Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Gepest door vriendin van zoon

SibellaxMonty schreef op 10-01-2026 om 17:34:

[..]

Dat is wel goed advies maar ik vind het erg moeilijk om op het moment zelf zo´n instelling te hebben. Het engste vind ik dat zijn vriendin er zo ver in gaat. Die lego set was 150 euro en dat heeft ze zelf betaald. Daar schrok ik erg van. Daarom voelde het ook als een aanval. En die uitnodiging was helemaal raar. Gaat ze eerst tegen zoon zeggen dat ze het met mijn man en mij in het geheim heeft besproken (iets wat nooit gebeurd is) om hem te verrassen dat ze mee ging. Zoon is helemaal blij dus ik kan het dan onmogelijk verbieden. En daarna gaat ze uit het niets zeggen dat ik zei dat ze niet mee mocht. Ik vond het zulk raar gedrag. En zoon slikt het maar als zoete koek. Hij wordt helaas alleen maar boos als ik probeer te zeggen dat wat ze zegt niet waar is. Hij is echt nog in zijn verliefde fase.

Zou het helpen als je man dit zegt? Ik zou op een rustig moment eens met zijn 3-en gaan zitten en deze voorbeelden (vooral van het weekendje weg en het cadeau) met hem bespreken. Dat zijn dingen die hij moeilijk kan weerleggen. Niet aansturen op een breuk, maar het wat neutraal houden, dat die dingen jullie erg verbazen. Mag hij zelf zijn conclusies trekken.

SibellaxMonty

SibellaxMonty

10-01-2026 om 18:33 Topicstarter

Joszy schreef op 10-01-2026 om 18:30:

Zou ze niet gewoon super onzeker zijn? Kreeg ze koudwatervrees toen het weekendje weg dichterbij kwam, had ze geen idee wat te kopen voor de verjaardag van haar vriend maar wilde ze het wel heel goed doen etc?

Betwijfel het. Ze komt altijd erg zelfverzekerd over. En als ze zo onzeker zou zijn waarom zou ze dan eerst liegen dat wij haar hebben uitgenodigd en daarna liegen dat ik het heb verboden. 

SibellaxMonty

SibellaxMonty

10-01-2026 om 18:39 Topicstarter

Engeltje schreef op 10-01-2026 om 18:31:

[..]

Zou het helpen als je man dit zegt? Ik zou op een rustig moment eens met zijn 3-en gaan zitten en deze voorbeelden (vooral van het weekendje weg en het cadeau) met hem bespreken. Dat zijn dingen die hij moeilijk kan weerleggen. Niet aansturen op een breuk, maar het wat neutraal houden, dat die dingen jullie erg verbazen. Mag hij zelf zijn conclusies trekken.

Dat hebben wij nog niet gedaan. Dat is wel een goed idee. Had alleen nooit verwacht dat het nodig zou zijn al bij zoons eerste verkering.

SibellaxMonty schreef op 10-01-2026 om 17:55:

[..]

Wij als gezin wilde een cadeau voor zoon kopen dus ik dacht dat ik haar er ook bij zou betrekken. Zo kan zoon zien dat wij zijn verkering serieus nemen, maar dat is helemaal fout uitgepakt helaas. En die regel over het weekendje weg hebben wij ook dat het alleen ons gezin is, maar zoon was zo blij verrast dat ik het niet over mijn hart kon verkrijgen om te zeggen dat wij haar niet hadden uitgenodigd. Blijkbaar had ik dat wel moeten doen want zij verzon een heel verhaal dat ik had gezegd dat ik haar er niet bij wilde. Zucht...

Dat zou ik in elk voorkomend geval dus wel doen. Maak direct bij het boeken duidelijk voor wie de uitnodiging geldt. 

Jij bent de volwassene, jij neemt de beslissingen, jij pakt de leiding, jij laat je niet overrompelen. 

Over het cadeau dat je als gezin wilde kopen: zijn is nog geen onderdeel van het gezin. Tenminste niet in deze situatie. Koop je een cadeau voor oma, kun je haar wel vragen mee te doen, maar het cadeau voor haar vriendje koopt ze voortaan zelf. 

maar zoon weet het echte verhaal dus niet van het kado en weekendje, dat had ik hem toch wrl even duidelijk verteld, dit kan toch niet? Ik had ook duidelijk gezegd dat ik haar niet had uitgenodigd, maar dat ze best mee mag. Je moet toch eerlijk zijn tegen zoon hoe alles gegaan is.

Kersje schreef op 10-01-2026 om 17:00:

Ik vind het persoonlijk een nogal raar verhaal. Ik bedoel, het is toch duidelijk aan zoon te ‘bewijzen’ mbt het Lego-cadeau, want je hebt het op Whatsapp. Een jongen van 17 is toch ook niet achterlijk dat als hij een zelfde cadeau krijgt als eerder gecommuniceerd via Whatsapp en daarnaast ook nog eens een dag vóór zijn verjaardag…….

En het dan, als volwassene, ook nog als “gepest worden” door een puber beschrijven? Ik neem dit verhaal duidelijk met een korreltje zout…

Haha nou inderdaad.

Muurbloem1985 schreef op 10-01-2026 om 17:17:

[..]

Ja dat was een serieuze vraag, al die dingen die ze noemt is gewoon pesten, ik denk dat die vriendin gewoon een heks is en die zoon erin trapt, die zoon is 17 dus die zal er zelf achter moeten komen hoe die vriendin is, oprecht lastig voor TO'er lijkt mij.

