Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Puberdame fietsen in het donker

Mijn dochter van 13,5 mocht gisteravond van mij om half 8 naar huis fietsen. 900 meter langs goed verlichte straten, geen open stukken langs weilanden oid. Meisje waar ze was, is net zo oud en had dat niet gemogen. We wonen in een dorp met 15000 inwoners ongeveer. Zou dit bij jullie mogen?


_Audrey schreef op 13-11-2023 om 17:59:

[..]

's Morgens met een hele sliert scholieren onderweg naar school vind ik niet te vergelijken met in je uppie over straat in het donker. Zelfs de politie waarschuwt hier dat je (op een aantal plaatsen) niet alleen in het donker op pad moet gaan 's avonds en 's nachts.

Tja dat doet denken aan vroeger, bij ons in het dorp verzamelde we ook op 1 plek (maar om daar te komen had ik al wel 1 km alleen door het donker gefietst, en ik had klasgenoten die een stuk verder buitenaf woonden). Bij mijn kinderen (in de stad), weet ik niet beter dat er zo veel middelbare scholen/richtingen zijn dat kinderen toch best wel vaak alleen fietsen.

Moederkareltje schreef op 13-11-2023 om 20:00:

ik kreeg vroeger pepperspray van mijn vader. Voelde me een stuk veiliger of ik nu fietste langs verlaten weilanden of door de stad. Mijn kinderen krijgen dat ook als ik denk dat ze het nodig gaan hebben. Ik heb het nooit gebruikt en nu ik moeder ben niet meer nodig. Niemand gaat een moeder lastig vallen is mijn gevoel en ervaring. Bovendien ben ik ook niet meer een mooie jonge vrouw, zal er ook mee te maken hebben

En jij denkt dat als je plotseling overvallen wordt de tijd hebt om de pepperspray te pakken. 

Caroline80 schreef op 13-11-2023 om 20:11:

[..]

En jij denkt dat als je plotseling overvallen wordt de tijd hebt om de pepperspray te pakken.

Nee dan niet maar het had dat meisje bij ons in de polder wel kunnen helpen. En als mensen je op die manier belagen en jij gebruikt je illegale pepperspray dan zijn zij vaak niet de types die aangifte daarvan gaan doen bij de politie.

Het kan dan illegaal zijn je gaat er natuurlijk niet zomaar mensen mee bespuiten. Daar zal dan een aanleiding toe zijn dus kan het gezien worden als zelfverdediging en zul je "alleen" een boete krijgen voor het in bezit hebben van iets wat illegaal is.

Ik vrees dat die pepperspray eerder tegen jezelf gebruikt zal worden i.p.v. dat je jezelf ermee kunt verdedigen.

Mijn 13,5 jarige dochter zou dat mogen ja. Idd niet langs eenzame weilanden, maar gewoon hier in onze woonplaats normaal verlicht mag tot een uur of 21.00u wel. Ze moet toch zelf naar huis na haar activiteiten. Als het nu niet mag, vanaf welke leeftijd dan wel?

Kimdekim schreef op 13-11-2023 om 20:05:

[..]


Pepperspray is strafbaar en de boetes zijn niet mals. Het valt onder de wapen- en munitiewet. Je kan beter "verdedigingsspray" of haarlak meegeven dat mag wel.

Het is een keer in beslag genomen toen ik 18 was in de stad met fouilleren maar nooit een boete voor gekregen. Een jonge meid die het bij heeft is toch een ander verhaal dan als een ander typ ermee loopt. Dus strafbaar, boetes etc heb ik niet zoveel boodschap aan.  Het is ook meer een gevoel van veiligheid wat veel kan helpen. Dat is belangrijker dan de regeltjes. Verdedigingspray ken ik niet. Haarlak is veel te soft. Hebt zelf pepperspray in mijn ogen gekregen en dat werkte wel echt goed.

Miraval schreef op 13-11-2023 om 20:14:

[..]

Nee dan niet maar het had dat meisje bij ons in de polder wel kunnen helpen. En als mensen je op die manier belagen en jij gebruikt je illegale pepperspray dan zijn zij vaak niet de types die aangifte daarvan gaan doen bij de politie.

Het kan dan illegaal zijn je gaat er natuurlijk niet zomaar mensen mee bespuiten. Daar zal dan een aanleiding toe zijn dus kan het gezien worden als zelfverdediging en zul je "alleen" een boete krijgen voor het in bezit hebben van iets wat illegaal is.

Nee dat laatste is dus niet waar.  Hoe krom ook,  je bent verantwoordelijk voor alle schade van degene die bespoten is.  En de boete is echt heel hoog. 

Moederkareltje schreef op 13-11-2023 om 20:28:

[..]

Het is een keer in beslag genomen toen ik 18 was in de stad met fouilleren maar nooit een boete voor gekregen. Een jonge meid die het bij heeft is toch een ander verhaal dan als een ander typ ermee loopt. Dus strafbaar, boetes etc heb ik niet zoveel boodschap aan. Het is ook meer een gevoel van veiligheid wat veel kan helpen. Dat is belangrijker dan de regeltjes. Verdedigingspray ken ik niet. Haarlak is veel te soft. Hebt zelf pepperspray in mijn ogen gekregen en dat werkte wel echt goed.

Nee. Regels gelden voor iedereen. Als iets verboden is, maakt het dus niet uit wie het bij zich heeft. Of in ieder geval, dat zou zo moeten zijn en daar zou ik dus ook vanuit gaan. Dit soort dingen mag de politie niet beoordelen op hoe iemand eruit ziet. Dan krijg je toch iets als 'sociologisch profileren'. 

Als iemand echt kwaad in de zin heeft, dan doet die het toch wel. Meisje of jongen, leeftijd, uiterlijk doet er dan allemaal niet toe.

