mamavanvierr
06-08-2025 om 22:24
Vergoeding kosten kinderfeestje
Moet ik opdraaien voor de kosten van een kinderfeestje waar mijn kind niet eens van wist?
Onlangs sprak een moeder mij aan bij de BSO. Onze dochters (beide 6 jaar) zitten bij elkaar in de klas op school. Ze vertelde dat mijn dochter was uitgenodigd voor het verjaardagsfeestje van haar kind, maar ik had daar helemaal niets over gehoord. Mijn dochter is dus ook niet gekomen.
Nu vraagt die moeder of ik wil meebetalen aan de gemaakte kosten voor mijn dochter.
Ik ben een beetje verbaasd. Wat zouden jullie doen in zo’n situatie? Is dit een normaal verzoek?

Kersje
08-08-2025 om 18:08
Ik vind het hooguit vreselijk asociaal om iemand/jezelf niet af te melden als je weet dat een feest op locatie wordt gevierd en het (vaak) ook nadrukkelijk wordt gevraagd in de uitnodiging. Maakt niet uit of het om een kinderfeestje of bruiloftsfeest gaat, je meldt je gewoon bijtijds af als je geen zin hebt of om welke reden dan ook (buiten onverwachts ziek zijn uiteraard).
zo hebben mijn ouders bijvoorbeeld begin dit jaar hun 60-jarig huwelijksjubileum gevierd en wilden zij groots uitpakken, want best een hele mijlpaal. Het feest begon eind middag en er was een volledig buffet geregeld, toch best een uitgave voor hen. Niet erg, want dat wilden zij graag, maar dan vind ik het echt ontzettend asociaal als zo’n 20 genodigden niets van zich hebben laten horen, terwijl er dus wel op hen gerekend was.
En natuurlijk hebben mijn ouders geen tikkie achteraf gestuurd, maar ik zou het zelfs nog begrijpen ook als zij het wél hadden gedaan!
Uiteraard niet voor 1 of 2 personen, maar alsnog vind ik dat zoiets wel aan desbetreffend persoon gemeld mag worden.

yasmijn27
08-08-2025 om 20:27
Dit is nou typisch zo'n verhaal van Kids en kurken. Volgens mij heb ik het daar ook wel eens voorbij zien komen.
Ik heb ook wel eens een boze ouder op maandagochtend voor mijn neus gehad. Mijn kind was niet op het feestje verschenen. Dat kaartje zat diep onderin de schooltas. Zo diep dat ik zelfs denk dat dochter er gewoon geen zin in had.
En zo ken ik ook het verhaal dat een kind een klasgenoot moest uitnodigen, dat niet wilde en de uitnodiging onderin haar eigen tas wegmoffelde.
Iets om met je kind te bespreken, daarna je schouders ophalen en over tot de orde van de dag. Er zijn wel ergere dingen lijkt mij

CharlieB
08-08-2025 om 20:57
Kampeerder schreef op 08-08-2025 om 15:15:
[..]
Maar heb je dan bij de uitnodiging de voorwaarden gedeeld? Heeft de genodigde en vinkje moeten zetten dat ze accoord ging met de voorwaarden?
Indien nee, dan is het dus geen zakelijke overeenkomst maar een sociale afspraak waarin je naar mijn idee als afhaker nooit verplichting tot betalen kunt hebben.
Ik vind het dan eigenlijk wel logisch dat een 'oh oeps toch niet' ná een bevestiging van aanwezigheid niet zomaar zonder consequenties is. Jij (niet letterlijk jij) zit fout. Er is door iemand anders betaald voor jóuw kind omdat jíj hebt gezegd dat hij er zou zijn. Die consequentie hoeft niet schriftelijk overeengekomen te zijn of in drievoud te zijn aangekondigd, maar je hebt zelf ook nog fatsoen toch.
Ik zou me kapot schamen als het mij overkomt én zelf al aanbieden te betalen.
En dat 'oh oeps' iets anders is dan ziek, lijkt me vanzelfsprekend.

Pippeltje
08-08-2025 om 21:39
Ik vind dat betalen zo raar. Je hebt voor iets betaald; dat is toch niet meer omdat er een kind mist? En kind heeft niets verbruikt?

Kampeerder
08-08-2025 om 21:47
Pippeltje schreef op 08-08-2025 om 21:39:
Ik vind dat betalen zo raar. Je hebt voor iets betaald; dat is toch niet meer omdat er een kind mist? En kind heeft niets verbruikt?
Dit!
Als je 100 euro betaald hebt voor zes kinderen was je van plan 100 uit te geven. Komen er maar vijf kinderen en blijft het bedrag 100 dan ben je er niks bij ingeschoten. Je hebt geen extra verlies doordat iemand niet kwam opdagen. Jammer maar helaas.

