Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

12 km fietsen, drama of hoort erbij?

Bakblik schreef op 02-10-2025 om 13:17:

[..]

Met een goede conditie, opgebouwd met zelf trappen, kan je prima fietsen met elkaar ook als de en wel elektrisch fietst en de ander niet.

Iemand van de groep van mijn hobby vond dat wij niet samen kunnen fietsen, omdat zij elektrisch fietst en ik niet. Nou alleen bij flinke tegenwind kan zijn harder dan ik. Meestal houd ik haar prima bij als we 5 kilometer naar huis fietsen.

In mijn ervaring is dat prima te doen voor een klein stukje, maar niet meer als de afstanden langer worden.

Evaluna, is het een optie om je dochter een snipperdag per kwartaal te gunnen? Vrij in te zetten naar behoefte, maar niet op toetsdagen. 

Mijn broer had dit vroeger. Ik zat op het vwo en dat ging goed, broer zat op de mavo en daar werden kinderen veel minder vrij gelaten.  Daar functioneerde mijn broer niet heel goed op. Mijn ouders stonden hem een paar snipperdagen per jaar toe - als hij die inzette, werd hij zonder verdere discussie ziekgemeld. Zo had hij wat lucht en controle over zijn eigen schoolomstandigheden, en werd erger chagrijn (en mogelijk spijbelen) voorkomen. Misschien is dat een manier om je dochter wat tegemoet te komen in haar frustratie over het feit dat zus niet naar school hoeft en zij wel. 

Op de fiets naar school is normaal. Soms is een passende school nu eenmaal niet om de hoek. Dan is het fietsen of de bus. Ik vind het al heel schappelijk dat je dat voor haar geregeld hebt. Kinderen moeten ook leren dat niet altijd alles kan. Als je een e-bike niet kan betalen, dan is dat zo en heeft ze het ermee te doen.
De optie bijbaantje en zelf bijleggen lijkt met met 11 jaar nog geen realistisch optie, over een paar jaar misschien wel. 

Dat haar zus thuiszitter is en soms niet naar school gaat omdat het niet lukt, is heel vervelend, maar geen vrijbrief voor haar om dat ook niet te hoeven. Je kunt dat soort van zien als 'ziek'. Je dochter lijkt me intelligent genoeg om dat te snappen. Een paar snipperdagen lijkt me een haalbare optie, maar ik vraag me af of het een oplossing is, want ze zal alsnog de meeste dagen met fiets of bus naar school moeten.

MRI

MRI

02-10-2025 om 16:02

Het is twee oktober. Zij is waarschijnlijk net begonnen op het VO?  Alles is nu veel en moet erg wennen. Maar dat wennen moet ook wel de tijd krijgen. Mijn zoon moest ook 12 kilometer fietsen en heeft zeker een half jaar moeten wennen daar aan (en de school, en alle nieuwe dingen). Maar de zes jaar daarna was het geen punt meer voor hem. Het zou fijn zijn als ze iemand vindt om samen mee te fietsen maar ik zou niet te snel in de oplossingsgerichtheid gaan zitten als het over een tijdje wellicht prima is. 

Verkeerd topic

Duufje schreef op 02-10-2025 om 14:49:

[..]

In mijn ervaring is dat prima te doen voor een klein stukje, maar niet meer als de afstanden langer worden.

Ik fiets altijd, alles. Ik kan 5 kilometer meefietsen met iemand op een elektrische fiets, langer heb ik nog niet getest. Degene die op die fiets zit rijdt nooit met volle ondersteuning, ze wil niet de maximum snelheid halen die dat ding aan kan. 

Bakblik schreef op 02-10-2025 om 16:55:

[..]

Ik fiets altijd, alles. Ik kan 5 kilometer meefietsen met iemand op een elektrische fiets, langer heb ik nog niet getest. Degene die op die fiets zit rijdt nooit met volle ondersteuning, ze wil niet de maximum snelheid halen die dat ding aan kan.

Bakblik,  het is hier zo dat ik met mijn trapondersteuning wanneer ik 26km per uur fiets de andere huisgenoten die zonder trapondersteuning fietsen niet kan bijbenen.  Zo getraind zijn ze in fietsen.  Zoon fietst vanaf zijn 12de 19 km enkele reis gedurende 6 jaar. En daarna 24 km enkele reis gedurende 5 jaar maar dan niet alle dagen.  En nu alweer 2 jaar 5 dagen per week 24 km enkele reis.  In die 13 jaar is er nog geen 20 keer OV gebruikt.  En ja,  na vakanties is het altijd weer even wennen bijvoorbeeld.  

