Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

2x blijven zitten en verplicht van school af

Onze zoon is blijven zitten toen hij in 3VWO zat en nu gaat hij het weer niet redden in 5VWO. 
Omdat hij voor de 2e keer blijft zitten, mag hij niet op school blijven en wij weten nu niet wat wij moeten doen. Hij doet meer dan wat hij deed, maar nog steeds te weinig en denkt het wel te redden, terwijl hij niet op overgaan staat. 

Het is lastig om hierover te hebben, wij begrijpen hem ook niet, vooral omdat mijn man en ik anders zijn. Wij hebben altijd hard gewerkt en onze zaken op orde en kunnen hier moeilijk mee omgaan. Het is ook niet dat hij het kan, het is een slimme jongen die fluitend de lage school is doorgelopen en snel dingen oppikt, maar inmiddels is de hoeveel stof zodanig dat hij het niet meer redt met een dag van tevoren zijn boek op te slaan. 

Wie heeft hier ervaring mee en wat zijn de opties, denk of op een andere school 5VWO opnieuw doen of volwassen onderwijs en anders doorstromen naar een MBO opleiding, waar hij met zijn  "VWO" niet naar toe wilt. 


Wat is er mis met de Vavo (volwassenenonderwijs Havo als ik het goed heb)? Een stapje omlaag, Havo papiertje halen, HBO starten en dan eventueel als hij wil alsnog doorstromen met een propedeuse papiertje naar de uni.

Wat wil hij zelf? Is er iets waar zijn interesse ligt? Ik heb het vermoeden dat hij prima kan leren als hij maar een reden heeft. 
Verder zou ik je eigen idee van hoe jullie in elkaar zitten loslaten en vooral kijken wat je zoon nodig heeft.

Weet je zeker dat hij niet op school mag blijven? Gebruikelijk is de regel dat twee keer blijven zitten in hetzelfde of opeenvolgende leerjaren niet mag, dus niet in 3 vwo en 4 vwo, maar wel in 3 vwo en 5 vwo. De vraag blijft dan of het wenselijk is.

En mag hij ook niet afstromen op dezelfde school en 5 havo gaan doen, als de school havo-onderwijs biedt?

Rockstar schreef op 27-03-2023 om 16:57:

Wat is er mis met de Vavo (volwassenenonderwijs Havo als ik het goed heb)? Een stapje omlaag, Havo papiertje halen, HBO starten en dan eventueel als hij wil alsnog doorstromen met een propedeuse papiertje naar de uni.

VaVo kan ook op VWO niveau. Om toegelaten te worden moet je wel 18 zijn (of uitbesteed worden door je VWO school). Overigens mag je wettelijk gezien zo lang doen over het VWO als je wilt. Dat je van school moet is dus echt een regel van school. Ik zou dus allereerst met school praten of er geen uitzondering gemaakt kan worden voor je zoon. Daarnaast zou ik bijles regelen voor je zoon, als hij daar tenminste voor open staat.

Mocht hij op het nippertje toch nog overgaan kan ik je de stoomcursussen van SSL in Leiden aanraden. Dat kan heel handig zijn voor stof die niet goed beklijft is, omdat er nooit genoeg aandacht aan besteed is door de leerling (of de leraar).https://www.sslleiden.nl/stoomcursus

Hij heeft nooit ‘leren leren’. Met zijn aanpak is het nu heel lastig om voldoende stof op te nemen om goede cijfers te kunnen halen. Maar je kunt niet van iemand verwachten dat hij zichzelf leerstrategieën aanleert. Ik zou daarom op school vragen wat zij hem aanbieden op dat vlak.
Verder is het inderdaad volgens mij zo dat 2 keer blijven zitten niet mag als dat in hetzelfde jaar, opvolgende jaar of onder- of bovenbouw is. Ik denk dus dat doubleren in de 5e wel kan. Maar alleen school kan daar uitsluitsel over geven.
Als school geen hulp biedt in de vorm van bijles of studieondersteuning zou ik eens kijken naar een particulier huiswerkinstituut waar ze hem wel kunnen helpen.

Hoe oud is je zoon? Als hij nog geen 18 is, is Vavo sowieso geen optie, want dan moet hij worden ‘gedetacheerd’ door de huidige school, die dan wel verantwoordelijk blijft voor hem en ook de kosten draagt. Daar zijn ze niet zo happig op.

Rockstar schreef op 27-03-2023 om 16:57:

Wat is er mis met de Vavo (volwassenenonderwijs Havo als ik het goed heb)? Een stapje omlaag, Havo papiertje halen, HBO starten en dan eventueel als hij wil alsnog doorstromen met een propedeuse papiertje naar de uni.

Ik heb vwo gehaald door vavo. Wel was ik 18, dus een stuk makkelijker te regelen. Ik volgde de twee vakken waarmee ik de meeste kans had alsnog te slagen. Heeft mij in elk geval goed gedaan!

