Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Arawen

Arawen

06-06-2011 om 13:11

Zoon ongelukkig door ggd schoolonderzoek

Zoon van 11 zit in groep 7. Heeft vorige week het GGD onderzoek gehad; de groeicurve (lengte en gewicht). Nu blijkt dat hij 1.55 m is en 58 kg weegt.
Hij kwam thuis met het verhaal dat de 'zuster' hem zijn groeicurve had laten zien, waaruit bleek dat hij de laatste jaren erg omhoog is gegaan; hij is te zwaar volgens haar. Hij kreeg een kaartje mee, waarop stond dat hij wordt opgeroepen voor 'extra onderzoek'.

Hij was er helemaal ongelukkig over... 'mam ik ben te dik'. Hij wil op dieet... Ik heb direct die GGD gebeld en gevraagd wat dit nu in godsnaam allemaal inhoud. Het blijkt dat hij alleen maar over 3 maanden opnieuw wordt opgeroepen voor een extra meet/weeg moment, om zijn curve in de gaten te houden. Volgens de opmerkingen die blijkbaar in zijn dossier zijn gezet, is hem verteld dat hij een beetje op moet letten; als hij niet verder veel aankomt komt 't vanzelf goed want hij groeit nu immers als een gek. Ik was wel boos op ze. Waarom wordt dit op zo'n ontactische manier aan het kind zelf verteld?

Kortom; ik sta nu voor een dubbele uitdaging. Kind gerust stellen en er voor zorgen dat zijn gewicht niet verder toe neemt.. dus ik heb folders aangevraagd waaruit ik hopelijk kan leren waar 'm de fout in zit. Ander drinken mee naar school? Volledig over op rijstwafels? Ja, hij is een 'stevige moot' en ik wil voorkomen dat hij over 5 jaar een puber met een buik-over-de-zwembroek wordt. Ben me dan ook wel bewust van het probleem. Maar hoe pak je zoiets aan? Zijn er websites waar je daarover (goede) informatie kunt vinden? Iemand..??

groeten Arawen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Arawen...

Ik ben geen voorstander van GGD onderzoeken zonder dat ouders erbij zijn. Om allerlei redenen, maar zeker ook om dit soort dingen te voorkomen.

Aan de andere kant: jemig. Ik heb even op een site gecheckt hoe het gewicht van je zoon nu eigenlijk is qua leeftijd & lengte. En dat is niet een beetje te hoog, maar heel behoorlijk te hoog. Hij zit ver in de overgewicht zone, en bijna op het randje van wat echt obesitas wordt genoemd. Om nog net in de categorie gezond gewicht te vallen zou ie minstens 8 kilo kwijt moeten. Ik vind dat best serieus eigenlijk, en ik vind het ook wat naief dat jij hem slechts 'aan de stevige kant' noemt, en niet had verwacht dat hij bij een schoolartsonderzoek buiten de lijntjes zou vallen. Volgens mij is het me heel verstandig om al dan niet via de huisarts misschien eens naar een dietist te stappen om te zien hoe je op een gezonde manier (want hij is natuurlijk wel in de groei en puber in wording) te zorgen dat je zijn eetpatroon zo verandert dat hij een gezondere combi van lengte & gewicht krijgt. Je hebt in ieder geval het feit mee dat je zoon zelf ook niet blij is met deze wake up call. Ik zou het momentum gebruiken voor ACTIE!

Ingrid

Vic

Vic

06-06-2011 om 13:42

Hmmm

Dat gewicht bij die lengte is voor een volwassene al tegen de grens aan (bmi 24). Ik kan me dus echt niet voorstellen dat je zelf niet gezien hebt dat je zoon te dik is. Er hoeft nog geen man overboord te zijn. Als hij niet aankomt, en straks wel zijn groeispurt krijgt, kan het allemaal nog in verhouding komen. Ik zou een afspraak maken met een diëtiste en zorgen dat hij zelf ook gemotiveerd raakt om gezond te eten en een gezond gewicht te krijgen.

