Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

13-01-2022 om 07:16

Speelafspraken etiquette


Rhonda schreef op 13-01-2022 om 10:04:

Ik vind het heel goed dat je het hier vraagt en je hebt ook al veel tips gekregen, waarvan een telefoonnummer hebben het belangrijkste is. Kind kan zich bezeren, maar ook jij of je kind kan naar het ziekenhuis moeten. Dan heb je geen tijd voor een ander kind.
Nummer 2: hou de afspraken nu nog kort. Je kan altijd bellen als het heel gezellig is om te vragen of de ouder wat later komt om het kind op te halen.

Ik kreeg een keer een heel schema mee van een moeder. Daarop stond hoe laat en wat het kind van 6 moest eten en nog meer instructies over activiteiten. Ik moest voorlezen om 15.30, hij mocht niet naar buiten et cetera. Niet wat hij vanwege allergieën niet mocht eten, maar wat hij wel moest eten. Ik heb het blaadje teruggegeven en gezegd: we hebben zes kinderen die allemaal nog leven, dus dat gaat echt wel goed komen. Als jouw zoon bij mij is gaat hij in ons ritme mee en eet hij wat onze pot schaft, tenzij hij iets niet lust. Maar bij anderen lusten kinderen vaak meer.
Is allemaal goed gekomen, moeder was wat overbezorgd.

Zo herkenbaar, mijn dochter had ook zo'n vriendinnetje. De moeder van dat meisje was eens achterom mijn tuin in gekomen op het moment dat ik in de keuken fruit aan het schillen was voor de kinderen. Bij de volgende speelafspraak kreeg ik een hele instructie van haar.

  • Als je fruit schoonmaakt dan pak je een bord waar je het fruit op legt. Als je het fruit zomaar op het aanrecht legt dan komen er bacteriën op waar Pietje buikloop van krijgt. (Alsof ik mijn aanrecht niet schoonmaak als er een stukje kipfilet van de plank is gegleden tijdens het eten koken.)
  • Aardbeien moeten afgespoeld worden met heet water, anders krijgt Pietje pukkeltjes.
  • Pietje moet een hele kiwi eten iedere dag dan weet ik zeker dat hij voldoende vitamine C binnen krijgt.
  • Als Pietje een grote boodschap moet doen bij jou, dan moet je wel even "navegen" om te controleren of hij het goed gedaan heeft.

Dit waren de belangrijkste, de rest laat ik maar weg ivm de privacy van het kind, is heel herkenbaar.

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

13-01-2022 om 12:06

Daglichtlamp schreef op 13-01-2022 om 10:29:

Je kind is nieuw op school, dat is best lastig als zesjarige als je nieuw in een groep komt van kinderen die elkaar al kennen. Wat fijn dat hij al direct speelafspraakjes heeft. Ik zou zeggen probeer het even aan te zien met de tips die je hier krijgt. Dus zorg voor contactgegevens en probeer het niet te lang te laten zijn.

Is hij trouwens verhuisd met zijn moeder? Of woont je zoon nu bij jou en is hij daarom van school veranderd? Of is er nog een hele andere reden waarom hij nu naar een andere school gaat?

Nee zij woont ook hier ivm economische redenen. Zoon gaat nu hier in het dorp naar school maar zij moest werken tot 18.00 dus ik was gisteren alleen met de kinderen.

Bakblik schreef op 13-01-2022 om 12:03:

[..]

Zo herkenbaar, mijn dochter had ook zo'n vriendinnetje. De moeder van dat meisje was eens achterom mijn tuin in gekomen op het moment dat ik in de keuken fruit aan het schillen was voor de kinderen. Bij de volgende speelafspraak kreeg ik een hele instructie van haar.

  • Als je fruit schoonmaakt dan pak je een bord waar je het fruit op legt. Als je het fruit zomaar op het aanrecht legt dan komen er bacteriën op waar Pietje buikloop van krijgt. (Alsof ik mijn aanrecht niet schoonmaak als er een stukje kipfilet van de plank is gegleden tijdens het eten koken.)
  • Aardbeien moeten afgespoeld worden met heet water, anders krijgt Pietje pukkeltjes.
  • Pietje moet een hele kiwi eten iedere dag dan weet ik zeker dat hij voldoende vitamine C binnen krijgt.
  • Als Pietje een grote boodschap moet doen bij jou, dan moet je wel even "navegen" om te controleren of hij het goed gedaan heeft.

Dit waren de belangrijkste, de rest laat ik maar weg ivm de privacy van het kind, is heel herkenbaar.

Zo zeg, je moet maar durven. Schaamteloos om jou zulke 'regels' te geven. 

En zijn kont navegen?   

