Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

(Aangepaste) activiteiten, binnenshuis, puber 15 jaar

Even een kleine situatieschets:
Dochter, 15 jaar, momenteel in een gesloten jeugdzorg plek.
Ze vroeg gisteren aan ons naar activiteiten waar ze langer mee bezig kan zijn.
Wat ze nu doet is voornamelijk:
Legpuzzels en tekenen.

Wat mag niet:
Niets waarvoor je scharen of mesjes voor nodig hebt, geen lijm, nietjes, scherpe dingen.
Geen telefoon/I pad/ spelcomputer.
Ze houdt niet van lezen (behalve donald duckjes en die heeft ze)

Ik zat zelf te denken aan:
Daimond painting (geen idee of dat mag)
Groot lego werk (ook geen idee of dit mag)

Wie heeft er nog goede tips?


 Haken? Breien zal niet mogen vanwege scherpe naalden, maar haken misschien wel? Ik krijg van mijn kinderen de indruk dat haken tegenwoordig echt in is, en dat er genoeg filmpjes te vinden zijn om het te leren.

Schilderen? Op ezel met doek of schilderen op nummer. Er zijn ook schriftelijke cursussen. 

 Origami? Dat is alleen vouwen van papier, kan zonder verdere hulpmiddelen.

bullet journal? Een blanco met een stapel stiften koop je bij wijze van spreken bij de action, en online is er veel voorbeeld materiaal. (Al zegt de oude taart in mij dat het een beetje lijkt op kalligrafie, maar dan moderner)
Logische puzzels? Dus niet kruiswoordraadsel, maar breinbrekers ed - en dan van het 1 ster niveau zodat ze ook daadwerkelijk een succes heeft?
Dochter hier vind Lego nog steeds leuk; technisch Lego of juist de Lego waar je bloemen mee maakt

Scrapbook maken

Daglichtlamp schreef op 08-02-2023 om 07:59:

Haken? Breien zal niet mogen vanwege scherpe naalden, maar haken misschien wel? Ik krijg van mijn kinderen de indruk dat haken tegenwoordig echt in is, en dat er genoeg filmpjes te vinden zijn om het te leren.

Haak en breinaalden heb je ook van kunststof. 

Klei of fimoklei

Ciska78

Ciska78

08-02-2023 om 08:22 Topicstarter

een haaknaald mag ook niet helaas.
Schilderen op nummer is misschien wel een idee.
Origami ga ik ook even naar kijken.
Logische ouzzels kan ik naar kijken, maar haar hoofd zit al heel vol, dus geen idee of ze dat nu aan kan

Scrapbook en Bullet journaal zit haar hoofd te vol voor, ben vooral op zoek naar dingen waarbij ze niet al te veel hoedt na te denken.

Activiteiten waarbij ze voorbeelden via bijv youtube nodig heeft vallen al af, want geen I pad oid.

Ik heb een kind dat eindeloos haakt. (Maar mogen de haaknaalden?) 
En eentje die warhammer-poppetjes schildert. Dat zul je dan wel zelf moeten voorbereiden (het lossnijden van de onderdelen, en misschien het lijmen), maar dat kun je goed op losgaan. (Zijn penselen toegestaan?)
Fimoklei vindt m'n dochter ook leuk, hoewel ze er nu niet echt meer aan toe komt. En ik zal haar eens vragen of ze nog andere ideeën heeft. 
En er zijn een paar bordspellen en dobbelspellen die je ook alleen kan spelen. Zou ze dat leuk vinden?

Modelbouw met hout
Er zijn simpele pakketjes van bv dieren en je zet ze zonder lijm in elkaar.

 Vingerhaken? Al heb je dan aan het eind van je project wel weer een schaar nodig om de draad af te knippen. De beperkingen maken het echt lastig om iets te vinden.

Kleuren voor volwassenen. 

Tuinfluiter schreef op 08-02-2023 om 08:32:

Modelbouw met hout
Er zijn simpele pakketjes van bv dieren en je zet ze zonder lijm in elkaar.

Daar dacht ik ook aan.

wij hebben van zo’n houten bouwpakket bijv ook de Eiffeltoren gemaakt.

Kleuren in zo'n volwassenen kleurboek? Kan heel ontspannend zijn zonder na te hoeven denken..

Ciska78

Ciska78

08-02-2023 om 08:40 Topicstarter

Geen idee of penselen zijn toegestaan, moet ik navragen.
Warhammer poppetjes moet ik even googlen hoor.
Bordspellen is ze niet van helaas.

Modelpakket met hout, maar ben je daar niet heel snel klaar mee? En ik weet ook niet of dat mag.

De beperkingen maken het heel lastig, daarom ook de hulp van het forum, omdat ik er ook niet goed aan uit kom.

Ciska78

Ciska78

08-02-2023 om 08:41 Topicstarter

Kleuren doet ze dus al, ze heeft daar ook een aantal volwassen kleurboeken, maar omdat ze nu dus alleen maar kleurt en puzzelt wil ze graag wat andere dingen waar ze lang mee bezig kan zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.