Afvallen

Makkelijk gezegd hoor afvallen. Mischien kun je het bij jezelf houden en samen met zoon je eetpatroon veranderen. En mischien naar zijn beweging kijken. Kan hij vaker lopen of op de fiets? Alle kleine beetjes helpen. Ga vooral met jezelf aan de slag in het gezond koken en eten, dan doet je zoon vanzelf mee.
En ik zou het toch buiten de GGD houden. Je wil echt zelf de regie hier in houden.
Maak betere keuzes en zorg dat eten plezierig blijft en geen straf wordt. Niet te makkelijk zaken die lekker zijn of waar zoon een voorkeur voor heeft rigoureus afschaffen.
En je realiseren dat sommigen een aanleg hebben om wat oversized te zijn. Nu leg je de bodem voor de balans om daar mee om te gaan en daarin heb ik helaas geen hoge pet op van dietisten. De neiging om rigide eetpatronen op te leggen en zaken af te schaffen die zich niet laten afschaffen is mij te kwetsbaar. Langzaam je eetpatroon op peil brengen lijkt me gezonder voor de lange duur.

Fiorucci

Fiorucci

06-06-2011 om 16:12

Niet afvallen

Het is niet de bedoeling dat kinderen afvallen. Zorgen dat hij niet zwaarder wordt, dat is de insteek. Anders leren eten, met het hele gezin, laat het een gewoonte worden ipv een dieet. Als je dat nu doet, gecombineerd met meer bewegen, dan zul je zien dat het , in combinatie met de groeispurt begin puberteit helemaal goed komt. Ik heb dat net achter de rug namelijk.

Karen

Karen

06-06-2011 om 16:14

Hier

Hier werd zoon ook een beetje mollig zo rond zijn 11e. Gelukkig ging hij het jaar erop naar de middelbare school en moest hij 8 km op een dag fietsen. Verder doen we niet aan een dieet, maar ik heb hem wel uitgelegd dat snoepen echt een extraatje is. Niet stiekem als lunch sultana's eten en lollies ofzo. En hij at dan niet een pakje sultana's maar wel 4 ofzo. Tevens is het geen actief kind hij zit het liefste op de computer of voor de tv.
Maar ik merk toch dat het nu beter gaat. Hij heeft een restrictie van 2 pakjes sultana's per dag, idem met lollies en dropjes, daarvan mag ie OF een handje (stuk of 10) OF 2 lollies OF 2 waterijsjes en hij moet zelf maar bijhouden hoe hij dat doet. Verder hebben we afgesproken dat hij minstens een keer per dag een half uur op de trampoline gaat en verder eten we gewoon gezond. Ik merk nu dat hij niet aankomt, maar ook niet afgevallen is hoor, alleen hij moet zijn groeispurt nog krijgen, hij is nu iets van 1.60 en weegt 50 kg. (heel normaal gemiddeld inmiddels)

Ik hb geen verstand van dietisten....

dus misschien heb je gelijk, Anne.

Maar als ik Arawens berichtje lees dan denk ik dat ze niet heel erg doorhad dat haar zoon niet alleen maar wat stevig gebouwd is, maar serieus te dik. En meestal komt dat toch echt van een verkeerd voedingspatroon evt in combinatie met te weinig verbranden. Het gaat over een kind van 11, en dat is een leeftijd waar je als ouder nog behoorlijk de bepalende factor bent in wat een kind eet, en hoeveel het beweegt. Dus als dit 'zomaar' is gebeurd, dan vraag ik me af of Arawen echt doorheeft waar het misschien niet helemaal optimaal gaat qua eet & beweeggedrag van haar zoon. Vandaar mijn idee dat je misschien wat professionele hulp moet zoeken. Ik heb wel eens zo'n programma op tv gezien over te dikke kinderen, waar ouders stomverbaasd waren dat 6 glazen fristi per dag niet zo gezond was...Fristi, dat was toch zuivel? Een paar van dat soort foute aannames kan een hoop invloed hebben op wat je per dag aan kalorieeen binnenkrijgt!!

Ingrid

Josie

Josie

06-06-2011 om 17:35

Hoe dat kan gaan

In groep 4 bedacht juf een les over gewicht en ze had een weegschaal meegenomen. Iedereen mocht zich wegen als hij/zij dat wilde. Een paar kinderen (die wat dikker waren) wilden niet meedoen, die zagen de bui al hangen natuurlijk. Toch is deze les niet goed uitgepakt vind ik want zoon heeft het nog vaak gehad over, ik ben dik, Jeroen is ook dik, en weet je wie pas dik is? Janneke.... (gefingeerde namen natuurlijk) enfin, hiervoor had zoon het nooit over gewicht, vond het eigenlijk niet zo'n geslaagde les voor een groep 4. De ouders waren ook niet ingelicht, anders had je er wellicht toch een beetje op kunnen inspelen thuis.

