Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Verjaardagspartijtje niet afgezegd


MamaE schreef op 26-03-2022 om 22:08:

[..]

In principe wel. Als jij telkens nee zegt op een uitnodiging om iets te gaan doen, word je op een gegeven moment niet meer gevraagd. Dat is heel verdrietig maar wel hoe het vaak werkt. Als iemand steeds nee zegt denken mensen ook dat diegene er geen behoefte aan heeft.

Dat hoeft helemaal niet natuurlijk als ze weten wat er speelt. Waarom ga jij er vanuit dat iemand met sociale angst dat tegen niemand zegt? Als ze niet weten dat er iets speelt denken ze uiteraard dat je geen contact wil. Maar als mensen weten dat het om sociale angst gaat, denken ze gelukkig niet allemaal zoals jij.


Rondstruiner schreef op 26-03-2022 om 22:18:

[..]

Dat hoeft helemaal niet natuurlijk als ze weten wat er speelt. Waarom ga jij er vanuit dat iemand met sociale angst dat tegen niemand zegt? Als ze niet weten dat er iets speelt denken ze uiteraard dat je geen contact wil. Maar als mensen weten dat het om sociale angst gaat, denken ze gelukkig niet allemaal zoals jij.


Als ik het van iemand zou weten zou ik het wel vragen wat bijvoorbeeld wel een optie kan zijn. Maar in het voorbeeld dat iemand noemde zei diegene 'geen zin' te hebben. Dan ben je dus niet eerlijk. 

Maar als iemand aangeeft niet naar de winkelstraat te durven ga ik niet steeds vragen of iemand mee gaat winkelen. Ik ga ook niet steeds aan iemand met hoogtevrees vragen om mee te gaan torens te beklimmen of zo.

Lianne11

Lianne11

27-03-2022 om 18:27 Topicstarter

Caramelzeezoutchocola schreef op 25-03-2022 om 19:40:

Ik zou gewoon eerlijk zijn met wat je hier schrijft '” dochter had er geen zin in en dat ze naast het klasgenoot zijn geen band hebben. Ik vind het ook vreemd als kinderen nooit met elkaar spelen maar dan ineens wel anderen uitnodigen voor een feestje. Het lijkt de laatste tijd mode om de hele klas uit te nodigen.
Ik snap ook niet waarom de juf zich hier in mengt, het is toch iets tussen de ouders en 2 kinderen wat zich buiten schooltijd afspeelt?

Ik zat ook te denken aan dat misschien de hele klas (of alle meisjes) waren uitgenodigd. Maar ik heb echt helemaal niks vernomen van deze verjaardag.

Lianne11

Lianne11

27-03-2022 om 18:30 Topicstarter

Madamecannibale schreef op 25-03-2022 om 21:37:

[..]

Dit vind ik ook. Als 11-jarige is het belangrijk dit soort dingen te leren. Desnoods verzin je een smoesje maar gewoon niet opdagen is niet netjes. Ik zou overigens ook nog een kleinigheidje voor de jarige kopen en tegen de ouders uitleggen dat er iets mis is gegaan met de uitnodiging en even vragen of ze een leuke dag hebben gehad. Niet te groot maken maar ik zou wel even zelf de eerste stap zetten en ook met dochter in gesprek dat ze niet naar een feestje hoeft als ze niet wil maar zich dan wel even af moet melden.

Ik weet dus werkelijk niet wie de ouders zijn. Deze hele medeleerlinge was mij tot vrijdag geheel onbekend. Ik sta zelf alleen vrijdagmiddag op het plein, wat gezien veel kinderen oudere broers en zussen hebben die al op het VO zitten al uitzonderlijk is. Vrijdagmiddag ben ik ook helemaal niet door de juf gewezen op dat de ouders (of tante of oma of buurvrouw of wie dan ook) op het plein staan.

Lianne11

Lianne11

27-03-2022 om 18:34 Topicstarter

Pejeka1 schreef op 26-03-2022 om 09:35:

[..]

Dan is het aan juf om te vertellen dat uitnodigingen voor verjaardagsfeestjes niet tot het schoolprogramma behoren en dat ze dat onderling moeten regelen.

Stel dat ik word uitgenodigd voor een feestje bij een collega en ik laat die uitnodiging op mijn bureau liggen en ga niet naar dat feestje, dan is het toch ook niet aan mijn werkgever om mij daarop aan te spreken?

