Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Wanneer stoppen met zwemles?

Mijn dochter is al maanden bezig voor haar zwemdiploma B. Iedere maand mogen alle kinderen proefzwemmen en de kinderen die alles kunnen gaan dan afzwemmen. Mijn dochter heeft nu al 4x gehoord dat ze alles goed kan, behalve het duiken. En dat dat de reden is om niet af te mogen zwemmen.

Probleem is alleen dat de groep tijdens zwemles erg groot is (circa 20 kinderen). Persoonlijke aandacht om het duiken te verbeteren zit er dus niet echt in.
Ik heb ook gevraagd of een privéles mogelijk is, specifiek voor het duiken. Maar die zijn volgeboekt. Andere zwemscholen hebben allemaal wachtlijsten door de corona maatregelen.
Man en ik gaan ook wel eens met haar oefenen. Maar omdat we zelf ook niet kunnen duiken, is het lastig haar te helpen. Ze heeft het niet van een vreemde. 😉

We zijn zwemles gestart met het idee dat ze het hele zwem-ABC zou halen. Maar nu we geen verbetering zien in het duiken twijfel ik daar wel aan. Dochter gaat inmiddels met tegenzin naar zwemles, vooral omdat zij vindt dat juf haar niet helpt.

Dochter kan goed zwemmen, zowel boven als onder water. In een noodsituatie hoeft ze van mij niet te duiken, ze mag gewoon springen. Dus hoe lang gaan we door met zwemles? Nu stoppen betekent ook geen C-diploma halen. Iemand hiermee ervaring?
Of heeft iemand nog een briljante tip om het duiken te leren?


Wat lukt er niet aan het duiken?

HumpieDumpie

HumpieDumpie

19-11-2021 om 20:45 Topicstarter

Tijdens de vlucht naar het water toe trekt ze haar bovenlichaam omhoog.

Dan is er de kans dat ze haar hoofd (op het laatste moment) omhoog doet waardoor ze een platte duik maakt. Bij duiken is het belangrijk dat je je kin op je borst houdt. Je kan dit met haar oefenen door vanaf de knieën of voeten te duiken naar spullen die op de bodem liggen in dieper water. Kin op de borst, spierballen bij de oren, armen lang maken en laten wijzen en kijken naar het voorwerp dat ze gaat pakken. Kin pas optillen zodra ze het voorwerp te pakken heeft, want kin omhoog betekent naar boven zwemmen. Beginnen met voorwerpen dicht bij de kant zodat ze diep leert duiken en daarna de voorwerpen verder leggen zodat ze verder kan duiken. Dat ze haar hoofd omhoog doet kan ook een teken zijn dat ze het spannend vindt. En zelf vooral meedoen met oefenen! Dat kan haar net dat extra zetje geven.

Wel jammer dat er geen aandacht aan wordt besteed in de les, je zou zeggen dat ze nu wel een beetje extra aandacht mag verwachten zodat ze de volgende ronde kan afzwemmen.

Mijn zoon had iets vergelijkbaars bij het halen van B. Die heeft toen een 4-daagse cursus in de herfstvakantie gedaan. 3 dagen les van 10.30-14.30 (met twee eetpauzes) en op dag 4 afzwemmen. Klein groepje met 1 instructeur per 3 kinderen. 

Met vlag en wimpel geslaagd.

Ik durfde dit aan omdat hij al veel zwemuren gemaakt had.

En om op je andere vraag te reageren, het A diploma is de basis maar B en C hebben zeker een toegevoegde waarde omdat daar de focus ligt op onder water oriënteren en onverwachte situaties. Naast de extra conditie die ze opbouwt natuurlijk. Het belangrijkste is dat ze regelmatig blijft zwemmen en het plezier erin houdt!

Neefje van me durfde dit als enige onderdeel niet. En ging het echt niet doen. De rest ging perfect. Op het moment dat ouders wilden gaan vragen of er iets mee gedaan kon worden, omdat het zo lang duurde, zei badmeester dat hij op mocht. Hij liet t duiken voor wat t was en gaf het zwemdiploma. 
Ik zou in overleg gaan. Wat te doen, hoe belangrijk is het, dadelijk komt er een punt dat je kind helemaal niet meer naar zwemles wil hierdoor is dat in verhouding tot het diploma? Het belangrijkste is dat ze veilig zijn in het water. 

Ga eens even goed in gesprek, alle privélessen kunnen wel vol zijn maar het kan niet zo zijn dat ze in alles klaar is behalve het duiken. Hoeveel zwemdocenten staan er eigenlijk voor een groep van 20 (!) kinderen? Toch wel meer dan één denk ik, hoop ik? Dan moeten ze maar een paar lessen 1 leerkracht steeds een klein groepje nemen om te oefenen met duiken waarbij zij niet wisselt. Echt ga eens op je strepen staan, dit is duur genoeg. En anders toch maar aandringen op een privéles waar één van jullie bij is zodat jullie horen wat ze moet doen zodat je zelf kunt oefenen. 

Ze kan zwemmen. Dat lijkt me het belangrijkste, dat je je geen zorgen hoeft te maken in de buurt van water en dat ze op vakantie lekker haar gang kan gaan.

Hoe oud is ze? Is het een optie om haar nu van zwemles af te halen en over een aantal maanden of over een jaar weer in te laten stromen? Of is ze dan erg oud ten opzichte van de rest van de groep?

En een out of the box idee: zou een fysiotherapeut iets kunnen betekenen met oefeningen?

Als ze goed kan zwemmen zou ik gelijk stoppen. Duiken heb je nergens voor nodig en als je wil kun je dat zelf ook wel met haar oefenen, zie de post van Sherlock. Het doel van zwemles is toch goed leren zwemmen, niet drie diploma’s die je nergens voor nodig hebt.

