Myrill
22-09-2025 om 10:07
13 en 18
onze zoon van net 18 heeft een meisje leren kennen, in de veronderstelling dat ze 15 was. Ja mam, weet het ze is eigenlijk wel wat jong. Maar ze is echt leuk, we hebben lol het klikt leuk enz..
Ze wonen op 45min van elkaar af. Papa van haar woont dichter bij bij ons dan mama. Papa was 15min met de trein (we wonen heel dorps, school is in de stad op 20min met de trein) dus ze zagen elkaar eerst vooral als ze bij papa was.
Nu zijn beide thuis situaties niet ideaal voor vriendinnetje. Ze heeft daarom besloten om niet meer naar papa te gaan. Wat ik volkomen kan begrijpen. En nu dus altijd bij mama is. Maar door rugzak van mama is dat soms wat veel.
Toen zeiden wij goed bedoelend, als het mag van mama dan mag ze om het weekend hier komen. Jullie slapen vanwege haar leeftijd voorlopig apart en samen zijn ze het gaan vragen...
Moeder reageerde maar lieve meid, je bent nog jong je bent 13! Dus onze zoon stond met zijn oren te klapperen van ho wat...
Ze zijn samen gaan praten. Blijkt vriendinnetje is inderdaad 13 ...En nu? Ze zijn 1.5mnd samen. Ze vond onze zoon zoo leuk, ze wou hem niet afschrikken en wist niet meer hoe terug te draaien. Kan ik me in haar situatie als meisje wel voorstellen...Maar ja hoe verder?.. Als zoon het eerlijk had geweten hadden ze elkaar misschien niet face to face ontmoet. Maar nu kennen ze elkaar 1.5mnd vinden ze elkaar super leuk enz.
Zoon heeft eerlijk aan moeder van vriendinnetje verteld hoe het gegaan is en dat ze elkaar leuk vinden en dat ze eigenlijk beide zelf willen ontdekken of dit kan slagen of niet.
Nu zijn wij ook wel van mening dat luisteren, steunen, adviseren beter helpt dan verbieden.En hebben we gezamenlijk ook contact gehad met haar moeder. En hebben we echt wel met klem gezegd dat seksen voorlopig echt een no go is. Of dat vriendinnetje al ervaring heeft of niet. Want jij zit "fout" ...
Het wettelijke stukje vind ik hierin dus wel erg lastig..Google zegt strafbaar. Tussen de lijntjes door "valt het mee" zijn er uitzonderingen enz.. Beide partijen zijn op de hoogte enz..
Forums kom je diverse antwoorden tegen dat ze het merendeels zelf moeten ontdekken, ze zijn gelukkig niet de enige. Alleen hoe doe je dat naar de "buitenwereld"? Kunnen ze buiten gewoon de verliefde pubers zijn die ze zijn.. Of moet je het strikt achter de voordeur houden. Maar het is toch steeds hetzelfde meisje wat hier binnen loopt en bij hun dezelfde jongen.
Hier zegt mijn man ook, buiten "bestaat jullie relatie niet" .. Maar dat is toch niet leuk? Maar wat ik meen gelezen te hebben is dat iedereen onze zoon kan "aangeven" .. en dat wil je ook niet.. Je wilt ze hierin toch beide beschermen..
Lang verhaal maar het houd me bezig..
Myrill
25-09-2025 om 18:28
AliceC schreef op 25-09-2025 om 17:57:
Ik kan goed begrijpen dat je in shock was toen je zoon liet weten dat het meisje amper 13 was. Maar ik heb de indruk dat die shock een ernstig tunneleffect bij jou heeft veroorzaakt: je grootste prioriteit is dat je zoon toch maar niet in de problemen komt met illegaal gedrag met dat meisje. Daardoor ben je in overdrive vanalles beginnen regelen waarmee je gewoon nog meer problemen veroorzaakt.
Dus: neem gas terug en bekijk alles nuchter en vanop een afstand. Twee tieners die mekaar pas kennen, dat zou een volledig vrijblijvende situatie moeten zijn zonder verplichtingen. Jij maakt er bijna een samenleefcontract van!
Ik zou er in jouw plaats voor kiezen om het meisje beperkt thuis toe te laten, zeker niet laten logeren. Als ze mekaar meer willen zien, kunnen ze buiten samen afspreken. En leg een grotere verantwoordelijkheid bij je zoon, vanaf een bepaalde leeftijd word je nu eenmaal als volwassen beschouwd.
