Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
MBG

MBG

11-10-2021 om 18:44

Puber en alcohol


Ik heb nog eens geprobeerd het onderzoek/resultaat van het Trimbos instituut terug te zoeken dat het niet helpt om je kind 'thuis te leren verstandig met drank om te gaan'. Dus het idee dat als je kind thuis leert 'een drankje te drinken' voorkomt dat het méér drinkt als hij (/zij) 18 is. (Ik geloof zelfs dat het tegengesteld was, maar dat weet ik niet zeker meer).

Hier roept iedereen strenge ouders, verbieden etc, maar het gaat juist ook om wat je uitstraalt als moreel compas: alcohol drinken voor je 18e is ongezond, dus daarom doe je dat niet. Punt. En dan hoop je dat ze dat in ieder geval onthouden en voorkomt dat ze (veel) drinken voor ze 18 zijn. In ieder geval krijgen ze het hier in huis niet voor ze 18 zijn. En ja, we zeggen ook dat je hersenen met 18 niet volledig ontwikkeld zijn etc.
Nog eentje onder de 18 hier in huis, die beslist alcohol gaat drinken als hij 18 is, maar (eigenlijk tot onze verbazing) voor zichzelf besloten heeft om ook echt niet te drinken voor die tijd. En ja, dat doet hij echt niet, ook niet met vrienden (die ook soms 18- zijn) die wel alcohol drinken. Eigenlijk verbaast hij zich er over dat zoveel jongeren onder de 18 wel drinken .
Ik wil dit uiteraard niet allemaal op ons conto schrijven (het kind moet het ook echt willen, niet ondergaan aan peerpressure etc), maar als wij alchohol thuis hadden toegestaan, dan had hij zeker wél gedronken.

OrganicDeer76

OrganicDeer76

12-10-2021 om 11:02

Iedereen zijn mening. Ik vind het betuttelend en ben van mening dat af en toe eens een drankje geen kwaad kan. En nogmaals er zit een verschil in een drankje met kerst Jillz of elke weekend aan de drank. 

yette schreef op 12-10-2021 om 10:28:

[..]

Bij de vrienden van mijn kinderen (16-24 jaar), zie ik niet echt verschil tussen degenen die thuis wel af en toe wat dronken en degenen die dat niet mochten. Er zijn andere redenen waarom iemand zijn/haar grenzen niet kent.

Onze oudste en zijn vrienden mochten trouwens nog drinken op hun 16e. Ook hier thuis. Die 18+ regel werd pas ingevoerd toen ze 17 waren.

Mijn zoon is nu 28 en mocht ook op zijn 16de al drinken maar van te voren dronk hij ook al wel een pilsje. In cafe's werd daar toen ook nog niet zo op gelet.

yette schreef op 12-10-2021 om 08:58:

Ik vind het argument om een minderjarige thuis alvast drank te geven omdat het anders misschien buitenshuis gebeurt, nogal naïef.

Dat biertje dat je al dan niet thuis geeft, heeft geen enkele invloed op de situaties waarin je puber buitenshuis met zijn/haar vrienden terecht komt. Ze krijgen er geen andere vriendenkring door.

Je houding als ouder heeft echter wel invloed op hoe je kind denkt. Ik wil ze niet meegeven dat het prima is om wetten/afspraken te negeren zolang je jezelf maar wijsmaakt dat je het 'op een verstandige manier' doet.

Dat vooral. Er zijn nu eenmaal wetten en regels, daar heb je je gewoon aan te houden. Dat ze het dan stiekem gaan doen, dat kan. Maar je brengt je kind toch bij dat je je gewoon aan de regels hebt te houden?

Sommigen zeggen dat kinderen die niets mogen vervolgens helemaal los gaan. Dat kan. Dat hoor je ook altijd als het gaat om kinderen die niet mogen snoepen en zo. En het zal best zo zijn, dat zodra ze zelf kunnen beslissen dat sommige los gaan. Anderen niet. In veel gezinnen wordt drugs niet geaccepteerd en al die kinderen gaan vervolgens helemaal los zodra ze mogen?

Maar het verschil tussen geen snoep/fris ed mogen en geen alcohol mogen, is dat onder de 18 alcohol gewoon verboden is en deze grens met een goede reden van 16 naar 18 is gegaan.

Zusterclivia schreef op 12-10-2021 om 11:21:

[..]

