Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
BeneficialJay65

BeneficialJay65

06-09-2021 om 17:30

Wat krijgt jouw kind mee in de lunch en fruittrommel?


Ons viertal (bijna 11, 9, 7 en 5 jaar oud) smeert zelf hun brood voor school tijdens het ontbijt. Wij hebben als regel dat van die boterhammen er 1 met zoet beleg mag, de rest hartig. Onze dochter van 11 heeft tegenwoordig drie boterhammen naar school maar heel lang maar twee. Onze zoon van 9 neemt er vier mee naar school. Onze zoon van 7 twee of drie en onze dochter van vijf 3 a 4. Nogal wisselend dus. 

Verder krijgen ze een drinkfles met volle melk mee en een fles met aanmaaklimonade mee naar school. Op school is de mogelijkheid water te drinken als er nog meer dorst is. Daarnaast een bakje dat gevuld kan worden met fruit en/of noten. Die wordt tegenwoordig meestal door mijn man gevuld en bevat vaak een combinatie van verschillende soorten fruit. Één van onze kinderen gaat naar een sbo en daar hebben ze een koekdag per week. Sindsdien doen wij dus als gezin aan die betreffende koekdag. Daarvoor alleen zo af en toe als het uitkwam. Nu dus meer structureel op die ene dag per week. Veelal is dat een op sultana of Liga gelijkende pakje met koekjes. De jongsten hebben een voorkeur voor hartige sultana, onze oudste dochter voor sultana met een wit yoghurtachtig laagje en onze oudste zoon maakt het niks uit. 
Onze kinderen snoepen dan weer helemaal niets en dan weer meer. Ze eten daarnaast ook prima fruit en groenten en dergelijke. Qua bewegen zit het ook wel goed met het dagelijks naar school en huis fietsen, twee uur per week gym op school en daarnaast gemiddeld zo’n twee uur per week sporten, waarbij ik de zwemles van de jongste ook als sport meetel. 

Draceana schreef op 06-09-2021 om 22:11:

[..]

Bij ons op school zijn pakjes drinken niet welkom.

Op mijn vorige school werd ik ziek van alle kleine plastic waterflesjes 'Saskia' (van de aldi of lidl?). Elke dag hele bergen de prullenbak in. Ik heb toen bekers voor in de klas gekocht en ouders geïnformeerd dat ze water kunnen pakken uit de kraan. Maar 'Saskia' bleef komen. Want ouders vonden het heen hygiënisch idee. Ook eigen drinkbekers niet.

LydiaDietz schreef op 06-09-2021 om 22:53:

[..]

Op mijn vorige school werd ik ziek van alle kleine plastic waterflesjes 'Saskia' (van de aldi of lidl?). Elke dag hele bergen de prullenbak in. Ik heb toen bekers voor in de klas gekocht en ouders geïnformeerd dat ze water kunnen pakken uit de kraan. Maar 'Saskia' bleef komen. Want ouders vonden het heen hygiënisch idee. Ook eigen drinkbekers niet.

Wat is er nou weer niet hygiënisch aan? Thuis drinken ze toch ook uit bekers/glazen neem ik aan. 

En als ze bang zijn dat hun kind zijn eigen beker niet kan onthouden dan kunnen kinderen gewoon extra afspoelen. 

bij mijn jongste op school moeten ze de lege pakjes etc in hun broodtrommel doen en gaat t mee terug naar huis. Scheelt voor de school veel afval. 

Ik vind water in flessen kopen echt zo'n onzin en verspilling van plastic. Dochter heeft twee drinkbekers, netjes voorzien van naam. Gaat prima. Vult ze thuis met water of melk, worden thuis afgewassen en kunnen jaren mee. Is ook hartstikke hygiënisch, want ze is de enige die er uit drinkt. Snap niet wat het probleem van die ouders is hoor.

Nee ik ook niet. Eten ze daar ook van wegwerpborden met wegwerpbestek ???

MamaE schreef op 06-09-2021 om 23:21:

Ik vind water in flessen kopen echt zo'n onzin en verspilling van plastic. Dochter heeft twee drinkbekers, netjes voorzien van naam. Gaat prima. Vult ze thuis met water of melk, worden thuis afgewassen en kunnen jaren mee. Is ook hartstikke hygiënisch, want ze is de enige die er uit drinkt. Snap niet wat het probleem van die ouders is hoor.

Ja vind ik ook. Hier drinken we nu uit flessen want er is E-coli in ons water gevonden. Dus we moeten koken. Supermarkten worden constant leeg gehamsterd. Wij hebben gewoon gekookt. Af laten koelen en in 2 lege flessen gedaan en een grote waterkan. Blijven koken en bij vullen. Gaat prima.

Al die flessen kopen steeds snap ik niet. Duur, zonde van het plastic en uit de kraan is net zo schoon. 

Ik lees dat veel kinderen melk meenemen. Hebben de basisscholen tegenwoordig allemaal een koelkast in de klas? Hier hadden ze dat nooit dus melk ging er nooit mee. Alleen dochter een periode lang houdbare melk. Maar dat was ook van korte duur. 