Dat is precies wat ik probeer te zeggen. Dat het 2 verliefde tieners zijn, maar door de wettelijke omstandig is het niet ilegaal, ze mogen alleen geen seksuele relatie hebben, en behoren ze zich te gedragen naar de maatschappelijke maatstaven als ze buiten zijn
Alleen door dat verschil wil ik alleen maar uitleggen wat niemand wil snappen en denken dat het mijn ideeën, eisen, wensen enz zijn. Wordt geadviseerd om bepaalde afspraken met moeder wel zwart op wit te hebben. Zo dat wanneer men denkt dat het foute boel zou zijn wanneer dat niet hoeft te zijn dat we kunnen aantonen dat ze hier mag zijn bijvoorbeeld. En dat bedoel ik met afspraken zwart op wit hebben.
Zou het heel graag vrijblijvend voor ze willen hebben. Maar dat gaat dus niet.. En dat ben ik wel als een malle aan het uitzoeken ja wat kunnen ze wel en wat niet.
Maar goed ben benieuwd of het nu wel een keer begrepen wordt.
Schoondochter
25-09-2025 om 18:35
Myrill schreef op 25-09-2025 om 18:28:
[..]
Dat is precies wat ik probeer te zeggen. Dat het 2 verliefde tieners zijn, maar door de wettelijke omstandig is het niet ilegaal, ze mogen alleen geen seksuele relatie hebben, en behoren ze zich te gedragen naar de maatschappelijke maatstaven als ze buiten zijn
Alleen door dat verschil wil ik alleen maar uitleggen wat niemand wil snappen en denken dat het mijn ideeën, eisen, wensen enz zijn. Wordt geadviseerd om bepaalde afspraken met moeder wel zwart op wit te hebben. Zo dat wanneer men denkt dat het foute boel zou zijn wanneer dat niet hoeft te zijn dat we kunnen aantonen dat ze hier mag zijn bijvoorbeeld. En dat bedoel ik met afspraken zwart op wit hebben.
Zou het heel graag vrijblijvend voor ze willen hebben. Maar dat gaat dus niet.. En dat ben ik wel als een malle aan het uitzoeken ja wat kunnen ze wel en wat niet.
Nee, ik begrijp je niet. Je laat zien dat jij het probleem dat andere hebben met de situatie niet begrijpt door het dikgedrukte te typen.
Loezzie
25-09-2025 om 18:47
Ik las ergens: ik kan het niet verbieden. Waarom niet? Omdat hij 18 is? Hij woont toch nog thuis.
Er zijn gewoon regels en afspraken in huis toch?
Afspraak 1: je hebt geen relatie met een meisje van 13. Oftwel stomme sukkel, je brengt jezelf alleen maar in de problemen als je haar blijft zien. Dus Nee, dat meisje is hier niet welkom voor je eigen welzijn.
Ik heb de indruk dat je bananen recht probeert te praten. Terwijl je heel goed weet dat dit absoluut niet verstandig is en je zoon er alleen maar mee in problemen kan komen
Mijn ouders waren soms ook niet blij met wie ik thuiskwam en daar werd ook wat van gezegd. Baalde ik? Ja. Was ik boos ? Ja. Ben ik er slechte van geworden? 'Nee'
Opvoeden is af en toe ook NEE zeggen en je kinderen behoeden voor een iets wat ze in problemen kan brengen.
Als je kind op een motor wil stappen zonder rijbewijs,, vind je dat dan ook goed omdat die ervaring goed voor hem is?
Nick90
25-09-2025 om 18:53
Myrill schreef op 25-09-2025 om 18:28:
[..]
Hier noemen we dat vriendschap, en seksuele relatie is natuurlijk wel een breed iets, betekent ook niet titties voelen, tongzoenen en alles wat ook maar enigszins naar seks klinkt, en ik zou vooral uitkijken dat je straks zelf geen strafzaak aan je eigen broek hebt hangen. Afspraken schriftelijk vastleggen voor de relatie van een minderjarige met een meerderjarige maakt een beetje advocaat al gehakt van. En juist dat schriftelijk vastleggen van afspraken is een mooi begin om later alsnog te klagen en een schadevergoeding te eisen, het bewijs dat jij het allemaal faciliteerde is er dan al. Zeker dat logeren zal speciale aandacht krijgen.
Rosehip
25-09-2025 om 18:58
Jij lijkt het juist niet te snappen TO. Jij lijkt de relatie prima te vinden, zolang ze maar geen seks hebben. Maar het gaat juist niet (alleen) om de intimiteit. Het gaat erom dat dit geen gelijkwaardige relatie is en nooit zal worden. Ook al is zij misschien wat verder in de ontwikkeling en je zoon nog een puber. Hun belevingswereld ligt hoe dan ook te ver uit elkaar.
En wat betreft het schriftelijk regels vastleggen met de moeder: je bent ontzettend naïef als je denkt dat dat je zoon voldoende beschermt. Wat als haar vader het er ineens niet eens is? Of zoals eerder hier gezegd, het meisje over x jaar toch ineens wroeging krijgt? Neem je zoon aub in bescherming en faciliteer dit niet.
