Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

13 en 18

Nou denk ik dat het ene meisje van 13 niet hetzelfde is als het andere meisje van 13. sommigen zijn echt nog jong, kinderlijk, anderen kunnen zo doorgaan voor een straat wijs meisje van 16. 
Wat de wet fout vindt is een seksuele relatie. Maar het zou ook wel eens kunnen zijn dat beiden elkaar willen leren kennen, zonder dat het nu een seksuele relatie wordt. Daar zijn dan wel beiden verantwoordelijk voor. Ik zou dat ernstig met hen bespreken, ernstig in de zin van dat ik de wettelijke beperkingen op dit gebied en de risico's daarvan zwaar zou aanzetten. 
Of is een prille relatie zonder seks onvoorstelbaar? Dat zou ernstig zijn!

Op dit moment het meisje in huis nemen zou ik niet doen, juist vanwege de relatie tussen hen beiden. Stel dat er iets niet goed gaat, meisje past niet bij jullie gezin, relatie met zoon gaat uit, dan is ze meteen weer een hele stap achteruit. Ik hoop dat er ergens nog een familielid is bij wie ze zou kunnen gaan wonen. 

Ook als ze daar lang mee wachten zal zij te jong zijn.
Ik denk dat best 2 dertien jarigen verkering kunnen hebben zonder dat er meer gebeurd, maar een 18 jarige man zal uiteindelijk meer willen.

Of twee jaar, of 3 jaar, wat is daar mis mee? 

Vraagje tussendoor, dat er verder weinig toe doet, maar ik vraag me af waarom jij deze relatie belangrijk genoeg vindt om eea te faciliteren: is dit de eerste liefde van je zoon? 

13 en 18 is per definitie niet oké. Juridisch niet maar sowieso: wat moet een 18 jarige met een 13-jarige? Kind start ws pas op de middelbare school. 
Vind het ook bijzonder dat jij als moeder al zo 'invested' bent in deze relatie. Ze zijn pas 6 weken bij elkaar toch? Je hebt t erover alsof het al een langdurende relatie is. Ze kennen elkaars ouders, jij biedt aan dat ze kan blijven slapen, enz. 

Iemand schreef dat een 18-jarige een relatie ook seksueel wil beleven. Ik denk dat dat waar is. En hoe raar is het dat jij dat kind al bij je thuis wil laten slapen, maar dat het wel in aparte slaapkamers moet. Als je verliefd bent dan jeukt het. En als het (nog) niet jeukt, dan ben je nog te jong om al in de setting van het jonge stel te zitten.

Dit meisje zoekt wanhopig naar een manier om onder de vervelende situaties bij zowel mama als papa uit te komen. Ze heeft nu een mogelijkheid gevonden. En als ze zelfs iedereen moet wijsmaken dat ze 2 jaar ouder is, dat maakt haar niet uit: ze heeft haar doel bereikt. Maar ze denkt jammer niet verder dan vandaag. Want als morgen je zoon vindt dat het toch niet klikt, dan staat ze verder van huis dan ze ooit was.

Bescherm haar tegen zichzelf, TO.

Is je zoon emotioneel nog erg jong? Het kan zijn dat hij bij zo'n kind, want dat is het, meer aansluiting heeft als bij leeftijdsgenoten. Dat maakt het nog niet acceptabel natuurlijk en je zoon heeft natuurlijk wel al seksuele gevoelens en dat is geen beste combinatie met een meisje dat thuis al problemen heeft en waarschijnlijk niet goed grenzen aan kan geven. Het lijkt mij lastig het te verbieden maar ik zou het toch doen, misschien kun je advies inwinnen bij een pedagoog hoe je dat kunt aanpakken met je zoon

Ik vind het echt niet verstandig om haar bij jullie thuis veel tijd te laten doorbrengen en al zeker niet om haar bij jullie te laten logeren. Je bent een soort opvangplek/surrogaatgezin aan het creëren voor een meisje dat je amper kent. Ze hebben amper zes weken een relatie, je bent er veel te diep in betrokken. 
Los van het strafbare: stop met deze relatie te faciliteren en een soort thuis te creëren voor dit kind want daar komen niets anders dan problemen van.

