Myrill
22-09-2025 om 10:07
13 en 18
onze zoon van net 18 heeft een meisje leren kennen, in de veronderstelling dat ze 15 was. Ja mam, weet het ze is eigenlijk wel wat jong. Maar ze is echt leuk, we hebben lol het klikt leuk enz..
Ze wonen op 45min van elkaar af. Papa van haar woont dichter bij bij ons dan mama. Papa was 15min met de trein (we wonen heel dorps, school is in de stad op 20min met de trein) dus ze zagen elkaar eerst vooral als ze bij papa was.
Nu zijn beide thuis situaties niet ideaal voor vriendinnetje. Ze heeft daarom besloten om niet meer naar papa te gaan. Wat ik volkomen kan begrijpen. En nu dus altijd bij mama is. Maar door rugzak van mama is dat soms wat veel.
Toen zeiden wij goed bedoelend, als het mag van mama dan mag ze om het weekend hier komen. Jullie slapen vanwege haar leeftijd voorlopig apart en samen zijn ze het gaan vragen...
Moeder reageerde maar lieve meid, je bent nog jong je bent 13! Dus onze zoon stond met zijn oren te klapperen van ho wat...
Ze zijn samen gaan praten. Blijkt vriendinnetje is inderdaad 13 ...En nu? Ze zijn 1.5mnd samen. Ze vond onze zoon zoo leuk, ze wou hem niet afschrikken en wist niet meer hoe terug te draaien. Kan ik me in haar situatie als meisje wel voorstellen...Maar ja hoe verder?.. Als zoon het eerlijk had geweten hadden ze elkaar misschien niet face to face ontmoet. Maar nu kennen ze elkaar 1.5mnd vinden ze elkaar super leuk enz.
Zoon heeft eerlijk aan moeder van vriendinnetje verteld hoe het gegaan is en dat ze elkaar leuk vinden en dat ze eigenlijk beide zelf willen ontdekken of dit kan slagen of niet.
Nu zijn wij ook wel van mening dat luisteren, steunen, adviseren beter helpt dan verbieden.En hebben we gezamenlijk ook contact gehad met haar moeder. En hebben we echt wel met klem gezegd dat seksen voorlopig echt een no go is. Of dat vriendinnetje al ervaring heeft of niet. Want jij zit "fout" ...
Het wettelijke stukje vind ik hierin dus wel erg lastig..Google zegt strafbaar. Tussen de lijntjes door "valt het mee" zijn er uitzonderingen enz.. Beide partijen zijn op de hoogte enz..
Forums kom je diverse antwoorden tegen dat ze het merendeels zelf moeten ontdekken, ze zijn gelukkig niet de enige. Alleen hoe doe je dat naar de "buitenwereld"? Kunnen ze buiten gewoon de verliefde pubers zijn die ze zijn.. Of moet je het strikt achter de voordeur houden. Maar het is toch steeds hetzelfde meisje wat hier binnen loopt en bij hun dezelfde jongen.
Hier zegt mijn man ook, buiten "bestaat jullie relatie niet" .. Maar dat is toch niet leuk? Maar wat ik meen gelezen te hebben is dat iedereen onze zoon kan "aangeven" .. en dat wil je ook niet.. Je wilt ze hierin toch beide beschermen..
Lang verhaal maar het houd me bezig..
troelahoep
24-09-2025 om 23:40
yette schreef op 24-09-2025 om 17:21:
[..]
Maar het verzoek komt niet vanuit de moeder!
Sterker nog, die was helemaal niet zo enthousiast en reageerde met dat haar dochter pas 13 is! Blijkbaar heeft zij niet het idee dat het om 'opvang' gaat. Een dergelijke reactie geef je als je je zorgen maakt. Ik zou precies zo reageren als mijn kind van 13 na 6 weken verkering kwam vertellen dat ze om de week bij haar vriend van 18 wil logeren. En dat zijn ouders, die ik nooit heb gezien, dat prima vinden.
Aangezien zij hun thuissituatie blijkbaar niet zo ernstig vinden dat ze zelf iets hebben geregeld met vrienden of familie, zou ik me als ik jou was afvragen in hoeverre je dat argument van 'opvang want moeder is ziek' al te serieus moet nemen.
