Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zwemles

Inmiddels is mijn dochter al bijna 3 jaar bezig met haar zwemdiploma. Ze heeft de nodige uitdagingen zoals TOS en Adhd. En natuurlijk hebben alle sluitingen niet mee geholpen.
Inmiddels begin ik een beetje te twijfelen aan het nut om door te gaan. Ze heeft via schoolzwemmen reeds maanden geleden haar A diploma al gehaald. Haar eigen zwemschool zegt dat ze hogere standaarden aanhouden.

Voor mij was het eerst geen optie om te stoppen voor het C diploma. Maar ik krijg steeds meer het idee dat het om een mooie slag gaat ipv goed kunnen zwemmen. Want zwemmen en zelfs duiken kan ze echt heel goed. Haar duikleraar noemde haar:  "like a fish in the water". Ze mocht daardoor ook met haar 8 jaar mee met een zeeduik (vanaf de kant). 

We gaan zelf regelmatig zwemmen met de kinderen en hoewel ik haar continue in de gaten hou zwemt ze perfect. Misschien niet volgens de standaarden. Schoolslag doet ze niet. Ze zwem voornamelijk onderwater met armen in een slag en de benen trappelend/spetterd ( lange benen noemen ze het op zwemles).  Wat ik me dus afvraag is hoe belangrijk die schoolslag eigenlijk is. Als je kan drijven
kun je zwemmen toch (borst en rug crawl doet ze ook heel netjes)? Met kleding aan is ze al gewent en ze zwemt rustig het halve zwembad door onder water. 

Had niet verwacht deze vraag hier te stellen. Voor het C-diploma stoppen is echt wel een ding. (Voor ons). Maar hoe gelukkig maak ik mezelf en m'n kind hiermee?

Andere zwemschool heb ik ook al naar gekeken mar die hebben allemaal wachtlijsten van een jaar.


Ga eens eerst een serieus gesprek aan op een rustig moment, of wellicht telefonisch. Wat vinden ze van haar? Hoezo doet ze geen schoolslag? Ze moet wel in staat zijn om een groot stuk te zwemmen boven water in geval van nood. Onder water in zee kun je je niet oriënteren waar je heen moet. 

Wel bijzonder dat ze haar A diploma heeft gehaald, zonder de schoolslag te kunnen. Dat was hier echt nooit gelukt.
Welke standaarden heeft de zwemles? Hier zwommen ze het zwem abc, dat is nationaal vast gelegd en behoorlijk streng.
Je hebt ook zwemscholen die andere standaarden hanteren.
Ze deelden bij ons ook wel certificaten uit, als niet het hele programma beheerst werd.

Ze zwemt dus niet perfect, want ze doet een soort hondjesslag onder water. Dat ze de andere dingen als borst- en rugcral heel goed kan neem ik dus maar met een korreltje zout. Als ze geen lange stukken kan zwemmen waarbij ze adem kan halen en zich oriënteren, kan ze dus niet zwemmen. Bij peuterzwemmen kunnen de meeste peuters dit ook, een stuk onder water trappelen zonder bang te zijn, maar niemand die dat zwemveilig vindt.

een goede zwemslag is niet voor het mooie, maar voor effectiviteit. Als je een goede slag hebt, kost het minder energie. Voor B diploma zijn de afstanden langer dan voor A diploma. 

Kan ze helemaal geen  schooldag? Hoe wordt daar op zwemles mee geoefend? Is een kleinere groep misschien effectiever voor je dochter? Bij ons zwembad waren in aanloop naar diplomazwemmen extra bijspijkerlessen waar op een bepaald onderdeel in kleine groepjes werd geoefend.