Leg je zoon uit dat een relatie met een 13-jarige strafbaar is en dat je niet wilt dat hij binnenkort opgepakt wordt, veroordeeld wordt, en voor de rest van zijn leven een strafblad heeft waardoor hij moeilijk werk zal kunnen vinden. 
Hij moet de wijste zijn en hiermee stoppen. Als het echte liefde is, en ze elkaar nog steeds willen als ze 16 is, dan kunnen ze het over 3 jaar nog eens proberen.

Jeetje vroeger in mijn tijd gebeurde dit vaker. Een vriendin van mij was ook 13 en had met een jongen van 19. Ze vond dat toen heel stoer. Ze zijn na 35 jaar nog samen. Laat het gewoon zijn gang gaan. Doe niet of dit zijn vrouw gaat worden. Misschien is het ook de 1e verkering van je zoon. Lekker laten gaan en meestal stopt dit na 3 maanden maar uitzonderingen zoals hierboven nagelaten.

Dat ze in de stad afspreken is 1 zaak.

Maar "dat kind" - want op haar 13 is ze dat toch écht nog - blijft niet bij jullie slapen. Niet samen, niet in een aparte kamer.

Je kan hen niet verbieden contact te hebben. Je kan wel grenzen stellen in wat je faciliteert. Een kwetsbare 13-jarige die opkijkt naar een volwassen man ... dat faciliteer je gewoon niet in je huis.

Ik zou mijn eigen kind ook aanmoedigen zijn eigen leven met zijn eigen vrienden weer op te nemen. Ook zijn vrienden zullen zich hopelijk wel vragen stellen waarom ie samen is met een kind dat in de brugklas / klas 2 zit.

Renate46 schreef op 22-09-2025 om 16:38:

Jeetje vroeger in mijn tijd gebeurde dit vaker. Een vriendin van mij was ook 13 en had met een jongen van 19. Ze vond dat toen heel stoer. Ze zijn na 35 jaar nog samen. Laat het gewoon zijn gang gaan. Doe niet of dit zijn vrouw gaat worden. Misschien is het ook de 1e verkering van je zoon. Lekker laten gaan en meestal stopt dit na 3 maanden maar uitzonderingen zoals hierboven nagelaten.

En wat als iemand die kwaad wil hem aangeeft? 

Ik zou trouwens in je huis - als je haar bij jullie laat overnachten - niet de illusie hebben dat ze écht apart slapen.

De eerste keer misschien. De tweede keer kruipen ze toch echt eens jullie slapen bij elkaar. Ondanks dat ze uiteraard braaf beloven dat niet te doen.

Hij is 18, hij dacht dat ze 15 was, ze zijn verliefd, ... die hormonen gieren en wat hun ouders verbieden daar hebben ze toch echt lak aan.

tsjor schreef op 22-09-2025 om 15:12:

Op dit moment het meisje in huis nemen zou ik niet doen, juist vanwege de relatie tussen hen beiden. Stel dat er iets niet goed gaat, meisje past niet bij jullie gezin, relatie met zoon gaat uit, dan is ze meteen weer een hele stap achteruit. Ik hoop dat er ergens nog een familielid is bij wie ze zou kunnen gaan wonen.

Je vliegt helemaal uit de bocht. TO schrijft dat het meisje mag komen logeren in het weekend en jij maakt ervan “het meisje in huis nemen”. Ze heeft een vader en een moeder bij wie ze kan wonen. Waarom denk jij aan een familielid bij wie ze kan wonen? Dat speelt toch helemaal niet? 

Ze liegt nu al over haar leeftijd wat als ze liegt over de pil... Daarnaast haar ouders/familieleden bellen hopelijk de politie als deze relatie doorgaat. Je zoon is een predator TO. Zelfs een 15 jarige met 18 jarige had ik al onveilig gevonden. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.