Wow karen

karen zegt: "Maar ik merk toch dat het nu beter gaat. Hij heeft een restrictie van 2 pakjes sultana\'s per dag, idem met lollies en dropjes, daarvan mag ie OF een handje (stuk of 10) OF 2 lollies OF 2 waterijsjes en hij moet zelf maar bijhouden hoe hij dat doet. Verder hebben we afgesproken dat hij minstens een keer per dag een half uur op de trampoline gaat en verder "

wow, ik vind die hoeveelheden voor een kind van 11 nóg extreem veel........Hier krijgen ze niet meer dan 1 pakje sultana en hoogstens 1 lollie óf waterijsje. Een hand vol drop krijgen ze zowiezo al niet. Dan is het 2 of 3 stuks.En niks zelf bijhouden, ik ben de 'baas' over het snoep, de koekjes en de lollies, dus eerst vragen en misschien zeg ik dan ja (of nee). En qua beweging zitten ze hier ook 'hoger', gemiddeld fietsen ze 4 keer 3 km en dan nog 3 keer per week sport (inclusief erheen fietsen is ook 3 km.) en dan nog dágelijks trampoline. Een half uurtje is hier eigenlijk 'weinig'.
tjeminee.....2 pakjes sultana, ik zit zelf al vol na een half pakje. Jongste (13) doet er ook 2 pauzes over of eet er nog wat van wanneer ze naar huis fietst.
groeten albana

Fiorucci

Fiorucci

06-06-2011 om 18:18

Mijn kind is te dik

Niet kijken, ik vind he een vreselijk programma, het werkte bij mij averechts..

Over die sultana

Niet om nou massaal over Karen heen te vallen, dus trek het je ajb niet persoonlijk aan, maar: 2 pakjes Sultana, dat is dus 6 van die koekjes? Dat zijn rond de 325 kcal. Dat staat zowat gelijk aan 4 boterhammen met jam. Vind ik toch best fors. Nogmaals: niet om op jou af te geven, meer ook in reactie op iemand hierboven die zei dat je soms ongemerkt veel caloriën binnenkrijgt. Sommige producten hebben nu eenmaal een wat gezonder imago, maar vaak ten onrechte.

Ahum

Ik wilde het niet meteen zeggen, maar ik ben het wel met Karen en Anneque eens.

Een standaardquotum per dag van 2 waterijsjes en 2 pakjes sultana vind ik wel bijzonder. Zeker voor een kind wat klaarblijkelijk een beetje moet uitkijken met eten. Ik heb thuis een paar graatmagere exempplaren rondlopen, maar zelf die adviseer ik na schooltijd om hun honger te stillen met een paar extra boterhammen ipv een heel pak koekjes.

Ik zou dan ook zeggen...stop er idd wat extra boterhammen in, een banaan, of een stevige kom soep na schooltijd. Lijkt me wel zo gezond.

Ingrid

Gezond eten

Mijn kinderen, met name dochter, hebben door hun autisme en karaktereigenschappen aanleg voor een eetstoornis, gecombineerd met mijn eigen ervaringen met dieten ben ik niet blij met die nationale obsessie. In groep 3 riepen kinderen al vetzak naar elkaar. En zoon mocht op een gegeven moment via de opvang meedoen aan sport elders, hadden ze mij toestemming voor gevraagd. Zoon kwam thuis met de mededeling dat ze verrast waren dat hij geen overgewicht had?
Verder heb ik natuurlijk helemaal geen recht van spreken. Het is mij gelukt om de kinderen en mijzelf gezond te voeden, we hebben geen van allen overgewicht en er wordt niet of nauwelijks gesnoept. Ook mazzel, daar ben ik zelf namelijk niet dol op. Door aanleg, opleiding en ervaring heb ik het goed kunnen houden. En het belang van gewoon water is hier ook echt tijdig doorgedrongen. Door allergie heb ik een periode strict beperkt gegeten en gedronken en water ging gelukkig altijd goed. En verder wil ik er geen gedoe over thuis, geen verhalen over zwembandjes of ik ben te dik. Matigheid is mijn doel. Balans. Ik heb teveel verhalen gehoord over aankomen nadat je afgevallen bent of levenslange obsessie met eten en afvallen. Amerikanen die maar sporten en afvallen en steeds dikker worden.