Dat vooral. Er zijn nu eenmaal wetten en regels, daar heb je je gewoon aan te houden. Dat ze het dan stiekem gaan doen, dat kan. Maar je brengt je kind toch bij dat je je gewoon aan de regels hebt te houden?

Sommigen zeggen dat kinderen die niets mogen vervolgens helemaal los gaan. Dat kan. Dat hoor je ook altijd als het gaat om kinderen die niet mogen snoepen en zo. En het zal best zo zijn, dat zodra ze zelf kunnen beslissen dat sommige los gaan. Anderen niet. In veel gezinnen wordt drugs niet geaccepteerd en al die kinderen gaan vervolgens helemaal los zodra ze mogen?

Maar het verschil tussen geen snoep/fris ed mogen en geen alcohol mogen, is dat onder de 18 alcohol gewoon verboden is en deze grens met een goede reden van 16 naar 18 is gegaan.

Nee hoor, het is bij wet helemaal niet verboden. Ze mogen het zelf niet kopen maar je bent niet strafbaar als je je puber van 16 thuis een pilsje laat drinken of een sigaret laat roken.

Het is maar de vroeg hoeveel invloed je hebt als ouder. Sommige ouders in dit draadje denken dat het door hun goede opvoeding komt dat een kind niet drinkt. Ik betwijfel dat. Wij hebben drie puber van 19, 17 en 16. Die van 16 en 17 drinken niet. Komt natuurlijk omdat wij geen alcohol aanbieden en wij het zeker niet in huis halen voor ze en ze weten hoe slecht alcohol is. Wel weer jammer dat onze 19 jarige wel drinkt en op zijn 15e stomdronken thuis kwam na een feestje. 

Ik weet niet hoeveel invloed je als ouder hebt  Elk kind is weer anders. 

HexOpBezemsteel schreef op 12-10-2021 om 09:38:

[..]

Grappig genoeg weet ik van mijn kinderen dat de vriendjes met de strengste ouders met enige regelmaat totaal laveloos waren. Echt van het padje af. Hoe die ouders dat niet door konden hebben is mij nog steeds een raadsel.

Ook als je 18 jaar of ouder bent is drank slecht, maar boven de 18 kan je het niet meer verbieden. Het brein ontwikkelt echter gewoon nog door tot je 25e. Dus ook drinken op je 18e is niet erg gezond. En vooral heel dronken worden op jonge leeftijd is superslecht.

Na hun 18e verjaardag worden jongeren in staat geacht om zelfstandig beslissingen over hun gezondheid te kunnen nemen (bron: Nix18voorprofs). Maar je bent niet van de ene op de andere dag volwassen en je brein is nog niet volgroeid als je 18 wordt. Wel mag je drinken en "helemaal los gaan" en dat gebeurt dan ook nog wel eens.

Verbieden helpt, zeggen onderzoekers. Ik vraag me af waarop daar gebaseerd is. Op jongeren die zeggen niet te drinken? Als je niet mag drinken zeg je ook dat je niet drinkt.

Ik vind het prima als je het verbiedt, dat is echt niet zielig en ze krijgen er niets van. Of je ermee bereikt wat je wil vraag ik me af.

Je moet ook niet alleen verbieden, maar verbieden inclusief voorlichting ( en dat is wat anders dan preken) en het goede voorbeeld. 

Ik vind je twijfel richting onderzoekers wel heel wantrouwend. Alsof een onderzoeker niet weet hoe je onderzoek moet doen. 

Hier een factsheet met de studies die je dan zelf verder kunt zoeken en lezen. 
https://www.trimbos.nl/docs/5bb20350-4ab2-4210-b65c-40be1b1692e6.pdf

Mevrouw75 schreef op 12-10-2021 om 12:05:

[..]

Je moet ook niet alleen verbieden, maar verbieden inclusief voorlichting ( en dat is wat anders dan preken) en het goede voorbeeld.

Ik vind je twijfel richting onderzoekers wel heel wantrouwend. Alsof een onderzoeker niet weet hoe je onderzoek moet doen.

Hier een factsheet met de studies die je dan zelf verder kunt zoeken en lezen.
https://www.trimbos.nl/docs/5bb20350-4ab2-4210-b65c-40be1b1692e6.pdf

Onderzoekers discussiëren onderling wel degelijk over methodes en resultaten. De term "uit onderzoek blijkt" wordt veel misbruikt en bovendien is de overlevering van wat er dan uit dat onderzoek zou blijken niet altijd conform de conclusies van het onderzoek. 

