klaarmaken, als iets mee moest, moesten wij dat tegen haar zeggen, want dan moest zij dat in de tas doen. Voor mijn vader smeerde ze lunch tot zijn pensioen en zijn ontbijt smeert ze nog steeds en rent er met de pillen achteraan zodat hij die niet vergeet.

Ik doe heus wel eens iets extra voor mijn kind. Maar dat is dan extra. In onze structuur is het wel zo handig als verantwoordelijkheden duidelijk zijn. Brood smeren en tas inpakken is dochter haar verantwoordelijkheid. Als ze bijvoorbeeld een keer slecht heeft geslapen of moe of overprikkeld is, zeg ik wel 'zal ik vandaag jouw ontbijt/lunch klaarmaken?'

Hoe oud is je dochter?

Moedervan3boys schreef op 06-07-2025 om 08:49:

[..]

Hoe oud is je dochter?

Ze is nu tien, maar eten voor school klaarmaken en tas inpakken was vanaf dag 1 op de basisschool haar eigen verantwoordelijkheid. Gewoon gebracht als een normaal iets; je gaat nu naar school en daar blijf je over en dan neemt iedereen zijn eigen brood en drinken mee. Dus dat moet je bij het ontbijt alvast even smeren en in je tas doen. 

En vanaf groep drie moest er twee keer per week een gymtas en een keer per week twee blaadjes huiswerk mee. Ook gebracht als iets normaals waar ze zelf aan moest denken. Dochter heeft één sporttas voor gym, turnen en atletiek. Dat vindt ze handig, dan heeft ze altijd alles mee en vergeet je nooit iets in een andere tas te doen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.