Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Welke limonadesiroop


BlairW schreef op 18-03-2024 om 19:32:

[..]

Dochter heeft er 1 en vind het lekker. Ze drinkt er ook echt wel meer water door, dus hier werkt het goed

Zelf vind ik trouwens Elderflower siroop ook lekker! Die is wel prijzig, €7,- voor een fles. Lekker met wat gin, tonic en een limoentje er in

800_800_3_452671_0_nl_belvoir_elderflower_cordial_bio_siroop.png

Vlierbloesemsiroop is zó makkelijk om zelf te maken, stukken goedkoper en dezelfde smaak. Voor de prijs van een pak suiker kun je liters siroop maken, vlier groeit zo ongeveer in elk park of gemeentegroen.

Ik maak elk jaar ongeveer twee flessen en daar drink ik de hele zomer van.

Ik drink het liefst Tesseire of Karvan Cevitan. Altijd de variant zonder suiker. Ik heb standaard twee smaken al aangelengd in glazen flessen in de koelkast. 

Ik ben ook verbaasd te lezen dat zoveel mensen zoveel ranja drinken. 
Hier nooit. Wel een poosje voor de kinderen gehad maar toen er eentje wat dikker begon te worden als eerste de ranja geschrapt. (en toen verdween overgewicht ook) 
Heel af en toe een fruit of fruit/groente sapje in huis. Soms wat 0,0 of glaasje wijn. Maar die laatsten drinken de kinderen niet in huis, zij drinken alleen water, melk, thee en koffie.  
Frisdrank is soms wel in huis, voor visite, maar drinkt hier niemand. 

Schommelstoel schreef op 18-03-2024 om 21:25:

[..]

Vlierbloesemsiroop is zó makkelijk om zelf te maken, stukken goedkoper en dezelfde smaak. Voor de prijs van een pak suiker kun je liters siroop maken, vlier groeit zo ongeveer in elk park of gemeentegroen.

Ik maak elk jaar ongeveer twee flessen en daar drink ik de hele zomer van.

Dat zal best, maar waarom zou ik die moeite gaan doen als iemand anders dat al heeft gedaan en ik daar gewoon voor kan betalen? 

BlairW schreef op 18-03-2024 om 23:36:

[..]

Dat zal best, maar waarom zou ik die moeite gaan doen als iemand anders dat al heeft gedaan en ik daar gewoon voor kan betalen?

Omdat je zelf aangeeft dat je 'm prijzig vindt 

7 euro voor zo'n fles siroop die ik zelf voor minder dan een euro kan maken, ik weet wel wat ik doe


Schommelstoel schreef op 19-03-2024 om 06:48:

[..]

Omdat je zelf aangeeft dat je 'm prijzig vindt

7 euro voor zo'n fles siroop die ik zelf voor minder dan een euro kan maken, ik weet wel wat ik doe


Ikea had voorheen ook vlierbloesemlimonade die gewoon hetzelfde smaakt, maar dan voor 2 euro ofzo. Geen idee of ze hem nog hebben, maar als je in de buurt woon is het een optie om te kijken of ze hem nog hebben. 

Schommelstoel schreef op 19-03-2024 om 06:48:

[..]

Omdat je zelf aangeeft dat je 'm prijzig vindt

7 euro voor zo'n fles siroop die ik zelf voor minder dan een euro kan maken, ik weet wel wat ik doe


Ik ook, gewoon kopen  zo vaak drink ik het nu ook weer niet dat het me die moeite waard is allemaal. Bovendien zou ik hier echt geen plek kunnen noemen waar vlierbloesem staat hoor. 

Mevrouw75 schreef op 19-03-2024 om 06:54:

[..]

Ikea had voorheen ook vlierbloesemlimonade die gewoon hetzelfde smaakt, maar dan voor 2 euro ofzo. Geen idee of ze hem nog hebben, maar als je in de buurt woon is het een optie om te kijken of ze hem nog hebben.

Die hebben ze nog, €3,- voor net geen 500ml. Maar die vind ik niet zo lekker, die gebruiken ze in het restaurant ook.

Pinokkio schreef op 18-03-2024 om 22:42:

Ik ben ook verbaasd te lezen dat zoveel mensen zoveel ranja drinken.
Hier nooit. Wel een poosje voor de kinderen gehad maar toen er eentje wat dikker begon te worden als eerste de ranja geschrapt. (en toen verdween overgewicht ook)
Heel af en toe een fruit of fruit/groente sapje in huis. Soms wat 0,0 of glaasje wijn. Maar die laatsten drinken de kinderen niet in huis, zij drinken alleen water, melk, thee en koffie.
Frisdrank is soms wel in huis, voor visite, maar drinkt hier niemand.

Het heet geen ranja, maar siroop. 

Als je kinderen daar dik van werden, heb je het waarschijnlijk niet goed genoeg verdund hoor.

ik snap de verbazing van sommige mensen niet. Het is echt niet ongezonder dan elk ander drinken met een smaakje. Sterker nog, als je het genoeg verdund misschien wel gezonder. 

Miepjecody schreef op 19-03-2024 om 07:35:

ik snap de verbazing van sommige mensen niet. Het is echt niet ongezonder dan elk ander drinken met een smaakje. Sterker nog, als je het genoeg verdund misschien wel gezonder.