Wat heb je gezegd? 

dan

dan

13-01-2022 om 12:26

PinkFlower schreef op 13-01-2022 om 11:44:

[..]

Je bent gewoon gebruikt als gratis oppas. Kon je niet weten. Lesje voor de volgende keer. Dochter (ook kleuterklas) speelt eigenlijk vaak maximaal 2/2,5 uur. Voor kleuters lang genoeg.

En zeker zorgen dat je een telefoonnummer hebt. Stel dat er iets gebeurt met het kindje, of je zoon of jou of een andere onverwachte situatie zich voordoet dat het kind moet worden opgehaald dan kun je iig bellen.

Ik zou me niet meer zo laten gebruiken. Voor mij zou iig de aankomende periode dit kindje niet meer komen spelen. Heel toevallig kan het net niet elke keer als dat kind komt (er moeten boodschappen gedaan worden, de kapper, zwemles, dokter, verzin maar een smoes). Evt kan je zoon daar laten spelen als je dat ok vindt. Omdat je zegt dat zoon het kind wel leuk vindt.

Bij de kinderen waar dochter mee speelt is het regelmatig afgewisseld dan bij ons dan bij het ander kind. Ook maar 1 kind tegelijk heel soms 2 maar dat zijn dan 2 kinderen die hier regelmatig komen en die ook echt leuk zijn met zijn drietjes. En dus max 2/2,5 uur.

Of gewoon eerlijk zeggen dat het betreffende kind wel mag komen spelen maar dat de hele middag echt te lang is voor beide kinderen, dat je het wil beperken tot 2 uurtjes of zoiets.

Vrijevlinder schreef op 13-01-2022 om 12:23:

[..]

Zo zeg, je moet maar durven. Schaamteloos om jou zulke 'regels' te geven.

En zijn kont navegen?

Wat heb je gezegd?

Ja, nee en amen. Kom op zeg! Zo'n lijstje nam ik ter kennisgeving aan en ging in het kubistisch archief.

Meestal spelen ze op woensdag tot half 4 bij ons. Speelkameraadje komt wel lunchen. Anders blijf je als ouders heen en weer reizen. De speeltijd is meestal 2 uurtjes.

Op lange schooldagen spelen ze 1,5 uur. 

Ik geef geen regels mee ofzo. Maar heb 1 keer meegemaakt dat ze mijn kind naar de snackbar hebben meegenomen. Dat vond ik niet fijn. Mijn kind heeft geen behoefte gehad om er nog een keer te spelen. Maar dat zal ik wel even overleggen. Verder nooit rare dingen meegemaakt.

Bakblik schreef op 13-01-2022 om 12:03:

[..]

Zo herkenbaar, mijn dochter had ook zo'n vriendinnetje. De moeder van dat meisje was eens achterom mijn tuin in gekomen op het moment dat ik in de keuken fruit aan het schillen was voor de kinderen. Bij de volgende speelafspraak kreeg ik een hele instructie van haar.

  • Als je fruit schoonmaakt dan pak je een bord waar je het fruit op legt. Als je het fruit zomaar op het aanrecht legt dan komen er bacteriën op waar Pietje buikloop van krijgt. (Alsof ik mijn aanrecht niet schoonmaak als er een stukje kipfilet van de plank is gegleden tijdens het eten koken.)
  • Aardbeien moeten afgespoeld worden met heet water, anders krijgt Pietje pukkeltjes.
  • Pietje moet een hele kiwi eten iedere dag dan weet ik zeker dat hij voldoende vitamine C binnen krijgt.
  • Als Pietje een grote boodschap moet doen bij jou, dan moet je wel even "navegen" om te controleren of hij het goed gedaan heeft.

Dit waren de belangrijkste, de rest laat ik maar weg ivm de privacy van het kind, is heel herkenbaar.

Ik kan dit soort dingen van vroeger echt niet herinneren... de moeders hadden sowieso elkaars nummer, stond gewoon in het schoolboekje? Volgens mij werden er echt nooit instructies uitgewisseld.

Ben heel benieuwd hoe het straks gaat als mijn kind naar school moet, ik zou mn lachen niet kunnen inhouden 

Ik heb nooit een hele lijst instructies gehad maar dan heb je hier pech. Mijn huis, mijn regels. Kom nou zeg. Ik ga geen kinderen helpen op de wc. Als ze dat niet zelf kunnen wordt het tijd dat ze het leren, op school worden ze ook niet geholpen.
Ik ga geen speciale dingen in huis halen, dus als een kind vanmiddag zegt dat het exact om 16.00 uur een kiwi moet heeft het pech. Ga maar thuis een kiwi eten dan, want momenteel heb ik ze niet in huis.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

13-01-2022 om 13:07

Bakblik schreef op 13-01-2022 om 12:27:

[..]

