Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Mee bemoeien of niet....?

Ik een mijn man hebben een beetje een discussie en ik vraag jullie mening.  Het is de laatste tijd wel raak hier.  

Kleine situatieschets:
Mijn dochter ( (15)  heeft in oktober  een jongen (17) leren kennen.  Deze jongen zat bij haar op school. Ze hebben een tijdje veel contact gehad via snap. Ze gaf een feestje met halloween bij een vriendin en had gevraagd of hij ook wilde komen.  Het feestje was best saai en hij was er om 23.00 nog niet,  dus ze had hem gestuurd dat hij niet meer hoefde te komen.  Hij wilde perse toch komen maar toen hij kwam was het feestje al afgelopen.  Hartstikke vervelend want het is voor hem best wel een stuk fietsen.  

Daarna hebben ze gewoon contact gehouden, maar rond december zei hij meer te willen. Mijn dochter wilde gewoon vrienden blijven.  Hij kon niet goed met die afwijzing omgaan en deed soms echt lullig. Zo erg dat mijn dochter het contract helemaal verbroken heeft in in januari.  

In maart heeft mijn dochter een andere jongen leren kennen, uit hetzelfde dorp als jongen 1. Zij klikten heel goed en zijn elkaar aan het leren kennen.  Op een feestje waar deze jongen was bleek ook jongen 1 te zijn en blijken ze vrienden te zijn.  Op dit feestje hebben jongen 1 en mijn dochter het weer goed gemaakt.  Omdat mijn dochter goed met de vrienden van jongen 2 wilde zijn heeft ze hem ook weer toevoegd op snap.  

De afgelopen weken is er gewoon weer leuk contact geweest. Jongen 1 flirt soms wel maar dochter houdt dat af. 

Nu vroeg jongen 1 of mijn dochter naar hem toe wilde komen om wat te hangen. Hij was met twee vrienden en dochter met 1 vriendin. Jongen 2 zou ik nog komen.  
Het was dus in een ander dorp en ik wil niet dat mijn dochter alleen of met zijn tweeën door het donker fietst dus ik zou ze brengen.  
Het was 25 minuten rijden, en het adres bleek niet te kloppen.  Uiteindelijk hebben ze elkaar toch gevonden. 
Ik ben naar huis gereden en toen ik nèt thuis was belde dochter op of ik haar kon halen. 

Nu blijkt dat de jongens ( muv jongen 2 want die wist echt van niks) met voorbedachte rade de meiden het verkeerde adres gegeven hebben.  Ze hebben ook heel lullig gedaan en na een half uur gezegd dat zij weg moesten en de meiden dus ook. Allemaal als wraak voor het halloween feestje wat dus een half jaar geleden is. Op zich beetje puberale streken, maar wat ik heel vervelend vindt is dat de jongens 2 15 jarige meiden in het donker in een onbekend dorp in landelijke omgeving op straat hebben gezet.  Ik moest nog een half uur rijden.  Ik vind dit echt onveilig.  Mijn man wil de ouders van die jongen nu bellen een aangeven dat dit echt onacceptabel is, maar ik denk laat maar.  Er is niks gebeurd en dat gaat ook niet meer gebeuren want dochter heeft jongen 1 op alle sociaal media geblokt en wil hem nooit meer spreken. Wat zouden jullie doen?


Ik zou niks doen . En dochter compliment geven dat ze het goed heeft aangevoeld dat jongen 1 niks was
Volgende keer niet weer goed maken maar na je gevoel luisteren.

Ik zou de les die je dochter hiervan leert bespreken met haar, maar het niet bespreken met hun ouders.

wat vindt je dochter ervan dat je man de ouders wilt bellen? 
Ik zou eerder de jongen zelf spreken.

Gewaarschuwd man telt voor twee; vroeger werd tijdens de pauzes over dergelijke acties geklets en nare acties kwamen echt wel aan het licht. Zo waren andere meiden bewust van gedrag en karakter van een bepaalde jongen. Nare acties werden niet via ouders gespeeld, die werden onderling opgepakt door het op subtiele wijze aan de vlaggenstok te hijsen.

Doe even niets; zeg tegen je dochter dat je zo naar die ouders toe stapt als je dochter daar om vraagt, maar dat je het voor nu aan haar laat hoe ze dit afhandelt. Meiden kunnen dat prima. 
tip : niet spelen via social media; dat krijgt weer zo’n eigen leven.

Kimdekim

Kimdekim

24-04-2023 om 09:37 Topicstarter

Flanagan schreef op 24-04-2023 om 09:08:

Gewaarschuwd man telt voor twee; vroeger werd tijdens de pauzes over dergelijke acties geklets en nare acties kwamen echt wel aan het licht. Zo waren andere meiden bewust van gedrag en karakter van een bepaalde jongen. Nare acties werden niet via ouders gespeeld, die werden onderling opgepakt door het op subtiele wijze aan de vlaggenstok te hijsen.

