Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

13 en 18

yette schreef op 24-09-2025 om 09:53:

[..]

Mochten de verkeringen van jouw ouders en hun siblings wel bij elkaar logeren?

Volgens mijn moeder ging je destijds bij elkaars ouders op visite en als je samen op pad ging, waren daar altijd vrienden of een broer of zus bij. Ze maakten hooguit een wandelingetje met zijn tweeën. Het was destijds bij mijn grootouders thuis echt niet de bedoeling dat je met je vrijer de woonkamer verliet om op je eigen kamer plaatjes te draaien. En je verloofde thuis ontvangen als er verder niemand was, was al helemaal not done.

Als je elkaar destijds 1:1 wilde zien, moest dat stiekem. De angst om betrapt te worden was groot. En vergeet de invloed van de kerk niet. Toen mijn ouders elkaar leerden kennen, geloofden ze dat seks voor het huwelijk zondig was. En God zag alles. Ze keken wel uit.

Diezelfde ouders gaven hun eigen kinderen, mijn generatie dus, een hele andere opvoeding. Het was welliswaar nog steeds niet de bedoeling dat je al na 6 weken bij elkaar ging logeren, maar als je echt vaste verkering had, dan kreeg je uitleg over voorbehoedsmiddelen met de woorden: 'Als je het maar veilig doet'. En liever binnen dan stiekem in de bosjes. De hoop van mijn eigen ouders was overigens wel dat wij de seks bewaarden voor degene waarmee we ook oud zouden worden.

En ook wij voeden onze kinderen nòg vrijer op. Ze mogen bijvoorbeeld eerder bij elkaar logeren. We hopen uiteraard dat ze meteen 'de ware' tegenkomen, dat scheelt een boel verdriet, maar we vinden het ook geen schande meer als ons kind voor zijn/haar 25ste al meerdere relaties heeft gehad. Mijn generatie oordeelt ook milder over iets als een one-night-stand, wat de meeste van onze ouders nog bijzonder ordinair vinden.

Met andere woorden: pubers van nu vertellen dat ze zichzelf prima moeten kunnen beheersen omdat hun grootouders dat destijds ook konden, vind ik niet helemaal realistisch.

Mijn ouders leerden elkaar kennen toen ze 14 en 17 waren mijn vader heeft jaren bij mijn opa en oma ingewoond. Gewoon samen op de slaapkamer van mijn moeder en ze hadden daar ook seks.  

Toen ik op mijn 14e een vriendje kreeg dat weliswaar ouder, maar ontzettend lief voor mij was, was die gewoon welkom. Ook om te slapen. En ze vonden het juist heel gezond dat daarna nog meer vriendjes volgden. 

Totaal ander verhaal, dus.

Ik begrijp niet zo goed waarom je dat logeren zo belangrijk vindt dat je het zelfs juridisch uit loopt te zoeken. 

De moeder van dit meisje reageerde op het logeer-aanbod met 'ho eens even, je bent nog maar 13!' Daar schrok je zoon nogal van. Die begreep dat dat de boel veranderde en dat hij zijn verwachtingen van dat logeren bij moest gaan stellen. Op zo'n moment hadden jullie als ouders ook gewoon kunnen zeggen dat het bij nader inzien nog even niet zo'n goed plan is. Drie kwartier met het OV is nou ook weer geen wereldreis, toch?

Myrill

Myrill

24-09-2025 om 14:55 Topicstarter

DeOnbekende schreef op 24-09-2025 om 14:40:

[..]

Mijn ouders leerden elkaar kennen toen ze 14 en 17 waren mijn vader heeft jaren bij mijn opa en oma ingewoond. Gewoon samen op de slaapkamer van mijn moeder en ze hadden daar ook seks.

Toen ik op mijn 14e een vriendje kreeg dat weliswaar ouder, maar ontzettend lief voor mij was, was die gewoon welkom. Ook om te slapen. En ze vonden het juist heel gezond dat daarna nog meer vriendjes volgden.

Totaal ander verhaal, dus.

Zo was het bij ons thuis ook. Had ook altijd oudere vriendjes

Myrill

Myrill

24-09-2025 om 15:09 Topicstarter

yette schreef op 24-09-2025 om 14:48:

Ik begrijp niet zo goed waarom je dat logeren zo belangrijk vindt dat je het zelfs juridisch uit loopt te zoeken.