Mijn dochter is gestopt na B diploma. Op dat moment zou C voor haar fysiek te zwaar zijn (qua afstanden). 

is er geen aangepaste zwembroek in de buurt?
De kinderen van een kennis hebben hun zwemles bij zo'n aangepaste groep gehad, kleinere groepen, minder afleiding en oefenen op een andere manier. Duurde langer dan standaard maar wel volgens het zwem abc de diploma's gehaald. 

vind ze het zelf vervelend om naar zwemles te gaan? Want ik krijg de indruk dat ze best graag zwemt, in dat geval zou ik gewoon verder gaan, al dan niet bij andere zwemschool.

Ga iig eerst het gesprek aan en kijk wat ze kunnen betekenen. Wat iemand al zei,er zijn vaak ook aparte kleinere groepjes voor kinderen die iets meer aandacht nodig hebben.

Mijn zoontje heeft ASS en voor hem hielp het juist om 2x per week te gaan lessen. Hij ging met sprongen vooruit.

En als het allemaal echt niet lukt dan zou ik idd  stoppen. Niet ideaal maar het klinkt alsof ze zichzelf redelijk kan redden, en dat lijkt.me het belangrijkst. Als je (zoals velen) na C amper meer zwemt verleer je de skills ook, belangrijk is om in de vrije tijd te blijven oefenen. 

Heb je ook echt contact opgenomen met andere zwemscholen? Onze vereniging heeft ook een wachtlijst, maar dat is alleen voor kinderen die helemaal nieuw beginnen. Als je al meer kan en richting het A diploma gaat (of zelfs al diploma's hebt), kan je vaak meteen instromen. 

RaSa

RaSa

15-09-2022 om 09:04 Topicstarter

Ze zwemt niet op z'n hondjes. Als ze vrij zwemt, zwemt ze met haar armen zoals je het in de schoolslag doet en dan met d'r benen zoals je het bij borstcrawl doet. Het is ook niet zo dat ze het de schoolslag helemaal niet kan. Ze doet het niet netjes genoeg. Ze zwemt in een kleine groep van 6 kinderen. Maar het zwembad is wel opgedeeld in meerdere baden. Hierdoor is het nog steeds druk. Ze is dus continue bezig met wat er om haar heen gebeurd i.p.v. dat ze zich op haar zwemmen richt. Zodra ze achter zich een kind erin hoort springen gaat 't koppie weer naar achter. En de kinderen in het badje naast haar zijn ook wel heel gezellig...
Haar A-diploma heeft ze gehaalt volgens de ABC standaard. Ik mocht er ook bij zijn en daar zag ik echt een ander kind zwemmen. Maar dat was ook wel een hele andere situatie. Met het schoolzwemmen zaten er maar 6 kinderen in het diepe deel waarvan de meeste hun B of C al hadden. Super rustig dus en ze deed mee met de kinderen die al beter konden zwemmen. Tijdens het afzwemmen (ze was de enige) ging de schoolslag de eerste twee banen ook niet netjes. Pas toen ze zich ging focussen en naar de juf ging luisteren liet ze opeens een super mooie slag zien. Dat hield ze vervolgens ook netjes een paar banen vol. Daar hielden de juffen ook rekening met haar beperkingen en waren er juffen van school aanwezig om ondersteunende gebaren te geven. 
Helaas is het schoolzwemmen maar 1 jaar en dat is dus dit jaar afgelopen. Eigenlijk zou ze op priveles moeten maar daar hebben we het geld niet voor. Haar zwemschool is op de hoogte van haar problematiek maar kunnen er ook niet zoveel mee. Ze worden in iedergeval niet meer boos als ze de opdracht niet heeft begrepen, dat scheelt al wat.

RaSa

RaSa

15-09-2022 om 09:04 Topicstarter

Theemok schreef op 15-09-2022 om 08:59:

Heb je ook echt contact opgenomen met andere zwemscholen? Onze vereniging heeft ook een wachtlijst, maar dat is alleen voor kinderen die helemaal nieuw beginnen. Als je al meer kan en richting het A diploma gaat (of zelfs al diploma's hebt), kan je vaak meteen instromen.

Nee dat heb ik niet gedaan. Dat is misschien nog wel een optie.