Hier min of meer hetzelfde scenario, een jaar of 10 geleden. Intelligent kind, maar werkhouding van likmevestje. Hij kon de interesse gewoon niet opbrengen. Zoon mocht van school wel 5 vwo overdoen nadat hij al in de tweede was blijven zitten. Maar niet van man en mij: ik vond het risico op geen diploma te groot, en had het zelf  na zes  jaar rekken en trekken wel he-le-maal gehad. En met deze werkhouding leek de uni me nou ook niet de beste plaats voor hem. Aan schaduwonderwijs zijn we nooit begonnen. Dus toen werd het met een cito van 550  7 jaar over de havo. Tsja.  Uiteindelijk is hij best terecht gekomen, maar het heeft wel wat grijze haren opgeleverd.

En dan doet hij 5 VWO alsnog over, haalt het toch met de nodige moeite en strandt in 6 VWO.

Zou mijn ideaalbeeld toch ook niet zijn.

Ik zou dus serieus kijken of de VAVO en daar een HAVO-diploma een optie is.
Aangezien hij al een jaar is blijven hangen zal hij binnenkort trouwens 18 zijn en is toestemming van de school naar volgend jaar toe / uitbesteden niet echt meer nodig.

Volgens mij is de enige regel die er wettelijk is omtrent zittenblijven dat je niet meer dan twee keer hetzelfde leerjaar mag doen. Dus niet drie keer vijf vwo, wel vijf havo en daarna twee keer vijf vwo. 
De meeste jongeren zullen dat ook niet willen trouwens, want het leeftijdsverschil wordt dan behoorlijk groot.

Veel scholen hebben bijvoorbeeld wel in de brugklas een beleid van niet doubleren. Als het niveau dan al te hoog is, kun je beter afstromen. Uitzonderingen als ernstige ziekte of iets dergelijks uitgezonderd. Ik weet eerlijk gezegd niet of extra regels niet mogen, maar ik zou zelf wel vraagtekens zetten bij de wenselijkheid ervan.
Stel, hij blijft wel zitten, maar haalt het weer niet. Of net wel, maar strandt dan in zes vwo. Dan heeft hij helemaal geen diploma, terwijl hij wel al 19 is.
Vavo is een optie, zeker als hij dit schooljaar nog 18 wordt of al is. Dan is dat makkelijker te regelen. Mbo is ook een optie, maar dan moet hij wel weten wat hij wil en zich inschrijven en zo. Het is redelijk laat om daar nu nog mee te beginnen. Zeker als hij nog door de nodige weerstand heen moet. 

Wat wel kan, is afstromen naar de havo volgend schooljaar en daar in ieder geval zijn diploma halen. Dat lijkt mij de meest veilige optie met de meeste tijd om te gaan oriënteren op een vervolgopleiding. 

Ik ken wel gevallen van mensen die opbloeiden op het moment dat ze iets gingen doen waar hun interesse lag in plaats van algemene vakken op de middelbare.

Mijn dochter zit voor de derde keer in de vierde (een keer mavo, twee keer havo). School had ons eerst wijsgemaakt dat ze niet mocht doubleren en wilde het later dwingend afraden. De teamleider heeft me er minstens drie keer over gebeld en vond mij volgens mij maar een irritante ouder. Helaas is het nu nog steeds geen uitgemaakte zaak. Ze gaan haar strikt aan de normen houden en twee vijven voor kernvakken (Ne en Eng, geen taalmens) is een no go, ook al heb je voor de rest alleen maar achten.

Als er regels zijn omtrent doubleren moeten die wel in de schoolgids staan. Die zou ik er even op na slaan.

weet hij wat hij wil en welke opleiding? 

Meestal mag je zowel in de onderbouw als in  de bovenbouw één keer blijven zitten.

Wat zou zoon in de toekomst willen doen als beroep? Niets mis met MBO4. Zeker in de techniek kun je flink geld verdienen.

Zoon is in drie jaar nog nooit met de spreekwoordelijke "vieze handen" op het MBO thuisgekomen. Elektronica, lassen en elektrotechniek blijf je schoon mee.

Heeft de school geen Havo?

Bij dochter op school bieden ze in sommige gevallen ook de mogelijkheid om gespreid examen te doen. 
In feite is het natuurlijk ook een vorm van blijven zitten, want je doet dan 2 jaar over je examenjaar. In het eerste jaar kun je dan examen doen in de vakken waar je het niveau al van hebt bereikt en tegelijk ook de mindere vakken bijspijkeren (via bijles of het volgen van de reguliere 5 vwo lessen). Het jaar daarna dan de rest. Is misschien ook een optie. 

En heb je al begeleiding bij het leren leren overwogen? Want misschien weet hij gewoon niet hoe hij het aan moet pakken. Alleen op slimheid en met een beetje opletten in de klas kun je een heel eind komen. Maar in de bovenbouw (en daarna ook op de vervolgstudie) is de hoeveelheid stof ineens veel groter en dan kan dat best even schakelen zijn om een nieuwe leerstrategie te vinden. 

naar de havo wordt dan havo 4 want er worden al een aantal vakken in de 4e afgesloten die meegaan naar het examen. Snap dat ie daar geen zin in heeft.
Zou inzetten op vavo of mbo4

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.