Dorestad schreef op 02-10-2025 om 17:06:

[..]

Bakblik, het is hier zo dat ik met mijn trapondersteuning wanneer ik 26km per uur fiets de andere huisgenoten die zonder trapondersteuning fietsen niet kan bijbenen. Zo getraind zijn ze in fietsen. Zoon fietst vanaf zijn 12de 19 km enkele reis gedurende 6 jaar. En daarna 24 km enkele reis gedurende 5 jaar maar dan niet alle dagen. En nu alweer 2 jaar 5 dagen per week 24 km enkele reis. In die 13 jaar is er nog geen 20 keer OV gebruikt. En ja, na vakanties is het altijd weer even wennen bijvoorbeeld.

Ja na vakantie is het weer even wennen dat klopt.  Maar als je goed getraind bent dan heb je dat zo voor elkaar. 

Ik heb ook wel eens naar OV abonnement voor zoon gekeken maar schrok van de prijzen. Of betaal je onder 12 wellicht minder? Volgens mij heb je met een jaar bus het verschil er al uit tussen een normale en elektrische fiets.

Evaluna

Evaluna

02-10-2025 om 17:40 Topicstarter

Voor €60 kan ze maand met de bus. Ik vond het meevallen. Tarief tot 18 jaar. 

Evaluna

Evaluna

02-10-2025 om 17:41 Topicstarter

MRI schreef op 02-10-2025 om 16:02:

Het is twee oktober. Zij is waarschijnlijk net begonnen op het VO? Alles is nu veel en moet erg wennen. Maar dat wennen moet ook wel de tijd krijgen. Mijn zoon moest ook 12 kilometer fietsen en heeft zeker een half jaar moeten wennen daar aan (en de school, en alle nieuwe dingen). Maar de zes jaar daarna was het geen punt meer voor hem. Het zou fijn zijn als ze iemand vindt om samen mee te fietsen maar ik zou niet te snel in de oplossingsgerichtheid gaan zitten als het over een tijdje wellicht prima is.

Daar heb je een punt hoor. Het is wennen en over een half jaar is het waarschijnlijk helemaal geen issue meer. Maar voor nu voelt het wel intens.

Evaluna schreef op 02-10-2025 om 17:41:

[..]

Daar heb je een punt hoor. Het is wennen en over een half jaar is het waarschijnlijk helemaal geen issue meer. Maar voor nu voelt het wel intens.

En ze is ook pas 11! 

Van mij ging er 1 met 11 jaar naar de brugklas. Die had daar fietsen zo onder de knie maar alle andere veranderingen duurden best lang om te wennen. Steeds een ander lokaal, een andere docent en iedere dag huiswerk.  Dat was wel heel anders dan de basisschool.  Beide kinderen gingen daar qua leren probleemloos doorheen, hoefden weinig te doen en op vo moest er wel vanalles. 

Ik kan mij voorstellen dat alles bij elkaar gewoon heel veel is voor een kind van 11.

Onder aan de streep is 6 jaar maal 60 euro per maand veel duurder dan een e-bike. Maar je moet dat bedrag wel kunnen ophoesten.

Hoe vaak maakt ze nu gebruik van de bus? Want het is een investering waarvan ik het zonde zou vinden als ze er alleen bij regen of harde wind gebruik van maakt.

Ik vind het best een stuk hoor, 24 km fietsen op een gewone fiets voor een 11 jarige, naast een vermoeiende schooldag. Tuurlijk, alles kan als het moet, maar ik snap dat het pittig is voor je dochter. En dan moeten de herft en winter nog beginnen..

Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar als het een optie is zou ik wel kijken naar een electrische fiets en het busabonnement er af halen. 

Ik denk dat het er wel gewoon bijhoort maar het is best ver. Ik fiets niet dagelijks naar mijn werk en die afstand is zelfs nog een kilometer korter én ik fiets electrisch. Meestal met vrij weinig ondersteuning maar als het flink waait kan ik de fiets wat hoger zetten. 

Voor onze eigen kinderen bewust gekozen voor een school op minder dan vijf/zes kilometer, maar die was gelukkig wel beschikbaar. Wij wilden dat ze nog puf zouden hebben voor sport en bijbaan. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.