Effe rekenen. Voor een glas van 250 ml bereid volgens de aanwijzingen van de fabrikant 1ml siroop met 9 ml water. Zit er in 1 glas Karvan Cevitam framboos 25 x 0.55 (55g/100 g, ik doe de aanname 1g = 1ml) = 13,75 g suiker

Dat is de helft van 250 ml regular cola 26,5 g

De helft van schulp appelsap 24,5 g of andere appelsap

Bijna de helft van versgeperst sinaasappelsap 21,5g, of uit een pak

Bijna de helft van Fristi 19,75 g

Van het Voedingscentrum:

~~~~~~~~~~``````


Hoeveel gram suiker mag je per dag?



Er is geen aanbeveling in Nederland voor de hoeveelheid suiker per dag. De Gezondheidsraad constateert dat te weinig bewijs bestaat om aparte hoeveelheden voor mono-, di- en polysachariden op te stellen. Er is dus alleen een advies voor koolhydraten als geheel. Wel geeft de Gezondheidsraad aan dat zetmeel een gezondere bron van koolhydraten is dan suikers. Bekijk deze voedingsadviezen voor koolhydraten.

Sommige buitenlandse organisaties geven wél aparte hoeveelheden voor mono-, di- en polysachariden. Zo adviseert het Amerikaanse Institute of Medicine om minder dan 25% van de calorieën op een dag uit toegevoegde suikers te halen. De World Health Organization (WHO) zegt dat mensen minder dan 10% van de calorieën op een dag moeten halen uit vrije suikers.

De European Food Safety Authority (EFSA) kon op basis van wetenschappelijke gegevens niet vaststellen wat een aanvaardbare bovengrens is voor de inname van suiker via voeding. Dat wil zeggen dat er geen precies niveau kan worden vastgesteld waaronder er geen risico voor de gezondheid optreedt of waarboven er juist wel een risico voor de gezondheid optreedt (voor zowel totaal-, toegevoegd of vrije suiker). De EFSA adviseert om de hoeveelheid toegevoegd en vrije suiker zo laag mogelijk te houden.

~~~```~~~~~```````~~~~~~~`

Conclusie: limonade is gezonder als fristie en sapjes op het punt van suikers. Ik denk dat alleen vers sap iets beter is op andere punten maar dan ook maar een klein beetje beter. Gewoon fruit eten is het best, en voor drinken water, en af en toe limonade. Wat ik wel weet is dat bij mijn vriendenkring de dosering limonade van de fabrikant voor ons te hoog is, wij gebruiken voor 250 ml limo ongeveer 10 ml siroop en dan kom je dus nog lager uit op ongeveer 6g per 250 ml.

Miepjecody schreef op 19-03-2024 om 07:35:

ik snap de verbazing van sommige mensen niet. Het is echt niet ongezonder dan elk ander drinken met een smaakje. Sterker nog, als je het genoeg verdund misschien wel gezonder.

Ik drink vrijwel alleen maar water en thee (en wijn, maar ik bedoel nu even voor gewoon het alledaagse drinken). 
en de mensen om me heen drinken ook alleen maar water, thee en koffie. Frisdrank drink ik hoogst zelden. 
dus ik ben ook wel verbaasd dat er zoveel mensen limonade drinken. Ik heb er verder geen oordeel over, want als je het dun drinkt zal het wel meevallen, maar het is gewoon een verrassing voor me. Ik zie het niet veel, daarom dacht ik dat het niet zoveel voorkomt. Bubbel

Ik drink heel vaak limonade siroop .
De lekkerste zonder suiker vind ik de Slimpie bosvruchten  en de Slimpie bloedsinaasappel-grapefruit.
De lekkerste met suiker vind ik de vlierbessensiroop van Morga .
Die laatste is ook heel lekker door de kwark of yoghurt

BlairW schreef op 19-03-2024 om 06:58:

[..]

Die hebben ze nog, €3,- voor net geen 500ml. Maar die vind ik niet zo lekker, die gebruiken ze in het restaurant ook.

Als je hem niet zo lekker vindt, niet doen natuurlijk. 

Een pak koffiebonen kost ook 7 euro en dan zit je in het goedkopere segment, dus wat dat betreft líjkt die 7 euro duur, maar koffie is dus ook niet gratis (vooral niet als je het ook nog met opgeklopte melk drinkt). 

Ginevra schreef op 19-03-2024 om 08:01:

[..]

Ik drink vrijwel alleen maar water en thee (en wijn, maar ik bedoel nu even voor gewoon het alledaagse drinken).
en de mensen om me heen drinken ook alleen maar water, thee en koffie. Frisdrank drink ik hoogst zelden.
dus ik ben ook wel verbaasd dat er zoveel mensen limonade drinken. Ik heb er verder geen oordeel over, want als je het dun drinkt zal het wel meevallen, maar het is gewoon een verrassing voor me. Ik zie het niet veel, daarom dacht ik dat het niet zoveel voorkomt. Bubbel

Ik dronk eigenlijk altijd zoete drankjes. Thuis inderdaad de ranja van Raak, die mijn moeder dan aanmaakte in zo'n tupperware schenkkan, dit was voor doordeweeks. In het weekend mochten we cola. Toen ging ik op mezelf wonen en hadden we ook altijd cola en 7-up in huis. Bij het avondeten - cola. Bij het tv kijken stond de fles cola naast me. Tot ik op een bepaalde dag bedacht dat het wel echt belachelijk veel was, al die frisdrank en ik had al vaker gelezen dat frisdrank, maar ook sapjes zoals appelsap en sinaasappelsap zo slecht zijn. En ouders die dan als alternatief Fristie gaven (waar ook ontzettend veel suiker in zit) 
Nou ja, dus ik zette in de avond naast me 2 flesjes kraanwater neer en tot mijn grote verbazing heb ik die cola totaal niet gemist. En wat ik in een vorig bericht ook al schreef, ik drink eigenlijk alleen nog maar water of bruiswater en als ik uitga dan wel wijntjes. Maar hier is het dus water, koffie en wijn. 
Dus misschien een tip voor mensen die het toch ook willen minderen (want echt gezond lijkt het me dus niet) misschien gaat het bij jullie ook wel net zo makkelijk

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.