Privé zwemles is te duur zeg je, maar jarenlang lessen is ook niet gratis natuurlijk... Als je dochter er met privé les met een paar maanden vanaf is, bespaar je ook heeeeeel veel tijd! Is ook wat waard lijkt mij. Ik zou ook zeker even iets verder weg kijken dan alleen je woonplaats. Snel die diploma's lijkt mij ook eventueel wat verder rijden wel waard.
Maar, stoppen is ook zeker een optie als  jij vindt dat ze zichzelf wel kan redden. Als kinderen ouder worden winnen ze ook aan spierkracht en uithoudingsvermogen, en die zijn net zo belangrijk als de juiste zwemslag volgens mij.

maar is het geen optie om naar de zwemschool / het zwembad waar ze het a diploma heeft gehaald te gaan? Kan ze daar verder met b en c.

Maar als ze een jaar schoolzwemmen heeft gehad en daar haar A heeft gehaald, dan is dat voor mijn begrippen erg snel hoor! 
Mijn kinderen hebben er met 2x 30 min / 1x 45 min per week echt langer overgedaan. Zonder hobbels als TOS of ADHD.
Ik zou eens gaan bellen en kijken waar er een rustige zwemschool is, dat verschilt echt per vereniging.
Ze is inmiddels wat ouder, dat scheelt vaak ook. 
Vindt ze het nog leuk?
Anders zou ik gewoon even stoppen. Ze automatiseert nu alleen maar die verkeerde slag. Zie dat er maar eens uit te krijgen.
Bovendien bij ADHD (impulsief??) Zou ik toch wel geruster zijn als ze een echt goede slag te pakken heeft en je haar met vertrouwen in het zwembad kan achterlaten.

waarom is voor je C stoppen een ding?

mijn kinderen hebben enkel A toen zijn we gestopt. Ze zwemmen uitstekend 

de eisen voor A zijn veel hoger dan mijn jeugd voor B (die ik heb)

RaSa schreef op 15-09-2022 om 09:04:

. Het is ook niet zo dat ze het de schoolslag helemaal niet kan. Ze doet het niet netjes genoeg.[...]

 Pas toen ze zich ging focussen en naar de juf ging luisteren liet ze opeens een super mooie slag zien. Dat hield ze vervolgens ook netjes een paar banen vol.

De vraag is dan, waarom heeft ze dit bij haar huidige zwemschool nog nooit laten zien dan? Als ze ook maar 2 slagen supermooi uitgevoerd zou hebben, zouden ze dat gezien hebben en zich daarop geconcentreerd hebben. En jou verteld hebben dat ze het wel kan, maar dat ze het niet doet. Nu hebben ze je verteld dat ze het niet goed genoeg kan. Niet goed genoeg kunnen is iets heel anders dan niet goed genoeg geconcentreerd zijn om het te doen. Overigens schiet je er ook weinig mee op als ze het bij het afzwemmen precies de goede afstand volhoudt omdat er iemand meeloopt en gebaart, en ze het dan bij vrijzwemmen nooit meer doet op de juiste manier. Als haar bootje midden op een meer zinkt loopt er ook niemand mee om haar op haar beenslag te wijzen en met een vermoeiende beenslag is de kant ver weg. Ik zou wel willen dat de slag er goed ingesleten was.

absor schreef op 15-09-2022 om 10:34:

waarom is voor je C stoppen een ding?

mijn kinderen hebben enkel A toen zijn we gestopt. Ze zwemmen uitstekend

de eisen voor A zijn veel hoger dan mijn jeugd voor B (die ik heb)

omdat A opleid tot onder toezicht kunnen zwemmen in een overzichtelijk zwembad

B is dat ze dat kunnen in een zwemhel zwemparadijs, en pas bij C zijn ze zo ver dat ze dat echt veilig zijn in een zwembad en rustig buitenwater. 

Wij lieten ze pas los bij zwemvaardigheid 3, en daarna voor het zwemmen in zee pas na de aanvullende zee-zwem cursus.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.