Doe even niets; zeg tegen je dochter dat je zo naar die ouders toe stapt als je dochter daar om vraagt, maar dat je het voor nu aan haar laat hoe ze dit afhandelt. Meiden kunnen dat prima.
tip : niet spelen via social media; dat krijgt weer zo’n eigen leven.

Mijn dochter wil dat ook niet, naar de ouders.  Zij zegt ik los het zelf wel op.  Ze heeft hem wel geblokkeerd op alles dus via social media wordt niks gespeeld.  Jongen 2 is ook niet zo blij.  Hij is er een beetje ambivalent mee omgegaan en dochter neemt hem dat ook kwalijk.  Daarnaast zegt ze,  ik wil geen vriend waarbij ik niet met zijn vrienden kan. Dit kan dus ook best een streep door hun relatie/ vriendschap zetten. 


Ze zit overigens vooral met het feit dat ze vooraf gepland hebben om hun een kutavond te bezorgen. 

Het klinkt alsof je dochter deze jongen zelf vooraf goed ingeschat heeft en de situatie nu ook prima aankan. Geef haar maar een compliment daarvoor.

Kimdekim schreef op 24-04-2023 om 09:37:

[..]

Ze zit overigens vooral met het feit dat ze vooraf gepland hebben om hun een kutavond te bezorgen.

Ik zou niets meer met die jongens te maken willen hebben. Dit getuigt niet van een leuk karakter (understatement).

Nee ik zou nix doen. Stel dat die ouders hun zonen er op aanspreken, dan komt dat op een of andere manier terug bij je dochter. Wat er dan gebeurt gaat waarschijnlijk langs je heen want wie zegt dat je dochter dat ook vertelt? De pubers hier laten dat wel uit hun hoofd. Het is een goede les. Heel goed dat je met de auto bent gegaan.

Ik snap niet helemaal waarom je het enger vindt dat je dochter met een vriendin door het donker fietst, dan dat ze 'hangt' met vage vrienden in een huis heel laat op de avond. 

De kans dat er iets vervelends gebeurt lijkt me toch groter bij vage vrienden in een huis waar ze niet meteen uit kan, zeker als er meer jongens dan meisjes aanwezig zijn, en die meisjes vrijwillig zijn gekomen en misschien de verkeerde boodschap af hebben gegeven daarmee. 

Kimdekim

Kimdekim

24-04-2023 om 11:38 Topicstarter

Valeria schreef op 24-04-2023 om 11:14:

Ik snap niet helemaal waarom je het enger vindt dat je dochter met een vriendin door het donker fietst, dan dat ze 'hangt' met vage vrienden in een huis heel laat op de avond.

De kans dat er iets vervelends gebeurt lijkt me toch groter bij vage vrienden in een huis waar ze niet meteen uit kan, zeker als er meer jongens dan meisjes aanwezig zijn, en die meisjes vrijwillig zijn gekomen en misschien de verkeerde boodschap af hebben gegeven daarmee.

Dit vind ik raar.  Het zijn geen vage vrienden.  Het zijn mensen die ze gewoon kent. En waar ze al een tijdje mee omgaat.  Het was overigens ook niet heel laat, het was 23.00 toen ik haar ophaalde. Daarnaast vind ik het een beetje bijzonder dat blijkbaar het aantal meiden het aantal jongens moet overstijgen?

Kimdekim schreef op 24-04-2023 om 11:38:

[..]

. Het was overigens ook niet heel laat, het was 23.00 toen ik haar ophaalde. Daarnaast vind ik het een beetje bijzonder dat blijkbaar het aantal meiden het aantal jongens moet overstijgen?

Als het niet laat was, en het aantal meisjes niet uitmaakt, waarom was fietsen in het donker dan eng? 

Valeria schreef op 24-04-2023 om 11:14:

Ik snap niet helemaal waarom je het enger vindt dat je dochter met een vriendin door het donker fietst, dan dat ze 'hangt' met vage vrienden in een huis heel laat op de avond.

De kans dat er iets vervelends gebeurt lijkt me toch groter bij vage vrienden in een huis waar ze niet meteen uit kan, zeker als er meer jongens dan meisjes aanwezig zijn, en die meisjes vrijwillig zijn gekomen en misschien de verkeerde boodschap af hebben gegeven daarmee.