Ik zag in dit topic een paar reacties over dat het niet zou horen dat uitnodigingen op school worden uitgedeeld. Voor zover mij bekend worden uitnodigingen altijd in de schoolomgeving uitgedeeld. Ik heb in ieder geval nooit ineens een uitnodigingsbrief voor een van mijn kinderen op de deurmat gevonden, zoals iemand in dit topic suggereert.

Lianne11

Lianne11

27-03-2022 om 18:38 Topicstarter

Angua schreef op 26-03-2022 om 15:47:

op de school van onze kinderen mochten uitnodigingen niet in de klas worden uitgedeeld omdat het zielig was voor de kinderen die niet uitgenodigd werden. Is dat inmiddels weer achterhaald?

Ik heb weleens ouders en kinderen op het schoolplein uitnodigingen uitdelen. Of het (ook) letterlijk in de klaslokalen gebeurt zou ik niet weten. Ik weet niet eens wanneer mijn dochter de uitnodiging heeft gehad (dat feestje vond in februari plaats dus het zal niet twee weken terug zijn geweest)

Lianne11

Lianne11

27-03-2022 om 18:42 Topicstarter

niet_rechts schreef op 26-03-2022 om 19:44:

[..]

Klopt. Dus hóe je het kind aanspreekt op dit gedrag is afhankelijk van hoe kinds of volwassen en hoe sociaal behendig of onhandig de 11-jarige is. Dát je het benoemt lijkt mij onvermijdelijk een deel van de opvoeding. En al het andere in dit topic is een verzameling projecties, speculaties en aannames.

Concreet vraagt TO alleen hoe zij moet reageren als ze alsnog door de ouder in kwestie wordt aangesproken. Grappig genoeg reageert niemand op díe vraag.

Ik zou voorstellen: bied je excuses aan voor het voorval, benoem dat je niet wist van het feestje en dat je het er inmiddels met kind over hebt gehad dat ze zich bij de jarige had moeten afmelden als ze niet wilde komen.

Ik kan melden dat tot op heden ik niks heb vernomen van een persoon (of de jarige zelf) die zich voorstelt als ouder/oma/tante/buurvrouw/whatever van de jarige en mij aanspreekt op dat de juf vrijdag de (weggestopte) uitnodiging die dochter heeft gekregen heeft gevonden... We zijn pas twee dagen verder maar ik heb inmiddels het vermoeden dat de jarige mijn dochter niet echt heeft gemist op haar verjaardag.

Ik zie een aantal reacties van mensen die zeggen: als ze geen zin heeft, dan hoeft ze niet. Tot op zekere hoogte begrijp ik dit, maar dit houdt dus ook (pesten en) uitsluiten in stand. Een kind dat het lastig heeft in de groep en waarvan alle genodigden afzeggen, dat is echt dubbel sneu. Dus ik zou zeker de reden van 'geen zin hebben' proberen te achterhalen en misschien is het met andere genodigden wèl gezellig, ook als je niet direct een klik hebt met de jarige. Je wordt niet zomaar uitgenodigd; blijkbaar wil de jarige dat je er bent.

In dit geval weet TO niet wie de ouders zijn en zelf niet wie de leerlinge is. Misschien is het kind nieuw in de klas en is dit mede een leuke manier om wat contacten op te bouwen?

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

27-03-2022 om 18:46

Lianne11 schreef op 27-03-2022 om 18:42:

[..]

Ik kan melden dat tot op heden ik niks heb vernomen van een persoon (of de jarige zelf) die zich voorstelt als ouder/oma/tante/buurvrouw/whatever van de jarige en mij aanspreekt op dat de juf vrijdag de (weggestopte) uitnodiging die dochter heeft gekregen heeft gevonden... We zijn pas twee dagen verder maar ik heb inmiddels het vermoeden dat de jarige mijn dochter niet echt heeft gemist op haar verjaardag.

Des te beter toch? Een leermoment voor je dochter zonder dat er iemand werkelijk heeft geleden. Dan zou ik alleen nog benieuwd zijn (als moeder, niet als forummer) waarom juf er zo'n groot punt van maakte. En dan benieuwd om dezelfde reden als Jesse_1 beschrijft, dus om zeker te weten dat er geen sprake is van pesten of uitsluiten, want dan zou mijn kind nog wel wat te horen krijgen van mij.

Lianne11 schreef op 27-03-2022 om 18:34:

[..]