Maar goed. Ikzelf zou het als moeder van het meisje om allerlei redenen echt nog even afhouden en als ik jullie was ook. Niet alleen omdat ze zo jong is en de relatie zo pril, maar ook omdat ze jullie zoon heeft gestrikt met in elk geval één leugen. Niet echt een tof begin van een relatie. Misschien zelfs een rode vlag. Laat ze elkaar nou eerst maar eens rustig leren kennen. Kijken of de rest wel klopt. Gewoon, overdag. Dat logeren is leuk tegen de tijd dat ze seks gaan hebben. Nu is dat nog helemaal niet nodig.
(Jeetje joh, ze is 13! De gemiddelde bedtijd op die leeftijd ligt tussen 21.00 en 21.30. Niet echt gezellig voor je zoon. Maar ik durf bijna te wedden dat het meisje zelf zegt dat zij altijd veel langer mag opblijven...)
Hier ben ik het dan wel weer mee eens. Na 6 weken al om de week een heel weekend bij je verkering slapen zou ik ook voor een ouder kind (meisje of jongen) teveel vinden, ongeacht welk leeftijdsverschil dan ook.
Nick90
25-09-2025 om 03:18
Myrill schreef op 24-09-2025 om 19:48:
[..]
En als ze het stiekem gaan doen? Wat dan?
Dan blijven jij en je man en je andere zonen, ook zij kunnen evt beschuldigd worden, in elk geval buiten schot, er hoeft maar 1 buur, docent, andere ouder enz naar veilig thuis te bellen dat er geregeld een heel jong meisje blijft slapen die geen familie is en je komt in heel grote problemen joh. Laat ze gewoon leuke dingen doen samen en laat dat hele logeerplan varen. 6 weken is heel kort, het leest meer alsof je die relatie eigenlijk probeert af te dwingen met dat logeren. Je kent dat meisje nauwelijks! Laat ze eerst rustig kijken of het allemaal wel zo leuk is maar dat logeren is niet nodig.
Nick90
25-09-2025 om 03:29
Ik lees net dat er in 2008 heel anders over werd gedacht.
https://www.ouders.nl/forum/6-puberteit/13-en-18-jaar-en-verliefd
Myrill
25-09-2025 om 06:40
troelahoep schreef op 24-09-2025 om 23:40:
[..]
Hier ben ik het dan wel weer mee eens. Na 6 weken al om de week een heel weekend bij je verkering slapen zou ik ook voor een ouder kind (meisje of jongen) teveel vinden, ongeacht welk leeftijdsverschil dan ook.
Het opzich bij elkaar slapen gaat tegenwoordig heel snel. Bij het eerste vriendinnetje van de oudste overviel ons dat ook. Toen ik dat besprak met andere moeders was het ook meteen ohja hier ook en meteen bij elkaar op slaapkamer in plaats van eerst apart condooms liggen voor het grijpen enz. Leeftijd toen de oudste 16.
Myrill
25-09-2025 om 06:47
Nick90 schreef op 25-09-2025 om 03:18:
[..]
Dan blijven jij en je man en je andere zonen, ook zij kunnen evt beschuldigd worden, in elk geval buiten schot, er hoeft maar 1 buur, docent, andere ouder enz naar veilig thuis te bellen dat er geregeld een heel jong meisje blijft slapen die geen familie is en je komt in heel grote problemen joh. Laat ze gewoon leuke dingen doen samen en laat dat hele logeerplan varen. 6 weken is heel kort, het leest meer alsof je die relatie eigenlijk probeert af te dwingen met dat logeren. Je kent dat meisje nauwelijks! Laat ze eerst rustig kijken of het allemaal wel zo leuk is maar dat logeren is niet nodig.
Daarom hebben we sommige afspraken wel schriftelijk nodig. Want ook rustig ontdekken kan men melding maken. Want het is nog altijd hetzelfde jonge meisje wat hier dan komt. Ze willen toch hun vriendinnetjes mee naar huis nemen. Of moet ik zeggen de komende 3jr zwerf je met haar over straat?
En nee ik probeer helemaal niets af te dwingen. Het was van mij oprecht goed bedoeld om haar moeder te ontzien.En ook gedacht dat ze 15 was. En aan de andere kant kunnen wij haar leren kennen. En het is snel voorgesteld. En heb ik eerder in een reactie gezegd dat er hier eerder vrij snel meiden zijn blijven slapen.
MiniJCW
25-09-2025 om 07:26
Myrill schreef op 24-09-2025 om 20:38:
[..]