Ik heb zelf geen kinderen maar ik wilde toch even reageren omdat ik vroeger was zoals jouw dochter. Je dochter kan prima zwemmen en zichzelf boven water houden dus waarom niet gewoon laten stoppen? Ik kon niet duiken en gelukkig vonden mijn ouders het prima om mij te laten stoppen, zij vonden (en vinden) plezier belangrijker dan een zwemdiploma.
Laat je dochter lekker een andere sport kiezen waar ze wél plezier in heeft. 

Tenzij ze ooit verder zou willen in wedstrijd-zwemmen heeft ze die duik nergens nog voor nodig.

Ik zou eerder geregeld samen blijven zwemmen ipv haar nog langer wekelijks naar een nutteloze les te sturen. Het meeste kan ze namelijk al én net wat ze niet kan wordt nooit geoefend.

Ik zou ook in gesprek gaan met het zwembad. Het idee is niet alleen dat ze een les 'afdraaien' waar ze voor betaald krijgen, maar dat ze de kinderen leren zwemmen. Dat is niet dat als de uitleg klaar is het lesgeven dus klaar is. Je betaalt om je kind te leren zwemmen, en als kind op zich wel haar best doet en het lukt niet vanzelf zullen ze haar moeten helpen. Niet eindeloos zodat de rest niks leert, maar wel af en toe even een op een, of met een paar anderen die het ook moeilijk vinden.
Hier was bij een groep kinderen een docent, en zo om de les was er nog een docent die de hele les kinderen uit de groep plukte om even iets te oefenen waar ze op bleven steken. Even 10 minuten apart of met een paar en dan het volgende kind of kinderen. 
Eventueel om wat te pushen laten weten dat kind eigenlijk ook C zou gaan doen maar dat het zonder wat hulp niet werkt en je het dan maar van les moet halen, misschien dat ze dan meer meewerken?

Nog een optie zou kunnen zijn om eens rond te vragen. Hier komen we in het zwembad ook regelmatig vriendjes/vriendinnetjes met ouders tegen. Misschien dat een van hen kan duiken en op een zaterdagje vrij zwemmen kind even wat duikles wil geven?

Als dat allemaal niet werkt zou ik inderdaad stoppen met zwemles.

Groeten,
Iemand die zelf met B nog niet kon duiken (was toen niet verplicht) en zelfs een paar jaar wedstrijd gezwommen heeft zonder te durven duiken. Gewoon harder zwemmen, dan haal je dat wel weer in . Maar op langere termijn heb ik toen toch maar leren duiken. Duiken zelf is niet zo nuttig dus.

Onze dochter moet van ons ook ABC halen. Ik vind dat dat de basis is van zwemmen. Veel zwemverenigingen vragen ook minimaal diploma B voordat je lid mag worden. Zou ik wel in mijn achterhoofd houden.
Bij duiken is het belangrijk om de kin op de borst te houden inderdaad. Dat kun je oefenen vanuit zithouding op de rand en als dat goed gaat staand vanaf de kant.
Ik vind wel dat je iets mag verwachten van de zwemschool om dat duiken onder de knie te krijgen. 20 kinderen in een groep is ook veel te veel naar mijn mening. Je betaalt er voor, maar zelfs al zou het gratis zijn, dan nog mag je verwachten dat je kind iets leert ipv eindeloos herhalen wat ze al kan zonder extra instructie voor datgene wat niet lukt.
Ik zou het gesprek aangaan met de zwemschool en zeggen dat je geen vooruitgang ziet en vragen wat ze daar aan gaan doen. Als het antwoord is 'niks', zou ik stoppen en een andere zwemschool zoeken. Of zo'n korte cursus, als het alleen maar om één onderdeel gaat. Als een kind op school moeite heeft met rekenen mag je ook extra instructie verwachten. Als school aangeeft niks te gaan doen om achterstanden weg te werken zoek je ook een andere school.

HumpieDumpie

HumpieDumpie

19-11-2021 om 22:40 Topicstarter

Dank voor alle tips. Met de duiktips van Sherlock gaan we aan de gang.

Ik ga volgende week in ieder geval nog een keer bellen met het zwembad over de (on)mogelijkheden van extra les/aandacht. Tussen nu en de kerstvakantie is er nog 1x afzwemmen. Het zou fijn zijn als ze dan mee mag doen, maar dan moet het duiken wel beter zijn.

Dochter heeft nu even helemaal geen zin meer in zwemmen. Maar nu stoppen en later weer beginnen, gaat hem denk ik niet worden. Het negatieve gevoel bij zwemles zal dan blijven.
Daarnaast wil ze heel graag op dansles, maar dat valt op dezelfde middag als zwemles. Ik hoop dus heel erg op afzwemmen voor de kerst, zodat ze in januari kan starten met dansles.
En lukt het diploma niet voor de kerst dan overweeg ik sterk haar van zwemles af te halen. Ze kan zwemmen en het moet voor haar wel leuk blijven. Mocht ze B wel halen dan laten we het C-diploma denk ik (voorlopig) wel zitten.

WickedCurlew89

WickedCurlew89

19-11-2021 om 22:46

Maar ze hoeven voor diploma B toch niet te kunnen duiken? Ze moeten een x aantal meter onder water kunnen zwemmen en zich onder water kunnen oriënteren.

Daarbij is goed kunnen duiken makkelijker omdat je dan al en eind op weg bent. Mijn zoon zijn duiken was ook niet zo geweldig maar hij haalde gewoon dat stuk onder water (des te knapper eigenlijk) en daar gaat het volgens mij veel meer om.

Verder vind ik het kwalijk dat er kennelijk niet genoeg aandacht is, dat is toch echt hun taak: kinderen dingen leren die ze nog niet kunnen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.