Daarnaast past beleid ook weer dingen aan: als je 18 bent ben je volwassen dus dan kan je wel drinken. 16 is te jong om veel te drinken,  18 is dat net zo goed. En sowieso is te veel drinken slecht voor je. Nu doen we wel meer dingen die ongezond zijn.  Zitten.  Suiker eten en junkfood. Etc. 

Ik zie geen probleem in een drankje op zijn tijd. Straalbezopen vind ik niet ok, ook niet voor mijn kinderen boven de 18.


Plantenbak schreef op 12-10-2021 om 12:03:

Het is maar de vroeg hoeveel invloed je hebt als ouder. Sommige ouders in dit draadje denken dat het door hun goede opvoeding komt dat een kind niet drinkt. Ik betwijfel dat. Wij hebben drie puber van 19, 17 en 16. Die van 16 en 17 drinken niet. Komt natuurlijk omdat wij geen alcohol aanbieden en wij het zeker niet in huis halen voor ze en ze weten hoe slecht alcohol is. Wel weer jammer dat onze 19 jarige wel drinkt en op zijn 15e stomdronken thuis kwam na een feestje.

Ik weet niet hoeveel invloed je als ouder hebt Elk kind is weer anders.

Ik hoop dat je niet op mij doelt, want ik schrijf expliciet dat het niet persé aan ons te danken is dat onze kinderen onder de 18 geen alcohol hebben gedronken.

Het enige dat ik wel weet is het tegenovergestelde: als wij gezegd hadden dat een drankje op z'n tijd onder de 18 prima was en ze dat ook aangeboden hadden thuis, dat ze dan wèl voor hun 18e gedronken zouden hebben.

En ja, ik denk dat alcohol slecht is voor hersenen in ontwikkeling. Wie weet hoe slim ik was geweest als de alcoholgrens 18 was geweest toen ik jong was

Of je het thuis wel of niet toestaat is nog heel iets anders dan of je alcohol cadeau gaat geven aan minderjarige vrienden. Dat zou ik nooit doen en ook niet toestaan dat mijn kind dat zou doen. Je geeft dan het signaal af dat het oké is, terwijl ouders daar verschillend over kunnen denken.

Helemaal eens met mamaE. Het gaat nog niet eens zozeer om je eigen principes, maar het feit dat je iets controversiëls (want veel discussie...) als alcohol kado geeft aan een minderjarige vind ik onjuist.
Laten we inderdaad hopen dat dit iets was wat de 15-jarige zelf bedacht had (en ongezien meegenomen uit de voorraadkast van een ouder) dan dat dit een weldoordachte suggestie was van een volwassene.

Jesse_1 schreef op 12-10-2021 om 10:39:

Ik heb nog eens geprobeerd het onderzoek/resultaat van het Trimbos instituut terug te zoeken dat het niet helpt om je kind 'thuis te leren verstandig met drank om te gaan'. Dus het idee dat als je kind thuis leert 'een drankje te drinken' voorkomt dat het méér drinkt als hij (/zij) 18 is. (Ik geloof zelfs dat het tegengesteld was, maar dat weet ik niet zeker meer).

Hier roept iedereen strenge ouders, verbieden etc, maar het gaat juist ook om wat je uitstraalt als moreel compas: alcohol drinken voor je 18e is ongezond, dus daarom doe je dat niet. Punt. En dan hoop je dat ze dat in ieder geval onthouden en voorkomt dat ze (veel) drinken voor ze 18 zijn. In ieder geval krijgen ze het hier in huis niet voor ze 18 zijn. En ja, we zeggen ook dat je hersenen met 18 niet volledig ontwikkeld zijn etc.
Nog eentje onder de 18 hier in huis, die beslist alcohol gaat drinken als hij 18 is, maar (eigenlijk tot onze verbazing) voor zichzelf besloten heeft om ook echt niet te drinken voor die tijd. En ja, dat doet hij echt niet, ook niet met vrienden (die ook soms 18- zijn) die wel alcohol drinken. Eigenlijk verbaast hij zich er over dat zoveel jongeren onder de 18 wel drinken .
Ik wil dit uiteraard niet allemaal op ons conto schrijven (het kind moet het ook echt willen, niet ondergaan aan peerpressure etc), maar als wij alchohol thuis hadden toegestaan, dan had hij zeker wél gedronken.