Twee boterhammen, 1 met hartig en 1 met zoet beleg. Fruit en een koek (verplicht) alla sultana oid. Ik weiger m'n dochter te geloven over de soorten koek die worden meegegeven. Of eigenlijk geloof ik haar wel maar ga ik daar niet aan mee werken (de choco prinsen zijn er niets bij). Qua drinken alleen maar water helaas. Twee jaar geleden hadden ze een koelkast ik de klas en kreeg ze melk mee. Die is er niet meer en dan een halve dag melk buiten de koelkast vind ik geen goed idee. Gelukkig ben ik gezegend met een dochter die naast melk ook dol is op water. Alles ook gewoon in een drinkbeker. Die je dus ook gewoon lekker met water kan bij vullen (maakt m'n dochter volgens de juffen ook goed gebruik van).

Kyana schreef op 06-09-2021 om 20:10:


Mijn kleuter is lastiger. Ze houdt niet zo van brood. Het liefst wil ze warm eten maar dat is er op school niet. Dus ik probeer altijd maar wat te verzinnen. Soms geef ik wel brood of iets brood achtigs mee (een wrap gaat beter bijvoorbeeld.) Andere keren pasta salade of rijst salade of tabouleh. Ik doe er meestal veel kleine dingetjes bij zoals een tomaatje, worteltjes, koekje, cracker, worstje.... Dat eet ze namelijk wel en zo krijgt ze toch wat binnen.

Het is overigens niet dat ze helemaal geen brood eet maar na twee of drie happen stopt ze meestal. Niet dat ze fantastisch eet als ik een salade meegeef maar wel iets beter.

Je kunt een thermos voor haar kopen en zo warm eten meegeven. Ik doe dit soms ook bij mijn dochter. 

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

07-09-2021 om 04:11

Koekie1980 schreef op 06-09-2021 om 19:08:

[..]

Noujaa... Wat overdreven!

Met een gekookt ei is toch niks mis? Of je moet er klodders mayo bij gedaan hebben 😉 Bizar eigenlijk, dat de school zó ver gaat met bepalingen.

Ik heb zoiets vaker gehoord. Volgens mij is de basisschool hier in het dorp ook streng op een bizarre wijze. Daar moet je kiezen: of iets te eten meenemen of iets te drinken. Dit ging dan over de half elf-pauze als ze 's middags thuis lunchen.

Al die boterhammen en andere lekkernijen, zijn die voor een pauze of voor lunchen op school?

Moet zeggen dat ik positief verrast ben door jullie gezonde lunchtrommels en aandacht voor wat erin gaat!  Had om verschillende redenen door de jaren heen het idee gekregen dat het droef gesteld was met hetgeen kinderen aan groente en fruit aten. Maar wat jullie allemaal beschrijven klinkt juist heel goed!

Tango schreef op 06-09-2021 om 23:35:

Ik lees dat veel kinderen melk meenemen. Hebben de basisscholen tegenwoordig allemaal een koelkast in de klas? Hier hadden ze dat nooit dus melk ging er nooit mee. Alleen dochter een periode lang houdbare melk. Maar dat was ook van korte duur.

Onze kinderen hebben een soort thermosflessen waar hun drinken in zit. Warme drank blijft er warm in en koude drank koud. 

Tango schreef op 06-09-2021 om 23:35:

Ik lees dat veel kinderen melk meenemen. Hebben de basisscholen tegenwoordig allemaal een koelkast in de klas? Hier hadden ze dat nooit dus melk ging er nooit mee. Alleen dochter een periode lang houdbare melk. Maar dat was ook van korte duur.

Tassen van de kinderen staan op de gang, met koud weer blijft de melk dan prima. Met dit weer krijgen ze ook geen melk

Tango schreef op 06-09-2021 om 23:35:

Ik lees dat veel kinderen melk meenemen. Hebben de basisscholen tegenwoordig allemaal een koelkast in de klas? Hier hadden ze dat nooit dus melk ging er nooit mee. Alleen dochter een periode lang houdbare melk. Maar dat was ook van korte duur.

Die van mij vindt het lekker als het lauwwarm wordt zegt ie. Bah, moet er zelf niet aan denken!

Duiveninhetnieuws schreef op 07-09-2021 om 07:37:

[..]

Die van mij vindt het lekker als het lauwwarm wordt zegt ie. Bah, moet er zelf niet aan denken!

Onze zoon houdt ook niet van koud (of heel heet!) drinken, dus lauwe melk it is. Of magere yoghurtdrink, daar wisselen we mee af. Voor de kleine pauze een beker ranja (met weinig siroop en veel water). Bij heel warm weer alleen een Dopper met water. 

Overigens zie ik in de app regelmatig foto’s voorbijkomen van eetmomenten op school en zie ik het gros van de kinderen met bakjes fruit en bruine boterhammen op schoot. Misschien ook de populatie van de school, maar het valt mij reuze mee qua ongezond. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.