Door alles goed uit te zoeken wat voor hen mag en kan en hopend gaat inzien dat het niet gaat werken op langer termijn. Maar wel door zelfbewustwording in plaats van dat wij dwingen en stiekem gaan doen.. En nee met stiekem gaan doen bedoel ik geen seks. Maar de omgang.
Maar je dwingt nu toch net zo goed. Ze mogen geen seks hebben. Wat als ze dat stiekem gaan doen? En wat is dan het verschil met elkaar zien? Dat wil je niet verbieden omdat je bang bent dat ze dat stiekem gaan doen. Maar seks verbieden is geen probleem. Ik zie het verschil niet.
MiniJCW
25-09-2025 om 07:34
Myrill schreef op 25-09-2025 om 06:47:
[..]
Daarom hebben we sommige afspraken wel schriftelijk nodig. Want ook rustig ontdekken kan men melding maken. Want het is nog altijd hetzelfde jonge meisje wat hier dan komt. Ze willen toch hun vriendinnetjes mee naar huis nemen. Of moet ik zeggen de komende 3jr zwerf je met haar over straat?
Met wie wil je dat contract afsluiten dan? Met haar? Ze is 13, dat contract is niet rechtsgeldig.
En eigenlijk belachelijk dat je het hebt over schriftelijke afspraken om de relatie van je 18-jarige met een 13-jarig meisje te valideren.
mana_sutiyuq
25-09-2025 om 07:41
Nick90 schreef op 25-09-2025 om 03:29:
Ik lees net dat er in 2008 heel anders over werd gedacht.
https://www.ouders.nl/forum/6-puberteit/13-en-18-jaar-en-verliefd
Nou nee hoor. Ook daar vind het over grote deel het leeftijdsverschil te groot en moet het niet gefaciliteerd en aangemoedigd worden. Alleen worden de jongen niet gelijk voor pedo of predator uitgemaakt. Maar dat zal de verharding van de maatschappij zijn.
tsjor
25-09-2025 om 07:51
mana_sutiyuq schreef op 25-09-2025 om 07:41:
[..]
Nou nee hoor. Ook daar vind het over grote deel het leeftijdsverschil te groot en moet het niet gefaciliteerd en aangemoedigd worden. Alleen worden de jongen niet gelijk voor pedo of predator uitgemaakt. Maar dat zal de verharding van de maatschappij zijn.
Precies. Toen bestond nog de reële mogelijkheid dat het gewoon om een relatie ging waarin twee mensen elkaar willen leren kennen en de jongen niet meteen op seks uit is. Belangrijkste advies: leer hem kennen.
TO kent haar zoon al. Nu zou het zijn: leer het meisje kennen en kijk of het een beschadigd meisje is dat op zoek is naar een helper/vaderfiguur. In elk geval heeft TO zich al gepositioneerd als 'helper', dus dat ontlast haar zoon. Ik zou als ik TO was die functie dan ook sterk naar me toe trekken: als het gaat over het logeren in het weekend, wat wel of niet goed is, dan komen alle beslissingen van jou, wat wel of niet goed is. Als het meisje hulp nodig heeft, ook dan komen alle beslissingen van jou, in overleg met de moeder (dus met moment waarop je denkt: dit is te ingewikkeld voor ons, we moeten hiermee stoppen).
Nogmaals: er zijn ook andere mogelijkheden voor opvang om moeder te ontzien, bijvoorbeeld via de WMO, of familie etc. Het is niet alleen van jou afhankelijk Myrill.
yette
25-09-2025 om 07:51
mana_sutiyuq schreef op 25-09-2025 om 07:41:
[..]
Die nare termen zijn in dit topic door 1 (of 2?) mensen gebruikt en werden allesbehalve gesteund door de anderen. Dus het lijkt me geen breed gedragen verharding. Gelukkig. Helaas heb je irl maar één iemand nodig die zo'n etiket op je probeert te plakken om in de problemen te komen.
Myrill
25-09-2025 om 08:21
MiniJCW schreef op 25-09-2025 om 07:26:
[..]
Maar je dwingt nu toch net zo goed. Ze mogen geen seks hebben. Wat als ze dat stiekem gaan doen? En wat is dan het verschil met elkaar zien? Dat wil je niet verbieden omdat je bang bent dat ze dat stiekem gaan doen. Maar seks verbieden is geen probleem. Ik zie het verschil niet.
Ik dwing niet dat ze geen seks mogen hebben. Zou verstandig zijn nog even te wachten. Buiten het feit dat het wettelijk niet mag dus de wet dwingt niet ik. En de bewustwording van wat als ze het wel doen en de consequenties die er uit voort kunnen komen daar hameren we op.