Heb je ook pubers van die leeftijd? 
Ik snap je vraag maar als ouder van puber die voorzichtig beginnen met uitgaan, doe je dit soort dingen. Stel dat je als ouder botweg nee zegt, wat voor discussie heb je dan met je humeurige puber, wat moet die er van leren? En dan hou je je puber klein. kennelijk is dit een dorpse omgeving waar dit soort puber dingen niet voor de hand en niet om de hoek liggen. En dan doe je dat. Wij zitten inde randstad en school van de kinderen ligt echt een end van het centrum, Ik zou zoiets ook hebben gedaan met in mijn achterhoofd mijn eigen gedachtes maar laat het ze zelf maar ervaren.

Goede les geweest. 

Philou schreef op 24-04-2023 om 12:41:

[..]

Heb je ook pubers van die leeftijd?
Ik snap je vraag maar als ouder van puber die voorzichtig beginnen met uitgaan, doe je dit soort dingen. Stel dat je als ouder botweg nee zegt, wat voor discussie heb je dan met je humeurige puber, wat moet die er van leren? En dan hou je je puber klein. kennelijk is dit een dorpse omgeving waar dit soort puber dingen niet voor de hand en niet om de hoek liggen. En dan doe je dat. 

Ik heb een 16-jarige.
Maar als er zou staan "ik heb ze gebracht, want het was een uur fietsen en het regende" dan zou ik de vraag niet gesteld hebben. Het ging me om de tegenstelling tussen 2 meisjes vs (een kleine kans op) 1 enge vent onderweg, en 2 meisjes vs 4 jongens in een afgesloten ruimte met evt drank in het spel. Als je denkt dat je dochter tegen het tweede is opgewassen, dan toch zeker tegen het eerste?

Valeria schreef op 24-04-2023 om 12:48:

[..]

Ik heb een 16-jarige.
Maar als er zou staan "ik heb ze gebracht, want het was een uur fietsen en het regende" dan zou ik de vraag niet gesteld hebben. Het ging me om de tegenstelling tussen 2 meisjes vs (een kleine kans op) 1 enge vent onderweg, en 2 meisjes vs 4 jongens in een afgesloten ruimte met evt drank in het spel. Als je denkt dat je dochter tegen het tweede is opgewassen, dan toch zeker tegen het eerste?

Je weet niet welke gesprekken er zijn geweest en welke afspraken gemaakt. Ik kan me voorstellen dat je bij het brengen de situatie nog eens inschat en de jongens spreekt. Bovendien is het ene kind het andere niet. Ik heb er een die je bij wijze van spreken kan droppen in the middle of nowhere en die komt thuis en de ander daar zou ik mij zorgen over maken of die thuis komt en in welke staat (gehavend).

Wij hebben een oud en nieuw zonder drank doorgebracht omdat zoon naar een feestje (17) wilde van vrienden van vrienden waar hij hoopte dat een bepaald meisje zou komen. We wilden niet dat hij met al het vuurwerk en (mogelijke) drank (van hemzelf of anderen) zou fietsen en een beperkt openbaar vervoer met gedoe vonden we ook geen lekker idee.

Zeggen dat hij daarom niet moet gaan? Ook geen lekker idee. Ok, hij gaat maar dan in gesprek over hoe hij het ziet en hoe wij het zien.

Dus gebracht met de auto. Gezien vuurwerk, drank en ov vond hij dat ook beter. Maar dat hield wel in dat we afspraken konden maken over de tijd dat hij thuis zou komen (en niet voor de deur parkeren!). En wat scenario’s doorgesproken die zoal op oud en nieuw gebeuren.
Uiteindelijk viel het hem tegen want het feestje was saai en het meisje was er niet. Hij appte dat zelf. Ik krijg de indruk dat hij ervan heeft geleerd dat niet elk feestje meteen superleuk is, dat drank een feestje niet leuker maakt. 

Valeria schreef op 24-04-2023 om 12:48:

[..]

Ik heb een 16-jarige.
Maar als er zou staan "ik heb ze gebracht, want het was een uur fietsen en het regende" dan zou ik de vraag niet gesteld hebben. Het ging me om de tegenstelling tussen 2 meisjes vs (een kleine kans op) 1 enge vent onderweg, en 2 meisjes vs 4 jongens in een afgesloten ruimte met evt drank in het spel. Als je denkt dat je dochter tegen het tweede is opgewassen, dan toch zeker tegen het eerste

Ik ben het hier helemaal mee eens. Zeker gezien de eerdere situatie die TO postte over dezelfde dochter samen met 4 meiden en 6 jongens alleen in een huis met drank.
Ik vind het heel bijzonder dat TO dit goedkeurd voor een 15 jarige. Het meisje wordt in hele kwetsbare situaties gebracht en ma vind het allemaal maar best. Ik snap dat niet maar goed. Ieder zijn ding 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.