Vic

Vic

06-06-2011 om 22:07

Afvallen hoeft niet

Als je echt zwaar overgewicht hebt, zelfs voor een volwassen bouw en lengte, moet je wel afvallen, maar over het algemeen kan er een boel rechttrekken tijdens de groeispurt. Zoon van een collega was op 11-jarige leeftijd 1.60 m. en 60 kg. Hij is meer gaan sporten en minder gaan snoepen, en op zijn 13e had hij een gezond gewicht voor zijn lengte (nog steeds 60 kg.). Inmiddels is hij ruim 1.80 m. en echt niet dik.
Ik vind het sowieso wel lastig om het eten wat te beteugelen bij mijn puber. Sinds ze in de groeispurt zit, eet ze als een bootwerker. Tijdens het avondeten twee keer opscheppen, drie stuks fruit in een keer, en ik moet bekennen ook wel de nodige koekjes e.d. Ik houd het wel in de gaten, maar ben ook een beetje bang om het d-woord te noemen want dat vat ze al snel op als kritiek. Ze is ook nooit tenger geweest, dus ik verwacht niet dat ze dat gaat worden. Gelukkig gaat ze vanaf september wel flink wat fietskilometers maken, dus beweging krijgt ze dan volop.

Karen

Karen

06-06-2011 om 23:11

Valt toch wel mee?

Hmm, ik vind het wel meevallen eigenlijk. We hebben hier geen echte sultana's maar een ander merk, huismerk. Er zitten 2 koekjes in dat pakje. En ja hij eet makkelijk 2 pakjes over een dag verdeeld (een pakje mee naar school en een pakje thuis) en dan blijven er nog 2 waterijsjes over. Of je nou 2 glazen limonade neemt of 2 waterijsjes? Ik zie het verschil niet zo. Mijn zoon is trouwens niet te dik hoor, vind ik. Met 1.60 en 50 kg zit hij prima in het midden van het gezonde gewicht op de BMI. Verder eten we normaal avondeten, aardappelen, groente, vlees of een pasta. En altijd met een salade als aanvullen (ijsbergsla met tomaten en soms wat feta)
Oh en met die drop, het is niet zo dat hij een hele hand pakt, maar hij mag van mij wel telkens een dropje halen als hij daar zin in heeft, maar als hij er al 10 op heeft (vaak muntendrop) dan is het wel genoeg voor die dag. (dat eet ik ook zo op)

Vic

Vic

06-06-2011 om 23:17

Karen

Hoe oud is hij nu? Voor kinderen gelden andere bmi-cijfers dan voor volwassenen. Mijn dochter snoept trouwens niet minder dan jouw zoon. Ze krijgt een pakje koek mee naar school, en na schooltijd krijgt ze zowel thuis als op de bso nog koek en/of fruit. En dan vindt ze het 's avonds ook lekker om nog een koekje bij de koffie (in haar geval limonade) te eten.

Fiorucci

Fiorucci

07-06-2011 om 07:02

Sini

Zie reactie Vic! Een jaar geleden was mijn zoon echt te zwaar, dat zag je zo, nu de groeispurt bezig is is hij gewoon goed gebouwd. En geen gram afgevallen. Focussen op goed en gezond en toch lekker eten in combi met bewegen is veel belangrijker.

Juist daarom reageerde ik

Jij wekt met je stukje de indruk dat je dat eigenlijk best 'weinig' vind,terwijl het hier écht een hoeveelheid zou zijn die 'extreem' is. Dat komt hoogstens een keertje voor in een weekend of een vakantie of als we zijn zwemmen ofzo.......
Ik zou zelf trouwens ook niet 10 muntdroppen per dag eten. Bij 'dropjes' denk ik trouwens aan kokintjes of hoe heten die kleine dropjes. Muntdrop is in mijn ogen geen 'dropje' meer maar een 'drop' en dan nog 10.....
Het verschil tussen waterijsjes en een glas ranja (maakt ook nog wel uit of je er veel of weinig water aan toevoegt maar afijn) is dat er meer zout inzit en ook meestal meer suiker. Een ijsje is meer vergelijkbaar met een glas frisdrank (cola,sinas etc.) heb ik altijd begrepen.
Juist om je te laten inzien dat ook al vinden jullie het 'heel normaal' wat jullie gemiddeld eten of misschien zelfs weinig, het best nog aardig behoorlijk is reageerde ik. Extreem veel is het ook niet. Maar soms zie je dingen ook niet meer helemaal zoals het eigenlijk zou moeten zijn, zeker als het al een teruggang is in aantal lijkt dat al snel zo. Het is nog steeds een behoorlijke hoeveelheid. En niet 'valt wel mee'. Als je ook die indruk wekte tegen je kind vind ik dat al een 'verkeerd beeld' , snap je wat ik bedoel? Breng al die 2 eens terug op 1 en die 10 op 5 dan ong. vind ik het een 'normale' doordeweekse dagelijkse hoeveelheid. En die hoeveelheid die jij noemt een keertje als een 'uischieter' die iedereen wel eens heeft (ook een kind dus).
groeten albana