Myrill
25-09-2025 om 08:29
MiniJCW schreef op 25-09-2025 om 07:26:
[..]
Ik dwing niet dat ze geen seks mogen hebben. Zou verstandig zijn nog even te wachten. Buiten het feit dat het wettelijk niet mag dus de wet dwingt niet ik. En de bewustwording van wat als ze het wel doen en de consequenties die er uit voort kunnen komen daar hameren we op.
MiniJCW schreef op 25-09-2025 om 07:34:
[..]
Met wie wil je dat contract afsluiten dan? Met haar? Ze is 13, dat contract is niet rechtsgeldig.
En eigenlijk belachelijk dat je het hebt over schriftelijke afspraken om de relatie van je 18-jarige met een 13-jarig meisje te valideren.
Ja het is heel belachelijk dat het nodig is dat er schriftelijk afspraken nodig zijn zodat ze samen kunnen afspreken omdat de maatschappij het niet vind kunnen. Om zoon veilig te stellen als de maatschappij denkt dat er iets is. Want wettelijk mogen ze een niet seksuele relatie hebben. Maar door de maatschappij dus alles in te dekken voor zoon, kom je op die afspraken uit. Zodat we kunnen aantonen dat het met wederzijdse goedkeuring is.
Ideaal verre van, maar ik heb ergens al meer verteld maar dat leest men blijkbaar niet.We doen volgens mij allemaal ons best om welke situatie ook met oplossingen te benaderen en inzicht te geven waar men dan tegen aanloopt en in dit geval het besef komt dat het dan niet werkt. En misschien zijn ze wel sterk genoeg samen en zijn ze net als een enkele hier een succes verhaal.
mana_sutiyuq
25-09-2025 om 08:42
er zijn helemaal geen afspraken nodig als jij niet zou faciliteren of onbewust aanmoedigen.
Laat het meiske gewoon niet bij jullie logeren.
Het is niet jouw rol op dit moment.
Je bent niet moeder Theresa, geen hulpverlener maar gaat wel op die stoel zitten.
Kimdekim
25-09-2025 om 08:55
Myrill schreef op 25-09-2025 om 08:29:
[..]
[..]
Ja het is heel belachelijk dat het nodig is dat er schriftelijk afspraken nodig zijn zodat ze samen kunnen afspreken omdat de maatschappij het niet vind kunnen. Om zoon veilig te stellen als de maatschappij denkt dat er iets is. Want wettelijk mogen ze een niet seksuele relatie hebben. Maar door de maatschappij dus alles in te dekken voor zoon, kom je op die afspraken uit. Zodat we kunnen aantonen dat het met wederzijdse goedkeuring is.
Ideaal verre van, maar ik heb ergens al meer verteld maar dat leest men blijkbaar niet.We doen volgens mij allemaal ons best om welke situatie ook met oplossingen te benaderen en inzicht te geven waar men dan tegen aanloopt en in dit geval het besef komt dat het dan niet werkt. En misschien zijn ze wel sterk genoeg samen en zijn ze net als een enkele hier een succes verhaal.
Wil je hiermee zeggen dat je er zelf helemaal geen probleem in ziet? Als de maatschappij het goed zou vinden of geen vraagtekens zou stellen bij een relatie tussen een 13 jarige een een 18 jarige zie jij ook geen probleem?
Ik vind schriftelijke afspraken echt heel raar
MiniJCW
25-09-2025 om 09:02
Kimdekim schreef op 25-09-2025 om 08:55:
[..]
Wil je hiermee zeggen dat je er zelf helemaal geen probleem in ziet? Als de maatschappij het goed zou vinden of geen vraagtekens zou stellen bij een relatie tussen een 13 jarige een een 18 jarige zie jij ook geen probleem?
Ik vind schriftelijke afspraken echt heel raar
Dit. Alsof het allemaal goed is omdat niet expliciet in de wet staat dat het verboden is. Volgens mij staat nergens in de wet met welke leeftijden je een relatie mag hebben. Dat zou dan betekenen dat een 60-jarige een vriendschap mag onderhouden met een 10-jarige. En het zal best dat zij elkaar gewoon aardig vinden en er verder geen bedoelingen achter zitten, ik vind het op zijn minst discutabel. En dat vind ik van een verkering van 18 en 13 dus ook.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.