De moeder van dit meisje reageerde op het logeer-aanbod met 'ho eens even, je bent nog maar 13!' Daar schrok je zoon nogal van. Die begreep dat dat de boel veranderde en dat hij zijn verwachtingen van dat logeren bij moest gaan stellen. Op zo'n moment hadden jullie als ouders ook gewoon kunnen zeggen dat het bij nader inzien nog even niet zo'n goed plan is. Drie kwartier met het OV is nou ook weer geen wereldreis, toch?

Ik weet niet wat zoon verwachtte voordat hij wist dat ze 13 was met het logeren. Want apart slapen werd het dan toch.

Ik heb verteld dat we dat aangeboden hebben vanwege moeder omdat zij ziek is. Ik heb dat zelf meegemaakt. En was juist fijn als je even thuis weg kon.

En waarom dan zo snel. Tja geen idee. Vriendinnetjes van de oudste kwamen ook meteen want die woonden vaak nog verder weg.. Ons huis is altijd een fijne plek geweest voor vriendjes en vriendinnetjes dat begon al op de basisschool. 

Dus door hen leeftijd en alles hebben we gewoon alles uit te zoeken wat kan en mag. Ook voor logeren. Al slapen ze in aparte kamers.

Myrill schreef op 24-09-2025 om 15:09:

[..]

Ik weet niet wat zoon verwachtte voordat hij wist dat ze 13 was met het logeren. Want apart slapen werd het dan toch.

Ik heb verteld dat we dat aangeboden hebben vanwege moeder omdat zij ziek is. Ik heb dat zelf meegemaakt. En was juist fijn als je even thuis weg kon.

En waarom dan zo snel. Tja geen idee. Vriendinnetjes van de oudste kwamen ook meteen want die woonden vaak nog verder weg.. Ons huis is altijd een fijne plek geweest voor vriendjes en vriendinnetjes dat begon al op de basisschool.

Dus door hen leeftijd en alles hebben we gewoon alles uit te zoeken wat kan en mag. Ook voor logeren. Al slapen ze in aparte kamers.

Maar hij kent haar nauwelijks, zou dat logeren wel uitstellen tot ze elkaar 8-12 maanden kennen

Myrill schreef op 24-09-2025 om 14:08:

[..]

Zo hulp en een "volwassen" vriend niet samen kunnen gaan omdat zoon haar daar toch in kan steunen, juist omdat hij wat ouder is??

Wettelijk is het zolang ze geen seks hebben wel oké...Ben echt alles aan het zoeken via de advocaten chat wat maar vindbaar is. Omdat we stiekem gedoe willen voorkomen.

En waarom hij het zelf niet beëindigd is omdat hij verliefd op haar is.

Omdat het geen gelijkwaardige relatie is, daarom kan hulp en volwassen vriend in mijn ogen niet samen. Sowies is een relatie waarbij de een de ander moet 'helpen' als je beiden volwassen bent al niet gelijkwaardig en heel lastig, laat staan als het gaat om een kind met een meerderjarige jongen.

Ook al is het goed bedoeld, zij wordt afhankelijk gemaakt (van hulp, steun, logeerplek) en daardoor zal het misschien nog lastiger zijn om grenzen aan te geven op andere gebieden. En hij zal zich verantwoordelijk voelen want zij heeft die dingen nodig. Dat is toch geen basis voor iets gezonds? Nog even los van het seks stuk.

Ik krijg de indruk dat het zo snel al logeren mede is vanwege de moeilijke thuissituatie van het meisje?

Myrill

Myrill

24-09-2025 om 16:00 Topicstarter

troelahoep schreef op 24-09-2025 om 15:54:

Ik krijg de indruk dat het zo snel al logeren mede is vanwege de moeilijke thuissituatie van het meisje?

Klopt om de moeder te ontzien 

Myrill schreef op 24-09-2025 om 16:00:

[..]

Wat heel lief bedoeld is maar nu niet door jullie gedaan moet worden.

Daarvoor is de situatie te precair.

Nick90 schreef op 24-09-2025 om 15:53:

[..]

Maar hij kent haar nauwelijks, zou dat logeren wel uitstellen tot ze elkaar 8-12 maanden kennen

Absoluut waar. 

Stel dat hij na dit meisje een ander meisje leert kennen op wie hij nog verliefder is (en die (ook) verderweg woont) en nadien nog één: je wil toch niet dat jij en je man al in slaapkledij met tig meisjes aan de ontbijttafel hebben gezeten of dat weet ik hoeveel meisjes de interne keuken van jullie gezin kennen. 

Dus daar treed ik nick wel bij.

iedereen focust op seks in combinatie met logeren, maar seks kan ook overdag. 