Niny

Niny

07-06-2011 om 09:30

Karen

Even los van de hoeveelheden, is 'telkens een dropje halen als hij er zin in heeft' niet goed voor zijn tanden.
Niny

Fiorucci

Fiorucci

07-06-2011 om 09:53

Pelle

Mijn zoon was zeker tien kilo te zwaar. Ik heb ingezet op: niet meer aankomen. Dat moet je natuurlijk wel doen.Toen hij twee jaar later de groeispurt kreeg, kwam alles alsnog in balans. Teveel afvallen is echt niet goed voor kinderen.

Vader

Vader

07-06-2011 om 10:52

Graag eet-tips

Aansluitend aan bovenstaande ben ik op zoek naar goede eet-suggesties voor mijn zoon van 12. Mijn zoon valt nog net in het gezonde deel van de kinder-bmi waarbij duidelijk is dat hij neigt naar de zware kant. Hij vindt eten dan ook echt lekker, hij kookt graag, probeert graag dingen uit.
Totnutoe hebben we er natuurlijk wel vaak over gepraat en zijn wij de bepalende factor in zijn eetpatroon. Nu in groep 8 merk ik dat steeds vaker klasgenoten na schooltijd nog iets te eten kopen. Chocolade, chips, energiedrank (!) en dat dan met elkaar opeten. Natuurlijk begrijpt hij heel goed dat dat niet zo handig is. Maar het is wel hartstikke moeilijk voor hem natuurlijk om daar niet aan mee te doen!
In de praktijk komt hij nu thuis om even iets te eten/drinken en sluit zich dan (met minder trek) aan bij het groepje waarbij hij soms natuurlijk de verleiding niet kan weerstaan. Hij zegt daarover dan ook dat hij niet snapt waarom die kinderen niet dichtgroeien.
Volgend jaar gaat hij naar de middelbare school en zal ik er (steeds meer) op moeten vertrouwen dat hij daar de goede eet-keuzes maakt. Uitgangspunt dat ik nu heb bedacht is, dat ik gezonde 'goede' eetmogelijkheden voor hem in huis heb die hij mee mag nemen naar school. Wil hij op school iets kopen, dan zal hij dat zelf moeten betalen. Ook bespreek ik met hem dat, als hij iets neemt (zoals nu ook soms na schooltijd met dat genoemde groepje) dat hij niet dubbel moet nemen. Dan maar iets slecht(ers) maar niet dan ook nog thuis om zo te vermijden dat ik er iets van zeg .
Welke dingen kan ik hem nou aanbieden die zo lekker en ok zijn dat je (even een gechargeerd voorbeeld) niet met een suf appeltje loopt terwijl de hele klas een maxi-mars neemt?
Graag tips en ideeen!
Vader

babs

babs

07-06-2011 om 11:09

Club move

Hi Arawen,
Ik weet niet waar je woont, ik woon in de Zaanstreek, en daar heb ik vanuit de GGD een programma aangeboden gekregen om mijn zoon die inderdaad ook een flink overgewicht had/heeft te helpen. Dit programma heet Club Move, en omvat een redelijk intensief sportprogramma voor het kind, 2x per week een uur fitness, uiteraard aansluitend op de mogelijkheden van het kind, en begeleiding voor de ouders. De ouders zijn verplicht naar bijeenkomsten te komen waar ze worden voorgelicht door een beweegcoach, een diëtiste, en een pedagoog, en alle facetten komen aan bod. Hoeveel moet een kind bewegen, wat mag een kind eten, wat doe je als je nee zegt en je kind blijft vragen om snoep, al dat soort dingen. Ik heb er echt veel van geleerd en mijn kind ook. Zijn taille-omvang is behoorlijk verminderd, zijn gewicht is niet erg gedaald, maar zijn BMI wel, omdat hij behoorlijk groeit en niet (meer) aankomt en daar gaat het natuurlijk om.
Ik ben er ontzettend enthousiast over.
Misschien kun je er eens op googlen en is er iets dergelijks in de buurt te vinden.
Succes
babs

Fiorucci (licht ot)

op het gevaar af dat deze discussie wat ontspoort, maar ik ben zo nieuwsgierig hoe dat dan werkt...

