Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Rare regeling buitenschoolse opvang

Goedemorgen,
Ik zit een beetje met een rare regeling bij de buitenschoolse opvang van ons oudste kind en kan wel wat advies en steun gebruiken. Een paar maanden geleden zijn we opnieuw ouders geworden en de buitenschoolse opvang van onze oudste heeft ook een locatie waar ze kinderopvang aanbieden van 0 tot 4 jaar. Nu hebben zij een 'regeling': ze verplichten je om je baby ook bij hen in te schrijven. Dat kan toch niet? Ik ben er mondeling op aangesproken, was toen overrompeld en heb het later schriftelijk geprobeerd op te zoeken. Daar staat echter dat ze alleen niet willen dat je kind die al een contract bij hen heeft daarnaast naar een andere opvang gaat (vanwege verschillende opvoedregels etc.). Er staat dus dat ze het PER kind bekijken, niet per gezin. Ik heb ze hier weer mondeling op aangesproken, maar ze houden voet bij stuk. Ze gaan het er nog wel met de directie over hebben. Even voor de duidelijkheid, onze baby hebben we al bij een andere kinderopvang ingeschreven en daar hebben we een heel goed gevoel bij. De buitenschoolse opvang heeft er wel al mee 'gedreigd' dat onze oudste weg moet als onze baby niet ook daarheen gaat. Het is nu denk ik afwachten waar de directie mee komt/of ik nog wat hoor, maar ik word er erg onrustig van en vind het ook echt niet kunnen. Als het er eenmaal op aan komt, heb ik nog wel hetgeen wat zijzelf schriftelijk hebben gecommuniceerd hierover.. Wat is jullie advies? De reden dat onze oudste naar deze buitenschoolse opvang gaat, is dat het pal naast de school zit en vriendjes/vriendinnetjes er ook heen gaan. De basisschool werkt er ook mee samen. Heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt? Alvast bedankt voor jullie reactie! 
Groetjes!


Belachelijk! Kunnen ze helemaal niet eisen en ik zou het tot de rechter aanvechten als dat nodig is. Blijkbaar staat het niet eens in het reglement dus, hebben geen poot om op te staan. Ik zou me alleen wel gaan afvragen of ik nog zin heb in zo’n organisatie die je zo probeert te chanteren. Ik zou kind ook van de bso halen als er een andere optie is voor kind. Ik laat me op geen enkele manier zo onder druk zetten en zou bovendien ook nog een officiële klacht neerleggen bij de overkoepelende organisatie als die er is of anders bij het klachtenloket kinderopvang.

In principe heeft de BSO toch niks te maken met hoeveel kinderen je nog meer hebt en waar die op de opvang zitten en of die überhaupt naar een opvang gaan?
Je kinderen hoeven ook niet per se naar dezelfde school te gaan, dan kan een school kind A ook niet wegsturen omdat kind B naar een andere school gaat.

Dus nee, het lijkt me heel sterk dat dit mag. Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Die zou je hier best op kunnen zetten.

Mijn kinderen zitten niet (meer) op de BSO, waardoor ik de regels niet ken.
Maar je kunt bij het klachtenloket navragen of dit gebruikelijk is.
Klachtenloket Kinderopvang - Klachtenloket Kinderopvang (klachtenloket-kinderopvang.nl)

Een BSO mag dat niet eisen en het mag ook geen reden zijn om het contract voor de oudste te ontbinden. 
Ik zou hen met klem en via mail, verzoeken om die regeling die op schrift staat, naar jou te sturen, met daarbij vermeld wat de consequenties zijn als je je niet aan die regeling houdt. 
Ik verwacht dat je nooit meer iets hoort. En als dat wel het geval is, heb je prachtig bewijsmateriaal om de beslissing aan te vechten.

hahaha nou dan zeg je dat het niet jouw baby is maar een toevallig inwonende baby.  

opvoedregels?  En de manier van doen, die sporen niet hoor.

Hoe weten ze dat je baby naar een andere opvang gaat of ergens anders ingeschreven staat? Gaat ze toch niks aan. Misschien breng je je baby helemaal niet naar een opvang.

 Hoe kwam dit ter sprake?

Heb je contact opgenomen met Boink hierover?

de eis over andere opvoedregels is natuurlijk grote onzin, je kind zit ook ergens op school, woont bij jullie, komt bij anderen over de vloer etc. Ze kunnen wel eisen dat je kind nergens anders komt maar dat is net of de AH eist dat ik nooit boodschappen doe bij de Jumbo oftewel grote onzin,

Wat een vervelende situatie, ik snap wel dat je hier stress van krijgt  Bizar dat je hierop "aangesproken" wordt. Geen tips, maar ik lees graag mee hoe dit afloopt.

Een raar verhaal, dit. Wie heeft er 'gedreigd'? Heb je van het management van de bso een brief oid gehad, of ben je door een van de leidsters aangesproken terwijl je zoon zijn jas stond aan te trekken?  Ik hou nog rekening met de mogelijkheid van een leidster  die eea niet helemaal goed begrepen heeft.

Tobelion

Tobelion

01-05-2023 om 14:10 Topicstarter

Bedankt voor jullie reacties! Hier heb ik een hoop aan.

@BlairW ik zou onze oudste misschien wel naar een andere bso willen doen, maar heb een beetje rondgebeld en overal zijn lange wachtlijsten. Daarnaast is mijn kind nog vrij jong en ik vind het fijn dat de bso op loopafstand naast de school zit. Ook gaan klasgenootjes (vriendjes) erheen. 

@Beril het kwam ter sprake, omdat mijn oudste al vrij vroeg in de zwangerschap trots aan iedereen vertelde dat ik een baby in m'n buik had. En de laatste tijd gaat de baby meestal mee met brengen/halen, dus zien ze ook daadwerkelijk de baby haha. Een van de leidsters vroeg laatst dus (achteraf geniepig) naar welke babygroep van hun organisatie de baby gaat.. Toen begon het hele feest. Het probleem is dat zij er heilig van overtuigd is dat zij gelijk heeft, maar goed ze heeft het er maar over met de directie en dan hoor ik het wel (of ik hoor niks meer).

Ik denk dat ik maar moet afwachten of ik nog iets hoor van ze en ik ga het zeker aanvechten met m'n bewijs mocht dat nodig zijn. Ik hou jullie op de hoogte.

Eerste dat in mij opkomt is jaloezie/afgunst. Baby is een klant voor als het goed is lange termijn. Deze klant zijn dus aan andere partij kwijt. Lijkt mij in deze tijden al helemaal raar want de kinderopvang kan de toestroom haast niet meer aan.

Zeesterretje schreef op 01-05-2023 om 15:16:

Eerste dat in mij opkomt is jaloezie/afgunst. Baby is een klant voor als het goed is lange termijn. Deze klant zijn dus aan andere partij kwijt. Lijkt mij in deze tijden al helemaal raar want de kinderopvang kan de toestroom haast niet meer aan.

Nee, dat vind ik dus ook onbegrijpelijk. Overal wachtlijsten, dus hoezo moeten ze naar nieuwe klanten hengelen? 

Ik zou het ook afwachten.
Inderdaad een redelijke kans dat je er niks meer van hoort.

hier hebben we het zelfs een tijdje gehad dat oudste op een opvang zat en jongste op een andere (andere organisatie) ik wilde de oudste niet voor een klein poosje nog naar een andere opvang sturen, daarna ging hij naar school. Geen enkel probleem, ik mag toch zeker zelf weten waar ik ze naartoe breng.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.