CharlieB
08-08-2025 om 21:58
Pippeltje schreef op 08-08-2025 om 21:39:
Als kind was afgemeld had je niet voor dat kind hoeven te betalen. Dus had je minder hoeven te betalen. Niemand vindt het toch leuk om voor Jan Lul te betalen, ongeacht wat je budget is?
Ga ik wel automatisch uit van een situatie waarbij er kosten zijn gemaakt op basis van de actieve aanmelding van de ouder voor de aanwezigheid van het kind

Schemerlampje
08-08-2025 om 22:17
En de jarige had dan nog iemand anders kunnen vragen. Misschien was er maar plek voor 5 vanwege de kosten of iets anders. En wilde de jarige eigenlijk nog een vriendje uitnodigen, dan had deze dus nog wel mee gekund.

Mugske
08-08-2025 om 22:19
ik stuur inderdaad ouders vooraf appje om af te stemmen of kinderen kunnen. Zo'n appgroep is ook handig voor praktische zaken (bijv oude kleding), we gaan nu iedereen thuisbrengen en fotos delen.
Een keer werden we gebeld: kind werd op feestje verwacht, wij wisten van niks en kind ook niet. Bleek de jarige de uitnodiging nog onderin de schoolmaster te hebben. 😀

Valeria
09-08-2025 om 07:26
Schemerlampje schreef op 08-08-2025 om 22:17:
En de jarige had dan nog iemand anders kunnen vragen. Misschien was er maar plek voor 5 vanwege de kosten of iets anders. En wilde de jarige eigenlijk nog een vriendje uitnodigen, dan had deze dus nog wel mee gekund.
Maar dat los je niet op met een tikkie.

Decembermamma
09-08-2025 om 07:33
Kampeerder schreef op 08-08-2025 om 15:15:
[..]
Maar heb je dan bij de uitnodiging de voorwaarden gedeeld? Heeft de genodigde en vinkje moeten zetten dat ze accoord ging met de voorwaarden?
Indien nee, dan is het dus geen zakelijke overeenkomst maar een sociale afspraak waarin je naar mijn idee als afhaker nooit verplichting tot betalen kunt hebben.
Ik heb aangegeven dat ze in verband met de boeking even moeten laten weten of ze komen.

Decembermamma
09-08-2025 om 07:36
Kampeerder schreef op 08-08-2025 om 21:47:
[..]
Dit!
Als je 100 euro betaald hebt voor zes kinderen was je van plan 100 uit te geven. Komen er maar vijf kinderen en blijft het bedrag 100 dan ben je er niks bij ingeschoten. Je hebt geen extra verlies doordat iemand niet kwam opdagen. Jammer maar helaas.
Als het kind op tijd was afgemeld had je 80 euro betaald.

Decembermamma
09-08-2025 om 07:37
Valeria schreef op 09-08-2025 om 07:26:
[..]
Maar dat los je niet op met een tikkie.
Voor dit feestje niet, voor het volgende feestje (wellicht van een ander kind) wel want dan zal de moeder wel twee keer nadenken of ze het kind aanmeld als ze toch van plan is het niet te brengen.

Kampeerder
09-08-2025 om 07:52
Decembermamma schreef op 09-08-2025 om 07:36:
[..]
Als het kind op tijd was afgemeld had je 80 euro betaald.
Of toch gewoon 100 omdat dat het minimum is.
Bowlingbaan kost precies hetzelfde of je nu met 4, met 5 of met 6 speelt.

Kampeerder
09-08-2025 om 07:53
Decembermamma schreef op 09-08-2025 om 07:37:
[..]
Voor dit feestje niet, voor het volgende feestje (wellicht van een ander kind) wel want dan zal de moeder wel twee keer nadenken of ze het kind aanmeld als ze toch van plan is het niet te brengen.
Oh, het is niet omdat je het geld niet kan missen maar in andere mensen op te voeden? Tja, is dat jouw taak?

Decembermamma
09-08-2025 om 09:21
Kampeerder schreef op 09-08-2025 om 07:53:
[..]
Oh, het is niet omdat je het geld niet kan missen maar in andere mensen op te voeden? Tja, is dat jouw taak?
Als het mijn eigen kind betreft, ja! Het jongetje bleef hoe dan ook vriendje van mijn zoon, ze wilden beiden dat hij op het feestje kwam en het jaar erna wilden ze beiden ook weer naar het feestje. Ga dat dus niet jaar in jaar doen. En kom op zeg niemand heeft graag meer geld uit als dat nodig is.