Want je schrijft (heel eerlijk) dat je zoon een paar jaar terug zeker 10 kilo te zwaar was. En daarna dat teveel afvallen niet goed is voor kinderen. Dat laatste is vast waar. Maar jemig. Teveel aankomen is vast ook niet goed voor een kind. En (hele eerlijke vraag)...hoe KAN het dan dat je dat als ouder eerst klaarblijkelijk 'gewoon' maar laat gebeuren, om daarna heel weloverwogen, verantwoord en bewust te zorgen dat kind zonder afvallen tijdens zijn groeispurt weer in balans komt? Op een of andere manier vind ik dat zo'n rare spagaat....wat zorgt er dan opeens voor dat je (uiteindelijk) doorhebt dat je kind echt te dik is? En hoe kan het dan dat je dan klaarblijkelijk opeens heel bewust met voedingspatronen en eetgedrag kunt omgaan om hem heel verantwoord weer in de gezonde zone te krijgen? Waarom kon dat dan niet eerder?

Ingrid (en dit is niet bedoelt als veroordeling of zo hoor...ik ben oprecht nieuwsgierig hoe dat dan werkt...volgens mij is dat ook een heel interessant punt voor andere ouders die kinderen hebben die te zwaar worden...hoe kan het dat je niet eerder actie onderneemt...)

Vader

Als je zoon al een liefhebber is van lekker koken en gezonde zaken kun je het mischien een beetje loslaten. In de groeispurt raken ze heel wat pubervet kwijt. Ook kun je hem helpen om zo goed mogelijke keuzes te maken. Geen maximars maar een wafel of zoute koekjes, een pakje suikervrije kauwgom. Spa water in plaats van energydrank. Zoon, autist, kiest altijd voor broodje gezond of gaat met klasgenoten een Turkse pizza halen.
Zoon hier heeft een zware bouw en was behoorlijk royaal uitgevoerd bij de overgang naar het voortgezet onderwijs. En nu kun je zijn ribben tellen.
BMI meten en weegschaal zijn hier absoluut taboe evenals te grote nadruk op eten. Dat leidt alleen maar tot obsessies en gewicht toename. Bewegen en gezond eten en geen argusogen bij een grammetje meer.

Fiorucci

Fiorucci

07-06-2011 om 11:35

Ingrid

Mijn zoon was al een little boeddha toen hij klein was. Hij lijkt, in tegenstelling tot zijn broer, op mijn familie, waar men makkelijker aanzet dan afvalt of slank blijft. Altijd honger, als baby al, en stevig gebouwd, model peer. (Ook zijn zus zal nooit een spinnetje worden.) Het is beslist niet zo dat wij pas rond zijn tiende actie hebben ondernomen, van huis uit heeft hij altijd gezond leren eten. Mind you, ook van teveel gezond eten kom je aan.Dus we zijn niet zomaar ineens bewust gaan eten ofzo. En het kwartje viel al toen hij heel klein was. Een sporter is het nooit geweest, hij vind er zo enorm niks aan. alles bij elkaar, plus dat hij buitenshuis (!!) graag snaaide, maakte dat hij te zwaar werd. Inmiddels is hij 20 cm gegroeid, fietst een flink stuk naar school, eet minder,en die combi bleek voldoende. Verder wil ik opmerken dat sommige kinderen al van jongsafaan gewoon steviger gebouwd zijn, zijn broer is heel lang en dun namelijk en moet bijeten om niet af te vallen. Het is beslist niet zo dat voedingspatronen binnen het gezin allesbepalend zijn.

Karen

Karen

07-06-2011 om 11:35

Vic

Mijn zoon is nu 13, is 1.60 lang en weegt 50 kg. Het is ook niet zo dat hij nu iedere dag 10 dropjes eet, want ik koop maar eens in de week of 2 weken een zakje. Dus op is op. Maar ja... ik vind het niet zo'n punt eigenlijk, misschien omdat ik het zelf ook doe.(ik ben zelf 1.70 en weeg 65kg) Vaak eten we pas in de avond die dropjes (bij het tv kijken, wij hebben geen koekjes bij de koffie, dat compenseert ook weer) en het ijsje is meestal zijn toetje, na het eten. En overdag eet hij er dan ook nog eentje. In ieder geval mag hij er niet meer dan 2 per dag. Dus soms heeft hij in de middag zijn 2 ijsjes al en dan heeft hij dus 's avond na het eten niets. (wij hebben nooit toetjes of dessert zoals vla of yoghurt ofzo, niet omdat het niet goed zou zijn of zo, we denken er geeneens aan om dat te kopen)
Maar om even bij de discussie te blijven, ik denk wel dat er soms ongemerkt meer gegeten wordt door mensen/kinderen. Ik zie inderdaad ook de tendens van pubers die voor de supermarkt zitten met een zak chips en een blikje energy (godzijdank doen mijn kinderen dat niet ) en het feit dat ze voor die supermarkt blijven zitten zegt ook al heel veel, ze gaan dus meerdere keren wat halen. Het euroshoppermerk is zo goedkoop dat ze dat makkelijk kunnen doen van hun budget.