Ik zag in dit topic een paar reacties over dat het niet zou horen dat uitnodigingen op school worden uitgedeeld. Voor zover mij bekend worden uitnodigingen altijd in de schoolomgeving uitgedeeld. Ik heb in ieder geval nooit ineens een uitnodigingsbrief voor een van mijn kinderen op de deurmat gevonden, zoals iemand in dit topic suggereert.

Ik deed ze wel altijd samen met kind in de bus. Scheelt ook gedoe op school. 

Lianne11 schreef op 27-03-2022 om 18:34:

[..]

Ik zag in dit topic een paar reacties over dat het niet zou horen dat uitnodigingen op school worden uitgedeeld. Voor zover mij bekend worden uitnodigingen altijd in de schoolomgeving uitgedeeld. Ik heb in ieder geval nooit ineens een uitnodigingsbrief voor een van mijn kinderen op de deurmat gevonden, zoals iemand in dit topic suggereert.

Ja, hier ook hoor. Je weet toch helemaal niet waar iedereen woont?

Lianne11

Lianne11

27-03-2022 om 19:00 Topicstarter

Jesse_1 schreef op 27-03-2022 om 18:45:

Ik zie een aantal reacties van mensen die zeggen: als ze geen zin heeft, dan hoeft ze niet. Tot op zekere hoogte begrijp ik dit, maar dit houdt dus ook (pesten en) uitsluiten in stand. Een kind dat het lastig heeft in de groep en waarvan alle genodigden afzeggen, dat is echt dubbel sneu. Dus ik zou zeker de reden van 'geen zin hebben' proberen te achterhalen en misschien is het met andere genodigden wèl gezellig, ook als je niet direct een klik hebt met de jarige. Je wordt niet zomaar uitgenodigd; blijkbaar wil de jarige dat je er bent.

In dit geval weet TO niet wie de ouders zijn en zelf niet wie de leerlinge is. Misschien is het kind nieuw in de klas en is dit mede een leuke manier om wat contacten op te bouwen?

Er zijn de afgelopen jaren geen nieuwe leerlingen in de klas bijgekomen. Mijn dochter is misschien zelfs de allerlaatste geweest (ze zat eerst op een andere school). Het is wel een grote klas (populaire school). Ik zie na dit voorval eigenlijk vooral dat er in zo'n grote klas allemaal kleine groepjes ontstaan. De kinderen die hier over de vloer komen of waarover dochter thuis wat verteld zijn ook al jaren dezelfde.

Lianne11

Lianne11

27-03-2022 om 19:04 Topicstarter

AlisonH schreef op 27-03-2022 om 18:59:

[..]

Ik deed ze wel altijd samen met kind in de bus. Scheelt ook gedoe op school.

Achteraf gezien was het wel handiger als de jarige dat hier ook had gedaan. Maar goed, het feestje was al in februari en zelfs nu twee dagen nadat juf zich ermee ging bemoeien ben ik er, afgezien van vrijdagmiddag, niet over benaderd. Dochter is de jongste thuis en de kinderpartijtje-fase is inmiddels ook wel aan z'n einde, het zijn nu vooral sporadisch slaapfeestjes etc. waar dochter voor wordt uitgenodigd.

Lianne11 schreef op 27-03-2022 om 19:00:

[..]

Er zijn de afgelopen jaren geen nieuwe leerlingen in de klas bijgekomen. Mijn dochter is misschien zelfs de allerlaatste geweest (ze zat eerst op een andere school). Het is wel een grote klas (populaire school). Ik zie na dit voorval eigenlijk vooral dat er in zo'n grote klas allemaal kleine groepjes ontstaan. De kinderen die hier over de vloer komen of waarover dochter thuis wat verteld zijn ook al jaren dezelfde.

Maar hoe kun je dan de klasgenoten niet kennen??? Je krijgt sowieso ieder jaar een klassenfoto, een viering, helpen bij activiteiten....

Ik vind het een vaag verhaal.

Het feestje was in februari zeg je en de juf heeft de uitnodiging nu gevonden. En toen had ze kennelijk reden om aan te nemen dat je dochter wel niet gegaan zou zijn zonder bericht? Want je dochter had net zo goed wel kunnen afzeggen of zelfs aan jou verteld kunnen hebben dat het was, toch? Een uitnodiging in haar la hoeft toch niet gelijk verdacht te zijn... Heeft ze je dochter ernaar gevraagd? Ik vind dat je dochter het niet handig heeft aangepakt, maar de rol van de juf hierin maakt het verwarrend.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.