Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Welke limonadesiroop


watertoren schreef op 18-03-2024 om 07:11:

Limonadesiroop is ranja toch ? Dat kreeg je vroeger op kinderfeestjes. Ik ben 58 en mijn moeder was de eerste bij kinderfeestjes die geen vieze ranja schonk maar coca cola en Fanta . Ik ben wel verbaasd over een topic over limonadesiroop anno 2024.

Ranja van vroeger was sinaasappellimonade, daar komt de naam 'ranja' (afgeleid van het Spaanse woord voor sinaasappel: naranja) ook vandaan.

Anno 2024 zijn er tientallen smaken limonadesiroop te vinden in de schappen. En ze smaken allemaal echt anders dan die feloranje (ietwat chemische) ranja van vroeger. 

Mijn persoonlijke favoriet is Lidl (Solevita) siroop in de smaak ice tea perzik. Nooit gelet hoeveel suiker daar in zit - je verdunt het immers toch.

Zelf drink ik qua "frisdranken" alleen anmaaklimonade of een sapje. Ook bij vrienden thuis (allen dertigers) is dat meestal de keus. In restaurants drink ik soms ice tea green, dat is ook niet zo heftig qua smaak.

Hooghoud siroop Eindelijk siroop waar ik geen knallende hoofdpijn van krijg

Ik ben fan van Tesseire grenadine. Maar heb nu ook de "mocktail" smaakjes voor de afwisseling.

(Disclaimer: ik houd van zoet, en vind de smaak van stevia extra lekker)

Grenadine heb ik wel in huis. Dat drink ik een scheutje bij de Trappist. Hier in Brabant bestellen we Trappistje met. Nee dan geen mayonaise maar grenadine bij het bier. 

Wij hebben die van de lidl en wisselen af in smaakjes. Ik maak ranja altijd heel erg verdund, klein bodempje siroop en de rest water. Dan heb je toch een smaakje en niet heel veel suiker. Ik vind het ook niet lekker als het heel zoet is. Sapjes als appelsap en sinaasappelsap en multivitamine lengen we ook aan. Hoef je minder te kopen en je krijgt minder suiker binnen.
Voordeel is dat dochter op deze manier niet gewend is dat alles heel zoet moet zijn, al lust ze het elders ook als het niet aangelengd is.

Ik had nu Karvan Cevitam zonder suiker, limoen/munt. Erg lekker was die. En Tesseire lust ik ook graag, maar ik heb werkelijk geen idee hoeveel suiker daarin zit. 

Raak en we wisselen de smaken

Mijn man (werkt in de bouw) neemt altijd Raak framboos mee in zn koelbox.

Ik heb zelf liever slimpie sinasappel en dan aanlengen met spa rood.

Heb nu aanmaaklimonade van CapriSun en die is ook lekker. 

Ik vind dit een leuke vraag en ook leuk om jullie antwoorden te lezen. Onze kinderen van eind dertig begin veertig drinken in de zomer nog steeds limonadesiroop. Er wordt 's morgens een grote kan gemaakt (beetje waterig) en in de koelkast gezet en daar wordt lekker van gedronken door het hele gezin.

Zelf ben ik er nog niet uit of ik nu wel of niet met suiker moet kiezen. Het Voedingscentrum raadt aan om suiker zoveel mogelijk links te laten liggen maar die zoetstoffen vind ik ook niet echt lekker. Hoe ongezond ze zijn weet ik eigenlijk niet. Is daar echt onderbouwd onderzoek van? Ik heb nu Slimpie in de koelkast staan. Ik drink eigenlijk alleen koffie, thee, water en 1x per week een glaasje cola. Man neemt die siroop wel eens mee als hij gaat wielrennen.

JtM

JtM

18-03-2024 om 11:14

Wij hebben altijd Tesseire in huis. 
Hebben een kan van de Ikea waar we een perfecte (voor ons) kan ranja kunnen maken. Die gaat op een dag dat we thuis zijn makkelijk 2x leeg. 

Herfstappeltaart schreef op 18-03-2024 om 11:00:

die zoetstoffen vind ik ook niet echt lekker. Hoe ongezond ze zijn weet ik eigenlijk niet. Is daar echt onderbouwd onderzoek van?


Er zijn heel veel onderzoeken van, maar ze zijn niet allemaal eenduidig en er is ook wel kritiek op sommige onderzoeken. Het definitieve antwoord weet ik niet.

Maar de ongezondheid gaat globaal over twee dingen:

- de schadelijkheid van de stoffen zelf. Daarvan wordt altijd gezegd dat het niet schadelijk is, dat het ruim onder de toegestane normen zit. In hoeverre je dat meeweegt is voor ieder verschillend.

- het effect van "zoet maar niet suiker" op je insulinehuishouding. Er zijn stemmen die zeggen dat je je suikerstofwisseling fopt door wel zoet te eten, terwijl er niet echt suiker komt. Dat zou als effect hebben dat je dan trek krijgt en meer gaat eten, als compensatie. Dat kan misschien ook wel per persoon verschillen (en hoe gevoelig je insulinehuishouding is) maar ik heb het idee dat hier voor mij wel iets in zit.


Ginevra schreef op 18-03-2024 om 11:20:

[..]


Er zijn heel veel onderzoeken van, maar ze zijn niet allemaal eenduidig en er is ook wel kritiek op sommige onderzoeken. Het definitieve antwoord weet ik niet.

Maar de ongezondheid gaat globaal over twee dingen:

- de schadelijkheid van de stoffen zelf. Daarvan wordt altijd gezegd dat het niet schadelijk is, dat het ruim onder de toegestane normen zit. In hoeverre je dat meeweegt is voor ieder verschillend.

- het effect van "zoet maar niet suiker" op je insulinehuishouding. Er zijn stemmen die zeggen dat je je suikerstofwisseling fopt door wel zoet te eten, terwijl er niet echt suiker komt. Dat zou als effect hebben dat je dan trek krijgt en meer gaat eten, als compensatie. Dat kan misschien ook wel per persoon verschillen (en hoe gevoelig je insulinehuishouding is) maar ik heb het idee dat hier voor mij wel iets in zit.


Ah dankjewel.

Ik lees echt met verbazing dat er zo veel mensen zijn die Ranja drinken. Ik dacht echt echt dat dat iets van vroeger was. Als je zegt Ranja dan denk ik aan vroeger. Aan kinderfeestjes. Wij geven dat zelfs niet als activiteitencomissie  bij de voetbal. 

Mijn man kan niet tegen zoetstoffen, dan slaan zijn darmen op hol. Dus wij drinken ranja met suiker erin. Hier vaak de grenadine van Karvan Cevitam. De kinderen drinken vooral melk, water en thee. Soms willen ze ranja, dan dus die hierboven. Zelf houd ik ook niet zo van de zoetstoffen, ik vind suiker een stuk natuurlijker. Stevia is ook een plantje, alleen vind ik de smaak ervan niet lekker. Dus dan gewoon suiker. Soms veel, in mijn thee. Suikerbietenthee noemt manlief dat. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.