Marianne

Marianne

07-06-2011 om 12:18

Denkfoutje

Toch zie ik hier een denkfoutje, Karen
Enerzijds "pubers die voor de supermarkt zitten met een zak chips en een blikje energy (godzijdank doen mijn kinderen dat niet )", anderzijds mag je zoon wel dagelijks 2 (twee!) waterijsjes. Dat is qua suikerinname in dezelfde orde van grootte als twee flesjes enerydrank.
Ik was ook zwaar onder de indruk van wat jouw zoon allemaal mag snoepen en dat dat volgens jou wel meevalt. Onze kinderen krijgen 1 biscuitje, een appel en een flesje water mee naar school. Ze eten warm op school. Na school eten drinken ze thee (limonade als het heet is) en eten ze een boterham of 1, hooguit 2 biscuitjes of speculaasjes. Soms later ook nog een dropje, maar nooit meer dan twee (veel zout). Een ijsje is een uitzondering voor als het heel heet is. Verder mogen ze fruit eten zoveel ze willen (meestal nemen ze 1 of 2 stuks per dag) en is er brood voor als ze honger hebben. Ik krijg (nog?) geen klachten (ze zijn 9 en 10), misschien wordt het anders op het VO, dat kan best.
Misschien komt het door mijn instelling, die ik ze van kleins af aan verkondigd heb, dat wat je in je mond stopt je lichaam moet voeden. Als je honger of trek hebt, eet dan iets echts, dat vult je maag. Snoep doet dat niet, dat is meteen weer weg. Snoep is pure suiker, dat smaakt misschien lekker, maar bevat geen vitaminen of mineralen. Dus rustig aan daarmee. Chips zijn lege kooldydraten met een laagje grotendeels verzadigd vet. Ook kalm aan mee doen dus. Het is niet zo dat snoep en chips verboden zijn bij ons thuis hoor, maar ik geen mijn kinderen geen grote hoeveelheden. Vet op zich vind ik niet zo erg, we eten best vaak kaas, vlees en noten, dat is vaak berevet, maar het zijn ook dingen waar je "groot en sterk" van wordt. Suiker vind ik persoonlijk erger. Gek genoeg begint de wetenschap me intussen gelijk te geven: http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=carbs-against-cardio
Misschien is het iets om je aan het denken te zetten?
Marianne

Karen

Karen

07-06-2011 om 13:00

Puber @marianne

Allereerst is mijn zoon al een puber met zijn 13 jaar, hij eet meer dan een kind van 9 of 10 jaar denk ik zo.
Verder heb ik even gekeken, maar een raket bevat bijvoorbeeld 39 kcal en een blikje energy AA 218 kcal. Dat is niet vergelijkbaar dus. Wij drinken na school geen kopjes thee en geen koekjes, dus daar kan je die sultana's tegen wegstrepen. Tja, en verder vind ik het echt niet veel voor een puber van 13 hoor. En nogmaals niet om terug te krabbelen, het is niet zo dat hij nu elke dag 10 muntendrop naar binnenwerkt. Maar als het in huis is vind ik het niet zo'n punt. Op=op. De ene keer haal ik een zak muntendrop, dan weer eens een zak salmiaklollies, of soms hebben we geen van beiden in huis, ook geen drama hoor. Het is niet zo dat hij iedere dag deze aantallen haalt, maar als we het in huis hebben dan komt het wel eens voor. (en doe ik, zeker met die dropjes, met gemak mee, 10 zijn er zo op, is niet goed ik weet het)

