Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Op welke leeftijd kregen jullie seksuele voorlichting en jullie kinderen ?

Weekvd-Lentekriebels-afbeelding-1.jpg



Het is weer de ' week van de lentekriebels ' op scholen en dat zorgt gelijk weer voor verdeeldheid en ophef over seksuele voorlichting in de diverse groepen .

Op welke leeftijd kregen jullie eigenlijk seksuele voorlichting ? En jullie kinderen ?

https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuws/binnenland/2023/03/lentekriebels-basisschool-seksuele-voorlichting/


wild-flower

wild-flower

21-03-2023 om 12:47 Topicstarter

Ik kan mij alleen vaag een lesje biologie herinneren op de lagere school haha . Mijn kinderen kregen in groep 5 voorlichting geloof ik ( en thuis natuurlijk , met boekjes uit de bieb ) .

In de jaren 90: Pas in de tweede klas van het voortgezet onderwijs. Ik was toen inmiddels al een jaar of 4 ongesteld en had al wat afgezoend en gevoeld e.d., dus lekker op tijd. Ik kom uit een conservatief-religieuze omgeving, dus ze waren laat en beperkten zich puur tot het (wettelijk verplichte?) anatomisch/biologische gedeelte met zaadleiders en baarmoedermonden. 

Ik zag de ophef en desinformatie op Twitter over de week van de lentekriebels alweer voorbij komen Zo zonde dat men zich zo verzet; zoals deze pedagoog uitlegt (en uit cijfers blijkt); voorgelichte kinderen beginnen later aan seks én zijn weerbaarder en kunnen beter hun grenzen aangeven en aangeven wat ze wel willen. 

audiofragment van 5 minuten: https://www.nporadio1.nl/fragmenten/villa-vdb/637ec88a-460a-4291-a922-0f6026f6c491/2023-03-20-de-week-van-de-lentekriebels-is-begonnen-maar-gaan-we-niet-te-ver-met-onze-seksuele-voorlichting

En nee, mensen die Raisa Blommestijn volgen; kleuters krijgen géén voorlichting over anale seks. 

wild-flower

wild-flower

21-03-2023 om 12:59 Topicstarter


En nee, mensen die Raisa Blommestijn volgen; kleuters krijgen géén voorlichting over anale seks.

Ik hoop het niet nee

Ik zelf van mijn ouders eigenlijk doorlopend op het niveau van mijn leeftijd.
Mijn zoon hetzelfde.

Op school jaren 80 lagere school kan ik me niet herinneren, middelbare bij biologie in de 2e denk ik, maar ook bij het vak verzorging op het LHNO. 

Ik denk dat sexuele voorlichting een doorlopend proces is dat begint na de bevalling. Een onderwerp dat net zo open besproken moet worden als de keuze van de kleur van je sokken.

Ik weet niet precies vanaf wanneer ik zelf voorlichting kreeg. Wel vroeg denk ik. Mijn ouders zijn altijd heel open geweest en we mochten alles vragen. Ik denk dat ze nog wel wat meer hadden kunnen vertellen. Ik wist wel dat ik ongesteld zou worden, maar wat het inhield was tot het moment dat het gebeurde toch wat vaag.

Onze kleuter van net 4 weet al best wat. Er staat een boek in de boekenkast voor kleuters en die vind ze bij vlagen heel interessant. Ze weet dus in grote lijnen waar baby's vandaan komen en hoe ze geboren worden. Dat ze uit het babygaatje komen of dat de dokter een snee in de buik van de mama maakt. Dat laatste is hoe ze zelf ter wereld kwam. De laatste tijd zijn vooral zoogdieren interessant. Welke dieren drinken bij hun mama. Al ging ze laatst wel haar babypop melken in plaats van melk geven  .

Ik vermoed dat ze meer weet dan de meeste van haar klasgenoten.

Ik (59 jaar) kreeg voorlichting van mijn moeder toen ik zo'n 10 jaar oud was en op de lagere school in de laatste klas.
Op school hadden we een werkboek en daar kwam veel aan de orde. Jongens en meisjes kregen daar gescheiden les over. De meisjes kregen voorlichting als de jongens aan het gymmen waren en omgekeerd. (Halverwege de jaren zeventig)

Mijn kinderen ben ik al op jongere leeftijd gaan voorlichten zaken benoemen, vertellen en vragen beantwoorden. Ook stond er in hun boekenkast een goed voorlichtingsboek waar ze alleen en soms met een van de ouders iets in opzochten. 
Mijn zoon heeft op de basis school ook goede voorlichting gehad mijn dochter had een andere leerkracht die er bijna niets aandeed groot verschil op dezelfde school.
Ze hebben op de middelbare school bij biologie weer voorlichting gehad inclusief proefwerk van een hele goede lerares met veel humor.

In mijn tijd kregen we het te laat en veel te weinig. Pas op het voorgezet onderwijs kregen we tijdens biologie iets wat een beetje in de buurt van voorlichting kwam. Gevolg is dat het altijd een beladen en genant onderwerp is geweest en dat ik achteraf gezien veel te vroeg sexueel actief ben geworden. Kinderen zijn eerder nieuwsgierig dan je denkt. In groep 7/8 was de pagina met sex vragen in de Tina namelijk al heel interessant. Maar dat is natuurlijk wel nogal eenzijdige/halfslachtige voorlichting. En tegenwoordig kunnen ze online nog veel meer over sex vinden. En dan vaak dingen die nou niet bepaald een afspiegeling van de werkelijkheid zijn.