Annaniem2023 schreef op 24-09-2025 om 17:01:

iedereen focust op seks in combinatie met logeren, maar seks kan ook overdag.

Velen misschien, maar wat ik vind is, dat het geen gezonde situatie is om als 13-jarige om het andere weekend bij je geliefde te gaan wonen, zelfs zonder seks en dat na anderhalve maand.

Mijn idee.

Myrill schreef op 24-09-2025 om 16:00:

[..]

Maar het verzoek komt niet vanuit de moeder! 

Sterker nog, die was helemaal niet zo enthousiast en reageerde met dat haar dochter pas 13 is! Blijkbaar heeft zij niet het idee dat het om 'opvang' gaat. Een dergelijke reactie geef je als je je zorgen maakt. Ik zou precies zo reageren als mijn kind van 13 na 6 weken verkering kwam vertellen dat ze om de week bij haar vriend van 18 wil logeren. En dat zijn ouders, die ik nooit heb gezien, dat prima vinden. 

Aangezien zij hun thuissituatie blijkbaar niet zo ernstig vinden dat ze zelf iets hebben geregeld met vrienden of familie, zou ik me als ik jou was afvragen in hoeverre je dat argument van 'opvang want moeder is ziek' al te serieus moet nemen.

Maar goed. Ikzelf zou het als moeder van het meisje om allerlei redenen echt nog even afhouden en als ik jullie was ook. Niet alleen omdat ze zo jong is en de relatie zo pril, maar ook omdat ze jullie zoon heeft gestrikt met in elk geval één leugen. Niet echt een tof begin van een relatie. Misschien zelfs een rode vlag. Laat ze elkaar nou eerst maar eens rustig leren kennen. Kijken of de rest wel klopt. Gewoon, overdag. Dat logeren is leuk tegen de tijd dat ze seks gaan hebben. Nu is dat nog helemaal niet nodig. 

(Jeetje joh, ze is 13! De gemiddelde bedtijd op die leeftijd ligt tussen 21.00 en 21.30. Niet echt gezellig voor je zoon. Maar ik durf bijna te wedden dat het meisje zelf zegt dat zij altijd veel langer mag opblijven...)

Wat ik ook altijd opvallend vind, is dat problemen met menstruatie moeten opgelost worden met de pil. Waarom werd dat trouwens vermeld door dat meisje, to? In welke context werd die mededeling gedaan?

Myrill

Myrill

24-09-2025 om 17:41 Topicstarter

troelahoep schreef op 24-09-2025 om 15:54:

yette schreef op 24-09-2025 om 17:21:

[..]

Maar het verzoek komt niet vanuit de moeder!

Sterker nog, die was helemaal niet zo enthousiast en reageerde met dat haar dochter pas 13 is! Blijkbaar heeft zij niet het idee dat het om 'opvang' gaat. Een dergelijke reactie geef je als je je zorgen maakt. Ik zou precies zo reageren als mijn kind van 13 na 6 weken verkering kwam vertellen dat ze om de week bij haar vriend van 18 wil logeren. En dat zijn ouders, die ik nooit heb gezien, dat prima vinden.

Aangezien zij hun thuissituatie blijkbaar niet zo ernstig vinden dat ze zelf iets hebben geregeld met vrienden of familie, zou ik me als ik jou was afvragen in hoeverre je dat argument van 'opvang want moeder is ziek' al te serieus moet nemen.

Maar goed. Ikzelf zou het als moeder van het meisje om allerlei redenen echt nog even afhouden en als ik jullie was ook. Niet alleen omdat ze zo jong is en de relatie zo pril, maar ook omdat ze jullie zoon heeft gestrikt met in elk geval één leugen. Niet echt een tof begin van een relatie. Misschien zelfs een rode vlag. Laat ze elkaar nou eerst maar eens rustig leren kennen. Kijken of de rest wel klopt. Gewoon, overdag. Dat logeren is leuk tegen de tijd dat ze seks gaan hebben. Nu is dat nog helemaal niet nodig.

(Jeetje joh, ze is 13! De gemiddelde bedtijd op die leeftijd ligt tussen 21.00 en 21.30. Niet echt gezellig voor je zoon. Maar ik durf bijna te wedden dat het meisje zelf zegt dat zij altijd veel langer mag opblijven...)

Op het moment van vragen wisten wij dus niet dat ze 13 was. En zoon ook niet.

Ik ga niet over de ins en outs over de ziekte van haar moeder. Alleen dat er weinig gesproken wordt en alles veel energie kost en moeder meer overleefd.

Ik weet dat ze wel later dan dat in bed ligt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.