Pesten is stelselmatig, dus die eerste actie van dat Tupperware bakje en het toetje van de maand (teveel details, maar soit) was dat zeker niet. 

Kersje schreef op 10-01-2026 om 17:00:

Ik vind het persoonlijk een nogal raar verhaal. Ik bedoel, het is toch duidelijk aan zoon te ‘bewijzen’ mbt het Lego-cadeau, want je hebt het op Whatsapp. Een jongen van 17 is toch ook niet achterlijk dat als hij een zelfde cadeau krijgt als eerder gecommuniceerd via Whatsapp en daarnaast ook nog eens een dag vóór zijn verjaardag…….

En het dan, als volwassene, ook nog als “gepest worden” door een puber beschrijven? Ik neem dit verhaal duidelijk met een korreltje zout…

StarD schreef op 10-01-2026 om 19:00:

[..]

Pesten is stelselmatig, dus die eerste actie van dat Tupperware bakje en het toetje van de maand (teveel details, maar soit) was dat zeker niet.

Nou ik vind het voorbeeld van het cadeau al behoorlijk pestgedrag

Ik moest meteen denken aan de serie The Girlfriend. (sorry   ) 

Maar jeetje, ze klinkt wel wat gecompliceerd. Ik zal gewoon rustig met je zoon in gesprek blijven/gaan en ook alles als 'bewijs' (tja, hoe je het ook wil benoemen) bewaren.

SibellaxMonty schreef op 10-01-2026 om 18:31:

[..]

Stoken is misschien een beter woord ervoor. Mijn ergste nachtmerrie is dat als ze seks hebben ze liegt over dat ze de pil neemt en zoon overtuigd dat hij geen condoom hoeft te gebruiken. En dan zwanger raakt. Gelukkig hebben zowel man als ik onze zoon goed voorgelicht dat hij altijd een condoom moet gebruiken, ook al zegt zij van niet. En hebben wij ook condooms in huis. Zoon is op zich erg verstandig daarin en zo ver ik weet is seks nog niet ter sprake gekomen tussen die 2. Maar na 6 maanden moet ik wel reëel blijven. Ik voel mij zo machteloos.

OMG, daar had ik nog niet eens aan gedacht.

Ga met z'n vieren om de tafel en breng het ter orde dat het nodig is om het een en ander uit te spreken tussen je zoon, zijn vriendin, jij en jouw partner.

Begin een open gesprek over de dingen die jullie zijn opgevallen en waarom zij dat doet. Misschien is haar voor het blok zetten dan toch wel de juiste optie. 

Dat met dat cadeautje, dat doet mijn schoonmoeder precies zo. Ze heeft serieus al meerdere keren aan ons kind een cadeautje gegeven de dag voor de verjaardag waarvan zij wist dat wij dit ook hadden gekocht. Tegenwoordig vertel ik dus niet meer wat we kopen of geef ik express een linkje naar een ander cadeautje wat mij leuk lijkt. Dit soort types spelen de vermoorde onschuld en voelen zich aangevallen als je ze erop aanspreekt, ze zal het zo weten te draaien dat het jouw schuld is. Je zoon is verliefd en zal erin trappen. Dus brand je handen hier niet aan, just smile and wave.

Madamecannibale schreef op 10-01-2026 om 20:32:

Dat met dat cadeautje, dat doet mijn schoonmoeder precies zo. Ze heeft serieus al meerdere keren aan ons kind een cadeautje gegeven de dag voor de verjaardag waarvan zij wist dat wij dit ook hadden gekocht. Tegenwoordig vertel ik dus niet meer wat we kopen of geef ik express een linkje naar een ander cadeautje wat mij leuk lijkt. Dit soort types spelen de vermoorde onschuld en voelen zich aangevallen als je ze erop aanspreekt, ze zal het zo weten te draaien dat het jouw schuld is. Je zoon is verliefd en zal erin trappen. Dus brand je handen hier niet aan, just smile and wave.

Is dit het enige rare wat je schoonmoeder doet,ik vind het echt bizar...waarom zou je dat doen?

Sil1970 schreef op 10-01-2026 om 20:35:

[..]

Is dit het enige rare wat je schoonmoeder doet,ik vind het echt bizar...waarom zou je dat doen?

Nee, dat niet helaas, ze heeft wel meer vreemd gedrag. Het blijft vreemd, ze snapt ook niet dat ik er boos om word. Als je haar ermee confronteert dan speelt ze de vermoorde onschuld.

De eerste keer was met de eerste verjaardag. We hadden best een duur cadeau en dat al een maand van tevoren gekocht en aan schoonouders laten zien. Dus het was zeker geen onduidelijke communicatie ofzo. De dag voor het feest gaf ze precies hetzelfde cadeau. Daar hebben we woorden over gehad. Sinterklaas dat jaar gebeurde precies hetzelfde. Haar weer erop aangesproken en toen gaf ze aan niet te weten wat ze anders moest kopen. Ze heeft vaker van dit soort sociaal onaangepast gedrag en snapt vervolgens niet dat ze daar geen vrienden mee maakt.

SibellaxMonty

SibellaxMonty

10-01-2026 om 21:23 Topicstarter

Madamecannibale schreef op 10-01-2026 om 20:32:

Dat een volwassen vrouw dat doet! Ik heb het over het cadeau niet aan zoon verteld. Ik wilde niet dat het een welles nietes situatie werd. En ik wilde ook niet meegaan in een kinderachtige puberstreek. Misschien had ik dat wel moeten doen. En ik wilde ook mijn zoons verjaardag niet verpesten.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.