Nick90
25-09-2025 om 19:03
Frisdrank1972 schreef op 25-09-2025 om 17:26:
Ik vind dat hele contract gedoe erg eng. Ik mag hopen dat het niet geldt voor dat 13 jarige meisje. Want als je haar onder contract zet en haar gedrag gaat controleren daarmee, dan komt dat erg over als grooming. Stel dat zoon toch seks wil en het meisje niet en dan zegt hij dat zij het moet doen omdat het in het contract staat. Je zet dat kind enorm onder druk als dat het geval is. En wat als het contract breekt? Zijn er consequenties? En als ik haar ouder was zou ik mijn dochter sowieso weg van jou houden als ik wist dat ze contracten moest ondertekenen en zelfs de politie inlichten. Dat is niet normaal. Die hele relatie is niet normaal. Moederliefde heeft grenzen. Vind die grenzen TO. Want je gaat nu veelste ver.
Ja ik vind dat ook veel te ver gaan en zeker na pas 6 weken verkering, die zoon kan ook prima buitenshuis verder onderzoeken of het wat kan worden, maar wat TO wil is mogelijkheden creëren waarbij seks, seksuele handelingen wel mogelijk zijn zelfs met een contract, dat snap ik ook niet zo goed, klinkt meer als een free sekspasje voor seks/ontucht met een een meisje van 13. Want ja er is een contract en met de ouders van het meisje is contractueel vastgelegd dat hun dochter zich om de week in een omgeving bevindt die haar mogelijk beschadigd. Ik mag toch hopen dat een van haar ouders zich verzet tegen dit idiote kat op het spekbinden plan.
Nick90
25-09-2025 om 19:05
Rosehip schreef op 25-09-2025 om 18:58:
Jij lijkt het juist niet te snappen TO. Jij lijkt de relatie prima te vinden, zolang ze maar geen seks hebben. Maar het gaat juist niet (alleen) om de intimiteit. Het gaat erom dat dit geen gelijkwaardige relatie is en nooit zal worden. Ook al is zij misschien wat verder in de ontwikkeling en je zoon nog een puber. Hun belevingswereld ligt hoe dan ook te ver uit elkaar.
En wat betreft het schriftelijk regels vastleggen met de moeder: je bent ontzettend naïef als je denkt dat dat je zoon voldoende beschermt. Wat als haar vader het er ineens niet eens is? Of zoals eerder hier gezegd, het meisje over x jaar toch ineens wroeging krijgt? Neem je zoon aub in bescherming en faciliteer dit niet.
Miss dat reverse psychology beter werkt in dit geval.
Anne1234!
25-09-2025 om 19:05
Ik vind het absurd dat jij en de moeder van het meisje nu afspraken op papier gaan zetten over wat wel en niet mag om aan te tonen dat het allemaal oké is, helemaal geen kwaad kan, met toestemming van het meisje is etc. Hiermee zet je dat kind toch gewoon onder druk. Voor het meisje voelt de relatie wellicht vandaag goed (al weet je dat zelfs niet zeker) maar morgen misschien wel niet meer. Maar niks aan de hand dit staat op papier. Kom op zeg, dat kan toch niet.
letterkoekje
25-09-2025 om 19:16
Rosehip schreef op 25-09-2025 om 18:58:
jawel, ooit kan het dat wel worden, maar de eerste 7, 8 jaar niet.
letterkoekje
25-09-2025 om 19:23
Nick90 schreef op 25-09-2025 om 18:53:
[..]
Hier noemen we dat vriendschap, en seksuele relatie is natuurlijk wel een breed iets, betekent ook niet titties voelen, tongzoenen en alles wat ook maar enigszins naar seks klinkt, en ik zou vooral uitkijken dat je straks zelf geen strafzaak aan je eigen broek hebt hangen. Afspraken schriftelijk vastleggen voor de relatie van een minderjarige met een meerderjarige maakt een beetje advocaat al gehakt van. En juist dat schriftelijk vastleggen van afspraken is een mooi begin om later alsnog te klagen en een schadevergoeding te eisen, het bewijs dat jij het allemaal faciliteerde is er dan al. Zeker dat logeren zal speciale aandacht krijgen.
Ik weet niet wat het is, Nick. Tot voor kort was ik het bijna met elk van jouw posts oneens en nu heb ik jou al verschillende keren een 👍️gegeven omdat ik het zo juist en treffend verwoord vind.
Misschien heb ik nu wel de juiste pilletjes genomen! 🤣
Nick90
25-09-2025 om 19:31
letterkoekje schreef op 25-09-2025 om 19:23:
[..]
Ik weet niet wat het is, Nick. Tot voor kort was ik het bijna met elk van jouw posts oneens en nu heb ik jou al verschillende keren een 👍️gegeven omdat ik het zo juist en treffend verwoord vind.
