Lieveliefde
23-06-2026 om 14:59
Puber met LVB escaleert
ze hoog in haar stress en heeft verteld dat ze niet lekker in haar vel zit en er veel gedoe is op school, ook bleef ze roepen dat ze niet naar huis toe wou.
Op het moment dat de politie haar bij ons afleverde rende ze via de bijkeuken weer naar buiten met de mededeling ik ga weg. Hier is de politie wederom achteraan gegaan. Bij de politie is helemaal los gegaan, knijpen, krabben, schoppen en weg proberen rennen.
Uiteindelijk heeft de politie haar moeten fixeren en is ze met 4 man bij ons afgeleverd en is ze binnen bij ons gekalmeerd.
Vanuit de politie wordt er een melding gemaakt bij veilig thuis en wij zijn al druk aan het bellen voor verdere hulp.
Ik merk dat ik helemaal lam geslagen ben en weer het echt even niet meer.
Theofora
23-06-2026 om 22:32
Veilig Thuis staat in contact met het CJG van jullie gemeente, die moet de hulp gaan bieden. Aangezien er al van alles op gang aan het komen is op jullie eigen initiatief heb je van VT weinig van te vrezen. Zodra Veilig Thuis hoort dat het CJG jullie kent en dat jullie aan hulpverlening meewerken, sluiten zij het af. Ze doen zelf geen hulpverlening. De enige functie is te verwijzen of ouders die niet meewerken ertoe te bewegen (liefst goedschiks) hulp te accepteren. Maar aangezien jullie al middenin de hulpverlening zitten, zijn jullie niet de doelgroep. Als je ze zelf belt om advies te vragen (heb ik wel eens gedaan) verwijzen ze je terug naar de gemeente. Die is tegenwoordig de toegangspoort tot alle jeugdzorg.
Sterkte, het is een heel stressvol leven met zo’n snel emotioneel ontregeld kind. Als je niet uitkijkt, gaat het hele gezin ermee kopje onder. Pas ook goed op jezelf!
Thy
23-06-2026 om 22:39
Met een verbaal IQ van 103 (ondanks het wat lage) performale zou je mogen verwachten dat je dochter VMBO BB cognitief zou moeten kunnen redden. Dat laten haar cijfers ook zien zoals je zelf zegt.
Ik denk ook dat ze overvraagd wordt, maar niet vanwege het niveau van de lesstof.
Ik denk dat het goed is dat je hulp hebt gevraagd en dat de intake is geweest. Wat er daarna allemaal is gebeurd, zou ik zeker delen met de hulpverlening. Dit is je startpunt, maar wellicht kan er vanuit de professionele hoek meegedacht worden met wat er nodig is. Ook als deze organisatie dat niet kan organiseren, kunnen ze je wellicht wel adviseren.
Sterkte, het is moeilijk als het niet goed gaat met je kind. Vooral als niet duidelijk is wat er nu precies aan de hand is en wat helpend zou kunnen zijn.
Roos57
23-06-2026 om 22:53
Lieveliefde schreef op 23-06-2026 om 22:20:
[..]
Fijn om te lezen
Wat jezelf geschreven hebt 😅
Anoniemvoornu
24-06-2026 om 07:44
Lieveliefde schreef op 23-06-2026 om 20:33:
Ze is niet gediagnosticeerd op Ass, heeft wat mij betreft ook niet een hele toegevoegde waarde. Wel is het vermoeden ervan. Belangrijker is nu dat ze de juiste hulp gaat krijgen.
Inmiddels heb ik jeugdzorg gebeld. Zij geven aan nog geen melding van de politie te hebben. Ontvangen. Politie heeft aangegeven dat ze dit wel moeten gaan melden.
Heel eerlijk, bij ons is het af en toe en zeker bij oplopende spanningen enorm stressvol in huis. Gisteren heeft zij mij zonder enige reden thuis tot bloedens toe open geknepen. Er kon niet gecommuniceerd worden behalve hou je bek en bij alles kreeg ik een snauw en vier borden op de tuintafel zetten was te veel.
Achteraf was de oorzaak zich niet veilig voelen op school want iemand heeft een rugtas over haar hoofd getrokken. Haar mentor heeft hier bovenop gezeten maar thuis heeft ze niks verteld.
Nu heeft ze in de politie auto verteld dat haar vader een burnout heeft gehad en dat ze wel eens een klap heeft gekregen. Kortom waarschijnlijk nu ook een melding huiselijk geweld aan onze broek hangen.
Ze wordt op school fysiek belaagd en thuis krijgt ze ook nog wel eens een klap.. geen wonder dat ze zich niet veilig voelt.
Anoniemvoornu
24-06-2026 om 09:18
tsjor schreef op 24-06-2026 om 08:30:
Anoniemvoornu, overdrijven is ook een kunst.
Een rugtas over iemands hoofd trekken zie ik toch echt als iemand fysiek belagen. En to schrijft zelf over wel eens een klap. Dus dat dat kind heeft nergens een echt veilige plek en leert ook niet dat fysiek geweld echt niet ok is.
Worteltaart
24-06-2026 om 09:50
Anoniemvoornu schreef op 24-06-2026 om 07:44:
[..]
