Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

08-07-2021 om 17:38

Vanaf welke leeftijd een smartphone?

Hoi,

Vanaf welke leeftijd kregen jullie kinderen een smartphone/Iphone? Mijn zoon is nu 5, hij wordt 6 op de 31ste, ik en zijn moeder zijn niet samen maar hij facetimed me vaak met zijn moeders telefoon, nu heb ik genoeg oude (maar weinig of nooit) gebruikte telefoons liggen, ik wil hem daar een van geven zodat hij niet afhankelijk is van mama's telefoon maar zijn moeder vind dat niet goed, te jong volgens haar terwijl hij echt heel slim is en ook makkelijk iets nieuws leert.  Maar is 6 jaar daar te jong voor? Ik word vast met pek en veren overgoten nu maar ik vind het wel van belang dat hij iig kan bellen, zijn moeder is een lieve vrouw maar zij weet geen maat te houden op het gebied van diverse zaken. Ze is geen slechte moeder verder maar ze heeft zo haar uitspattingen, buiten dat is ze een heerlijke lieve vrouw.


6 is wel aan de jonge kant, vind ik. Op die leeftijd had mijn oudste wel een telefoon, maar zonder simkaart.

Bij ons in groep 8. Maar wij zijn niet gescheiden en hebben daar dus geen gedoe mee.

Hier kregen mijn kinderen op de volgende leeftijden een smartphone
1. nu 21, op zijn 13e. Daarvoor had ie een simpel klaptelefoontje want hij moest vanaf zijn vader met trein en bus naar school.

2. nu 20, toen ze 12 was, zelfde verhaal als hierboven. 

3. Nu 13. Toen ze 10 was, ze was toen de enige zonder telefoon in haar klas. 

4. Nu 11. Toen ze 8 was, ze ging toen zelfstandig met de bus naar de plusschool in de stad. 

5. Nu 9, toen ze 9 was. 

De tijd verandert nu eenmaal en werd er gek van dat ze steeds mijn telefoon nodig had om te kunnen afspreken of bellen. We hadden geen vaste telefoon meer. 

6 vind ik wel wat jong, is een tablet misschien een beter idee? Die hadden ze wel op die leeftijd (behalve de oudste twee). 

Ja, dat is jammer dat je daarover van mening verschilt. In elk geval kun je je kind natuurlijk wel een smartphone geven zodra hij bij jou is en dan maar weer innemen als hij naar zijn moeder gaat. En uitleggen dat de meningen over het gebruik daarvan nou eenmaal verschillen en waarom en dat dat oké is, mensen mogen van mening verschillen.

Wij zijn wel gescheiden en gelukkig was dat geen punt van discussie. De kinderen hadden juist ook vanwege de scheiding al vroeg een telefoon. Met 6 en 8 jaar een mobieltje.

Toen de voorlopers van de smartphone inkwamen, kregen ze die. In 'onze' tijd pas op het voortgezet onderwijs. Ik vond ze geweldig voor de kinderen. Dochter was later nog een beetje bozig want zij had ze ontdekt en ik kocht er gelijk twee voor beide kinderen 1. Ze waren ook nog eens in de aanbieding. En zij had ook eens iets 'voor' willen hebben, waar haar broer, als oudste, haar toch vaak de loef afstak.

Dochter is nu 5, maar ik denk pas als ze naar de middelbare gaat. Eerder lijkt mij nu nog niet nodig.

Zelf vind ik 6 jaar nog wel erg jong voor een smartphone.

Je zoon facetimet je vaak, schrijf je. Is het een probleem dat hij daarvoor afhankelijk is van de telefoon van zijn moeder? En zo ja, waarom?