Dat moreel kompas, snap ik, maar dat werkt alleen als je ook bergrip toont voor het feit dat pubers juist die grenzen opzoeken en eroverheen gaan. Ik vind het belangijk dat ze een bullshitdetector krijgen en dus ook door mijn bullshit heen prikken. Dus ik vertel ze wat de wet zegt, wat de mogelijke lange termijngevolgen kunnen zijn en waar ik allemaal tegenaan gelopen bem door de drank. Ze trekken dan maar hun eigen conclusie en plan. En ze zullen het toch zelf moeten ervaren om het te geloven.

Ze zullen me ook zeker op mijn hypocrisie wijzen als ik ze wat te zit te verbieden te drinken als ze weten dat ik met 15 16 ook op zuipvakantie ging. En terecht!

HexOpBezemsteel schreef op 12-10-2021 om 12:30:

[..]

Onderzoekers discussiëren onderling wel degelijk over methodes en resultaten. De term "uit onderzoek blijkt" wordt veel misbruikt en bovendien is de overlevering van wat er dan uit dat onderzoek zou blijken niet altijd conform de conclusies van het onderzoek.

Daarnaast past beleid ook weer dingen aan: als je 18 bent ben je volwassen dus dan kan je wel drinken. 16 is te jong om veel te drinken, 18 is dat net zo goed. En sowieso is te veel drinken slecht voor je. Nu doen we wel meer dingen die ongezond zijn. Zitten. Suiker eten en junkfood. Etc.

Ik zie geen probleem in een drankje op zijn tijd. Straalbezopen vind ik niet ok, ook niet voor mijn kinderen boven de 18.


En dat vind je reden om onderzoek bij voorbaat niet serieus te nemen maar wel waarde te hechten aan een excuus als 'we doen wel meer dingen die ongezond zijn'?! 

Weet je, ik geloof echt niet dat een puber er meteen iets aan over houdt als hij/zij voor zijn/haar 18e thuis wel eens een glaasje krijgt. Maar waarom zou je dat doen? Wat voegt het toe? 

Ik wacht nog steeds op een goede reden waarom je die grens van 18+ thuis niet zou hanteren. Sterker nog, het gaat hier over een 16-jarige. Waarom is het een goed idee om een puber twee jaar (!!!) voor hij/zij zelf drank mag kopen, thuis te laten drinken? 

Keetie schreef op 11-10-2021 om 20:30:

[..]

Ik ben iets makkelijker en ook jong geweest. Af en toe een borrel of biertje voor je 18e mag van mij wel. Ik zie hier tieners stiekem drinken. Ze zijn jong en willen ontdekken. Hier is het goed gegaan. Maar nogmaals ik ben iets makkelijker daarin.

Team Keetie. Ik vind het bezopen dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen licht alcholische dranken en gedestilleerd. Een fles sterke drank smokkel je gemakkelijker mee naar binnen op een schoolfeest dan een krat bier. Op een bepaalde manier werkt het alcoholmisbruik zelfs in de hand, de gevallen die er zijn, zijn ernstiger dan vroeger.

En dat er regels zijn wil niet zeggen dat je die blindelings op moet volgen. Wat de  overheid voorschrijft is niet logisch of even doordacht  - hebben we het  afgelopen anderhalf jaar wel gemerkt. Je mag volgens de regels geen pilsje maar wel een tattoo nemen op je zestiende.  

Neemt niet weg dat ik ook wel even achter mijn oren zou krabben bij zo'n kado. Van een net zestienjarige zou ik het overkopen en dan zelf met man achteroverslaan.

MBG

MBG

12-10-2021 om 13:35 Topicstarter

MamaE schreef op 12-10-2021 om 13:04:

Of je het thuis wel of niet toestaat is nog heel iets anders dan of je alcohol cadeau gaat geven aan minderjarige vrienden. Dat zou ik nooit doen en ook niet toestaan dat mijn kind dat zou doen. Je geeft dan het signaal af dat het oké is, terwijl ouders daar verschillend over kunnen denken.

Dit is precies mijn punt waarom ik de post had gedaan .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.