Daarom zijn wij heel open naar onze dochters. Nu zijn ze nog jong maar de oudste van 8 weet al prima hoe je kinderen maakt. En dan niet alleen dat je een eitje en een zaadje nodig hebt maar ook hoe die bij elkaar komen. En dat je dat ook kunt doen als je geen kinderen wil maken. Meestal pikken ze alleen zaken op waar ze aan toe zijn. Het zal niet lang duren voordat we het gesprek gaan hebben over hoe fijn dingen kunnen voelen aan je lijf. Dus het onderwerp clitoris in groep 6 t/m 8 zie ik als dood normaal. 

Als ze er nog niet aan toe zijn doen ze er ook niets mee:
We waren laatste bij vrienden en daar lag een gebruiksaanwijzing van een dildo op tafel. Oudste dochter pakt dat boekje (met afbeelding op de voorkant) en wij keken elkaar al aan van: nu hebben we wat uit te leggen. Maar ze keek er naar en legde het volledig ongeinteresseerd weer aan de kant. En bij de Alleskunner tonen ze het beroep van mensen. Dus toen er bij iemand stond: verkoper van gipsen piemels, wou ze wel even weten wat dat dan was. Haar gok was dat ze daarmee iemand penis konden ingipsen als die gebroken was. Dus hebben we uitgelegd dat een penis geen bot heeft die kan breken en samen even opgezocht wat het dan wel was. Reactie: Oh, die wil ik ook wel hebben. Dan kan ik 'm hier (wijst naar d'r kruis) houden en spelen dat ik een jongen ben.

Groot voorstander van de lentekriebels dus. Want lang niet alle kinderen zullen ouders hebben die open en eerlijk zijn.

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

21-03-2023 om 13:18

Je bedoelt wanneer wij als broers/zussen, sexuele voorlichting hebben gegeven aan mijn ouders? 😆. Toen wij 16 of 17 waren hebben wij allemaal seksuele termen aan mijn ouders moeten uitleggen... 🤣🤣  En nog kan mijn moeder, inmiddels in de 80, zeggen: "Doen mensen dat echt?!" of "Je denkt toch niet dat de buurman zus of zo doet..." (speeltjes, zweepjes, parenclub, enz) -- Ja Mam, dat doen mensen echt. 😂

Verder wat Doemijdieglazenbol zegt:

Doemijdieglazenbol schreef op 21-03-2023 om 12:51:

Pas in de tweede klas van het voortgezet onderwijs.[...] Ik kom uit een conservatief-religieuze omgeving

Bij ons thuis werd er helemaal niet over seks gepraat. Op die paar conversaties op latere leeftijd na.

Mijn eigen kinderen? Ik heb al wel wat dingen uitgelegd (waarom een klasgenoot niet ging zwemmen in het zwembadje op hun verjaardagsfeestje, 12 jaar). Maar ze kijken me tot nu toe redelijk vaag aan... dus zijn nog niet helemaal zo ver.
Maar taboe bestaat hier niet.

wild-flower schreef op 21-03-2023 om 12:59:

[..]

Ik hoop het niet nee

Al kan het geen kwaad om ze uit te leggen dat bij het doktertje spelen het inbrengen van vreemde voorwerpen in lichaamsholten een no go is…

Bij mijn thuis vroeger werd er altijd al open over gesproken en ook op basisschool en vo kwam het ter sprake. Verder was ik op mijn 10de al ongesteld en was ik blij dat ik toen wist wat het was want anders had ik minstens gedacht dood te bloeden zo hevig was het direct (terugkijken toen al adenomyose waardoor inmiddels geen baarmoeder meer).

Ook mijn kinderen (11 en 9 jaar) krijgen al van kleins af aan voorlichting passend bij hun leeftijd. En ze mogen alles vragen aan ons en krijgen dan eerlijk antwoord. Fijne manier vind ik. 

Ik zelf niet. Toen ik ongesteld werd was ik groot en verder werd er niet over genoemd. Mijn kind vanaf kleins af aan al steeds dingen benoemd, nooit een issue hier geweest 

Prillewits schreef op 21-03-2023 om 13:21:

[..]

Al kan het geen kwaad om ze uit te leggen dat bij het doktertje spelen het inbrengen van vreemde voorwerpen in lichaamsholten een no go is…

In het boekje Nee van Sanderijn van der Doef is dat een van de afspraken die in het lijstje staan. Net als leuke geheimen hoef je niet te vertellen, maar niet leuke geheimen wel. Vond ik wel goed inderdaad.

Ik ben 62 jaar. Mijn ouders vertelden nauwelijks iets. Op de basisschool (nu groep 7) kregen we voorlichting met van die klittenband afbeeldingen die je kon verplaatsen. Met baarmoeder, piemel, eitjes en zaadcellen en al. Maar geen clitoris. 
In de tweede van het VO had ik een biologielerares die haarfijn uitlegde hoe de clitoris werkt (1976 he?). Ik ben haar nog steeds dankbaar !

Zelf in groep 7

Mijn kinderen al vanaf groep 1, steeds verder opbouwend richting de bovenbouw. Lentiekriebels enz. 

Daddy_gijs schreef op 21-03-2023 om 13:18:

Bij ons thuis werd er helemaal niet over seks gepraat. Op die paar conversaties op latere leeftijd na.

rond mijn 11e hebben mijn ouders wel een poging gedaan, trouwens. Maar dat bestond vooral uit vragen wat ik al wist en toen dachten ze "ze weet genoeg, prima zo". 

Verder werd er wel altijd gezegd (vanaf een jaar of 14) dat de condooms daar en daar lagen en dat we die moesten pakken als we die dachten nodig te hebben. Daar waren ze vrij makkelijk in. In principe was alles bespreekbaar, in praktijk deden we dat niet. Er werd niet vanzelf over gepraat. Maar dat hadden zij ook niet geleerd. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.