Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Wat uitdelen met Sint Maarten

Wat geven jullie de kinderen als ze met Sint Maarten aan de deur komen. Ik weet dat mini snickers, marsjes enzo.veel worden aangeboden (Ook handig omdat we dat zelf ook lekker vinden en wat overblijft dan wel opkomt). Maar ben benieuwd of iemand nog orginele ideeën heeft.

In mijn kerk wordt met de kinderen St Maarten gevierd en zingen we "Ik loop met mijn lantaarntje" als de kinderen een rondje door de kerkzaal lopen met hun lantaarntje. En uiteraard wordt van te voren uitgelegd wie St Maarten ook alweer was en zijn goede daad.

In mijn woonwijk wordt Halloween gevierd en kan je je opgeven als aanbelhuis. Ik heb geen idee hoeveel kinderen langs de huizen zouden komen, voorheen werd er een griezelspeurtocht gehouden. Ik ben huiverig voor het in huis halen van snoep want ik zou niet weten aan wie ik dat snoep kwijt kan als er veel overblijft.
Nu ik dit zo schrijf, ik zou het op mijn werk neer kunnen leggen, zat studenten die wel zin hebben in een snoepje.

Bij St Maarten staat er een liedje zingen tegenover snoep, wat zou je kunnen verwachten bij Halloween?

Niks, ik doe niet open.
Zelfde met Halloween, allemaal flauwekul. 

Auwereel schreef op 19-10-2025 om 12:25:

Bij St Maarten staat er een liedje zingen tegenover snoep, wat zou je kunnen verwachten bij Halloween?

Verkleedde kinderen 

Spreekuurtje schreef op 19-10-2025 om 12:54:

Niks, ik doe niet open.
Zelfde met Halloween, allemaal flauwekul.

Tja, laten we het leven vooral niet leuk maken. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. 😟

Decembermamma schreef op 19-10-2025 om 13:41:

[..]

Verkleedde kinderen

Een kort griezelverhaaltje of -voorstelling zou leuk zijn. Hoort volgens mij wel bij het oorspronkelijke Halloween.

Auwereel schreef op 19-10-2025 om 15:00:

[..]

Een kort griezelverhaaltje of -voorstelling zou leuk zijn. Hoort volgens mij wel bij het oorspronkelijke Halloween.

O nou hier is het zo dat de kinderen verkleed komen.

Bij Sint Maarten was het vroeger ook zo dat je als kinderen een liedje zong en met een zelfgemaakte lampion rondliep. Dat zijn tegenwoordig in de meeste gevallen gekochte lampionnen. 

Er veranderd dus wel vaker wat tov het origitnele verhaal.

Ik weet wel dat bij het klozum feest er toneelstukjes gespeeld worden. 

Decembermamma schreef op 19-10-2025 om 15:16:

[..]

O nou hier is het zo dat de kinderen verkleed komen.

Bij Sint Maarten was het vroeger ook zo dat je als kinderen een liedje zong en met een zelfgemaakte lampion rondliep. Dat zijn tegenwoordig in de meeste gevallen gekochte lampionnen.

Er veranderd dus wel vaker wat tov het origitnele verhaal.

Ik weet wel dat bij het klozum feest er toneelstukjes gespeeld worden.

Hier nog altijd zelfgemaakt hoor. 

En soms opgeschoten jeugd met een zaklamp.....

Kampeerder schreef op 19-10-2025 om 15:24:

[..]

Hier nog altijd zelfgemaakt hoor.

En soms opgeschoten jeugd met een zaklamp.....

Hun telefoon met de zaklamp aan en om het dan wat sfeer te geven zetten ze er een leeg bierflesjes op...........

Bakblik schreef op 19-10-2025 om 15:27:

[..]

Hun telefoon met de zaklamp aan en om het dan wat sfeer te geven zetten ze er een leeg bierflesjes op...........

Bier? Komen er bij jouw 18+-ers aan de deur? 

Mijn kind zou niet over straat mogen met een bierflesje, echt niet....

Kampeerder schreef op 19-10-2025 om 15:29:

[..]

Bier? Komen er bij jouw 18+-ers aan de deur?

Mijn kind zou niet over straat mogen met een bierflesje, echt niet....

Nee geen 18 jarigen maar een creatieve 14 en 17 jarige die snel iets moesten knutselen en een jampot zo saai vonden.  Een flesje grolsch heeft dan meer sfeer en dat trek je zo uit de krat met lege flesjes in de schuur. 

Ik zette op de familieapp dat er nog niemand was geweest en 10 minuten later stonden mijn neven aan de deur.😂 Liedje gezongen en ze konden met wat chocolade in hun jaszak door naar opa en oma waar ook pas 3 kinderen waren geweest. 

Marty1984 schreef op 18-10-2025 om 18:01:

[..]

Bwah, waar ik vandaan kom zingen ze met Oudjaar. In ruil voor snoep of geld.

Mijn moeder vindt dat tot op de dag van vandaag nog altijd "gebedel". Sinds ze geen winkel meer heeft in het dorp doet ze haar deur die dag niet meer open.

En ergens heeft ze toch echt wel een punt. Je gaat als kind langs de huizen en winkels om te bedelen om snoep of geld. Terwijl je ouders net zo goed een zak snoep kunnen kopen.

Ze vond het toch écht maar niets dat wij persé wél mee wilden gaan zingen en bedelen met onze schoolvrienden. Ze had veel liever zelf gewoon elk jaar 2 zakken snoep gekocht.

Het is "traditie" maar tegelijk is het ook gewoon "mensen verplichten hun deur open te doen en snoep in huis te hebben".

Helemaal mee eens!

Er wordt overal geroepen dat de meeste kinderen te dik zijn, maar we laten ze wel 2 keer per jaar de deuren langsgaan om snoep op te halen.
Ik doe er niet aan mee.

We leren onze kinderen toch geen snoep van vreemden aan te nemen?

Spreekuurtje schreef op 19-10-2025 om 15:42:

[..]

Helemaal mee eens!

Er wordt overal geroepen dat de meeste kinderen te dik zijn, maar we laten ze wel 2 keer per jaar de deuren langsgaan om snoep op te halen.
Ik doe er niet aan mee.

We leren onze kinderen toch geen snoep van vreemden aan te nemen?

Zo zeg! Proost! Is dat nou lekker op zondag middag een glaasje azijn? 

Kampeerder schreef op 19-10-2025 om 15:54:

[..]

Zo zeg! Proost! Is dat nou lekker op zondag middag een glaasje azijn?

Nou inderdaad wat een zurigheid weer op de zondagmiddag 

Vorig jaar hier ook 2 pubermeiden aan de deur. Geen ballon of niks bij zich. Volgens mij hadden ze net de kleinere kinderen gezien en dachten ze dat ze ook wel een kans konden wagen. Toen zei ik dat er wel gezongen moest worden, anders kregen ze niets. Dus die meiden braaf een liedje gezongen en toen mochten ze ook wat uitzoeken. 😁
En ontopic, wij hebben altijd een combinatie van kleine snoepzakjes, kleine chocolade (mars, twix etc.) en rozijntjes.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.