Ja, nee en amen. Kom op zeg! Zo'n lijstje nam ik ter kennisgeving aan en ging in het kubistisch archief.

Aviendha schreef op 13-01-2022 om 12:55:

[..]

Ik kan dit soort dingen van vroeger echt niet herinneren... de moeders hadden sowieso elkaars nummer, stond gewoon in het schoolboekje? Volgens mij werden er echt nooit instructies uitgewisseld.

Ben heel benieuwd hoe het straks gaat als mijn kind naar school moet, ik zou mn lachen niet kunnen inhouden

Voor mij is vroeger nog langer geleden, toen er nog helemaal geen moeders aan te pas kwamen om af te spreken. Woensdagmiddag was je vrij en dan vroeg je aan Truusje of ze bij jou wilde komen spelen. Als ze zin had vroeg je allebei aan je moeder of het goed was en klaar. Telefoonnummers hoefde je niet te vragen, kinderen wisten die uit hun hoofd en anders keek je in het telefoonboek.

En nu... voel ik me heel heel oud.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

13-01-2022 om 13:43

Moxxie schreef op 13-01-2022 om 13:25:

[..]

Voor mij is vroeger nog langer geleden, toen er nog helemaal geen moeders aan te pas kwamen om af te spreken. Woensdagmiddag was je vrij en dan vroeg je aan Truusje of ze bij jou wilde komen spelen. Als ze zin had vroeg je allebei aan je moeder of het goed was en klaar. Telefoonnummers hoefde je niet te vragen, kinderen wisten die uit hun hoofd en anders keek je in het telefoonboek.

En nu... voel ik me heel heel oud.

Telefoonboek. Gouden gids. Encyclopedie. Alleen kindertv op woensdag- en zaterdagmiddag. Dat waren nog eens tijden

MamaE schreef op 13-01-2022 om 13:00:

Ik heb nooit een hele lijst instructies gehad maar dan heb je hier pech. Mijn huis, mijn regels. Kom nou zeg. Ik ga geen kinderen helpen op de wc. Als ze dat niet zelf kunnen wordt het tijd dat ze het leren, op school worden ze ook niet geholpen.
Ik ga geen speciale dingen in huis halen, dus als een kind vanmiddag zegt dat het exact om 16.00 uur een kiwi moet heeft het pech. Ga maar thuis een kiwi eten dan, want momenteel heb ik ze niet in huis.

Ergens snap ik je wel. Maar wat doe je als een kind gepoept heeft op jouw wc en om hulp roept? Zeg je dan echt nee? Het idee dat dat kindje dan met vieze billen op onze bank gaat zitten zou ik nog veel smeriger vinden. 

MamaE schreef op 13-01-2022 om 13:00:

Ik heb nooit een hele lijst instructies gehad maar dan heb je hier pech. Mijn huis, mijn regels. Kom nou zeg. Ik ga geen kinderen helpen op de wc. Als ze dat niet zelf kunnen wordt het tijd dat ze het leren, op school worden ze ook niet geholpen.
Ik ga geen speciale dingen in huis halen, dus als een kind vanmiddag zegt dat het exact om 16.00 uur een kiwi moet heeft het pech. Ga maar thuis een kiwi eten dan, want momenteel heb ik ze niet in huis.

Ergens snap ik je wel. Maar wat doe je als een kind gepoept heeft op jouw wc en om hulp roept? Zeg je dan echt nee? Het idee dat dat kindje dan met vieze billen op onze bank gaat zitten zou ik nog veel smeriger vinden. 

Apiejapie schreef op 13-01-2022 om 14:04:

[..]

Ergens snap ik je wel. Maar wat doe je als een kind gepoept heeft op jouw wc en om hulp roept? Zeg je dan echt nee? Het idee dat dat kindje dan met vieze billen op onze bank gaat zitten zou ik nog veel smeriger vinden.

Als een kind om hulp riep dan deed ik het wel maar controleren zoals die moeder van Pietje wilde dus niet. 

Moxxie schreef op 13-01-2022 om 13:25:

[..]

Voor mij is vroeger nog langer geleden, toen er nog helemaal geen moeders aan te pas kwamen om af te spreken. Woensdagmiddag was je vrij en dan vroeg je aan Truusje of ze bij jou wilde komen spelen. Als ze zin had vroeg je allebei aan je moeder of het goed was en klaar. Telefoonnummers hoefde je niet te vragen, kinderen wisten die uit hun hoofd en anders keek je in het telefoonboek.

En nu... voel ik me heel heel oud.

Zo doet mijn kleuter het toch ook grotendeels. Heel af en toe appt een ouder op voorhand maar meestal laat ik het kleuter zelf uitzoeken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.