Ik vind zes wel echt heel erg jong voor een telefoon. Als hij bij zijn moeder is kan hij prima met haar telefoon bellen als het nodig is. En blijkbaar vindt moeder dat geen probleem. Waar gaat je kind alleen naartoe waarvoor het nodig is om bereikbaar te zijn? Is het überhaupt nodig om heel de dag bereikbaar te zijn? Ik vind van niet. 
Mijn dochter is ook zes en die krijgt echt nog geen telefoon. Ik vind middelbare school tijd genoeg. Of eind groep acht, als ze twaalf wordt voor haar verjaardag of zo.
Als jij het graag wil kan hij bij jou een telefoon hebben, maar daar heb je niks aan als het is om met jou te facetimen als hij bij moeder is.
Ik vind het argument 'ik heb een telefoon over' ook geen argument om die dan maar aan een klein kind te geven. Niet alles wat volwassenen gebruiken is ook geschikt als speelgoed voor kinderen.

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

08-07-2021 om 18:20

Mevr_Schildpad schreef op 08-07-2021 om 18:13:

Zelf vind ik 6 jaar nog wel erg jong voor een smartphone.

Je zoon facetimet je vaak, schrijf je. Is het een probleem dat hij daarvoor afhankelijk is van de telefoon van zijn moeder? En zo ja, waarom?

hij is 4 dagen/nachten per maand bij mij, en elke woensdagmiddag, meestal facetimed hij mij met zijn moeders telefoon als  zij weer eens volledig van de rambam af in haar bed ligt bij te komen. Ik zou graag willen dat hij me al belt als hij ziet dat het fout gaat.

Persoonlijk vind ik 6 te jong. Maar... In alle eerlijkheid zie ik in je laatste bericht meer zorg dan of je 6jarige wel/niet een smartphone nodig is. Mag je een kind van die leeftijd met deze verantwoordelijkheid opzadelen? "Bel me als het niet goed gaat met Mama?". Probeer dit bespreekbaar te maken met moeder.

Wat is een kind dat amper kan lezen met een smartphone?

Als het élke keer zo fout gaat bij moeder zit hij daar niet aan 't juiste adres. En heeft hij geen smartphone nodig, maar een vader die ingrijpt.

De verantwoordelijkheid en zorg voor moeder mag je niet bij een 6-jarige neerleggen. 
de communicatie tussen jou en ex dien jij op een andere manier ter sprake te brengen en aan te pakken.


Hier kreeg kind met 6 zijn eerste IPhone. Met een opwaardeerkaartsysteem. Enkel om vanuit thuis via WiFi te kunnen whatsappen met oma. 
Inmiddels zijn we wat jaartjes en een telefoon verder. Kind zit nog op basisschool en heeft ook nu een IPhone en die gaat overal mee naartoe. Buiten spelen, af en toe contact door te bellen en wij checken via een app waar kind is.

De moeder kan de telefoon in beheer houden en alleen geven als jullie willen bellen. Is dat een optie?

Van mij zijn 6 en 8 en die van 8 heeft een Sim kaart. Die gebruikt ze om haar vader of andere familie te bellen. De afspraak is dat ze dit eerst zegt (de eerste ochtend belde ze haar vader om 6 uur in de ochtend). Die had dus een dubbele ochtend humeur hahahaha (geen ochtendmens en die dag hoefde hij helemaal niet op te staan).

Na eerste week was de lol er wel vanaf en nu belt ze eigenlijk alleen nog met haar vader. Hier verder geen tablets. Dus soms netflixen ze op hun telefoon. Verder wordt die weinig gebruikt. Kids verschillen natuurlijk en die van mij spelen gewoon nog graag buiten of met hun speeltroep 😅

Kortom moeder kan afspraken maken. Voordeel voor haar dat ze tijdens jullie gesprek lekker op haar eigen telefoon kan. En geen zorgen hoeft te maken  dat opeens hele foto albums zijn verdwenen.

Hier ergens rond 10/11 jaar en dat vind ik echt vroeg zat. 
De problemen met je ex moet je wel iets mee lijkt me maar dat los je niet op door een kind van 6 en telefoon te geven

Met 6 is misschien nog wat jong, maar als jou het een goed idee lijkt zou ik het gewoon doen. Toen onze kinderen in groep 5 zelf naar school gingen fietsen kregen ze een mobiel. Ze waren toen net 8. Dat was altijd een oude van ons, werkte prima. Met een tientje beltegoed deden ze minstens een half jaar. 

Zes vind ik wel heel jong. Groep 7/8 zou ik zeggen, niet eerder.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.