Misschien heb ik nu wel de juiste pilletjes genomen! 🤣
😂😂 nee dat ligt meer aan dat ik ouder en wijzer wordt denk ik. Maar dit vind niet echt kunnen, ze kennen elkaar 6 weken, zij 13 en hij 18, ze loog al over haar leeftijd. Ik zou dit soort probleemgevallen zeker niet in huis halen en de relatie faciliteren, als ie wat uit te zoeken heeft met haar kan dat ook prima buitenshuis en mocht het nou maanden goed gaan kun je logeren overwegen maar nu is het gewoon te kort tijd en zij is te jong. Met die afspraken schriftelijk vastleggen maakt TO zich medeplichtig aan op z'n minst ontucht met een minderjarige, en dat hele contract is vast koren op de molen van een advocaat.
Lexus
25-09-2025 om 19:50
Lexus schreef op 25-09-2025 om 12:53:
Myrill wat is jouw belang nog bij dit draadje? Wat overweeg je nog of zou je nog willen weten? Waar liggen jouw twijfels nog?
Ik quote nog even mijn eigen vragen want ik heb er nog geen antwoord op gezien. Ik blijf me afvragen wat je nog zou willen halen hier want je blijft bij je standpunt en dat ook verdedigen. Lijkt me veel energie kosten als je weet dat je dit zo gaat uitvoeren. Intussen is er een vraag bijgekomen: Myrill kan het zijn dat jij (en je man) heel blij zijn dat jullie om de een of andere reden extra blij zijn dat er een meisje in the picture is? Bijvoorbeeld heel verlegen, of gepest op school of een of ander etiketje? Afgezien van het feit dat je natuurlijk gewoon aardig en lief voor een meisje wil zijn dat in een moeilijke positie zit, kan ik me dan voorstellen dat je speciaal moeite doet als je ziet dat je zoon, om wie je je misschien zorgen gemaakt hebt het nu fijn heeft met iemand. Meer moeite dan voor een zoon die veel vrienden heeft, populair is bij de meisjes en die af en toe al een vriendinnetje of een one night stand heeft gehad.
Het is alleen maar een vraag, ik wil niets aannemen hoor.
yette
26-09-2025 om 14:19
Ik snap dat je je zoon en dit meisje graag wil helpen. Maar denk je niet dat ze er meer aan hebben als je dat niet doet?
Zij kiezen voor een verkering met allerlei hindernissen. Laat ze dan ook maar zelfstandig uitvinden of ze dingen als de reiskosten, het wachten met intiem zijn, het omgaan met oordelen en de risico's op vervolging voor elkaar over hebben. Door jouw juridisch dichtgetimmerde logeerplannen, zal het lijken of de zorgen en kritiek die de buitenwereld heeft, niet bestaan. Terwijl dat wel zorgen en kritiek zijn die ze serieus moeten nemen.
mana_sutiyuq
26-09-2025 om 14:42
yette schreef op 26-09-2025 om 14:19:
Ik snap dat je je zoon en dit meisje graag wil helpen. Maar denk je niet dat ze er meer aan hebben als je dat niet doet?
Zij kiezen voor een verkering met allerlei hindernissen. Laat ze dan ook maar zelfstandig uitvinden of ze dingen als de reiskosten, het wachten met intiem zijn, het omgaan met oordelen en de risico's op vervolging voor elkaar over hebben. Door jouw juridisch dichtgetimmerde logeerplannen, zal het lijken of de zorgen en kritiek die de buitenwereld heeft, niet bestaan. Terwijl dat wel zorgen en kritiek zijn die ze serieus moeten nemen.
En mogelijk doordat je het zo dicht timmerd kom je juist in de problemen omdat je blijkbaar wel weet dat het niet ok is maar het ergens ook wil faciliteren. Een duidelijk 'Nee, werk ik niet aan mee' is veel beter te handhaven
Izza
26-09-2025 om 15:31
To jij geeft door dit te faciliteren gewoon toestemming voor deze relatie. Je kunt er een heel mooi verhaal van maken maar dit alles is gewoon grooming en misbruik. Door zowel jouw zoon als jou. Een kwetsbaar meisje met ouders die haar niet kunnen helpen. Jouw zoon kan dit beëindigen. Er zijn talloze meisjes van 17 of 18 die niet kwetsbaar zijn en waar je zoon gelijkwaardig mee om kan gaan zonder jouw zeer dubieuze bemoeienis. Waar er niets stiekem hoeft omdat het gewoon legaal is. Als dit meisje hulp wil kan dat op talloze manieren zonder een veel te oude man die uiteindelijk echt wel meer wil. En een bemoeizuchtige schoonmoeder die er bovenop zit om te kijken of die handen boven de dekens blijven. Nee is ook een antwoord.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.