Ze wordt op school fysiek belaagd en thuis krijgt ze ook nog wel eens een klap.. geen wonder dat ze zich niet veilig voelt.
"dat ze wel eens een klap heeft gekregen" is verleden tijd en bovendien zag ze zelf in dat dit met de burn out van haar vader te maken had. Hoe jij dit vertaalt is een vorm van verbaal geweld naar TO. Dat is net zo goed onveilig als fysiek geweld.
Lieveliefde
24-06-2026 om 09:52
Anoniemvoornu schreef op 24-06-2026 om 07:44:
[..]
Met alle respect, met deze opmerking kan ik niks en heeft ook geen toegevoegde waarde. Zo makkelijk oordelen vanaf een schermpje.
Ademes
24-06-2026 om 09:53
Lees of luister eens over het verschil tussen kunnen en aankunnen. Soms een enorme, bijna onbegrijpelijke kloof. Deze begrippen worden binnen de zorg steeds meer gebruikt en er is best wat over te vinden. Ik vind de gedachten erachter helpend.
Verder geen tips, volgens mij zijn jullie goed bezig met het CJC. Misschien (vanuit ervaring) nog een dingetje: let goed op jullie zoon. Je kunt hier als 'gezonde' broer/zus een behoorlijke klap van krijgen
Anoniemvoornu
24-06-2026 om 10:01
Worteltaart schreef op 24-06-2026 om 09:50:
[..]
"dat ze wel eens een klap heeft gekregen" is verleden tijd en bovendien zag ze zelf in dat dit met de burn out van haar vader te maken had. Hoe jij dit vertaalt is een vorm van verbaal geweld naar TO. Dat is net zo goed onveilig als fysiek geweld.
Een klap geven omdat je een burnout hebt is niet ok. En ipv te denken nu heb ik ook nog een melding aan mijn broek hangen kun je ook denken ik heb extra hulp nodig om te voorkomen dat dit nogmaals gaat gebeuren. Want huiselijk geweld wordt niet zomaar minder.
tsjor
24-06-2026 om 10:12
Anoniemvoornu schreef op 24-06-2026 om 10:01:
[..]
Een klap geven omdat je een burnout hebt is niet ok. En ipv te denken nu heb ik ook nog een melding aan mijn broek hangen kun je ook denken. Ik heb extra hulp nodig om te voorkomen dat dit nogmaals gaat gebeuren. Want huiselijk geweld wordt niet zomaar minder.
Een kind dat een ouder bijt en knijpt is ook niet ok: oudermishandeling. Politie die met 4 man op een kind afgaan en haar fixeert is ook niet ok: politiegeweld.
Niemand heeft gezegd dat zoiets ok is, alleen je wil er een overgroot drama van maken en dat is zeker niet helpend (als dat al je intentie zou zijn).
TO is druk bezig met het zoeken naar goede hulpverlening. Dan is het vervelend als daar een melding tussendoor komt in plaats van een goed hulpverleningsaanbod. Hopelijk leveren de verdere gesprekken iets op. Jammer dat praktijkonderwijs geblokkeerd lijkt te zijn omdat zij daar 'te goed' voor was. Ik zou het heroverwegen, als dochter dat ook wil en een richting heeft waarin ze zich zou willen bekwamen. We hebben veel (heel) goed vakpersoneel nodig.
Anoniemvoornu
24-06-2026 om 10:15
Lieveliefde schreef op 24-06-2026 om 09:52:
[..]
Met alle respect, met deze opmerking kan ik niks en heeft ook geen toegevoegde waarde. Zo makkelijk oordelen vanaf een schermpje.
Zelf vind je het toch ook een probleem dat je dochter krabt, hoezo wil je dan meer begrip voor een volwassen persoon die ook zich fysiek uit dmv en klap(pen). Ze zegt het niet zomaar tegen de politie.
Poezie
24-06-2026 om 10:31
Anoniemvoornu schreef op 24-06-2026 om 10:01:
[..]
Een klap geven omdat je een burnout hebt is niet ok. En ipv te denken nu heb ik ook nog een melding aan mijn broek hangen kun je ook denken ik heb extra hulp nodig om te voorkomen dat dit nogmaals gaat gebeuren. Want huiselijk geweld wordt niet zomaar minder.
Nou, als ik tot bloedens toe zou worden geknepen dan kun je van mij ook een klap verwachten hoor.
Lieveliefde
24-06-2026 om 10:37
Anoniemvoornu schreef op 24-06-2026 om 10:15:
[..]
Zelf vind je het toch ook een probleem dat je dochter krabt, hoezo wil je dan meer begrip voor een volwassen persoon die ook zich fysiek uit dmv en klap(pen). Ze zegt het niet zomaar tegen de politie.
Ik vind jouw opmerkingen vervelend en onnodig kwetsend. Ik hoop oprecht dat niemand in zulke ingewikkelde situaties komt als waar wij in zitten.
Wanneer iemand zegt ik heb mijn kind nog nooit een tik gegeven dan ben ik blij horen dat er zulke makkelijke kinderen zijn waardoor je niet in je eigen frustratie / onmacht komt.