Vader

Vader

07-06-2011 om 13:01

Goed om te horen annej

Uit jouw boodschap lees ik vooral 'relax, als je het een beetje loslaat komt het, omdat hij goed geinformeerd is, het wel op z'n pootjes terecht'. Ik denk en hoop dat dat ook zo is en ik moet (en kan) hem daar ook in vertrouwen. Ik vind het alleen wel mijn verantwoordelijkheid om op te blijven letten en ik wil hem graag zo veel mogelijk handvatten geven om het 'goed' te kunnen doen. Natuurlijk zonder hem een negatief zelfbeeld te geven.
Net nog even met 'm over gehad. De lol is 'zo veel mogelijk kopen van zo min mogelijk geld'. Deze kinderen krijgen geld mee van hun ouders om na school iets te kopen. Daar begin ik niet aan. Daar heeft hij, wat mij betreft zakgeld voor. Wel heb ik hem geadviseerd niet dubbel te gaan eten: na school iets kopen met de groep ok (daarbij gezegd dat ik het niet toejuich maar dat ik wel snap dat het zo gaat) maar niet nadat hij thuis thee en koek heeft genomen. Verder is inderdaad de ES zo goedkoop (cola, energiedrank) dat is een belangrijke reden om niet bv water of Crystal Clear te nemen wat hij in ieder geval ook heel lekker vindt. Zijn vraag aan mij is dan ook wat kan ik dan nemen wat minder slecht is (en geen fruit), daar zal ik me zeker in verdiepen want eigenlijk weet ik dat niet. Wij snoepen niet zo heel veel (2 snoepjes per dag na het eten en 's middags een koekje bij de thee) maar misschien is bijvoorbeeld een rol drop (om uit te delen) wel (heel) veel minder slecht dan een reep chocolade? Vandaar mijn vraag om eet-tips!!

Arawen

Arawen

07-06-2011 om 13:11

Jemig

Ik heb geloof ik een gevoelige snaar geraakt, als ik het zo allemaal lees...
Om althans eerst even iets recht te zetten; mijn zoon heeft GEEN stierennek, kwabbelbuik of hangarmen. En ik ben ook niet zo'n moeder die dat dan 'niet ziet' en haar kind 3 x per week patat voert. Zoiets gaat heel geleidelijk en eigenlijk zie je het alleen aan hem als hij in zwembroek staat (naakt zie ik hem allang niet meer...), dan valt op dat zijn taille niet strak is.
Overigens heeft hij een broer van 17, zelfde genen, zelfde opvoeding, en die heeft een sixpack. Zit op de middelbare, waar hij inderdaad wel eens meedoet met de rest en een zak chips eet als lunch. En desondanks geen enkel gewichtsprobleem... het leven is zo oneerlijk af en toe... want ik weet dat mijn jongste een ander stel genen heeft meegekregen en de rest van zijn leven zal moeten opletten. Inderdaad, net als mama.
Oh ja, en nog een ding: hij loopt zelf van en naar school. Zit op rugby, loopt de avondvierdaagse en rent bij de sponsorloop zo 20 rondjes om de school. Dus nee, te zwaar hoeft niet synoniem te zijn voor bankhangen-met-zak-chips-en-uitpuilbuik.
Maar terug naar het onderwerp; ik vroeg tips. Een deel van het probleem zal 'm zitten in de pakjes drinken die mee naar school gaan. Misschien dat hier ongemerkt te veel suiker in zit, dus ik zoek betere (en zoals 'vader' al zei, maatschappelijk acceptabele) alternatieven. Ik zoek een 'way of life' voor hem waarbij hij niet het idee krijgt dat hij met gewicht of afvallen bezig is, mee kan doen met de rest maar wel gelijk van gewicht blijft. En dat zit 'm volgens mij niet in een discussie over 1 of 2 waterijsjes.
Iemand nog?

Vader

Je kunt het nog iets ruimer maken vader. Als hij thuis thee en koek opheeft kan hij water nemen en suikervrije kauwgum, dan kan hij op alle fronten meedoen, dan haal je er druk vanaf. Ook zou ik hem wel extra geld geven als dat betekent dat hij dan gezondere producten neemt.
Zelf ben ik niet zo precies dat ik ook nog wil dat zoon uitkomt met zijn zakgeld. Maar mischien kun je een tussenweg proberen. Als hij thuis koek en thee opheeft kan hij met een bonnetje gezonde keuzes bij jou declareren. Maar dan beperkt tot spawater en suikervrije kauwgom bijvoorbeeld.
Van snoep weet ik niet zo veel. Wij hebben hier geen dagelijkse snoepmomenten maar daar zul je ook vast betere en slechtere keuzes in hebben. Als zoetbehoefte na het eten varieren we hier met kwark of een mandarijn of niets. Pure chocola is al beter dan melkchocola. Stengeltjes, popcorn en naturel chips beter dan andere keuzes, matzes en rijstwafels beter dan chocoprins en dergelijke. Ketchup beter dan mayonaise. Rolletje drop om uit te delen klinkt ook goed voor een vriendengroepje.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.