De meest kwetsbare groep als het gaat om slachtofferschap van geweld zijn statistisch gezien mannen tussen de 25 en 45, terwijl we die vaak juist framen als het minst kwetsbaar. 

PinkFlower schreef op 13-11-2023 om 18:52:

[..]

En vanaf welke leeftijd mag het dan wel? Je wil toch ook dat je kind zelfstandig wordt? En geen sneeuwvlokje.

Het is nog geen km en goed verlicht..

Overigens maakt het niet veel uit of je een jongen of meisje bent, iemand die echt kwaad wil doen pakt je toch wel.

Ik denk dat dit helaas de kwetsbaarheid van 'het vrouw zijn' is. En een jong meisje is extra kwetsbaar. 

Je hebt het over termen als 'sneeuwvlokje' en ' helikopteren' en dat bedoel je neerbuigend naar anderen.

Maar wat dacht je van termen als 'verantwoordelijkheid nemen als ouder' ' bescherming in kwetsbare situaties' 'inzicht hebben'.

Even vanuit mijzelf gesproken. Ik heb daar een nare ervaring mee, en traumatisch en eigenlijk pas later beseft waaraan ik was ontkomen. 

Mijn dochter haal en breng ik. Punt.

En besef dat er meer vrouwen zijn met dergelijke ervaringen. Achter angst zit namelijk iets. Dat is niet zomaar.

BritgetJones007 schreef op 13-11-2023 om 21:30:

[..]

Ik denk dat dit helaas de kwetsbaarheid van 'het vrouw zijn' is. En een jong meisje is extra kwetsbaar.

Je hebt het over termen als 'sneeuwvlokje' en ' helikopteren' en dat bedoel je neerbuigend naar anderen.

Maar wat dacht je van termen als 'verantwoordelijkheid nemen als ouder' ' bescherming in kwetsbare situaties' 'inzicht hebben'.

Even vanuit mijzelf gesproken. Ik heb daar een nare ervaring mee, en traumatisch en eigenlijk pas later beseft waaraan ik was ontkomen.

Mijn dochter haal en breng ik. Punt.

En besef dat er meer vrouwen zijn met dergelijke ervaringen. Achter angst zit namelijk iets. Dat is niet zomaar.

Na een nare ervaring in mijn vroege twintiger jaren neem ik nu ook mijn verantwoordelijkheid.  Die angst is mijn angst en die draag ik niet over op mijn kinderen. 

Mijn nare (best traumatische) ervaring is van mij en moet niet als een wat.... als..... bij de jongvolwassen dochter liggen.

Als de kuikens nog niet binnen zijn doe ik geen oog dicht maar dat is van mij. Ik kan niet door mijn angst mijn kinderen hun jeugd en ontwikkeling afnemen. Door de coronajaren hebben ze zich al niet volledig normaal kunnen ontwikkelen. 

Edit:

Wat overigens niet wil zeggen dat we nooit halen en/of brengen.  Als dochter erom vraagt staan we klaar om haar te halen vanaf de trein of zelfs uit de studentenstad als er bijzondere omstandigheden zijn zeker. Een herkansingstentamen tot 22.00 dan nog 1,5 uur naar huis reizen en de volgende ochtend om 8.00 melden op stage is een kort nachtje dan halen of brengen we een deel. 

BritgetJones007 schreef op 13-11-2023 om 21:30:

[..]

Ik denk dat dit helaas de kwetsbaarheid van 'het vrouw zijn' is. En een jong meisje is extra kwetsbaar.

Je hebt het over termen als 'sneeuwvlokje' en ' helikopteren' en dat bedoel je neerbuigend naar anderen.

Maar wat dacht je van termen als 'verantwoordelijkheid nemen als ouder' ' bescherming in kwetsbare situaties' 'inzicht hebben'.

Even vanuit mijzelf gesproken. Ik heb daar een nare ervaring mee, en traumatisch en eigenlijk pas later beseft waaraan ik was ontkomen.

Mijn dochter haal en breng ik. Punt.

En besef dat er meer vrouwen zijn met dergelijke ervaringen. Achter angst zit namelijk iets. Dat is niet zomaar.

Mijn moeder is verkracht als tiener.  Zij heeft mij nooit alleen laten fietsen.  Ik ben gewoon zelfstandig geworden.  Ik ben het verder helemaal eens met jouw post. 

Facy66 schreef op 13-11-2023 om 18:36:

No way, als mijn kind zo oud zou zijn dan zou dit echt niet mogen. Zeker niet als mijn kind een meisje was geweest in plaats van een jongen. Dan zou ik hem wel gewoon ophalen als het donker is. Zou nog extra fijn ook zijn voor hem met dit vieze regenachtige weer. Daar hoeft hij echt niet doorheen te fietsen van mij.

We hebben het over 900 meter!!

PinkFlower schreef op 13-11-2023 om 18:50:

[..]

Ze is 13,5. Geen 6. Onzin om op die leeftijd nog op te halen, zeker zo dichtbij. Als het nou met bakken uit de hemel zou regenen.

Dan  nog niet! 900 meter. Serieus.

900 meter kun je als zesjarige naar school lopen. We brachten zoon tot aan de gevaarlijke oversteek (geen zebrapaden daar).

Ik ken ook wel gezinnen waar enorm veel onderscheid wordt gemaakt tussen jongens en meisjes. De meisjes worden voor 500 meter nog gebracht en gehaald en de jongens moeten gewoon 10 km fietsen, ook als het regent/stormt en door afgelegen weilanden en onverlichte gebieden. Dan vraag ik me wel af hoe je dat uitlegt aan je kinderen. Het zou voor mij voelen alsof de meisjes belangrijker zijn en alsof het erger is als daar wat mee gebeurt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.